Kirjoittaja Aihe: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)  (Luettu 121058 kertaa)

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #405 : 12.03.25 - klo:16:23 »
Heh, hauska kommentti Korpimalla.

Raivatessani paikkoja löysin kirjan minkä olin saanut jostain muutama vuosi sitten. Sins We Love. Kirjoittaja Randy Rowland. Olen lueskellut sitä jonkin verran, mutta pitäisi lukea kokonaan. Se käsittelee syntiä sillä tavalla, minkälaisen lähestysmistavan olen oppinut omassa elämässä, ja mistä kerroin tuolla Helenan ketjussa Synti/lait/vapaus Kristuksessa.

Google on oli tosi hidas jostain syystä, mutta laitan lisää tietoa kunhan saa käsille.

Poissa Korpima

« Vastaus #406 : 12.03.25 - klo:18:06 »
Heh, hauska kommentti Korpimalla.

On minulla Raamattuja, mutta tuo selitysraamattu on mittavampi ja painavampi kiloissa. Vaikka onhan varmaan Raamattuja eri kokoisia, isojakin.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #407 : 13.03.25 - klo:15:25 »
Niin, toisaalta kirjan koko varmaan todella on yhteydessä sen hintaan. Tosin varmaan myös paperin ja printin laatu jne.
En vaan koskaan tullut ajatelleeksi ennen. Ei nyt kuitenkaan kirjoja sentään kilohinnalla  myydä.

Poissa Korpima

« Vastaus #408 : 13.03.25 - klo:16:12 »
Tarkistelin parissa kaupassa ja siellä oli Raamattuja lajiteltu tyyliin pienet, keskikokoiset ja isotekstiset. Iso teksti johtanee ulkomitoiltaan isoon Raamattuun - tai paksumpaan. (Minulla on hyllyssä vain keskikokoisia.)

Iso:
- Sivukoko 150 x 227 mm (https://www.liekkikustannus.fi/product/315/raamattu-kansalle-isotekstinen-musta-marginaali-reunahakemisto)

Keskikokoinen:
- Sivukoko 122 x 180 mm (https://www.liekkikustannus.fi/product/411/raamattu-kansalle-keskikoko-musta-vetoketju-reunahakemisto)

Pieni:
- Sivukoko: 104 x 150 mm (https://www.liekkikustannus.fi/product/2882/raamattu-kansalle-pienoiskoko-fuksia-reunahakemisto-vetoketju)
« Viimeksi muokattu: 13.03.25 - klo:16:20 kirjoittanut Korpima »

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #409 : 13.03.25 - klo:16:26 »
Minun uusin Raamattu on KKJMK:n kustantama.
Tilasin mikkeliläiselle ystävälleni tämän isompitekstisen Raamatun ehkä 3 vuotta sitten. Sitten hän lähetti sen minulle. Ajattelin, että jos vanhetessa ei enää näe hyvin tekstiä, minulla on tämä isompi jemmassa. Näen ihan hyvin pienempääkin, mutta olen käyttänyt tätä isompaa. Melko pientä sekin teksti sinänsä. Niitä on kai jättikirjaimillakin tehtyjä, luulen että olen nähnyt, en ole ihan varma.

« Viimeksi muokattu: 13.03.25 - klo:16:38 kirjoittanut sandia »

Poissa Korpima

« Vastaus #410 : 13.03.25 - klo:16:36 »
Listasin Raamatut kalleimmasta alkaen (https://www.suomalainen.com/collections/hengelliset-kirjat-ja-teologia?sort_by=price-descending).

Tuo Sana elämään - kommentaariraamattu oli kooltaan 266 x 190 x 71 ja paino huimat 2350 grammaa.

Seuraavaksi kallein iso Raamattu (https://www.suomalainen.com/collections/hengelliset-kirjat-ja-teologia/products/raamattu-johdannoin-iso-koko-marginaali-musta-vk-r47-nahkakansi#panel2) oli kooltaan 255 x 182 x 35 ja paino 966 grammaa.

Poissa HelenaM

« Vastaus #411 : 13.03.25 - klo:16:37 »
Mun kaikki kirjamuotoiset Raamatut ovat jossain tuntemattomassa paikassa. Hävisivät viimeisimmässä muutossa. Luen sivustoa raamattu.uskonkirjat.net. Muutenkin kaikki paperiset kirjatkin vaan katoavat. Onkohan kommentaariraamattu jo sähköisenä?

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #412 : 13.03.25 - klo:16:39 »
En ole löytänyt mistään esimerkkitekstiä kirjasta Sins We Love, enkä ole osannut päättää missä olisi hyvä lainaus, mikä selvittäisi kirjan tarkoituksen. Tykkään sen kirjan lähtökohtaoletuksista. Se on ikäänkuin samaa teemaa kuin eräässä lempikirjassani THe Myth of Out-of Character Crime, kirjoittaja Stanton Samenow.

Toinen puhuu rikollisista toinen puhuu meistä muista, mutta ovat ikäänkuin samaa teemaa ja homma luo ikäänkuin jatkumon ns siivosyntisen ja rikollisen välillä. On siis ikäänkuin kyse määrästä, ei laadusta.

Kun laiton Stanton Samenow'n hakuun, AI kehitti tämän:

Stanton E. Samenow, a forensic psychologist, argues that there is no such thing as a crime being committed "out of character"1

Eli suomeksi jotenkin, että ei ole olemassa rikoksen tekoa, mikä olisi "luonteen ulkopuolelta".

Ajattelen, että  sama koskee meitä kaikkia. Mitä teemmekin se on osoitus siitä mitä ihmisenä, persoonana olemme.

Jos laittaisin tuon samaan enkunkieliseen asuun: "there is no such thing as a sin being committed "out of character"
« Viimeksi muokattu: 13.03.25 - klo:17:39 kirjoittanut sandia »

Janne

• Vieras
« Vastaus #413 : 13.03.25 - klo:18:03 »
Mitenköhän suosittu oli Trumpin ja country laulaja Lee Greenwoodin kauppaama Raamattu. Muistaakseni niitä vaalien alla myytiin. En tiedä sitten miten erosi tavallisesta. Olikohan siinä Trumpin nimikirjoitus. Sitä en tiedä miten lauluja Greenwood siihen liittyi myös

Janne

• Vieras
« Vastaus #414 : 13.03.25 - klo:22:38 »
Tärkeintä, että Raamattua luetaan. Ei minua ainakaan haittaisi, jos Raamatussa lukisi vaikka Kekkonen tai Tarja Halonen. Eiväthän ne sitä ole kirjoittaneet, niin sama mitä jossakin kansilehdessä lukee.

Sitten eri asia, jos Raamattua muokataan sisällöltään - eli muokataan tahallisesti väärään muotoon. Se on jo pyhäinhäväistystä.

Poissa Korpima

« Vastaus #415 : 13.03.25 - klo:22:50 »
En nyt kokisi tarvitsevani erityispainosta, jos Stubb sellaista kauppaisi. Sama Trumpin kanssa.

Janne

• Vieras
« Vastaus #416 : 14.03.25 - klo:00:20 »
En nyt kokisi tarvitsevani erityispainosta, jos Stubb sellaista kauppaisi. Sama Trumpin kanssa.

En minäkään. Itselleni tärkeimmät Rippiraamattu- ja Vihkiraamattu. En kaipaa presidenttejä erityisemmin painoksiin.

Poissa Korpima

« Vastaus #417 : 14.03.25 - klo:10:41 »
En ole löytänyt mistään esimerkkitekstiä kirjasta Sins We Love, [...]
homma luo ikäänkuin jatkumon ns siivosyntisen ja rikollisen välillä. On siis ikäänkuin kyse määrästä, ei laadusta.
[...] Mitä teemmekin se on osoitus siitä mitä ihmisenä, persoonana olemme.

Niinpä, onhan ihmisen luonne hyvin syntinen. Joka päivä tulee uutta syntiä motiivein, ajatuksin ja teoin. Esim. äsken puhelinkeskustelun aikana tein syntiä (en puhunut totta). Mitäköhän se kertoo minusta ihmisenä? Ei varmastikaan mitään hyvää. Tällaista on ihmiselämä, ainakin on poisopettelua. Jeesuksen risti syntien tähden on todellakin tarpeen.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #418 : 14.03.25 - klo:12:49 »
Niin, en ajattele noiden kahden kirjan teemaa siltä kannalta, että ikäänkuin kauhistelisin ihmisen syntisyyttä.
Vaan minua on kauan kiinnostanut huomata se miten ihmismieli toimii ja mikä siinä on Raamatun vastaista. Ehkä se johtuu osaksi ammatistani. Miksi ihminen tekee syntiä? Siksi, koska hän siinä tilanteessa ajattelee, että se on paras mahdollinen toimintatapa. Minua huvittaa, kun uutisissa aina vakavasti puhutaan, että rikollisen motiivia ei ole vielä saatu selville. Minulle se on aivan selvää: hän teki rikoksen, koska ajatteli, että se oli hyvä idea.

Poissa Korpima

« Vastaus #419 : 14.03.25 - klo:13:47 »
Ja onhan ihmismieli aika urautunut vanhoihin (huonoihinkin) tottumuksiin. Jos tulee uusi tilanne, usein ajattelee automaattisesti niin kuin ennenkin. Ei ehdi edes syvällisesti harkita tai pohtia olisiko järkevää. Ja usein ei ole.