Kirjoittaja Aihe: Tuonela, helvetti ja tulijärvi - langenneet enkelit ja pelastuksen hyljänneet  (Luettu 237 kertaa)

Poissa JPK

  • Viestejä: 195
Raamatussa käytetään kahta päätermiä koskien ihmisen tietoista tilaa, fyysisen kuoleman jälkeen:

(1) She'ol (heprea)
, joka viittaa kaikkien kuolleiden asuinpaikkaan, ennen ruumiillista ylösnousemusta, joka jakaantuu kahteen paikkaan:

Tuonela (jumalattomien paikka) (kreik. "hades")
Luuk.16:23 "Ja kun hän (rikas mies) nosti silmänsä tuonelassa, vaivoissa ollessaan, näki hän kaukana Aabrahamin ja Lasaruksen hänen helmassaan."

Aabrahamin helma ; Paratiisi (Herrassa Jeesuksessa pelastettujen paikka)
Luuk.16:22 "Niin tapahtui, että köyhä kuoli, ja enkelit veivät hänet Aabrahamin helmaan. Ja rikaskin kuoli, ja hänet haudattiin."
Luuk.23:43 Niin Jeesus sanoi hänelle: "Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa."


(2) Ge-Hinnom (heprea); Gehenna, joka viittaa ruumiillisen ylösnousemuksen jälkeen tapahtuvan viimeisen tuomion jälkeiseen iankaikkiseen kadotukseen. KR kääntää usein "helvetti".

Matt.10:28

Lainaus
Älkääkä peljätkö niitä, jotka tappavat ruumiin, mutta eivät voi tappaa sielua; vaan ennemmin peljätkää häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin [kreik. "gehenna"].

= Historiallisesti ge-hinnom oli Jerusalemissa syvä kukkuloiden välinen laakso/uoma, jossa VT:n aikana suoritettiin kauhistettavia epäjumalanpalvonnan tekoja, kuten lapsiuhrien suorittamista. Paikka oli myös roskien ja jätteiden polttopaikka. Tämä historiallinen paikka muodostui nimitykseksi Jumalan suorittamasta viimeisestä tuomiosta, joka Ilmestyskirjassa kuvataan sanoin "tulijärvi". Viimeisellä tuomiolla ne, joidenka nimi ei ole kirjoitettu teurastetun Karitsan elämän kirjaan, heitettiin tulijärveen. Mainittu tulijärvi, on ensisijaisesti valmistettu saatanalle, ja hänen enkeleilleen viimeiseksi tuomiopaikaksi, ei ihmiselle. Silti, ne jotka hylkäävät pelastuksen Jeesuksessa, joutuvat yhtälaisen tuomion alaisiksi.

Ilm.20:12-15
Lainaus
Ja minä näin kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä, ja kirjat avattiin; ja avattiin toinen kirja, joka on elämän kirja; ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli kirjoitettu, tekojensa mukaan. Ja meri antoi ne kuolleet, jotka siinä olivat, ja Kuolema ja Tuonela antoivat ne kuolleet, jotka niissä olivat, ja heidät tuomittiin, kukin tekojensa mukaan. Ja Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema, tulinen järvi. Ja joka ei ollut elämän kirjaan kirjoitettu, se heitettiin tuliseen järveen.

Otan tässä Raamatun ulkopuolisista lähteistä, eli Eenokin kirjasta kaksi kohtaa, jotka puhuvat helvetistä, hyvin yhdenmukaisesti Raamatun kanssa. Henkilökohtaisesti en pidä 1 Eenokin kirjaa "inspiroituna", eli Pyhän Hengen henkeyttämänä, mutta jotta näkisimme, että 2. temppeli-ajan juutalaisuus tunsi vastaavan ymmärryksen "helvetistä" (ge-hinnom laakso viimeisenä tuomion paikkana syntisille ja langenneille enkeleille) otan ne tähän silti esille:

(1) Leimuavat tulenliekit syntisten tuomiopaikkana:
1Een.100:7-9
Lainaus
"Voi teitä, synnintekijät, voimallisen ahdingon päivänä, te, jotka saatatte vanhurskaat murheellisiksi ja poltatte heitä tulella: te saatte palkkanne tekojenne mukaan. Voi teitä, te sydämeltänne uppiniskaiset, jotka odotatte tilaisuutta pahuutta suunnitellen: sen tähden pelko tulee yllenne, eikä ole ketään teitä auttamassa. Voi teitä, te synnintekijät, suunne sanojen tähden, ja niiden käsienne tekojen tähden, joita jumalattomuutenne aiheutti - leimuavissa liekeissä, jotka palavat tulta pahemmin, te tulette palamaan!"

(2) Tulijärvi (syvyys/laakso) on Azazelin (johtava langennut enkeli) ja muiden langenneiden enkelien tuomiopaikka:
1Een.54:1-6
Lainaus
"Ja minä katsoin ja käännyin maan toiseen osaan ja näin siellä syvän laakson palavalla tulella. Ja sinne tuotiin kuninkaat ja valtiaat ja heitä alettiin heittämään tähän laaksoon. Ja siellä minun silmäni näkivät, kuinka he valmistivat näitä heidän välineitään, mittaamattoman painavia rautakahleita. Ja minä kysyin rauhan enkeliltä, joka kulki kanssani, sanoen: "Keitä varten näitä kahleita valmistetaan?" Ja hän sanoi minulle: "Näitä valmistetaan Azazelin sotajoukoille, niin että he voisivat ottaa heidät ja heittää heidät lopullisen tuomion syvyyteen, ja heidän kasvonsa peitetään terävillä kivillä niin kuin Herra käski. Ja Mikael ja Gabriel ja Rafael ja Phanuel ottavat heidät kiinni tuona suurena päivänä, ja heittävät heidät tuona päivänä palavaan tuliseen pätsiin, että Herra kostaisi heille heidän vääryytensä, kun he tulivat alamaisiksi saatanalle ja johdattivat harhaan nuo, jotka maan päällä vaeltavat."

lähde: http://www.kolumbus.fi/~w462389/sana/vt-apo/eenok-1.html

Raamatussa ja UT:ssa sanotaan:
1Tim.2:4 "(Jumala) joka tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden."

Jumala ei siis tahdo ketään ihmistä iankaikkiseen kadotukseen, vaan tahtoo että jokainen ihminen pelastuisi, uskossa Herraan Jeesukseen.

Joh.3:16 "Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä."

« Viimeksi muokattu: 28.02.18 - klo:11:06 kirjoittanut JPK »

Poissa Jopo

  • Viestejä: 317
Olen joskus miettiny, että kerrotaanko VT:n puolella iankaikkisesta kadotuksesta? Ei oikein tule mieleen.

Aadamia ja Eevaa varoitettiin syömästä hyvän ja pahan tiedon puusta:
"mutta hyvän- ja pahantiedon puusta älä syö, sillä sinä päivänä, jona sinä siitä syöt, pitää sinun kuolemalla kuoleman"

Iankaikkinen tulijärvi tuntuu kauhistuttavan paljon ankarammalta seuraukselta.
"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)

Poissa JPK

  • Viestejä: 195
Profeetta Danielin kirjassa mainitaan "peto"/"pieni-sarvi", joka usein tulkitaan viimeisenä antikristuksena, ja että tämä heitetään tuleen palamaan/tuliseen järveen.

Dan.7:11-12 "Minä katselin, ja silloin, niiden herjaavien sanojen tähden, joita sarvi puhui, minun katsellessani peto tapettiin, ja sen ruumis hävitettiin ja heitettiin tuleen palamaan. Ja muiltakin pedoilta otettiin valta pois; niiden elämän pituus oli määrätty aikaa ja hetkeä myöten."

Ilmestyskirja on tässä yhdenmukainen:

Ilm.19:20 "Ja peto otettiin kiinni, ja sen kanssa väärä profeetta, joka sen nähden oli tehnyt ihmetekonsa, joilla hän oli eksyttänyt ne, jotka olivat ottaneet pedon merkin, ja ne, jotka olivat sen kuvaa kumartaneet; ne molemmat heitettiin elävältä tuliseen järveen, joka tulikiveä palaa."

Joten UT on täysin yhdenmukainen VT:n kanssa.

Poissa Jopo

  • Viestejä: 317
Danielin kirjassa peto ensin tapettiin. Ja sitten sen "ruumis" heitettiin tuleen palamaan. Ilmestyskirjassa taas peto ja väärä profeetta heitettiin "elävältä" tuliseen järveen.

Sellainen ero noissa näyttäisi olevan.

Iankaikkisesta kadotuksesta ei tuossakaan Danielin kirjan kohdassa taideta kertoa.
"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)

Poissa JPK

  • Viestejä: 195
UT:n kreikkalaisissa teksteissä lukee Ilm.19:20 "elävältä", mutta UT:n aramealaisissa teksteissä (ns. Peshitta) lukee taasen:

(lukusuunta >>>)
ואתתצידת S17700  and was captured חיותא S6990  The Beast ונביא S12616  and The Prophet דגלא S4183  false עמה S15786  with Him הו S5044  he דעבד S14893  who did אתותא S2053  signs קדמיה S18104  before it דבהין S2252  by which אטעי S8274  he seduced לאילין S684  those דנסבו S13165  who received רושמא S20294  the mark דחיותא S6983  of The Beast ולאילין S681  and those דסגדו S13948  who worshipped לצלמה S17796  its image ונחתו S12927  * and descended תריהון S23021  both ואתרמיו S20049  and were cast בימתא S9302  into the lake דנורא S12887  of fire דיקדא S9419  that burns ודכבריתא S9796  also with brimstone.   

--- David Bauscher Aramaic Peshitta NT Interlinear

Eli tässä Peshitta tekstissä ei lue "elävältä", ja siten on yhdenmukainen Dan.7:11 tekstin kanssa. Ajatus "elävältä" tuonelaan joutumisesta, löytyy kyllä muuten VT:sta:

Ps.55:15 (55:16) Karatkoon kuolema heidän kimppuunsa, menkööt he elävältä alas tuonelaan, sillä heidän asunnoissansa ja sydämissänsä vallitsee sula pahuus.
Ps.55:16 (55:17) Mutta minä huudan Jumalaa, ja Herra pelastaa minut.

joka näyttää viittaavan Koorahin kapinassa tapahtuneeseen maan avautumiseen, joka nieli heidät elävältä tuonelaan:

4Moos.16:30 Mutta jos Herra antaa jotakin erikoista tapahtua ja maa avaa kitansa ja nielaisee heidät kaikkinensa, niin että he elävältä suistuvat tuonelaan, niin siitä tietäkää, että nämä miehet ovat pilkanneet Herraa."
4Moos.16:31 Tuskin oli hän saanut kaiken tämän sanotuksi, niin maa halkesi heidän altansa
4Moos.16:32 ja maa avasi kitansa ja nielaisi heidät, heidän asuntonsa, kaiken Koorahin väen ja kaikki heidän tavaransa.
4Moos.16:33 Ja he suistuivat kaikkinensa elävältä tuonelaan, ja maa peitti heidät; ja niin heidät hävitettiin seurakunnan keskeltä.

« Viimeksi muokattu: 03.03.18 - klo:19:17 kirjoittanut JPK »

Poissa Jopo

  • Viestejä: 317
Tuolla edellä oli lainaukset noin, että vain toisessa puhuttiin "elävältä" heittämisestä. Sieltä ne oli poimittu suoraan. Eikä se nyt kysymykseni pääpointti ole. Olipa nuo käännökset sitten niiin tai näin. Vaan kysymys rangaistuksen iankaikkisuudesta, loputtomuudesta.

Siis siihen varsinaiseen kysymykseen, puhutaanko VT:ssa "iankaikkisesta" kadotuksesta ja vaivan paikasta, ei ole vielä saatu vastausta.
« Viimeksi muokattu: 04.03.18 - klo:12:09 kirjoittanut Jopo »
"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)

Poissa JPK

  • Viestejä: 195
Siis siihen varsinaiseen kysymykseen, puhutaanko VT:ssa "iankaikkisesta" kadotuksesta ja vaivan paikasta, ei ole vielä saatu vastausta.

Tähän toki voisimme etsiä vastausta. Silti, olennaisinta evankeliumissa on ihmisen pelastuminen pois synnistä ja kadotustuomiosta, ei se päättyykö kadotustuomio joskus. Tällainen "toivo" ei ole Raamatun mukainen pelastus, sillä oikea elävä toivo on pelastua NYT tänään, pois synnistä iankaikkiseen elämään, uskossa Jeesukseen. On petollista ajatella, että voin hyljätä pelastuksen ja sitten (ehkä) pelastun joskus, kun (jos) kadotus tuomio loppuu.

Poissa Jopo

  • Viestejä: 317
Ilman muuta noin. Kadotuksen turhentamisesta ei pidä tehdä toista 'evankeliumia'.

Emme voi kuitenkaan ajatella vain itseämme. Vaan myöskin niitä, jotka eivät usko.

Monelle ikuinen kadotus on myös jonkinlainen kompastuskysymys kristinuskossa. Koska Jumala tietää jo ennen maailman ja ihmisen luomista kaikkien lopputilanteen. Ja UT antaa ymmärtää, että vain pieni osa pelastuu. Että miten se sopii yhteen kaikkitietävän rakkauden Jumalan kanssa. Ja miten uskovat jaksavat sellaisen asian kanssa.

Mitä vastata heille?

"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 403
Miten vastaamme?    hyvä kysymys.  :)

Minä vastaan että Jumala on kaikkivaltias, eikä hän tuomitse ketään koskaan väärin perusteiin.
Julistamme uskoa Kristukseen kaikkien syntisten palastamiseksi kadotuksesta, ja tietysti rukopilemme heidän puolestaan, jotka eivät ole vielä ottaneet Kristusta vastaan. Tässä on kaikki, mitä me ihmisinä voimme tehdä. Uhkailut mitätöimiset pelottelut tuomitsemiset ja muu tällainen toiminta, ei edesauta ketään pelastukseen.

Varsin monilla uskosta osattomilla on muodostunut väärä kuva Jumalasta, eikä vähiten sen vuoksi, että uskovat puhuvat Jumalasta kovin ristiriitaisesti ja vielä kiistelevät keskenään Jumalan heille antamasta lahjasta, jota kukaan ei ole teoillaan tai osaamisillaan ansainnut.

Eli tässä on parannussaarnan kärki osoitettava ihan ensimmäiseksi sinne, missä Jumalasta ja pelastuksesta julistetaan. Kristittyjen ryhmien keskinäinen kilpailu ja omista ryhmistään kerskuminen on huonoa työtä. Kaikkien kristittyjen tulee kirkastaa omien kilpien sijasta Kristusta, jossa kaikki taivaalliset aarteet ovat kätkettyinä. Pikemminkin iloita siitä, että tuossakin ryhmässä kirkastetaan Kristusta omalta osaltaan.