Kirjoittaja Aihe: Valtava ahdistus kalvinismista  (Luettu 13298 kertaa)

Poissa garibaldi

  • Viestejä: 134
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #30 : 11.07.17 - klo:12:56 »
Niin tai sitten haetaan ympäri Raamattua jakeita, jotka tukevat omaa näkemystä. Ilman, että pystyttäisiin pysymään järjestelmällisesti pidemmissä Raamatun teksteissä ja niiden merkityksen etsimisessä.

Juuri tässä jae jakeelta etenevässä järjestelmällisessä raamatunjulistusperinteessä esiintyy huomattavasti kalvinistisia näkemyksiä. Esim. MacArthur, Steven Lawson, ym. En usko, että löysän temaattisesti ympäri Raamattua hyppiminen on paras tapa Raamatun tekstien merkityksen löytämiselle. Oikea vastaus vaikealle "kalvinistiselle" raamatunpaikalle ei ole hyppy aivan täysin toiseen kontekstiin.

Efesolaiskirjeen 2. luku, Roomalaiskirjeen 8. ja 9. luvut tulevat vielä lisäksi mieleen tueksi Raamatun opettamalle Jumalan suvereenisuudelle ja valinnalle pelastuksessa. Tuossa Joh 6:ssa ei ole edes kysymys mistään yhdestä jakeesta, vaan kokonaisesta Raamatun luvusta. Jeesus selittää siinä epäuskon syystä ja pelastuksesta.

Jeesuksen sanat voi joko uskoa ja hyväksyä tai sitten ajatella, että kuulijoiden ymmärrys näille sanoille muodostui myöhempien Raamatun kirjojen ja täysin toisten kontekstien kautta, mikä on hyvin epäuskottavaa. Kukaan ei voi tulla ellei Isä vedä ja Jeesus herättää hänet viimeisenä päivänä. Ei Jeesus pitänyt Joh 6:ssa mitään temaattista poukkoilevaa puhetta, vaan hän puhui nämä sanat kontekstissaan, missä ne tulee myös ymmärtää. Aiheena on epäuskon ja uskon syy & vedettyjen pelastuksen varmuus sekä myös vapaa kaikille suunnattu armotarjous. Tilanteessa, jossa Jeesus on edellisenä päivänä tehnyt suuren ihmeen. Kuitenkaan juutalaiset eivät usko. Miten tällaisen ihmeen jälkeen voi olla mitään epäuskoa? Tällaisiin kysymyksiin Jeesus vastaa Joh 6:ssa. Kukaan ei voi tulla ellei Isä vedä kertakaikkisesti pelastukseen eikä vain vedä suostuttelevassa ymmärryksessä.

Ei Jumalan ehdottoman suvereenisuuden löytäminen Raamatusta mitenkään vaikeaa ole. Raamattua luetaan luonnollisesti siten, että käsitellään pidempiä tekstejä kerralla eikä hypitä ympäriinsä. Aivan kuin muitakin kirjoja. Jos tämä lukutapa tuottaa kalvinistisia ymmärryksiä, niin voisiko Raamattu sittenkin opettaa kalvinismia?
« Viimeksi muokattu: 11.07.17 - klo:13:20 kirjoittanut garibaldi »

Poissa Paulus

  • Viestejä: 5334
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #31 : 11.07.17 - klo:18:10 »
Huomaan, että minulla on hyllyssäni joitakin kalvinistien kirjoittamia kirjoja. Tapani mukaan olen tehnyt kirjoihin runsaasti reunahuomautuksia. Kalvinismi on siinä mielessä petollinen oppi, että siinä on erittäin paljon ihan oikeita asioita. Siten saadaan ne väärätkin helposti tuntumaan oikeilta.

Wikipediasta löytyy mm. tämmöinen lutettelo tunnetuista kalvinisteista:

Charles Spurgeon, saarnaaja
William Carey, merkittävä lähetyssaarnaaja
George Whitefield, saarnaaja
J. I. Packer, teologi
Francis Schaeffer, teologi
R. C. Sproul, teologi ja pastori
John Piper, teologi, saarnaaja ja kirjailija
John MacArthur, pastori, opettaja ja kirjailija
Robert L. Reymond, teologi ja kirjailija


Tuolla toisessa kirjoituksessa kerroin Spurgeonista, jonka en tiennyt olevan kalvinisti, nyt sekin selvisi.

http://puimatanner.net/index.php?topic=841.msg31501#msg31501
« Viimeksi muokattu: 11.07.17 - klo:18:18 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

JPK

  • Vieras
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #32 : 11.07.17 - klo:18:31 »
Vastaus garibaldille.

Jeesuksen puhe, laajassa Joh. 6 luvussa - ei missään korosta pelastettujen ennalta määräämistä. Silloisten juutalaisten näkemys Jeesuksesta oli toinen, kuin se - kuka Hän todella oli.

Matteuksen evankeliumissa Jeesus sanoo:
Lainaus
Matt.11:27 "Kaikki on minun Isäni antanut minun haltuuni, eikä kukaan muu tunne Poikaa kuin Isä, eikä Isää tunne kukaan muu kuin Poika ja se, kenelle Poika tahtoo hänet ilmoittaa."

Se, että Poika vain tuntee Isän, eikä Isää tunne kukaan muu kuin Poika - ja se kenelle Jeesus Isän ilmoittaa, ei merkitse pelastettujen ennalta määräämistä, vaan että pelastus on armosta annettava lahja, jossa Jumala antaa uskon - eli raamatullisen Hänen tuntemisensa.

Jolla on Poika, sillä on Isä. Kukaan ei voi tulla Isän tykö muuten kuin Jeesuksen kautta.

Kalvinismissa on se ongelma, että se pyrkii väkisin sovittamaan sellaisia raamatuntekstejä oppiinsa, joilla ei ole mitään tekemistä ennalta määräämisopin kanssa.

Poissa Natanael

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 4055
  • Matkalla
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #33 : 11.07.17 - klo:18:59 »
Minä olisin toivottamassa kalvinistit lämpimästi tervetulleiksi Suomeen. Karismaattisuus tarvitsisi heitä järjen ääneksi.
Mielestäni heillä on monta sellaista kysymystä, johon ainakaan tuntemani helluntailaisuus ei osaa vastata.

Onkohan niin, että tilanne täällä Suomessa on se mikä on, koska luterilaisuus on menettänyt voimansa eikä vahvaa kalvinistista liikettä täällä ole?

Poissa Paulus

  • Viestejä: 5334
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #34 : 11.07.17 - klo:19:13 »
Minä olisin toivottamassa kalvinistit lämpimästi tervetulleiksi Suomeen. Karismaattisuus tarvitsisi heitä järjen ääneksi.
Mielestäni heillä on monta sellaista kysymystä, johon ainakaan tuntemani helluntailaisuus ei osaa vastata.

Onkohan niin, että tilanne täällä Suomessa on se mikä on, koska luterilaisuus on menettänyt voimansa eikä vahvaa kalvinistista liikettä täällä ole?

Kuten sanoin, kalvinismissa opetetaan monet asiat ihan oikein. Mutta se aiheuttaa ongelmia, että harhoja paikattaessa sorrutaan toisiin harhoihin. Yhtään kirkkoa tai seurakuntaa ei siis ole raitista ja syy on ilmeisesti se, että jäsenistön valtaosan omaksumaa oppia ei ole lupa kritisoida. Jos haluaisi kuulua johonkin, niin pitäisi valita yhteisö, jonka harhat tuntee ja jonka harhat ovat ennustettavissa esim. vuoden päästä. Siinä ev.lut. on ehkä vahvimmillaan.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Natanael

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 4055
  • Matkalla
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #35 : 11.07.17 - klo:21:17 »
En ole samaa mieltä. Lut.kirkkoon mahtuu nykyään vaikka mitä.
Kalvinistit tuskin sallisivat sellaista mesoamista mitä joissakin luterilaisessa kirkoissa esiintyy.
Voi tietysti olla niinkin, etten tiedä koko totuutta.


Poissa Paulus

  • Viestejä: 5334
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #36 : 11.07.17 - klo:21:31 »
Lut.kirkkoon mahtuu nykyään vaikka mitä.
Kalvinistit tuskin sallisivat sellaista mesoamista mitä joissakin luterilaisessa kirkoissa esiintyy.
Voi tietysti olla niinkin, etten tiedä koko totuutta.

Luterilaiseen tosiaan mahtuu miltei vaikka mitä. Tosin lienee paikkakuntakohtaista ja siitäkin riippuvaista, mikä suunta paikkakunnalla on voimissaan. Pääkaupunkiseutu lienee se toivottomin. Mutuna voisin sanoa, että lestadiolaisalueilla on kaikkein terveintä. Kuten taisin sanoa, kalvinistisissa kirjoissa on paljon tervettä opetusta, mutta sitten on yllättäen asioita, joita mitenkään ei voi hyväksyä. Eli suo siellä, vetelä täällä.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 557
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #37 : 11.07.17 - klo:21:34 »
Oma tietämykseni kalvinismista, ja sen opista on ohut. Tuo Pauluksen lista. Heidän tuotoksiaan olen joiltakin lukenut (tietämättä heidän edustavan Kalvinismia).
Heidän tekstinsä eivät syystä tai toisesta ole innostanut.

JPK kanssa samoilla linjoilla. "Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä"
Tarkoittaa nimenomaan, ettemme perisynnin alaisina ihmisinä edes halua lähestyä Jumalaa, ellei HÄN meitä kutsu ja vedä puoleensa.
Eikä se suinkaan ole ennalta määräämistä, jossa Jumala kutsuisi vain joita kuita ennalta valituja ihmisiä.
Silloinhan Jeesuksen Kristuksen sovitustyö olisi turha, jos se koskisi vain joitakin ennalta valittuja.

Jeesus sovitti maailman itsensä kanssa. Otti päällensä kaikki maailman synnit, ja sovitti ne.
Sovitustyö koskee jokaista ihmistä.
Se, että moni sanoo; "Ihan hyvä asia varmasti, mutta minua ei se kiinnosta".
Se ei ole Jumalan vika, eikä valinta.

Raamattua on myös tavattu selittää Raamatulla. Toiset kohdat antavat lisä valoa toiseen kohtaan, josta voi vetää muuten yksipuolisella tulkinnalla vääriä päätelmiä.

Ev.Lut. kirkko nyt on irtaantunut; ei pelkästään luterilaisuudesta, vaan myös kristillisyydestäkin.
Toimittaa uskonnollisia rituaaleja, niille jotka sitä vielä kaipaavat.

Sitä vastoin Luterilaisuus on yhä virkeää ja elinvoimaista, ja kasvaa uudestaan uusia uomia pitkin.
Lähetyshiippakunta on levittäytynyt ympäri Suomea, ja niiden jäsenmäärä ja Jumalapalveluksiin osallistuminen on pienessä kasvussa kaiken aikaa.



JPK

  • Vieras
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #38 : 11.07.17 - klo:22:03 »
Kalvinismin perusteet (poimittu Wikipediasta):
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kalvinismi

    T = Total depravity (täydellinen turmelus). Ihminen on niin synnin turmelema, ettei hän tahdo eikä edes kykene aitoon parannukseen tai pelastavaan uskoon ilman Jumalan uudestisynnyttävää voimaa. Ihminen ei voi mitenkään parantaa hengellistä tilaansa tai valmistaa itseänsä armon vastaanottamiseen. Syntiinlankeemuksen tuoma turmelus ulottuu koko ihmiseen, hänen ajatteluunsa, tunteisiinsa ja tahtoonsa niin, että hän on, mitä hengellisyyteen tulee, kuollut.

    U = Unconditional election (ehdoton armonvalinta). Ennen maailman luomista, Jumala armossansa valitsi oman tahtonsa ja päätöksensä mukaisesti jotkut ihmiset pelastukseen. Tämä valinta ei perustu mihinkään tekijään ihmisessä itsessään, ei mihinkään minkä Jumala olisi heissä ennalta nähnyt kuten uskoon, parannukseen, hyviin tekoihin, uskonratkaisuun tai yhteistyöhaluihinsa. Yksittäisen ihmisen pelastuksen syy on täysin Jumalassa eikä ihmisessä ollenkaan.

    L = Limited atonement (rajallinen sovitus). Rajallinen tai erityinen sovitus tarkoittaa sitä, että Kristus kärsi synnin täyden rangaistuksen kaikkien Jumalan valittujen puolesta. Hänen ristikuolemansa on tehokas sovitus, joka todella pelastaa kaikki ne, joiden puolesta Hän antoi itsensä alttiiksi. Näin Kristuksen sovitus ”rajoittuu” seurakuntaan: vain seurakunta (aidot uskovat) on sovitettu Jumalan kanssa.

    I = Irresistible grace (vastustamaton armo). Evankeliumia julistettaessa valitut kääntyvät Pyhän Hengen vastustamattoman sisäisen kutsun ansiosta, kun muut kovettavat sydämensä ja paatuvat edelleen. Kukaan ei pelastuisi, jos armo olisi vastustettavissa.

    P = Perseverance of the saints (ehdoton pelastusvarmuus). Isän valitsemat, Pojan sovittamat ja Pyhän Hengen uudestisynnyttämät ovat kolmiyhteisen Jumalan ikuisen rakkauden ja huolenpidon kohteita. Aidot uskovat ovat siirtyneet kuolemasta elämään, he kuuluvat Jumalan perheväkeen, heidän ikuinen kohtalonsa on Jumalan varmoissa käsissä ja he voivat asettaa luottamuksensa siihen, ettei Hän jätä työtänsä kesken.

------------------

Itse en löydä näille kuin vain ensimmäiselle täyden raamatullisen tuen -  (täydellinen turmelus), sillä...

ehdoton armovalinta merkitsee kalvinismissa määrättyjen pelastettujen edeltä käsin valitsemista (jonka Raamattu kumoaa: kaikilla on mahdollisuus pelastukseen Jeesuksessa); ketään ei ole ennalta määrätty pelastukseen tai kadotukseen. Jumala kutsuu rakkaudessaan kaikkia pelastukseen.

rajallinen sovitus myöskin kumoutuu Raamatulla (esim. 1Joh.2:2 - Kristus on koko maailman syntien sovitus, ei vain valittujen), joka vähentää Kristuksen ristin työn laajuutta, jossa Herra Jeesus kantaa koko maailman synnin ristillä, ei vain edeltä valittujen, tai pelastukseen määrättyjen.

vastustamaton armo, on myös hatara oppi, koska kääntyminen siinä tehdään vain jo ennalta valittujen osaksi. Apostolit julistivat Jumalan Sanaa kaikille, ja jos kääntymisen osaksi ei jää mitään ihmisen varaan - niin että hän ei voisi kieltäytyä pelastuksesta, silloin kadotukseen menevätkin olisivat jo ennalta määrättyjä. Raamattu ei tällaista opeta - kaikille tulee julistaa pelastusta Herrassa Jeesuksessa.

ehdoton pelastusvarmuus, joka periaatteessa on sama kuin "kerran-pelastettu-aina-pelastettu" - jota Raamattu ei tue, jopa valitut voivat eksyä ja luopua uskosta. Pysyminen uskossa on Jumalan armon aikaansaamaa, mutta ihminen voi tietoisesti hyljätä uskon. Paavali kuitenkin esim. Room. 8 luvun lopussa korostaa enemmän Jumalan rakkautta, joka pitää pelastetut varmasti Jeesuksessa Kristuksessa pelastettuina.
« Viimeksi muokattu: 11.07.17 - klo:22:09 kirjoittanut JPK »

Poissa Natanael

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 4055
  • Matkalla
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #39 : 11.07.17 - klo:22:20 »
Lut.kirkkoon mahtuu nykyään vaikka mitä.
Kalvinistit tuskin sallisivat sellaista mesoamista mitä joissakin luterilaisessa kirkoissa esiintyy.
Voi tietysti olla niinkin, etten tiedä koko totuutta.

Luterilaiseen tosiaan mahtuu miltei vaikka mitä. Tosin lienee paikkakuntakohtaista ja siitäkin riippuvaista, mikä suunta paikkakunnalla on voimissaan. Pääkaupunkiseutu lienee se toivottomin. Mutuna voisin sanoa, että lestadiolaisalueilla on kaikkein terveintä. Kuten taisin sanoa, kalvinistisissa kirjoissa on paljon tervettä opetusta, mutta sitten on yllättäen asioita, joita mitenkään ei voi hyväksyä. Eli suo siellä, vetelä täällä.

Kommentillani otin kantaa harhojen ennustettavuuteen enkä oppien hyväksymiseen.

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 557
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #40 : 11.07.17 - klo:22:25 »
JPK kanssa edelleen samoilla linjoilla. Vain ekaan kohtaan sydämeni yhtyy.

Täytyy muistaa myös raamatun kohta; jossa Herra Jeesus Kristus astui alas tuonelaan julistamaan jo kuolleille hengille evankeliumia.
Evankeliumi koskee ihan jokaista ihmistä.

Poissa garibaldi

  • Viestejä: 134
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #41 : 11.07.17 - klo:23:02 »
Ei yleinen evankeliumin kutsu ole mikään argumentti kalvinismia vastaan. Kalvinismista taitaa muuten parhaimmat tekstit löytyä muilla kielillä kuin suomeksi.

Kalvinismia voidaan myös soveltaa Raamatulle vierailla tavoilla. Esimerkiksi siten, että se jotenkin kieltäisi yleisen kutsun pelastukseen. Tai voidaan alkaa tavoitella valintaa sellaisenaan ilman pelastavan uskon sisältöä ja sitä, mihin valitut on valittu. Se on ahdistavaa, koska ihminen tietää vain Jumalan ilmoitetun tahdon eikä salattua tahtoa. Väistämättä huomio kääntyy ihmiseen itseen, vaikka raamatullisen pelastusopin tarkoitus on kiinnittää ihmisen huomio Jumalaan ja Jumalan mahdollisuuksiin.

Ilman ehdotonta valintaa ja ihmisen ulkopuolelta tulevaa kestävää pelastusta ei kenelläkään ole syytä toivoon. Jäljelle jää vain epävarmuus itsestä. Pysynköhän minä heikko syntinen uskossa? Ei ole syytä luottamukseen, jos ei ymmärrä itsensä ulkopuolelta tulevaa pelastusta.

Pystyykö Jumala pelastamaan syntisen ihmisen? Täysin ja pelkästään omaksi kunniakseen ilman tämän omaa osuutta?

Jos tähän aletaan keräämään ehtolauseita, niin pimeäksi menee.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1621
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #42 : 12.07.17 - klo:05:31 »
Minun "kalvinismini" on sitä, että jos joku ihminen todella uskoo sydämessään siihen, että pelastus on yksin Jeesuksessa ja että sana rististä on Jumalan voima niille jotka pelastuvat, niin sen täytyy olla yksin Jumalan työtä. Ihminen ei omin voimin sellaista kykene uskomaan, eikä sellaista uskoa mistään puristamaan. Se on hullutus luonnolliselle ihmiselle.

Ahdistun huomattavasti "valtavammin" siitä sekamelskasta mitä tietyt roomalaiskatolisen kirkon opit ja nykyisin koko ajan enemmän uuskarismaattisen liikkeen opit edustavat. Se ihmisen osuutta korostava (enemmän tai vähemmän) suuntaus aiheuttaa itsessäni paljon enemmän epävarmuutta, kuin se, että yksin Jumala voi uskon synnyttää ja kaikkivaltiaana on jo edeltä nähnyt kaiken. Käsityskykymme rajallisuus voi tosin siinäkin alkaa suuntaamaan katsetta omaan itseemme ja liikaa seurailemaan "olenko tarpeeksi uskossa ja jos en ole, niin en ole valittu".

Itse en usko, että koskaan kykenemme täysin avaamaan sitä miksi jotkut uskovat ja toiset eivät. Jumala sen tietää. Meidän tehtävämme on julistaa evankeliumia.

Ja tahdosta ja sen vapaudesta vielä sen verran, että minun oma luonnollinen tahtoni johtaa aina pois päin Jumalasta.
Onneksi Jumala on tahtonut antaa Poikansa uhriksi ja vaikuttaa tahtomista ja tekemistä. Ristin totuuden äärellä tahtoisin vähemmän omaa tahtoani ja enemmän sitoutumista Jumalan tahtoon. Todellinen vapaus ei ole minun tahtoni vapautta, vaan Jumalan tahdossa elämistä. Kovin vaikeaa se on ainakin itselleni, koska oma synnin sitoma tahtoni vetää aina omille teilleen.

Ja varsinaisesta kalvinismista: en tunne sitä kovin hyvin. Jo ketjussa mainittu Simon Kok on videoillaan ehkä parhaiten avannut sitä minulle, kun aikanani niitä katselin. Kalvinismissakin lienee useanlaista koulukuntaa ja painotusta. En ole järin vakuuttunut siitä, että Suomessa olisi kovinkaan paljon oikeaa tietämystä aiheesta.

En usko Raamatun opettavan kalvinismia, luterilaisuuta, rooman kirkon oppeja, helluntailaisuutta, uuskarismaattisuutta enkä mitään muutakaan liikettä/oppirakennelmaa. Uskon, että todella monet opit ja oppirakennelmat ovat syntyneet sitä kautta, että miten ollaan koettu asioiden menneen ja miten niiden koetaan olevan. Ja ihmisten kokemukset vaihtelevat. Sitten omia kokemuksia yritetään tukea Raamatulla.

Ihmistä tuntuu enemmän kiinnostavan se, että kuinka, miten, missä järjestyksessä, kenen tilaisuudessa jne. on tultu uskoon, kuin että mihin pohjimmiltaan uskotaan. Eli koska ihminen pyrkii tekemään monia mutkia teilleen, niin häntä kiinnostaa enemmän koetun prosessin "oikeaoppisuus", kuin se mihin se on johtanut. Jos se on johtanut uskoon Jeesukseen tienä, totuutena ja elämänä, niin ei kovin pieleen ole mennyt.

Jos uskon ydin - eli ristiinnaulittu Kristus -  saa olla ydin, niin silloin on mahdollisuus yhteyteen, vaikka muissa asioissa olisikin käsityseroja.

« Viimeksi muokattu: 12.07.17 - klo:05:45 kirjoittanut Mice »
Ihmisroska

Poissa garibaldi

  • Viestejä: 134
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #43 : 12.07.17 - klo:10:08 »
"Kalvinistisissa" seurakunnissa ja julistajissa on sellainen piirre, että hyvin harvoin kuitenkaan temaattisesti julistetaan kalvinismia sellaisena, kuin siitä on tehty yksinkertaistettu yhteenveto esim. TULIP - järjestelmään. Temaattisen julistuksen sijaan Raamattua käydään läpi jae jakeelta. Muistaakseni eräässä saarnausta käsittelevässä kirjassa varoitettiin liiallisuuksiin menevästä systemaattisen teologian asettamisesta Raamatun edelle. Näiden pitäisi olla vuorovaikutuksessa keskenään ja lähteä ensisijaisesti Raamatusta. Kirjoittaja muistaakseni oli vielä kalvinisti.

JPK

  • Vieras
Vs: Valtava ahdistus kalvinismista
« Vastaus #44 : 12.07.17 - klo:10:34 »
Ei yleinen evankeliumin kutsu ole mikään argumentti kalvinismia vastaan. Kalvinismista taitaa muuten parhaimmat tekstit löytyä muilla kielillä kuin suomeksi.

Kalvinismia voidaan myös soveltaa Raamatulle vierailla tavoilla. Esimerkiksi siten, että se jotenkin kieltäisi yleisen kutsun pelastukseen. Tai voidaan alkaa tavoitella valintaa sellaisenaan ilman pelastavan uskon sisältöä ja sitä, mihin valitut on valittu. Se on ahdistavaa, koska ihminen tietää vain Jumalan ilmoitetun tahdon eikä salattua tahtoa. Väistämättä huomio kääntyy ihmiseen itseen, vaikka raamatullisen pelastusopin tarkoitus on kiinnittää ihmisen huomio Jumalaan ja Jumalan mahdollisuuksiin.

Ilman ehdotonta valintaa ja ihmisen ulkopuolelta tulevaa kestävää pelastusta ei kenelläkään ole syytä toivoon. Jäljelle jää vain epävarmuus itsestä. Pysynköhän minä heikko syntinen uskossa? Ei ole syytä luottamukseen, jos ei ymmärrä itsensä ulkopuolelta tulevaa pelastusta.

Pystyykö Jumala pelastamaan syntisen ihmisen? Täysin ja pelkästään omaksi kunniakseen ilman tämän omaa osuutta?

Jos tähän aletaan keräämään ehtolauseita, niin pimeäksi menee.

Raamatussa sanotaan:

Lainaus
Kol.1:21-23

"Teidätkin, jotka ennen olitte vieraantuneet ja mieleltänne hänen vihamiehiänsä pahoissa teoissanne, hän nyt on sovittanut  Poikansa lihan ruumiissa kuoleman kautta, asettaakseen teidät pyhinä ja nuhteettomina ja moitteettomina eteensä,  jos te vain pysytte uskossa, siihen perustuneina ja siinä lujina, horjahtamatta pois sen evankeliumin toivosta, jonka olette kuulleet, jota on julistettu kaikessa luomakunnassa taivaan alla ja jonka palvelijaksi minä, Paavali, olen tullut."

Tämä on ehtolause: Jumala on sovittanut kolossalaiset Poikansa ruumiissa, asettaakseen heidät pyhinä ja nuhteettomina ja moitteettomina eteensä - JOS he vain pysyvät uskossa, siihen perustuneina ja siinä lujina, horjahtamatta pois sen evankeliumin toivosta, jonka olette he ovat kuulleet.

Tämäkään kohta ei itselleni mitenkään vähennä Jumalan kunniaa, kaikkivaltiuutta ja voimaa - pelastaa ihminen, vaan se korostaa ihmisen vastuuta pelastettuna, ottaa pelastus Herrassa Jeesuksessa vakavasti, ja siinä yksin turvautua Jumalan armoon, ja Jumalan Sanaan totuuteen - eli evankeliumiin.