Kirjoittaja Aihe: Tuomarien kirja  (Luettu 5685 kertaa)

Poissa hanski

  • Viestejä: 96
Vs: Tuomarien kirja
« Vastaus #30 : 01.05.16 - klo:07:31 »
On syytä myös muistaa, että juutalaiselle evankeliumi avautuu erityisesti Vanhan testamentin kirjoitusten kautta.


Nyt tuli mieleeni. Se merkittävä ero VT:n ja UT:n Kirjoitusten välillä on nähdäkseni tämä. VT:ssa kehotetaan etsimään Herraa ja tulemaan Hänen luokseen. Se on hyvä sana, mutta UT:ssa on sitäkin parempi sana, sillä se kertoo, että Jumala tuli meidän luoksemme ja etsii meitä.



Olen samaa mieltä, että VT:n tekstejä on riemullista lukea niiden täyttymyksestä käsin, ja siinä on varmaankin tietynlainen ero siihen nähden, miten niitä luettiin ennen niiden täyttymystä. Mutta jollain tavalla vierastan tuota esittämääsi VT:n ja UT:n eroa. Eikö heti syntiinlankeemuksen jälkeen Jumala lähtenyt etsimään Adamia ja Eevaa, jotka lymysivät puskissa? Ja samassa yhteydessä annettiin ensimmäinen lupaus Messiaasta. Ja siitä se sitten lähti.

Tarkoitin sitä, että VT:n tekstit ovat kyllä "hyvä sana", mutta niiden täyttymys tapahtui vasta Jeesuksen elämässä ja kertakaikkisessa uhrissa puolestamme. Vanha Liitto oli lain aikaa vaikka sen Kirjoituksiin olikin jo kätketty evankeliumin ihanuus, mutta vasta "pappeuden vaihtuessa tapahtui lain muutos" eli lakiliitto päättyi ja armoliitto alkoi. Kyllä esikuvissa jo lakiliitonkin aikana -paratiisista lähtien- Jumala on pukenut ihmisen vaatteisiin, jotka peittivät hänen alastomuutensa, mutta esikuvien varjot saivat täyttymyksensä vasta Kristuksessa.

Luulen, että me emme näe näitä asioita kovinkaan eri tavalla, mutta ehkä vain en osaa ilmaista itseäni... pitää siis harjoitella lisää.

PS. Olen iloinen, kun tulit palstalle kirjoittamaan.

Joo, eihän tässä mistään suuresta näkemyserosta ole kyse. Itseäni vaan hiukan välillä häiritsee, jos tuntuu hämärtyvän se, että Raamattu on kuitenkin yhtenäinen jatkumo, jonka sanoma on koko ajan sama. Se häiritsee vieläkin myös esim. tässä nykyisessä messussa, jossa istutaan, kun luetaan VT:n tekstiä, ja vasta sitten noustaan seisomaan ja lauletaan hallelujaa ja ties mitä, kun luetaan evankeliumiteksti. Minä haluaisin nousta seisomaan jo VT:N tekstin aikana, niin kuin tehtiin vanhassa kaavassa.

Poissa Hilema

  • Viestejä: 266
Vs: Tuomarien kirja
« Vastaus #31 : 02.05.16 - klo:09:50 »
^ Meillä (lhpk) ponnahdetaan seisomaan joka kerta kun Rttua luetaan mistä tahansa kohtaa.

Mukavaa saada uusi kirjoittelija joukkoon!

Poissa hanski

  • Viestejä: 96
Vs: Tuomarien kirja
« Vastaus #32 : 02.05.16 - klo:10:02 »
^ Meillä (lhpk) ponnahdetaan seisomaan joka kerta kun Rttua luetaan mistä tahansa kohtaa.

Mukavaa saada uusi kirjoittelija joukkoon!

Kiitos. Joo, vanhassa kaavassa noustiin seisomaan myös epistolatekstin kohdalla, ja minusta se oli hyvä niin. Pikkuisen tuossa uudessa kaavassa tulee sellainen olo, että VT:stä ei niin tarvitse välittää, ja kirjeet ovat vain apostolien mielipiteitä ja loppujen lopuksi vain evankeliumit kannattaa noteerata. No, ehkä siinä oli syynä se, ettei koko ajan tarvitse nousta ja istua edestakaisin.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 5205
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Tuomarien kirja
« Vastaus #33 : 02.05.16 - klo:12:03 »
Kiitos. Joo, vanhassa kaavassa noustiin seisomaan myös epistolatekstin kohdalla, ja minusta se oli hyvä niin. Pikkuisen tuossa uudessa kaavassa tulee sellainen olo, että VT:stä ei niin tarvitse välittää, ja kirjeet ovat vain apostolien mielipiteitä ja loppujen lopuksi vain evankeliumit kannattaa noteerata. No, ehkä siinä oli syynä se, ettei koko ajan tarvitse nousta ja istua edestakaisin.

Tuntuisi hieman kornilta ajatella, että apostolit ja alkuseurakunta olisivat pomppineet ees-taas. Vaikka kokonaisuutena arvostankin ev.lut. seurakuntien vuosisataista työtä, niin joskus tulee mieleen, että kaikki ylimääräinen verottaa varsinaista sanomaa ja kiinnittää huomion epäoleelliseen.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Hilema

  • Viestejä: 266
Vs: Tuomarien kirja
« Vastaus #34 : 02.05.16 - klo:17:07 »
^ Sen voi ajatella terveyden kannalta verisuonitukoksia ehkäisevänä liikuntana.  Istuminen pitkään yhteen menoon on hengenvaarallista.

Poissa Natanael

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 3877
  • Matkalla
Vs: Tuomarien kirja
« Vastaus #35 : 27.05.16 - klo:21:05 »
Lainaus

Sana filistealainen tarkoittaa maahanmuuttajaa tai -tunkeutujaa.

Kaksi ja puoli vuotta sitten olin kirjaillut filistealaisista hieman laajemmin.


Lainaus
Philistine = “immigrants”. An inhabitant of Philistia; descendants of Mizraim who immigrated from Caphtor (Crete?) to the western seacoast of Canaan

maahanmuuttaja; vaeltaja; emigrantti

#6429 פְּלֶשֶׁת P@lesheth {pel-eh'-sheth}

 from H6428; TWOT - n/a; n pr


#6428 פָּלַשׁ palash {paw-lash'}


1) to roll
    1a) (Hithpael) to roll in ashes or dust (as an act of mourning)

A primitive root; to roll (in dust):—roll (wallow) self.

Suomennettuna nuo edelliset ovat kaiketi pölyssä itsensä ympärillä pyörimistä ja sellaista mikä tunkeutuu tai tulee alkuperäisen tilalle.


Filistealaiset yrittivät jatkuvasti tunkeutua israelilaisten kimppuun ja maalle.
Hengellinen merkitys on se, että vihollinen tunkeutuu aidon hengellisyyden kimppuun ja sotkee kaiken pölyyn, kun pyöritään itsensä ympärillä.

Juuri tuotahan näemme nykypäivän kristillisyydessä, kun hengellinen ja sielullinen sekoitetaan.
Erilaiset ihmisen sielunelämään liittyvät jutut ja niiden esilläpitäminen sotkevat aidon hengellisyyden. Filistealaiset tunkeutuvat jatkuvasti hengelliseen seurakuntaan pyörittäen ja pölyttäen itsekeskeisyyttä ja ihmiskeskeisyyttä.

Nyt pitää miettiä onko tuo linjassa sen kanssa, että Jumala jätti viisi filistealaisten ruhtinasta koetellakseen Israelia.
Koetteleeko Jumala uskovia noin?

Poissa Natanael

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 3877
  • Matkalla
Vs: Tuomarien kirja
« Vastaus #36 : 28.05.16 - klo:21:55 »
Listaanpa tähän nuo ruhtinaat:

Lainaus
..ne viisi filistealaista ruhtinasta, nimittäin Gassan, Asdodin, Askelonin, Gatin ja Ekronin ruhtinaat

עזתי  Azzathiy az-zaw-thee
Gazathites or Gazites = see Gaza "the strong"
1) an inhabitant of the city of Gaza



אשדודי   Ashdowdiy ash-do-dee'
Ashdodites =" I will spoil"
1) an inhabitant of Ashdod
Ashdod =" powerful"
1) a major Philistine city on the Mediterranean Sea west from Jerusalem, modern Esdud



אשקלוני   'Eshq@lowniy esh-kel-o-nee'
Eshkalonites =" the fire of infamy: I shall be weighed"
1) an inhabitant of Ashkelon
Askelon or Ashkelon =" the fire of infamy: I shall be weighed"
1) a maritime city of the Philistines, southwest of Jerusalem




גתי  Gittiy ghit-tee'
Gittite =" belonging to Gath"
 1) an inhabitant of Gath
Gath =" winepress"
1) one of the five royal or chief cities of the Philistines and the native city of Goliath


עקרוני 
` Eqrowniy ek-ro-nee' or עקרני ` Eqroniy ek-ro-nee'
Ekronites = see Ekron "emigration"

1) an inhabitant of Ekron

Ekron =" emigration" or "torn up by the roots"
1) the most northerly of the 5 principal cities of the Philistines; located in the lowlands of Judah and later given to Dan



Noiden nimien merkitys herättää ainakin minussa ajatuksia niistä asioista, joihin uskovat kompastelevat.








Poissa Natanael

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 3877
  • Matkalla
Vs: Tuomarien kirja
« Vastaus #37 : 28.05.16 - klo:22:08 »
Israelilaiset veivät Saulin aikana Jumalan arkin sotarintamalle.
Filistealaiset ryöstivät silloin sen.
Joku meni tuossa tapahtumassa väärin, koska niin tapahtui.
1.Sam.4

Kuitenkin Herran arkki aiheutti filistelaisille ongelmia mm. paiseita.
Herran arkki palautettiinkin 7 kk:n jälkeen uusissa vaunuissa.

Lainaus
Nämä ovat ne kultapaiseet, jotka filistealaiset antoivat Herralle hyvitykseksi: yksi Asdodin puolesta, yksi Gassan puolesta, yksi Askelonin puolesta, yksi Gatin puolesta ja yksi Ekronin puolesta.

Poissa Natanael

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 3877
  • Matkalla
Vs: Tuomarien kirja
« Vastaus #38 : 28.05.16 - klo:22:30 »
Goljat, joka taisteli Daavidia vastaan oli filistealainen.

Lainaus
Niin filistealaisten joukoista tuli kaksintaistelija nimeltä Goljat, kotoisin Gatista. Hän oli kuuden kyynärän ja vaaksan pituinen.
...
Niin filistealainen sanoi Daavidille: "Olenko minä koira, kun tulet sauva kädessä minua vastaan?" Ja filistealainen kiroili Daavidia vannoen jumaliensa kautta.

Gazassa asui jättiläisiä. Goljat oli yksi heistä.

Israelilaisten tuli voittaa kansoja, kuninkaita ja jättiläisiä.
Jokaisella on joku erityinen merkitys ja ne voitettiin eri vaiheissa Mooseksen ja Joosuan ajoista Daavidin aikaan.


Poissa Natanael

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 3877
  • Matkalla
Vs: Tuomarien kirja
« Vastaus #39 : 28.05.16 - klo:22:44 »
Jumalan koetteli Israelia, siis koettelee uskovaisia

-Gazan,  vahvan ja kiroilevan omiin jumaliinsa uskovien jättiläisten kautta.
-Pilattujen, hemmoteltujen asdodilaisten kautta
-Häpeällisen tai pahamaineisen tulen kautta, mikä palaa Askelonissa
-Viininpuristamon kautta, joka on gittiläisten luona Gatissa
-Riekaleisten, rikkinäisten  (suvun) juurien kautta Ekronissa.


Onko oikein selittää tuota noin vai käytinkö liikaa mielikuvitusta?
Ainakin nuo ovat hyvinkin elämää lähellä olevia asioita, jotka vaivaavat, kiusaavat ja koettelevat uskoa ja uskovaisia.
« Viimeksi muokattu: 25.09.16 - klo:21:50 kirjoittanut KnutL »

Poissa Natanael

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 3877
  • Matkalla
Vs: Tuomarien kirja
« Vastaus #40 : 18.10.16 - klo:20:55 »
Olen ollut jumissa tämän Tuomarien kirjan tutkimisen kanssa ja edelleenkin olen.

Laitetaanpa tähän Mailis Janatuinen  selittämään Tuomarien kirjan neljätä lukua.

http://ilosanomapiiri.fi/ll.shtml?mailis/kirjat/naiset/deb.htm&i=5

Poissa Natanael

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 3877
  • Matkalla
Vs: Tuomarien kirja
« Vastaus #41 : 18.10.16 - klo:21:14 »
Minun huomioni kiinnittyi keeniläiseen Heberiin.

11 Mutta keeniläinen Heber oli eronnut keeniläisistä, Hoobabin, Mooseksen apen, jälkeläisistä; ja hän oli telttaansa pystytellen tullut aina Saanaimin tammelle asti, joka on Kedeksen luona.


Kun Israel vielä vaelsi erämaassa Hoobabia pyydettiin oppaaksi. Missään ei mainita, suostuiko Hoobab oppaaksi vai ei, mutta Tuomarien kirjan perusteella näin ilmeisesti tapahtui.

4.Moos.10:29 Ja Mooses puhui Hoobabille, midianilaisen Reguelin, Mooseksen apen, pojalle: "Me lähdemme siihen paikkaan, josta Herra on sanonut: 'Sen minä annan teille'. Lähde meidän kanssamme, niin me palkitsemme sinut hyvin, sillä Herra on luvannut hyvää Israelille."
30 Mutta hän vastasi hänelle: "En lähde, vaan minä menen omaan maahani ja sukuni luo".
31 Niin Mooses sanoi: "Älä jätä meitä, sillä sinähän tiedät, mihin meidän sopii leiriytyä erämaassa; rupea siis meille oppaaksi.
32 Jos lähdet meidän kanssamme, niin me annamme sinun saada osasi siitä hyvästä, minkä Herra meille suo."
33 Niin he lähtivät liikkeelle Herran vuoren luota ja vaelsivat kolme päivänmatkaa. Ja Herran liitonarkki kulki heidän edellänsä kolme päivänmatkaa etsimässä heille levähdyspaikkaa.


Tuosta Heberistä sanotaan, että hän oli tullut telttaansa pystytellen tullut Saanaimin tammelle asti, Kedeksen luokse.
Tuollainen teltan pystyttely on tuttua paimentolaisille.  Sinne siirrytään missä on karjalle ruokaa. Lapissa porot nousevat räkkäaikana tuntureille ja silloin on vasen merkkaaminen helpompaa. Silloinkin siis siirrellään telttoja.

Tuo Kedes tarkoittaa pyhää paikkaa. Heber siirteli siis telttaansa kohti pyhää.

Tuo lause rakenne tuo mieleen Lootin.
"Loot asettui lakeuden kaupunkeihin ja siirtyi siirtymistään telttoineen Sodomaan asti."

Muistamme mihin tuo siirtyily ja maailman mielisyys johti.



Aabraham siirtyili myös.

1.Moos.13:18 Ja Abram siirtyi siirtymistään telttoineen ja tuli ja asettui Mamren tammistoon, joka on Hebronin luona, ja rakensi sinne alttarin Herralle


En osaa sanoa onko tuolla huomiolla telttojen siirtelystä mitään erityistä merkitystä,  mutta kirjoitin, kun tuli mieleen.

Poissa Natanael

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 3877
  • Matkalla
Vs: Tuomarien kirja
« Vastaus #42 : 17.02.18 - klo:14:33 »
Luvussa 6 kerrotaan midianilaisista ja amalekilaiset sekä Idän miehistä, jotka hyökkäilivät israelilaisten maahan.
He ryöstivät kylvetyn sadon ja muut elintarpeet.

Raamatussa midianilaiset kuvaavat orjuuttajaa. Ensimmäinen maininta taitaa olla kohdassa, jossa Joosef vietiin orjuuteen.
Amalekilaiset kuvaavat lihaa.

Olen miettinyt egyptiläisten ja amalekilaisten eroa.
Egyptiläiset yrittivät israelilaisia pääsemästä vapaaksi Egyptin orjuudesta.
Erämaassa matkalla kohti luvattua maata, amalekilaiset olivat ensimmäinen kansa jota vastaan jouduttiin sotimaan.
Sitä ennen Jumala teki kaiken.
Amalekilaiset ovat niitä, jotka estävät pääsemästä eteenpäin erämaassa.

Taistelu faaraota ja Egyptiä vastaan on jo voitettu - Kristus meidän edestämme.
Taistelu amalekia vastaan on taistelu meissä. Pyhä Henki on siinä taistelussa auttamassa.



Poissa Natanael

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 3877
  • Matkalla
Vs: Tuomarien kirja
« Vastaus #43 : 17.02.18 - klo:14:37 »
Kertomuksessa Gideonista esille tulee villat.
Se, että laitetaan joku asia merkiksi niin, että jos se toteutuu, Jumala on tietyn asian kannalla.

Huomiotta jää se, että tuossa luvussa 6 Jumala on jo puhunut ja käskenyt Gideonia.
Epäuskoinen Gideon laittoi villat vasta sen jälkeen.


Poissa Natanael

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 3877
  • Matkalla
Vs: Tuomarien kirja
« Vastaus #44 : 17.02.18 - klo:15:15 »
Vihollinen yrittää estää ihmisiä lähtemästä synnin orjuudesta Egyptistä.
Sitten se yrittää estää uskovia pääsemästä perille käyttämällä hyväkseen niitä lihallisia taipumuksia mitä uskovassa on.

Tuomarien kirjan kokonaisuudessa, niin kuin Joosuan kirjassakin, ollaan jo luvatussa maassa.
Silloin vihollinen yrittää orjuuttaa uskovia midianilaisten kautta, sen jälkeen kun on tapahtunut lankeamisia erilaisiin synteihin.
"jokainen, joka tekee syntiä on synnin orja"

Sanomattakin on selvää, että amalekilaisista on iso riesa.


Jumala jätti tietyt kansat koetellakseen Israelia. Amalekilaiset ja midianilaiset eivät olleet siinä joukossa. Tietenkään.