Elämme langenneessa mailmassa langenneen luontomme kanssa. Kaikki siis on loppupeleissä syntiä.
Meissä synti synnyttää himon, joka aiheuttaa vääriä asioita.
Mielestäni sanot tässä asioita hieman väärin.
"Elämme langenneessa mailmassa langenneen luontomme kanssa. Kaikki siis on loppupeleissä syntiä.
Tämä on yksi puoli asiasta, tavallaan puolitotuus. Ja puolitotuudet ovat vaarallisia valheita,
jos niiden ajatellaan olevan kattava käsitys kyseisestä asiasta. Toinen puoli asiasta on esim. se, mitä 2. Kor 5 sanoo:
"jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut."
Meissä synti synnyttää himon, joka aiheuttaa vääriä asioita.
Jaakobin kirjeessä (1.luku) asiasta sanotaan:
13. Älköön kukaan, kiusauksessa ollessaan, sanoko: "Jumala minua kiusaa"; sillä Jumala ei ole pahan kiusattavissa, eikä hän ketään kiusaa.
14. Vaan jokaista kiusaa hänen oma himonsa, joka häntä vetää ja houkuttelee;
15. kun sitten himo on tullut raskaaksi, synnyttää se synnin, mutta kun synti on täytetty, synnyttää se kuoleman.
Siis himo synnyttää synnin, eikä toisinpäin.
Anteeksi, jos olen liian pikkutarkka, mutta en oikein voi sille mitään että asiat "häiritsevät" minua
jos muistan että Sana sanoo asiasta toisin.
Lupasin vastata sinulle Taisto.
Jumalan maailmassa, josta saamme Raamatusta lukea on paljon paradokseja.
Jeesus on 100 % Jumala.
Jeesus luopui kirkkaudestaan, ja otti orjan muodon. Hän tuli 100 % ihmiseksi.
Kumpikaan ei ole puolitotuus, vaan 100 % totta.
Syntiinlankeemuksessa maailma kirottiin. Meistä tuli syntisiä. Jokaisesta. Me kaikki olimme ensimmäisen Adamin kupeessa, ja näin osalliset synnistä.
Mikä tässä on puolitotuus ?
Jeesus Kristus lunasti kadotustuomiolta meidät, jotka uskomme Hänen sovitustyöhönsä Golgatan keskimmäisellä ristillä.
Tämäkin on faktaa !
Silti me elämme edelleen kuoleman ruumiissa. Syntisinä, vaikka meissä uudestisyntyneissä on Pyhän Hengen sinetti.
Paavali opettaa tästä Room. 8.
Sillä luomakunnan harras ikävöitseminen odottaa Jumalan lasten ilmestymistä.
Sillä luomakunta on alistettu katoavaisuuden alle-ei omasta tahdostaan, vaan alistajan-kuitenkin toivon varaan,
koska itse luomakuntakin on tuleva vapautetuksi turmeluksen orjuudesta Jumalan lasten kirkkauden vapauteen.
Sillä me tiedämme, että koko luomakunta yhdessä huokaa ja on synnytystuskissa hamaan tähän asti;
eikä ainoastaan se, vaan myös me, joilla on Hengen esikoislahja, mekin huokaamme sisimmässämme, odottaen lapseksi-ottamista, meidän ruumiimme lunastusta.
Sillä toivossa me olemme pelastetut, mutta toivo, jonka näkee täyttyneen, ei ole mikään toivo; kuinka kukaan sitä toivoo, minkä näkee?
Mutta jos toivomme, mitä emme näe, niin me odotamme sitä kärsivällisyydellä.
Me elämme siis edelleen syntiinlankeemuksen todellisuudessa, vaikka meillä on jo lupaus vapautuksesta.
Vapautus on vasta edessäpäin. Nyt meillä on toivo. Kerran kaikki muuttuu, ja meidät vapautetaan katoavaisuudesta ja synnin alaisuudesta.
Jopo jo aiemmin vastasi ansiokkaasti kuningas Daavidia ja Batsebaa esimerkkinä käyttäen.
Kuten Jeesus jo opettaa; Sillä sydämestä lähtevät pahat ajatukset, murhat, aviorikokset, haureudet, varkaudet, väärät todistukset, jumalanpilkkaamisetIhmisen sydämestä syntyvät himot, jotka sitten saavat aikaan synnin hedelmän, ja jopa paaduttavat ihmisen, kuten Jaakobin lainauksessa toteaa.
Meidän paha sydämemme, jonka me olemme perineet Adamilta: synnyttää kaikenlaisia himoja meissä.
Sydämemme on syntinen. Siitä lähtevät himot ovat syntiä. Ei pelkästään näkyvät teot. Ne ovat synnin hedelmä.
Meissä on 100 % uusi elämä Kristuksessa
Ikävä kyllä uusi elämä meissä ei poista tätä tosiasiaa. Olemme edelleen 100 % syntisiä.
Kuitenkin pelastetut kadotustuomiolta lopullista lunastusta odottaen.
Jos käytämme edelleen Daavidia esimerkkinä, kuten Jopo.
Daavid rukoilee Ps. 51 yhdyttyään Batsebaan ja murhautettuaan tämän aviomiehen
Jumalan sanojen osuttua häneen Profeetta Naatanin nuhtelun jälkeen.
Jumala, luo minuun puhdas sydän ja anna minulle uusi, vahva henki.
Älä heitä minua pois kasvojesi edestä, äläkä ota minulta pois Pyhää Henkeäsi.Kuten huomaat. Daavidilla oli Pyhä Henki. Siitä huolimatta hän teki nuo hirmuteot.
Ja samasta miehestä toisaalla jumalan sanoo Davidin olevan hänen mielensä mukainen mies.
Kyllä. Koska Daavid näki syntisytensä ja Jumalan Armosta 100 % riippuvaisuutensa.