Kirjoittaja Aihe: Alistua Jumalan vanhurskauden alle  (Luettu 36072 kertaa)

Poissa Mice

Vs: Alistua Jumalan vanhurskauden alle
« Vastaus #120 : 12.07.16 - klo:11:34 »

Noista viestien pohdinnoista nousee sellainen kysymys, että onko uskovan kodin lapsi sitten lopulta paremmassa vai huonommassa asemassa, jos hänen on vaikeampi alistua Jumalan vanhurskauden alle, eli tulla huomaamaan, että vain Jeesuksen vanhurskaus voi kestää Jumalan edessä?

Huomiostasi nousi mieleeni, että kun näitä Raamatun asioita aletaan ihmislähtöisellä logiikalla ratkomaan, niin pian ollaan umpikujassa tai solmussa. Ei ole hyvä olla uskovan kodin lapsi, koska on vaikeampi pelastua. Ei pidä tulla liian nuorena uskoon, koska ei tiedä mistä pitäisi pelastua. On parempi kuolla hyvin nuorena, koska kaikki pelastuvat jotka eivät ymmärrä hyvää ja pahaa jne.

En ole kenenkään pelastumista vastaan, mutta moni oppi rakentuu mielestäni ihmismielen tulkinnoille Jumalan sanasta.
Ihmisen mielestä loogisin vaihtoehto esitetään faktana, vaikka Raamattu kertoo kuinka kaukana me kaikki olemme Jumalan kirkkaudesta luonnostamme. Monesti ihmislogiikka joutuu kuitenkin suuriin hankaluuksiin Jumalan sanan ilmoituksen kanssa. Ihmislogiikka tekee Jumalan ilmoituksesta järjetöntä ja ristiriitaista, koska sitä tulkitaan järjen kautta. Ihmettä (pelastumista) selitetään auki järjellä ja siinä epäonnistutaan karkeasti.
« Viimeksi muokattu: 12.07.16 - klo:13:47 kirjoittanut Mice »
Ihmisroska

Poissa Mice

« Vastaus #121 : 12.07.16 - klo:11:55 »
Oma vajavainen näkemykseni on se, että ihmislähtöisyys pelastumisessa, opissa ja niiden selittämisessä on yksi suurimmista ongelmista seurakunnissa. Se kertoo mielestäni juuri siitä, kuinka luonnotonta evankeliumi ihmiselle on. Sitä täytyy "jalostaa" ihmisen mielen mukaiseksi, mutta silloin siitä häviää voima.

Jos evankeliumi, eli Jumalan voima, on vesitetty, niin ei pidä ihmetellä miksei julistusta seuraa merkit. Siksi tänä päivänä ihmiset juoksevatkin merkkien ja ihmeiden perässä, koska julistuksessa ei luoteta Jumalan ilmoittaman evankeliumin voimaan, vaan aletaan julistaa asiayhteyksistään irroitettuja jakeita totuuksina. Se on mitä pahinta ihmismielen tulkintaa sanasta, vaikka se esitetään hyvin väkevänä ruokana.

Terve järki myöntää pienuutensa Jumalan viisauden edessä. Pöhöttynyt ihmislogiikka päätelmineen nousee Jumalan tuntemista vastaan.
Ihmisroska

Poissa Jopo

« Vastaus #122 : 12.07.16 - klo:22:16 »
Noin on, mitä Mice tuolla kirjoitit. Ihmisen järkeilyt voi viedä kumallisuuksiin hengellisissä kysymyksissä.
"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)

Poissa Jopo

« Vastaus #123 : 12.07.16 - klo:22:28 »
Olen samoilla linjoilla Pauluksen kanssa tuosta tuhlaajapojan vanhemmasta veljestä.

Raamatun opettaja Kenneth A. Bailay on ollut 40 vuotta lähi-idässä. Hän tuntee paikallisen kielen, tavat ja elämän. Hän on kirjoittanut useita kirjoja, erityisesti Jeesuksen vertauksista. Tuhlaajapojan vertauksessa hän ei sijoita tuhlaajapojan parannusta sinne sikakaukaloihin, jossa "hän meni itseensä" ja päätti palata kotiinsa. Sitähän käytetään yleisesti esimerkkinä ihmisen tekemästä ratkaisusta.

Vaikutin oli siinä vaiheessa lähinnä oma selviytyminen hengissä. Hänellä ei ollut kunnon paikkaa missä asua ja hän oli nälkäkuoleman partaalla. Hän muisteli kotiaan ja olosuhteita siellä:"Kuinka monella minun isäni palkkalaisella on yltäkyllin leipää, mutta minä kuolen täällä nälkään!". Niin hän laati selviytymissuunnitelman. Päätti mennä isänsä luo ja pyrkiä - ei lapsen asemaan - vaan "palkkalaiseksi".

Kun hän saapui kotiinsa, isän armahtavaisuus yllätti hänet perusteellisesti. Hänet otettiin iloiten vastaan ja aloitettiin juhlavalmistelut. Vasta siinä tilanteessa pojan mieli varsinaisesti muuttui. Hän sai oppia ymmärtämään isän hyvyyden ja armon. Suhde isään korjaantui. Hän pääsi takaisin lapsen asemaan, jota ei ollut edes osannut toivoakaan.

Asiayhteys jossa Jeesus kertoi vertauksen. Fariseukset syyttivät Jeesusta siitä, että "Tämä ottaa vastaan syntisiä ja syö heidän kanssaan." Jeesus vastaa kertomalla 3 erilaista vertausta. Kadonnnut lammas, kadonnut hopearaha ja kolmantena tuhlaajapoika.

Kaksi edellistä vertausta päättyy yhteenvetoon:"Niin myös, sanon minä teille, on ilo Jumalan enkeleillä yhdestä syntisestä, joka tekee parannuksen". Niistäkin vertauksista voi miettiä, mikä osuus parannuksen tekemisessa oli löydetyllä (lammas, hopearaha)?
« Viimeksi muokattu: 12.07.16 - klo:22:54 kirjoittanut Jopo »
"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)

Oloneuvos

• Vieras
« Vastaus #124 : 13.07.16 - klo:04:15 »
Olen samoilla linjoilla Pauluksen kanssa tuosta tuhlaajapojan vanhemmasta veljestä.

Minä olen yhä taipuvainen näkemään, että "vanhempi veli" on ne vertausta kuuntelevat fariseukset ja kirjanoppineet. He jäivät ulos vertauksessa ja ovat yhä todistettavasti ulkona.

Lainaus käyttäjältä: Jopo
Raamatun opettaja Kenneth A. Bailay on ollut 40 vuotta lähi-idässä. Hän tuntee paikallisen kielen, tavat ja elämän.

Arvostan kyllä veli Bailayta. Tiedä vaikka olisi uskovainenkin  ;). Pidän kuitenkin suuressa arvossa myös näitä 45 vuotta jotka itse olen saanut kulkea Herran Jeesuksen seurassa ja tulla Hänen opettamakseen (Jer. 31:34).

Jotain tuhlaajapojan ajattelutavassa muuttui, kun hän lähti paluumatkalle. Olosuhteet pakottivat, mutta eikö näin ole käynyt meille kaikille. Ainakin tuo oli jonkinlaista mielenmuutosta, kun tuhlaajapoika sanoi mielessään siellä kaukana: "Isä, minä olen tehnyt syntiä taivasta vastaan ja sinun edessäsi." Tämä ajatus oli hänellä jo vieraalla maalla vaikka olisi ollut "ketunhäntä kainalossa" samaan aikaan.

Lainaus käyttäjältä: Jopo
Kun hän saapui kotiinsa, isän armahtavaisuus yllätti hänet perusteellisesti. Hänet otettiin iloiten vastaan ja aloitettiin juhlavalmistelut. Vasta siinä tilanteessa pojan mieli varsinaisesti muuttui.

Noin voi olla kuin kirjoitit tai Bailay opetti, mutta Raamattu ei opeta, että tuhlaajapoika tuli mielenmuutokseen vasta juhlia valmisteltaessa tai juhlissa.

Yhdessä asiassa olemme lienee samaa mieltä (kaikki toistemme kanssa), että Raamatun vertauksille löytyy useita käypiä selityksiä eri aikakausilla niitä tutukittaessa.

Poissa Jopo

« Vastaus #125 : 13.07.16 - klo:13:32 »
Juu, kiitos vaan Oloneuvos kommentista. Tarkoitin ensisijaisesti, että olen Pauluksen kanssa samoilla linjoilla siinä, että teksti ei kerro miten vanhemmalle veljelle lopulta kävi. Ja että olihan hän joka tapauksessa isänsä luona, hänen rakkautensa alla. Miten sitten tuo tapahtuma jatkossa sai aikaan vanhemman veljen sydämessä? - sitä emme varmaksi tiedä. Tarkoitus varmaan onkin jättää se avoimeksi. Että saisimme sitä pohtia ja olla sen puhuteltavana yhä uudellleen.

Vertaukset ovatkin siksi niin puhuttelevia, että niitä voi mietiskellä yhä uudelleen eri näkökulmista. Eikä niitä voi ammentaa tai selittää koskaan loppuun asti. Siinä vertausten hienous. Ei Jeesus suotta puhunut hyvin paljon vertauksilla.

Tuhlaajapoikavertauksen kärki oli varmaankin kohdistettu fariseuksiin, kuten Oloneuvos tuossa myöskin viestitti. Heillehän Jeesus vertaukset kertoi vastauksena syytöksiin siitä, että Hän hyväksyy syntiset yhteyteensä ja syö heidän kanssaan. Itse ajattelen samalla, että kaikki Raamatussa on tarkoitettu myös meitä itsekutakin varten. Niin tuon kertomuksen nuoremman veljen kuin vanhemmankin veljen asenteista kertominen. Oliskohan meissä itsekussakin jotain samaa myös?

Sikäli kun terassin rakentamiselta ehdin, kommentoin vielä tarkemmin sitä parannus asiaa tuhlaajapojan kohdalla.

Sanottakoon tässä yhteyhdessä, että luterilaisten opetus parannukesta on vanhastaan liittänyt siihen kaksi osaa: 1) Katumus ja 2) Usko. Ei kai taivaassa voitaisi iloita paranuksen tehneistä, jos heillä ei olisi myös uskon yhteyttä Jeesukseen?

Poissa NanoK

« Vastaus #126 : 13.07.16 - klo:15:07 »
 Entä jos kertomuksessa onkin vain kuvattuna kaksi erilaista kristittyä. Ovathan he veljeksiä, saman isän lapsia koko kertomuksen ajan. Toinen ei vaan lähde hurvittelemaan, eikä niin ollen koe mitään suurta kääntymiskokemusta vaan saa olla kokoajan isän kotona. Ymmärrän kyllä tuon toisen näkökulman, mutta silti yksinkertaisesti ajattelevana kallistun enemmän edelliseen.

Poissa Paulus

• "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
« Vastaus #127 : 13.07.16 - klo:17:03 »
Entä jos kertomuksessa onkin vain kuvattuna kaksi erilaista kristittyä. Ovathan he veljeksiä, saman isän lapsia koko kertomuksen ajan. Toinen ei vaan lähde hurvittelemaan, eikä niin ollen koe mitään suurta kääntymiskokemusta vaan saa olla kokoajan isän kotona. Ymmärrän kyllä tuon toisen näkökulman, mutta silti yksinkertaisesti ajattelevana kallistun enemmän edelliseen.

Tunnen yhtyväni tähän ajatukseen. Kristikunta on jossain määrin "hurahtanut" siinä, että se on nostanut tuon nuoremman veljen jalustalle. Kun on oikein paljon rötöstellyt ja siitä tulla pätkähtää uskoon, niin pidetään jo puoleksi evankelistana tai opettajana, vaikka olisi muutoin täysin kasvamaton. Edelleen olen sitä mieltä, että tuon kertomuksen keskushenkilö on Isä, jolla on avara sydän.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

JPK

• Vieras
« Vastaus #128 : 13.07.16 - klo:20:47 »
Lainaus
Raamatun opettaja Kenneth A. Bailay on ollut 40 vuotta lähi-idässä. Hän tuntee paikallisen kielen, tavat ja elämän.

Kenneth E. Baileyn opetus on itselleni hieman "kuivaa" opetusta, siitä puuttuu Raamatun sisäinen opetus, sekä jotenkin "hengetöntä". Toki tärkeää, että raamatunlukija havainnollistaa Raamatun kulttuuriympäristön sekä sen linkvistiset (kielelliset) viitteet, mutta jotenkin itse kaipaan hengellisempää raamatunselitystä ja opetusta.

Arvostan kyllä Kenneth E. Baileyn tutkimusta ja kirjoja muuten.

Poissa Jopo

« Vastaus #129 : 14.07.16 - klo:07:33 »
Lainaus

Kenneth E. Baileyn opetus on itselleni hieman "kuivaa" opetusta, siitä puuttuu Raamatun sisäinen opetus, sekä jotenkin "hengetöntä". Toki tärkeää, että raamatunlukija havainnollistaa Raamatun kulttuuriympäristön sekä sen linkvistiset (kielelliset) viitteet, mutta jotenkin itse kaipaan hengellisempää raamatunselitystä ja opetusta.

Arvostan kyllä Kenneth E. Baileyn tutkimusta ja kirjoja muuten.

En rohkene lähteä arvostelemaan Baileyn opetuksen hengellisyyttä ta hengettömyyttä. Ihmisillä on erilaisia armolahjoja. Myöskin eri ihmisiä varten. Itselleni Bailey ei ole aivan eniten luettuja opettajia. Hänen taustatietonsa antaa mielestäni hyvää lisävaloa Raamatun ajan oloista ja elämästä. Siinä voi myös tulla joitakin väärinkäsityksiä oikaistuksi.

Käsittääkseni Raamatun tekstin äärellä on hyvä tehdä aina kaksi peruskysymystä: 1) Mitä teksti mahdollisesti tarkoitti alkuperäisessä tilanteessa ja asiayhteydessä? 2) Miten voisin soveltaa sitä siltä pohjalta tähän päivään ja omaan elämään? Titetenkään rukousta unohtamatta. Ehkä Baileyn kirjat keskittyy enempi tuohon ensimmiseen kysymykseen. Jos se ensimmäinen kysymys jää huomioimatta, voidaan ajautua jopa mielikuvituksellisiin tulkintoihin.

Poissa Jopo

« Vastaus #130 : 14.07.16 - klo:07:44 »
Noin voi olla kuin kirjoitit tai Bailay opetti, mutta Raamattu ei opeta, että tuhlaajapoika tuli mielenmuutokseen vasta juhlia valmisteltaessa tai juhlissa.

Yhdessä asiassa olemme lienee samaa mieltä (kaikki toistemme kanssa), että Raamatun vertauksille löytyy useita käypiä selityksiä eri aikakausilla niitä tutukittaessa.

Raamattu ei mielestäni myöskään suoraan kerro, että tuhlaajapoika olisi tehnyt parannuksen tai tullut sitä vastaavaan mielenmuutokseen jo vieraalla maalla.

Vertauksia voi ja on tosiaan hyvä pohtia eri näkökulmista. Varmaan olemme yhtämieltä siitäkin, ettei niiden tulkitsemisessa kuitenkaan saa laittaa liikaa painoa omalla mielikuvitukselle. Eikä jokaista yksityiskohtaa voida sovittaa yksi yhteen kuvaamaan ihmisen ja Jumalan välistä suhdetta. Niissä on aina jokin tietty tähtäyspiste. Tuhlaajapoika vertauksessa ennen kaikkea vastaus kysymykseen, voiko ihmisten mielestä erityisen syntinen, kaikkensa tuhlannut, vielä saada armon? Ja että onko tunnolliselta vaikuttavan mielenlaatu ja asenne kuitenkaan välttämättä oikea? Ja ennen kaikkea se kertoo Jumalan mielenlaadusta meitä kurjia syntisiä kohtaan.

Siitä tuhlaajapojan parannuksesta.

Nuorempi poika siis suunniteli puhetta isälleen siellä sikakaukaloiden ääressä:"Minä nousen ja menen isäni tykö ja sanon hänelle: Isä, minä olen tehnyt syntiä taivasta vastaan ja sinun edessäsi enkä enää ansaitse, että minua sinun pojaksesi kutsutaan; tee minut yhdeksi palkkalaisistasi.' "

Oliko siis kyse aidosta katumuksesta ja parannuksen teosta?

Emme tietysti pääse varmuudella näkemään hänen päänsä sisään. Asiayhteydessään näyttää pikemminkin siltä, että suunnilteltu puhe oli osa omaa nälänhädästä ja kurjuudesta pääsemisen strategiaa. Suunnitelmaa edelsi karu tosiasia:"mutta minä kuolen täällä nälkään!"

Esim. kunigas Saul näytti osoittaneen katumusta kun Daavid oli säästänyt hänen henkensä:"Niin Saul sanoi: "Minä olen tehnyt syntiä. Tule takaisin, poikani Daavid; sillä minä en enää tee sinulle pahaa, koska minun henkeni tänä päivänä on ollut kallis sinun silmissäsi. Katso, minä olen tehnyt tyhmästi ja erehtynyt kovin pahoin."(1:Sam. 26) Tuliko Saulus kääntymykseen tuossa kohtaa?

Kansanlähetuksen raamattukouluttaja TT Vesa Ollilainen on väitellyt tuhlaajapoikavertauksesta. Muutama ote hänen kirjastaan "Jeesuksen vertaukset":

"Meni itseensä". Tämän ilmaisun merkitys on aiheuttanut vertausta selittäville päänvaivaa. Joidenkin mielestä se kuvaa kääntymystä. Vertauksen viitekehyksestä onkin helppo ajatella näin.
--
Toisaalta on vaikea saada otetta pojan kääntymisen todellisesta laadusta.
--
Mutta pojan omien sanojen mukaan hänen suurin ongelmansa oli nälkä. Hän ei viesti näkevänsä tähänastisessa elämässään mitään vääryyttä. - - Toki hän mielessään suunnittelee sanovansa tehneensä syntiä ja kertovansa olevansa kelvoton isänsä pojaksi, mutta tietoisuus omista rikkomuksista ei ensisijaisesti aja häntä kotiin. Hän lähtee saadakseen vatsansa täyteen.
  Lukijassa herättää myös ihmetystä pojan synnintunnustuksen liitämä tarjous ryhtyä isän palkkalaiseksi. - - Nuorempi veli toimii ikäänkuin nälkä olisi päälimmäinen motiivi syntien tunnustamiseen ja vieläpä liittää siihen työtarjouksen. Näinkö syntisen tulisi toimia? On vaikea kuvitella, että kääntymistä seikkaperäisesti evankeliumissaan käsittelevä luukas vertauksessa tarjoaisi lukijoilleen kuvan oikeanlaisesta kääntymyksestä. Pikemminkin poika näyttäisi lähteneen liikkeelle harkitusti laskelmoiden. Vasta isän vastaanotto näyttäisi poistavan pojan luulot itsestään. Hän ei enää etsi omia ratkaisujaan."

Oloneuvos

• Vieras
« Vastaus #131 : 14.07.16 - klo:15:27 »
Lukijassa herättää myös ihmetystä pojan synnintunnustuksen liitämä tarjous ryhtyä isän palkkalaiseksi. - - Nuorempi veli toimii ikäänkuin nälkä olisi päälimmäinen motiivi syntien tunnustamiseen ja vieläpä liittää siihen työtarjouksen. Näinkö syntisen tulisi toimia? On vaikea kuvitella, että kääntymistä seikkaperäisesti evankeliumissaan käsittelevä luukas vertauksessa tarjoaisi lukijoilleen kuvan oikeanlaisesta kääntymyksestä. Pikemminkin poika näyttäisi lähteneen liikkeelle harkitusti laskelmoiden. Vasta isän vastaanotto näyttäisi poistavan pojan luulot itsestään. Hän ei enää etsi omia ratkaisujaan."

Sumentaakos tuo teologia tutkijoiden pään? Kaipa herra Ollilainenkin on joskus ollut läsnä johtamassa jotakuta ihmistä synnin teiltä Herran luokse? Ei ole harvinaista, että ihminen hädässään tekee Jumalalle lupauksia. Olen kuullut niitä aika monia (jos Herra pelastaa minut tästä ja tuosta, niin seuraan häntä jne jne). Arjessa tapahtuu tällaista; ehkä teologisessa tiedekunnassa ei.

(Suhtaudun varmaan teologiaan jossain määrin nurjasti, koska teologian opinnot sammuttivat [käytän mielelläni ilmaisuja riisti, varasti] joiltakin ystäviltäni uskon, myös omalta veljeltäni).

Poissa Jopo

« Vastaus #132 : 15.07.16 - klo:08:52 »
Sumentaakos tuo teologia tutkijoiden pään? Kaipa herra Ollilainenkin on joskus ollut läsnä johtamassa jotakuta ihmistä synnin teiltä Herran luokse? Ei ole harvinaista, että ihminen hädässään tekee Jumalalle lupauksia. Olen kuullut niitä aika monia (jos Herra pelastaa minut tästä ja tuosta, niin seuraan häntä jne jne). Arjessa tapahtuu tällaista; ehkä teologisessa tiedekunnassa ei.

(Suhtaudun varmaan teologiaan jossain määrin nurjasti, koska teologian opinnot sammuttivat [käytän mielelläni ilmaisuja riisti, varasti] joiltakin ystäviltäni uskon, myös omalta veljeltäni).

On totta, että monet Suomessa teologian opinnoissa ovat sellaisen liberaalin opetuksen alla, että voivat menettää uskonsa Raamattuun Jumalan sanana. Ja mihinpä ihminen silloin voi enää perustaa uskonsa? Onneksi ei sentään kaikki. Voin tietysti olla väärässä, mutta arvelen, että ehkä tälläkin hetkellä kuitenkin suuri osa parhaimmista Raamatun opettajista Suomessa ovat sen myllyn läpi käyneet.

Mielestäni kaikki jotka tutkimme ja sanomme mielipiteitä Raamatun teksteistä 'harrastamme' teologiaa, oppia Jumalasta. On huonoa teologiaa ja hyvääkin. Jälkimmäisessä pyritään ammentamaan Raamatusta.

Minusta tuossa Ollilaisen selityksen mukaan käy juuri niin, kuin Oloneusos kuvailit tuolla aiemmin. Tuhlaajapoika lähti (Ollilan mukaan, josta olen pitkälti samaa mieltä - vaikka tässä nyt ilmoittautuisinkin samalla sumentuneiden päiden joukkoon :) ) kyseenlaisilla motiiveilla kohtaamaan isäänsä, mutta kuitenkin sai armon ja lapsen oikeuden. Minusta se on mitä lohdullisinta opetusta Jumalan armosta.

Kalevi Lehtisen luokse oli kerran tullut tyttö huolestuneena, että hän olisi tullut 'väärillä motiiveilla uskoon'. Kalevi kuunteli ja oli hetken hiljaa. Vastasi sitten, että 'miten me ihmiset, luonnostaan syntiturmeluksen alaisina, voitaisiin tulla oikeilla puhtailla motiiveilla uskoon?'

Oloneuvos

• Vieras
« Vastaus #133 : 15.07.16 - klo:10:31 »
Aamupäivää Jopo ynnä muut lukijat. Tuo käymämme keskustelu johti siihen, että käytin eilisen illan Tuhlaajapoikavertauksen tutkimiseen. Kommentaarien näkemykset poikkesivat paljonkin toisistaan. Siitä olivat yhtä mieltä (liberaalimmatkin), että kyllä Jeesus vertauksen puhui fariseuksille (sitä vastaanhan ei kukaan lie sanonutkaan, mutta politiikassa ja teologiassa tahtoo nykyisin olla yhteistä, että "minä kyllä sanoin niin, mutta tarkoitin että" ja sitten samaa sovelletaan Jeesuksen opetuksiin).

Novumin erikoisartikkelissa (Luukkaan evankeliumi/vertaukset) ollaan jopa kanssani samoilla linjoilla, että vanhempi poika vertauksessa oli puhetta kuuntelevat fariseukset. Jos näin, niin Jeesus lopettaa vertauksen kohtaan, missä vanhempi veli jää ulos. Siitä itse olen sanonut, että nyt tiedämme sen mitä Jeesus ei vielä vertauksessaan sanonut, että nimittäin vanhempi poika jäi ulos palaamatta sisälle taloon ja on yhä ulkona. Toisaalla luemme (se lohduttaa), sekä Mooseksen kirjoista että Profeetoista ja Paavalin opetuksesta (Rm. 9-11) juutalaisen kansan palaavan liittoyhteyteen.

Lempeä vastauksesi taltutti vähän murinoitani teologeja kohtaan. Kiitos.  ::)

[Minulla on tänään ollut ongelmia nettiyhteyden kanssa täällä mökillä. Toivottavasti saapuu perille vaikka ei näytä esikatselua].

Poissa kalamos

• Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
« Vastaus #134 : 16.07.16 - klo:08:54 »
Juuri näin. Pihalle jäi.
Ketjun otsikko liittyy Israelin kansan kohtaloon,
joka on juuri se, mikä kohtasi myös vanhempaa veljeä.
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.