Kirjoittaja Aihe: Usko ja uskonnollisuus  (Luettu 3274 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 5396
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Usko ja uskonnollisuus
« : 20.10.15 - klo:19:59 »
Olen pohtinut näitä kahta asiaa ja niiden eroa. Jokainen ihminen on tavallaan uskonnollinen - nekin jotka kieltävät olevansa uskonnollisia. Mutta voiko aito usko muuttua uskonnollisuudeksi?
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Mice

  • Viestejä: 1664
Vs: Usko ja uskonnollisuus
« Vastaus #1 : 21.10.15 - klo:11:44 »
Käsitteestä uskonnollisuus on tullut tietynlaisen kristillisyyden muotisana. Taistellaan oletettua uskonnollisuutta vastaan, mutta synnistä ei välttämättä mainita sanallakaan. Viholliset ovat toisella tavalla toimivia uskovia. Heitä pilkataan ja heille nauretaan.

Väkevimmät uskonnollisuuden vastustajat ovat usein varsin repiviä persoonia. Omasta mielestään he ovat Jumalan asialla, mutta usein hedelmät ovat mätiä tai vähintään raakoja.

Uskonnollisuuden metsästäjät olettavat uskonnollisuuden asuvan toimintatavoissa. Heille uskonnollisuutta edustaa järjestys ja perinteet. Heidän mielestään uskoa edustaa se, että mennään fiiliksen mukaan. Se johtaa lopulta epäjärjestykseen ja se kumpuaa juuri niiden repivien persoonien sisäisestä epäjärjestyksestä. Lopulta se näkyy ulkoisena sekoiluna.

Uskonnollisuus ei asu papin lipereissä tai liturgiassa. Se ei asu myöskään teryleenihousuissa ja slipoverissa. Se on sydämessä. Ulkoinen "vapaus" ei ole todiste siitä, että uskonnollisuus ei vaikuttaisi toiminnassa. Ehkä eniten uskonnollisia ovat uskonnollisuuden metsästäjät. Ahtaita ihmisiä, jotka yrittävät pakolla "vapauttaa" ihmisiä heidän omaan tunkkaiseen muka-vapauteensa.



Ihmisroska

Poissa Mice

  • Viestejä: 1664
Vs: Usko ja uskonnollisuus
« Vastaus #2 : 21.10.15 - klo:11:49 »
Uskonnollisuus lienee lainalaisuuden tutkapari. Jollain tavalla ne kulkevat käsi kädessä.
Molempiin ihmisellä on luontainen taipumus.
Ihmisroska

Poissa Paulus

  • Viestejä: 5396
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Usko ja uskonnollisuus
« Vastaus #3 : 21.10.15 - klo:12:36 »
Olen pohtinut näitä kahta asiaa ja niiden eroa. Jokainen ihminen on tavallaan uskonnollinen - nekin jotka kieltävät olevansa uskonnollisia. Mutta voiko aito usko muuttua uskonnollisuudeksi?

Tuo lihavoitu kysymys askarruttaa ja jotain omakohtaistakin siitä olen mielestäni kokenut. Ongelma uskonnollisuudesta tulee helposti juuri ympäristön vaikutuksesta. Kun vuosikausia on piireissä, joissa on tietyt rutiinit, menettelytavat ja opetukset, niin voi kokea ahdistusta huomatessaan vierastavansa niitä. Enkä tällä tarkoita sitä, että niissä itsessään olisi jotain väärää. Ehkä tämä ongelma tulee siitä, että erilaisuutta (myös itsessään) on niin vaikea hyväksyä ja jossakin asiassa erilainen uskova on "outo lintu" ympäristössään.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 5396
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Usko ja uskonnollisuus
« Vastaus #4 : 21.10.15 - klo:13:54 »
Uskonnollisuus lienee lainalaisuuden tutkapari. Jollain tavalla ne kulkevat käsi kädessä.
Molempiin ihmisellä on luontainen taipumus.

Pitää paikkansa. Jos on ottanut tavakseen esim. lukea tietty määrä Raamattua joka päivä, niin jossain vaiheessa alkaa usein lipsuminen. Ja siitä tulee huono omatunto, ikäänkuin Jumalan hyväksyntä olisi lukemisestani kiinni. Joskus on vaikeaa ymmärtää sitä, että Jumala hyväksyy minut ainoastaan Poikansa tähden.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa kalamos

  • Viestejä: 385
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Usko ja uskonnollisuus
« Vastaus #5 : 22.10.15 - klo:18:26 »
Raamatussa ei ole sanaa uskonto,
eikä kai myöskään sanaa uskonnollinen.

Sen sijaan Raamattu puhuu paljon uskosta,
joka merkitsee ihmisen suhdetta Jumalaan.

Ensimmäinen uskonnollinen teko löytyy Raamatun kolmannesta luvusta.
Ihminen yritti saavuttaa Jumalan kaltaisuuden tekemällä jotakin.

Tämän uskonnollisen teon sijaan
ihmisen olisi pitänyt uskoa eli luottaa Jumalaan.

No, varmaan meistä jokainen syyllistyy uskonnollisiin tekoihin,
mutta toivottavasti kukaan ei kuitenkaan ajattele pelastuvansa niiden kautta.
Uskonto ei pelasta, Jeesus pelastaa. Tai hiukan radikaalimmin sanottuna:

    RELIGION KILLS
    JESUS SAVES
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa Jopo

  • Viestejä: 371
Vs: Usko ja uskonnollisuus
« Vastaus #6 : 23.10.15 - klo:20:18 »
Pitäisiköhän jotenkin tarkemmin määritellä mitä sanalla "uskonnollisuus" tarkoitetaan?

Joku voi todeta jollekin esim. että "itse en ole niin uskonnollinen". Tarkoittaen ilmeisesti, ettei ole uskovainen. Tai ettei usko tai uskonto ole hänelleä tärkeää.

Jeesuksesta kerotaan mm. että "Hän meni tapansa mukaan sapattina synagoogaan". Voi olla tapoja jotka nousevat uskosta. Tai sitten vain enemmän tottumuksesta tai tavasta ilman sen kummempaa sisältöä. Tai hartauden tunnelmallisuus voi ruokkia jotain ihmisen "uskonnollista" tarvetta.. Ilman henkilökohtaisempaa Jumalan etsimistä.. Niin, voitasiinko silloin puhua 'uskonnollisuudesta'?

Ulkopuolelta katsottuna saatamme osua väärään, mikä ihmisen motiivina on esim. käydä kirkossa. Onneksi meidän ei tarvitsekaan tietää. Va siksi olisikin viisaampaa olla pidättyväinen arviossamme.
"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 5396
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Usko ja uskonnollisuus
« Vastaus #7 : 23.10.15 - klo:20:58 »
“Mitä uskonnollisempi ihmisestä tulee, sitä kauemmaksi Jumalasta
hän kasvaa. Lisääntyvän omistautumisen myötä tulee
lisääntyvä tyhjyyden tunne. Kaikkien sääntöjen pitäminen ei tyydytä
sisäistä nälkää; ja niin omistautumista seuraa uusi omistautuminen,
johon liittyy aina toive siitä, että tämä on se viimeinen
uhri, joka miellyttää Jumalaa ja tuo sydämelle tyydytyksen.
Uskonto muuttaa käyttäytymistä, mutta ei sydäntä ‘haluamisen
lähdettä’. Seuraamalla kaikkia sääntöjä uskova välttää sitä
mikä on kiellettyä, mutta hänen sydämensä haluaa sitä edelleen.
Itseasiassa sydän haluaa sitä enemmän nyt, kuin silloin,
kun se ei vielä ollut kiellettyä. Vilpitön henkilö alkaa inhota
kyvyttömyyttään totella ja alkaa tehdä lupauksia Jumalalle.
Uskovan ainoa todellinen vihollinen on orjan mielenlaatu,
joka jatkuvasti ponnistelee saavuttaakseen Jumalan suosion.
Jos henkilö etsii Jumalan hyväksymistä jonkin sellaisen perusteella,
minkä mukaan hän on elämänsä järjestänyt, hän ilmaisee,
että Kristuksen kuolema oli tarpeeton.”


Malcolm Smith, Se on täytetty
« Viimeksi muokattu: 25.03.16 - klo:19:31 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 5396
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Usko ja uskonnollisuus
« Vastaus #8 : 05.03.16 - klo:22:04 »
"Aikaisemmin luulin, että kristinusko oli yksi maailman uskonnoista. Sitten kohtasin Jeesuksen. Silloin ymmärsin, ettei kristinusko ollutkaan mikään uskonto vaan meidän maailmaamme tullut Jumala. Kaikki muu oli uskontoa, ihmisen ajatuksia Jumalasta. Kaiken pohjana oli ihmisen syntinen luonto. Kristinusko sen sijaan on Jumalan itseilmoitusta meidän maailmassamme, hänen ajatuksiaan meistä ja hänen tekojaan meidän puolestamme ja hyväksemme."

Aksel Valen-Sendstad, Jäähyväiset uskonnolle.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 5396
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Usko ja uskonnollisuus
« Vastaus #9 : 25.03.16 - klo:17:54 »
Kaivoin tämän vanhan keskustelun esiin siksi, että nämä ajatukset sivuavat uusia keskusteluja.

Omaa elämää ajatellessa osaan mielestäni ainakin jossain määrin tunnistaa (ainakin jälkikäteen) asioita, jotka ovat kummunneet omasta uskonnollisuudestani. Ne tapaukset liittyvät siihen, että olen käyttäytynyt sellaisella tavalla, joka ei ole minulle luontaista. Tämän havaitseminen on joskus hävettänyt. Olen ollut vaivautunut siitä, että "suoritan" jotain hengelliseksi miellettyä (farisealaisista vaikutteista) tehdäkseni vaikutuksen läsnäoleviin. Siksi minun on ollut hyvin vaikeaa saada itseäni "hengelliseen kurinalaisuuteen".
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Usko ja uskonnollisuus
« Vastaus #10 : 25.03.16 - klo:23:46 »
Kaivoin tämän vanhan keskustelun esiin siksi, että nämä ajatukset sivuavat uusia keskusteluja.

Omaa elämää ajatellessa osaan mielestäni ainakin jossain määrin tunnistaa (ainakin jälkikäteen) asioita, jotka ovat kummunneet omasta uskonnollisuudestani. Ne tapaukset liittyvät siihen, että olen käyttäytynyt sellaisella tavalla, joka ei ole minulle luontaista. Tämän havaitseminen on joskus hävettänyt. Olen ollut vaivautunut siitä, että "suoritan" jotain hengelliseksi miellettyä (farisealaisista vaikutteista) tehdäkseni vaikutuksen läsnäoleviin. Siksi minun on ollut hyvin vaikeaa saada itseäni "hengelliseen kurinalaisuuteen".

Minä olen aika usein perin väsynyt itseeni, kun huomaan (jälkikäteen tapahtumia tarkkaillessani) nuo kaksi helmasyntiäni: ainaisen oikeassa olemisen halun ja itsetehostuksen tarpeen. Tai ei kai miehillä ole (hameen)helmasyntejä vaan niitä pitäisi kutsua miehekkäämmin (housun)punttisynneiksi... ja katsokaas nyt, taas piti jo esittää... huokaus  :-[

Mutta nyt koko sydämestä toivotan kaikille hyvää yötä ja Jeesus myötä. Mutta rauhan Jumala, joka on kuolleista nostanut hänet, joka iankaikkisen liiton veren kautta on se suuri lammasten paimen, meidän Herramme Jeesuksen,  hän tehköön teidät kykeneviksi kaikkeen hyvään, voidaksenne toteuttaa hänen tahtonsa, ja vaikuttakoon teissä sen, mikä on hänelle otollista, Jeesuksen Kristuksen kautta; hänelle kunnia aina ja iankaikkisesti! Amen.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 5396
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Usko ja uskonnollisuus
« Vastaus #11 : 08.07.17 - klo:19:58 »
Uskonnollisuus lienee lainalaisuuden tutkapari. Jollain tavalla ne kulkevat käsi kädessä.
Molempiin ihmisellä on luontainen taipumus.

Salaillessani keskusteluja piti pysähtyä tähän. Siinä sanottu paljastaa meissä kaikissa piilevän uskonnollisuuden. Ihminen luottaa erilaisiin toimintoihin, joita suorittaen saa Jumala lepytettyä suotuisammaksi itselle, näin alitajuisesti kuvitellaan. Näitä lepyttelyjä on laidasta laitaan hartaasta veisailusta ylistyskarkeloihin. On vähän omaakin kokemusta hartailusta.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Natanael

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 4225
  • Matkalla
Vs: Usko ja uskonnollisuus
« Vastaus #12 : 07.10.18 - klo:21:26 »
Onko uskolla ja uskonnolla oikeasti eroa?
Onko kristityillä käytössä kaksoisstandardit tai kahdet punnukset?

Nimimerkki Lohikäärmeherra ottaa aiheeseen kantaa noin kolmen minuutin mittaisella videollaan.
https://youtu.be/zJXHUPXmQCw

Ko. herra kertoo omista taustoistaan toisella videollaan:
https://youtu.be/2SUZL6fxuv0

Poissa Jano

  • Viestejä: 226
Vs: Usko ja uskonnollisuus
« Vastaus #13 : 07.10.18 - klo:21:42 »
Uskonto on sana jota ei löydy Raamatu(nkäännökse)sta. Se voidaan siksi määritellä Raamatusta välittämättä. Mielestäni on ihan turhaa ajanhukkaa ensin itse määritellä sana tarkoittamaan jotain, ja sitten vastustaa sen perusteella käsitettä yleisesti. Kun joku toinen voi määritellä sen eri tavalla, ihan yhtä perustellusti. Monelle uskonto tarkoittaa kaikkea mikä liittyy Jumalaan tai jumaliin, eikä se ole epäraamatullista sillä Raamatusta tätä sanaa ei tosiaan löydy. Turhanpäiväistä olkinukkien kyhäilyä ja mätkimistä.

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 110
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Usko ja uskonnollisuus
« Vastaus #14 : 07.10.18 - klo:22:10 »
Uskonto on sana jota ei löydy Raamatu(nkäännökse)sta. Se voidaan siksi määritellä Raamatusta välittämättä. Mielestäni on ihan turhaa ajanhukkaa ensin itse määritellä sana tarkoittamaan jotain, ja sitten vastustaa sen perusteella käsitettä yleisesti. Kun joku toinen voi määritellä sen eri tavalla, ihan yhtä perustellusti. Monelle uskonto tarkoittaa kaikkea mikä liittyy Jumalaan tai jumaliin, eikä se ole epäraamatullista sillä Raamatusta tätä sanaa ei tosiaan löydy. Turhanpäiväistä olkinukkien kyhäilyä ja mätkimistä.

Meillä on käytössä monia sanoja joita emme löydä Raamatusta, esimerkiksi sielunhoito ja kolmiyhteinen Jumala. Palstalla kirjoittaa henkilö, joka viljelee ilmaisua "Pyhä Kaste", mutta löytyykö sitäkään Raamatusta? Kommentillani en pyri lyttäämään kaikkia uusia ilmaisuja sillä ainakin osalla niistä on perusteltu paikkansa oppikeskusteluissa.