Kirjoittaja Aihe: Ihmeet  (Luettu 2859 kertaa)

Poissa Paulus

• "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Ihmeet
« Vastaus #45 : 30.07.20 - klo:16:11 »
Appalakkien vuoristossa on yhä kristillisiä seurakuntia, joiden jumalanpalvelusmenoihin kuuluu myrkkykäärmeiden käsittely, myrkyn juominen ja itsensä tuleen sytyttäminen.

Eihän tuo mitenkään kristilliseltä vaikuta. Maailman sivu on ollut liikkeitä, joissa jonkin sortin uho on ykkösasia, mutta niiden kristillisyys on varsin kyseenalaista.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

• "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
« Vastaus #46 : 31.07.20 - klo:19:26 »
Itse näen ja koen ihmeitä lähes joka päivä, ainakin näin kesäiseen aikaan.

Kysymykseen siitä, mikä on ihme, ei taida olla yleispätevää vastausta. Ihmeen kokeminen ja jonkin asian ihmeeksi ymmärtäminen on mielestäni henkilökohtainen asia. Meillä on tuhannen neliön tontti ja tässä kasvaa hyvin monenlaista hyötykasviakin, joista saadaan jonkinlainen sato joka syksy.

Vadelmia olen kerännyt parin-kolmen päivän välein. Kyllä minä taas ihmettelin siellä pusikossa vattujen kypsymistä. Niiden kehittyminen on aina ihme ainakin minulle ja joka kerta siellä pusikossa tuntuu suorastaan huvittavalta selittää kasvustoa jotenkin evoluution tuloksena. Minun ajattelussani se on täysin mahdotonta, kuten kaikki muukin elämään liittyvä.

Kun siivosin niitä marjoja, totesin jälleen kerran, että ihmisen käsi se vasta ihme luomus on. Voin kerätä käteen kerralla 1-5 marjaa, tarkastella niitä ja valikoida huonot pois. Siinä on jo niin monta mykistävää toimintoa, että voidaan täysin hyvällä syyllä puhua ihmeestä ja ihmeistä.

Ja elo-syyskuussa saataneen mittava sato omenia viidestä omenapuusta. Kaksi puuta on jo iäkkäitä ja ovat tuottaneet joskus suurenkin sadon. Toinen on nimeltään Sokeri-Miron, kaikkein suurin puu. Toinen on Valkea kuulas, joka sekin on hyvin tuottoisa ainakin tänä vuonna. Kolmas on Sandra, joka ensimmäistä kertaa on tuottamassa kohtuullisen sadon, samoin Pekka, joka tuottaa vähemmän. Viimeisin on Krista ja jännityksellä odotamme, pääseekö sitä maistamaan nyt ensi kertaa, siinä on nimittäin vain yksi omena.

Ihan joka vuosi niistä ei tule kovin runsasta satoa, mutta silloin kun tulee, omenoita on jaettu naapureille ja ystäville.

Luonnon ihmeitä katselin tänään myös lähimetsässä, josta kävin keräämässä muutaman litran mustikoita. Vaikka tämä on kaupunkialuetta, niin satoa kypsyy ihan lähietäisyydellä 1-2 kilometrin säteellä. Helppoa ja hyödyllistä hommaa, ei tarvitse muuta kuin mennä ja ottaa.

Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa TJ

« Vastaus #47 : 31.07.20 - klo:22:36 »
Pyhän Hengen vaikuttamat parantumiset ja muut ihmisen älyn ylittävät tapahtumat  ovat aivan Raamatun mukaisia.

"Ja nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat: minun nimessäni he ajavat ulos riivaajia, puhuvat uusilla kielillä,
nostavat käsin käärmeitä, ja jos he juovat jotakin kuolettavaa, ei se heitä vahingoita; he panevat kätensä sairasten päälle, ja ne tulevat terveiksi."
Kun nyt Herra Jeesus oli puhunut heille, otettiin hänet ylös taivaaseen, ja hän istui Jumalan oikealle puolelle.

Mutta he lähtivät ja saarnasivat kaikkialla, ja Herra vaikutti heidän kanssansa ja vahvisti sanan sitä seuraavien merkkien kautta."
(Mark. 16: 17-20)

Joissain tapauksissa Herra siis vahvistaa sanansa ihmeiden avulla.
Yhdysvaltain syrjäseuduilla on yhä seurakuntia, joissa käsitellään myrkkykäärmeitä ja juodaan lipeää perustaen uskonsa Markuksen evankeliumin säkeiden kirjaimellisen tulkintaan. Saarnaajia kuolee puremiin jatkuvasti, kuten helluntaiseurakuntaan kuulunut käärmesaarnaaja Jamie Coots. Appalakkien vuoristossa on yhä kristillisiä seurakuntia, joiden jumalanpalvelusmenoihin kuuluu myrkkykäärmeiden käsittely, myrkyn juominen ja itsensä tuleen sytyttäminen.

https://www.youtube.com/watch?v=bkMHVQL6h0s

https://www.youtube.com/watch?v=t-LiD2lQnuE

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kaarmesaarnaaja-kieltaytyi-hoidosta-kuoli-kaarmeenpuremaan/2810746#gs.c2wgud

https://peda.net/kotka/perusopetus/helil%C3%A4n-koulu/oppiaineet2/ue/ue-9-luokka/materiaalit/5rt/k:file/download/bea836d35e27405da84c53154501a552d5fd0f85/K%C3%A4%C3%A4rmeseurakunta.pdf
Tuollaiset näytöstemput ovat älyttömiä.
Niissä Jumalan lupauksista tehdään show.

Pyhä Henki voi tarpeen tullen estää käärmeenmyrkkyä vaikuttamasta,
jos joku on saanut pureman.
Myöskään myrkyllinen juoma ei aina aiheuta oireita, jos joku on sellaista vahingossa juonut.
Uskovien esirukous on näissäkin tapauksissa tärkeää, vaikka Jumala auttaa usein
ilman sitäkin.
Mutta tuo Markuksen evankeliumin kohta ei tietenkään kehota ketään altistumaan tahallaan vaaroille ja sitten näyttelemään parantumisihmettä.
Väheksytkö heidän uskonsa vilpittömyyttä Markuksen evankeliumin säkeiden kirjaimellisessa tulkinnassaan?

Käärmesaarnaaja Jamie Cootshan ei näytellyt parantumisihmettä vaan kieltäytyi hoidosta ja kuoli käärmeenpuremaan. Pastori Chris Wolfordin saarnaajaveli kuoli neljänteen saamaansa käärmeenpuremaan. Myös veljesten isä oli saarnaaja, joka kuoli käärmeenpuremaan poikien ollessa lapsia.

Hel­sin­gin yli­o­pis­ton käär­me­tut­ki­ja Jar­mo Saa­ri­ki­vi toivoisi, ettei kyitä nuijittaisi hengiltä: ”Käärmeen voi antaa olla rauhassa”.

https://www.forum24.fi/uutiset/kaarmeasiantuntija-toivoisi-ettei-kyita-nuijittaisi-hengilta-kaarmeen-voi-antaa-olla--rauhassa-6.56.3879079.9c4d116898

Poissa TJ

« Vastaus #48 : 31.07.20 - klo:23:24 »
Itse näen ja koen ihmeitä lähes joka päivä, ainakin näin kesäiseen aikaan.

Kysymykseen siitä, mikä on ihme, ei taida olla yleispätevää vastausta. Ihmeen kokeminen ja jonkin asian ihmeeksi ymmärtäminen on mielestäni henkilökohtainen asia. Meillä on tuhannen neliön tontti ja tässä kasvaa hyvin monenlaista hyötykasviakin, joista saadaan jonkinlainen sato joka syksy.

Vadelmia olen kerännyt parin-kolmen päivän välein. Kyllä minä taas ihmettelin siellä pusikossa vattujen kypsymistä. Niiden kehittyminen on aina ihme ainakin minulle ja joka kerta siellä pusikossa tuntuu suorastaan huvittavalta selittää kasvustoa jotenkin evoluution tuloksena. Minun ajattelussani se on täysin mahdotonta, kuten kaikki muukin elämään liittyvä.

Kun siivosin niitä marjoja, totesin jälleen kerran, että ihmisen käsi se vasta ihme luomus on. Voin kerätä käteen kerralla 1-5 marjaa, tarkastella niitä ja valikoida huonot pois. Siinä on jo niin monta mykistävää toimintoa, että voidaan täysin hyvällä syyllä puhua ihmeestä ja ihmeistä.

Ja elo-syyskuussa saataneen mittava sato omenia viidestä omenapuusta. Kaksi puuta on jo iäkkäitä ja ovat tuottaneet joskus suurenkin sadon. Toinen on nimeltään Sokeri-Miron, kaikkein suurin puu. Toinen on Valkea kuulas, joka sekin on hyvin tuottoisa ainakin tänä vuonna. Kolmas on Sandra, joka ensimmäistä kertaa on tuottamassa kohtuullisen sadon, samoin Pekka, joka tuottaa vähemmän. Viimeisin on Krista ja jännityksellä odotamme, pääseekö sitä maistamaan nyt ensi kertaa, siinä on nimittäin vain yksi omena.

Ihan joka vuosi niistä ei tule kovin runsasta satoa, mutta silloin kun tulee, omenoita on jaettu naapureille ja ystäville.

Luonnon ihmeitä katselin tänään myös lähimetsässä, josta kävin keräämässä muutaman litran mustikoita. Vaikka tämä on kaupunkialuetta, niin satoa kypsyy ihan lähietäisyydellä 1-2 kilometrin säteellä. Helppoa ja hyödyllistä hommaa, ei tarvitse muuta kuin mennä ja ottaa.
Luonto onkin ihmeellinen. Komea kyy on marjametsässä hieno luontohavainto, mutta purema voi keskeyttää mukavan marjastuksen. Kyihin kannatta varautua ja jalkoja suojaavat kumisaappaat ja pitkät housut, joiden materiaali on jämäkkä ja leikkaus väljä eikä ihonmyötäinen. Marjastaessa ja sienestäessä käsiä on vaikea suojata paksuilla käsineillä, joten sormia ei kannata työntää varvikkoon sokkona. Marjamätästä voi kahisuttaa varmuuden vuoksi ensin kepillä.

Jos pureman kuitenkin sattuu saamaan, puremakohta on pidettävä aloillaan. Purtu raaja kannattaa lastoittaa ja nostaa koholle. Kyypakkauksen tabletit voi ottaa, mutta särkylääkettä ei saa syödä. Pureman saanut on pitäisi kantaa pois metsästä, koska lihastyö levittää myrkkyä muualle elimistöön. Kyynpurema on aina näytettävä lääkärille. Nopea hoito on erityisen tärkeä lapsille, vanhuksille, sairaille ja raskaana oleville.

Suomen vaarallisin ötökkä on punkki. Punkeilta voi suojautua tiiviillä vaatetuksella ja punkki- ja hyttyskarkoitteilla. Uskossamme heikkoina suursyntisinä emme luota Jumalan varjelukseen, ja siksi olemme puolisoni kanssa ottaneet punkkirokotteet.

https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00289

https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/rokotteet-a-o/tbe-rokote-eli-punkkirokote

Poissa TJ

« Vastaus #49 : 01.08.20 - klo:22:01 »
Appalakkien vuoristossa on yhä kristillisiä seurakuntia, joiden jumalanpalvelusmenoihin kuuluu myrkkykäärmeiden käsittely, myrkyn juominen ja itsensä tuleen sytyttäminen.

Eihän tuo mitenkään kristilliseltä vaikuta. Maailman sivu on ollut liikkeitä, joissa jonkin sortin uho on ykkösasia, mutta niiden kristillisyys on varsin kyseenalaista.
Matteuksen evankeliumin 18:18-20 säkeiden kirjaimellisessa tulkinnassa tuo on kristillistä. 

18. Totisesti: kaikki, minkä te sidotte maan päällä, on sidottu taivaassa, ja kaikki, minkä te vapautatte maan päällä, on myös taivaassa vapautettu.
19. "Minä sanon teille: mitä tahansa asiaa kaksi teistä yhdessä sopien maan päällä rukoilee, sen he saavat minun Isältäni, joka on taivaissa.
20. Sillä missä kaksi tai kolme on koolla minun nimessäni, siellä minä olen heidän keskellään.