Kirjoittaja Aihe: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)  (Luettu 121123 kertaa)

Poissa Korpima

Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #390 : 19.04.24 - klo:14:52 »
Kuuntelin tuolta Ajassa.fi-sovelluksessa evankelista Helena Penttilän elämäkerrallista äänikirjaa Turvallisissa käsissä. Toisessa ei-hengellisessä tekstissä tuli vastaan kohta: "Koska kuten kirjoitan seuraavassa, he, kenellä ympäröit itsesi, määrittää myös sinut ja ajatuksesi normaalista ja mahdollisesta."

Pitäähän tämä paikkansa; esim. Penttilän äänikirjasta saa kuvaa valtaisan laajoista Jumalan mahdollisuuksista hänen elämänsä yhteydessä.
« Viimeksi muokattu: 19.04.24 - klo:14:57 kirjoittanut Korpima »

Poissa pax

« Vastaus #391 : 19.04.24 - klo:18:55 »
Olin myös kerran tässä tilaamassa tuon mutta peruin ennen kuin hyväksyin.😄

Poissa Korpima

« Vastaus #392 : 19.04.24 - klo:19:06 »
Juu, huonot tiedot ja kuvaukset on tuolla nettisivuilla (https://ajassa.fi/). Tosin en tiedä voiko sovelluksen asentaa ja päästä selailemaan sisältöä "otsikkotasolla" ilman tilausta? Musiikkiakin on aika paljon kuunneltavana.

Muutama kirja siis osunut jo silmiin potentiaalisesti kuunneltavina, mutta saa nähdä jääkö pitempään käyttöön.

Poissa Korpima

« Vastaus #393 : 21.09.24 - klo:15:39 »
Lainasin tänään kirjastosta massiivisen kirjan: Sana elämään: kommentaariraamattu. Painaa kuin synti, mutta epäilemättä, öö, painavaa asiaa. En ole vielä ehtinyt tutustua. Todella kallis ostaa, jotain 250 euroa. Kannessa on merkintä "palauta virkailijalle", ei kannata tipautella palautuslaatikoihin.

Olin heti hieman eri linjoilla kirjan selitysten kanssa. Sanottiin esim. että väärät asenteet tulisi tunnustaa ja pienikin synti on vaarallista kuin jokin vaarallinen aine ja synti heti johtaa suurempaan syntiin.

Itse taas olen omaksunut ajatuksen, että kaikki inhimillinen toiminta ja asenteet ovat helposti ja väistämättä synnin "tahrimia", sen kanssa tulee vain toimia ja elää ja pyrkiä hyvään tästä huolimatta. Se käsite "total depravity" tulee mieleen.

Toki isot asiat eli synnit ovat isoja kumminkin.

Poissa Malakia

« Vastaus #394 : 21.09.24 - klo:17:35 »
Olin heti hieman eri linjoilla kirjan selitysten kanssa. Sanottiin esim. että väärät asenteet tulisi tunnustaa ja pienikin synti on vaarallista kuin jokin vaarallinen aine ja synti heti johtaa suurempaan syntiin.

Kuka on kirjan julkaisija, kustantaja, ja vuosi ?

Mistä tietyistä aiheista olit eri mieltä kirjan kommentaarien osalta ?

Poissa Korpima

« Vastaus #395 : 21.09.24 - klo:17:43 »
Kuka on kirjan julkaisija, kustantaja, ja vuosi ?
Mistä tietyistä aiheista olit eri mieltä kirjan kommentaarien osalta ?

Sana elämään: kommentaariraamattu. Aikamedia julkaissut 2018. Alun perin englanniksi nimellä Life Application Study Bible (Tyndale House).

En ole pahemmin ehtinyt perehtyä kuin selailemalla joitakin sivuja kommentteja (lainasin vasta eilen kirjastosta). Mutta pääosin vaikuttaa asialliselta, nuo em. kommentit vain tulivat mieleen. Ei varmasti tuokaan huonoa opetusta ole, mutta ehkä oma näkemykseni ihmisen vaelluksesta on jotenkin synkempi.

Poissa Korpima

« Vastaus #396 : 04.03.25 - klo:19:11 »
Luin TV7:n jonkin kirjailijahaastattelu-ohjelman inspiroimana Minna Moilasen teoksen Vihdoinkin vapaa.

Noin 170 sivua helppolukuista tekstiä, joka kertoo kirjailijan hengellisestä matkasta. Mieleen jäi etenkin kohta, jossa uskonelämä liikkui eteenpäin, kun hän vaihtoi kaiken TV:n katseluaikansa Raamatun lukuun (taisi olla viikoksi).

Jäin kuitenkin miettimään miten jotkin kohdat pitäisi ottaa. Niissä kirjoittaja ikään kuin puhuu Jumalan antamaa tekstiä: esim. "Koen Taivaan Isän kuiskaavan korvaani tässä hetkessä", jota seuraa pitkä teksti (s. 171). Oma kanttini ei oikein riittäisi tällaiseen. Pelkään, että astian makua voisi olla paljon parhaassakin tapauksessa.
« Viimeksi muokattu: 04.03.25 - klo:19:24 kirjoittanut Korpima »

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #397 : 05.03.25 - klo:16:37 »
Joo minäkin luen hengellisiä kirjoja siten, että omasta Raamatun ymmärryksestä käsin yritän arvioida kirjoittajan lausuntoja.
Olemme kaikki vajavaisia hengellisen ymmärryksen suhteen, mutta silti Raamattukin rohkaisee siihen, että arvioi mitä joku sanoo.

Tai siis itse asiassa en enää oikein lue hengellisiä kirjoja, koska jouduin melko kovaan ristiaallokkoon sen kanssa, mitä kukin kirjoittaja opetti ja kun nämä opetukset eivät täsmänneet toisten kirjoittajien kanssa. Sitten tuli mieleen, että olisikohan hyvä lukea vain "alkuperäismateriaalia" eli Raamattua.  Eli jätän jonkun ihmisen tulkinnan Raamatusta minun ja Raamatun välistä.rj

Mutta sitten toisaalta on tosi hyviä Raamatun opettajia ja saarnaajia,joiden viisaus ja ymmärrys arvokkaita ja joiden opetusta arvostan.
Kumma juttu. Eli mistä ne kaikki erottaa, kuka on hyvä ja kuka ei.

« Viimeksi muokattu: 05.03.25 - klo:16:42 kirjoittanut sandia »

Poissa Paulus

• "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
« Vastaus #398 : 05.03.25 - klo:18:30 »
Tästä tuli mieleen aikaisempi kirjoittelu aiheesta "rakkaus totuuteen".

Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Korpima

« Vastaus #399 : 07.03.25 - klo:15:08 »
Tai siis itse asiassa en enää oikein lue hengellisiä kirjoja, koska jouduin melko kovaan ristiaallokkoon sen kanssa, mitä kukin kirjoittaja opetti ja kun nämä opetukset eivät täsmänneet toisten kirjoittajien kanssa. Sitten tuli mieleen, että olisikohan hyvä lukea vain "alkuperäismateriaalia" eli Raamattua.  Eli jätän jonkun ihmisen tulkinnan Raamatusta minun ja Raamatun välistä.

Itse yritän suhtautua kristillisiin kirjoihin samanlaisen vajavaisen ihmisen tulkintoina ja kokemuksina asioista kuin mitä itsekin teen (vähän kuin keskustelupalstaviestit myös). Vaikka tietysti kaikilta on opittavaa ja koulutusta on monilla,  mutta kristityt voivat olla erimielisiä ja tajuta asioita eri tavoin. Raamattu taas on minulle ihan eri asia ja Jumalan sanaa eri tavalla (korkeammin) kuin nykykristittyjen tekstit.

Mutta on näissä hengellisissä kirjoissa ihan mielenkiintoisia kokemuksia ja elämäntarinoita. Lisäksi niitä on helpompi ja sujuvampi lukea kuin Raamatun tekstejä, jotka tuntuvat olevan hitaammin luettavia ja tiiviydessään vaikeammin ymmärrettäviä.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #400 : 07.03.25 - klo:16:16 »
Juu hyvä idea. Joskus tuntuu, että jos joku on kirjoittanut kirjan, sen pitää olla totta. Itse asiassa melko tyhmä ajatus. ::)

Kirjan kirjoittamisesta. Minulle ovat jotkut ihmiset sanoneen, ja lähin pitkäaikainen kolleega useinkin, että minun pitäisi kirjoittaa kirja. Ja olin itsekin innostunut ajatusta, vaikka tajusin, että on niin monia eri aiheita mistä haluaisin kirjoittaa, etten tietäisi miten rajata sitä.
Mutta nyt kun olen osaksi eläkkeellä, tiedostan, että en välitä koko ideasta ollenkaan.   ;D

Kivempi harrastaa jotain ihan muuta, harrastuksella tarkoitan kyllä eriliaisia työ yms. projekteja kotona ja muuallakin. En vain harrastuksia kuten postimerkkien keräily tai jotain.

Olen innostunut tutkimaan ihan muita asioita. Korean historiaa mm. Ja eilen löysin hienot sivut USAn sisällissodasta.

Poissa Opo

« Vastaus #401 : 07.03.25 - klo:21:06 »
Voihan alkaa kirjoittaa lapsilleen omaa elämänkertaansa. Tulee sekin aika, kun he haluavat tietää vanhempiensa lapsuudesta, nuoruudesta;  siis ajoista, joista heillä ei ole muistijälkiä.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #402 : 07.03.25 - klo:21:17 »
Juu kiva idea. Olen aika paljon jutellut heille erilaisia juttuja.  Lapsiudestanikin. Mutta varmaan kirjoittamalla tulisi enemmän esille.

Poissa Opo

« Vastaus #403 : 11.03.25 - klo:22:12 »
Nyt olisi kommentaariraamatulla tarjoushinta 229€. Pitäisikö investoida? Ainakin Korpima ja Soltero ovat käyttäneet. Entä muut?

Poissa Korpima

« Vastaus #404 : 11.03.25 - klo:23:00 »
Oli vain kuukauden lainassa, enkä ehtinyt perehtyä kovin syvällisesti. Iso kirja on. Rahalle vastinetta siinä mielessä. :)