Kirjoittaja Aihe: Jumala neuvoi Aabrahamia antamaan pojalle nimen Iisak.  (Luettu 789 kertaa)

Poissa sandia

  • Valvojat
  • Viestejä: 509
Olen ihmetellyt jo useamman päivän Jumalan kaikkitietävyyttä ihmiselämän suhteen.
Kun Jumala asetti ympärileikkausliiton Aabrahamin kanssa, hän myös sanoi että Aabrahamin tulee antaa sitten pojalleen nimeksi Iisak. Tämä on kirjattu 1 Moos 17:19ssa. Alaviitteestä näkyy että Iisak tarkoittaa "hän nauraa".
Sanotaan että nämä käskyt annettuaa Jumala kohosi hänen luotaan pois.

Seuraavan kerran Herra ilmestyi Mamren tammistossa ja Aabraham vei ne Herran enkelit kotiinsa kylään. Siellä ollessaan Saara kuuli Jumalan profetian että vuoden päästä hän synnyttää pojan ja Saara naurahti. 1 Moos 18:12

Herra huomautti hänelle siitä mutta Saara kielsi niin tehneensä.

Mutta mutta.............Herra tiesi jo kauan sitä ennen Saaran tulevan reaktion ilmeisestikin koska tälle lupauksen lapselle piti antaa nimeksi "hän nauraa".


Miten hyvin Herra meidät tuntee  :)

Poissa sandia

  • Valvojat
  • Viestejä: 509
Vs: Jumala neuvoi Aabrahamia antamaan pojalle nimen Iisak.
« Vastaus #1 : 11.04.18 - klo:16:35 »
Jostain syystä olen ainoa jota tuo Raamatun kohta ihmetyttää ja ihastuttaa. Tai siis ainakin ainoa joka viittii mainita sen Puimatantereella  :P

Mutta olen jatkanut Raamatun lukua niiltä sivuilta pikkuhiljaa ja jatkuvasti ihmettelen sitä miten TAVALLISIA ja virheitä tekeviä, poukkoilevia ihmisiä kaikki Raamatun henkilöt olivat, ja SILTI Jumala veti pelastussuunnitelmaansa läpi heidän elämänsä kautta!!

Poissa Natanael

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 3877
  • Matkalla
Vs: Jumala neuvoi Aabrahamia antamaan pojalle nimen Iisak.
« Vastaus #2 : 11.04.18 - klo:19:46 »
Vaikka Aabraham mainitaan uskon isänä tai uskon esikuvana hän teki elämänsä aikana useita vääriä ratkaisuja.
Niiden väärien ratkaisujen seuraukset näkyvät tänäkin päivänä lähi-Idässä.

Lue tai kuuntele täältä.

http://www.satamaseurakunta.fi/jyvaskyla/opetukset/opetussarjat/messages/series/abe-uskon-esikuva#.Ws45Z1lORdY


Minua on mietityttänyt tämän jakeen tausta:

1.Moos.23:2
Ja Saara kuoli Kirjat-Arbassa, se on Hebronissa, Kanaanin maassa. Ja Aabraham meni murehtimaan Saaraa ja itkemään häntä.

Asuivatko Aabraham ja Saara tuolloin eri paikassa?
Vai onko kysymyksessä joku kielellinen tai tapakilttuuriin liittyvä juttu.

Poissa Natanael

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 3877
  • Matkalla
Vs: Jumala neuvoi Aabrahamia antamaan pojalle nimen Iisak.
« Vastaus #3 : 11.04.18 - klo:21:51 »
Aabrahamin ja Lootin elämässä oli eroa. Se näkyy kokonaisista kertomuksissa, mutta myös pienissä yksityiskohdissa.

1.Moos.13
18 Ja Abram siirtyi siirtymistään telttoineen ja tuli ja asettui Mamren tammistoon, joka on Hebronin luona, ja rakensi sinne alttarin Herralle.

Aabraham asettui Mamre tammistoon.
Mamre-nimen tausta on 'in the sense of vigour'


Lootin telttaretki oli toisenlainen.

1.Moos.13
11 Niin Loot valitsi itselleen koko Jordanin lakeuden ja siirtyi itään päin, ja he erkanivat toisistaan.
12 Abram asettui Kanaanin maahan, Loot asettui lakeuden kaupunkeihin ja siirtyi siirtymistään telttoineen Sodomaan asti.
13 Mutta Sodoman kansa oli kovin pahaa ja syntistä Herran edessä.


Poissa Natanael

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 3877
  • Matkalla
Vs: Jumala neuvoi Aabrahamia antamaan pojalle nimen Iisak.
« Vastaus #4 : 12.04.18 - klo:20:36 »
Voidaanko näistä päätellä, että Loot oli Saaran/Saarain siskopuoli?

1.Moos.11
27 Ja tämä on kertomus Terahin suvusta. Terahille syntyivät Abram, Naahor ja Haaran. Ja Haaranille syntyi Loot.
28 Ja Haaran kuoli ennen isäänsä Terahia synnyinmaassansa, Kaldean Uurissa.
29 Ja Abram ja Naahor ottivat itsellensä vaimot; Abramin vaimon nimi oli Saarai, ja Naahorin vaimon nimi oli Milka, Haaranin tytär; Haaran oli Milkan ja Jiskan isä.
30 Mutta Saarai oli hedelmätön, hänellä ei ollut lasta.
31 Ja Terah otti poikansa Abramin ja poikansa pojan Lootin, Haaranin pojan, ja miniänsä Saarain, poikansa Abramin vaimon, ja he lähtivät heidän kanssaan Kaldean Uurista mennäksensä Kanaanin maahan, ja he saapuivat Harraniin asti ja asuivat siellä.


1.Moos.20
12 Ja hän onkin todella minun sisareni, isäni tytär, vaikkei olekaan äitini tytär; ja niin hänestä tuli minun vaimoni

Poissa Natanael

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 3877
  • Matkalla
Vs: Jumala neuvoi Aabrahamia antamaan pojalle nimen Iisak.
« Vastaus #5 : 13.04.18 - klo:08:02 »
Voidaanko näistä päätellä, että Loot oli Saaran/Saarain siskopuoli?


Ei tuota ainakaan. Eipä näitä viestejäni näköjään kukaan lue.

Poissa sandia

  • Valvojat
  • Viestejä: 509
Vs: Jumala neuvoi Aabrahamia antamaan pojalle nimen Iisak.
« Vastaus #6 : 13.04.18 - klo:16:29 »
Voidaanko näistä päätellä, että Loot oli Saaran/Saarain siskopuoli?


Ei tuota ainakaan. Eipä näitä viestejäni näköjään kukaan lue.

Mulla oli samanlainen olo, että lukikohan kukaan mun aloitusta. Minusta se on niin metkaa että Jumala käski antaa Aabrahamin pojalle nimeksi Hän nauraa kauan ennen kuin "hän nauroi" :)

Mutta aion kyllä lukea kaikki viestit. Olin vain konfferensissa eilen ja keskiviikko oli tosi kiireinen toissä. (O pilkuilla jostain syystä ei suostu toimimaan). Tänäänkin on kiire toistä ja poika sai eilen tietää että tulee tänään lomille ilmavoimista, joten pitää valmistautua siihenkin.

Mutta meinaan lukea huolellisesti.

Poissa Natanael

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 3877
  • Matkalla
Vs: Jumala neuvoi Aabrahamia antamaan pojalle nimen Iisak.
« Vastaus #7 : 14.04.18 - klo:15:21 »
Selvittäessäni itselle jotain, yritän usein hahmottaa kokonaisuutta kirjoittamalla sen itse.

Kirjaan tällä kertaa muistiin Terahin suvun ja jotain siihen liittyvää:

Terah, vaimonsa Edna (riemuvuosien kirjan mukaan) asuivat Kaldean Urissa.
Heidän lapsensa olivat Naahor, Haaran ja Abram/Aabraham

Haaranin lapset olivat Milka ja Jiska.
Haaranin puolison nimeä ei mainita.
Ilmeisesti Loot ja Saaran/Saara olivat tämän naisen lapsia, mutta eivät Haaranin.

Naahor otti vaimokseen Haaranin tyttären Milkan.
Heille syntyi useita lapsia:
Uus, hänen esikoisensa, tämän veli Buus, Kemuel, Aramin isä,
Kesed, Haso, Pildas, Jidlaf ja Betuel.
Naahorilla oli myös sivuvaimo.

Betuelin vaimon nimeä ei mainita.
He saivat ainakin kaksi lasta: Laabanin ja Rebekan.


Aabraham otti siis vaimokseen Saaran, joka oli Lootin veli tai velipuoli.

Aabrahamin ja Saaran poika Iisak otti vaimokseen Rebekan, joka oli siis Aabrahamin veljen, Naahorin, pojan tytär.
Myöhemmin Jaakob haki vaimokseen enonsa Laabanin tyttäret Leean ja Raakelin, siis serkkunsa.



Poissa Natanael

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 3877
  • Matkalla
Vs: Jumala neuvoi Aabrahamia antamaan pojalle nimen Iisak.
« Vastaus #8 : 14.04.18 - klo:15:26 »
Voidaanko näistä päätellä, että Loot oli Saaran/Saarain siskopuoli?

1.Moos.11
27 Ja tämä on kertomus Terahin suvusta. Terahille syntyivät Abram, Naahor ja Haaran. Ja Haaranille syntyi Loot.
28 Ja Haaran kuoli ennen isäänsä Terahia synnyinmaassansa, Kaldean Uurissa.
29 Ja Abram ja Naahor ottivat itsellensä vaimot; Abramin vaimon nimi oli Saarai, ja Naahorin vaimon nimi oli Milka, Haaranin tytär; Haaran oli Milkan ja Jiskan isä.
30 Mutta Saarai oli hedelmätön, hänellä ei ollut lasta.
31 Ja Terah otti poikansa Abramin ja poikansa pojan Lootin, Haaranin pojan, ja miniänsä Saarain, poikansa Abramin vaimon, ja he lähtivät heidän kanssaan Kaldean Uurista mennäksensä Kanaanin maahan, ja he saapuivat Harraniin asti ja asuivat siellä.


1.Moos.20
12 Ja hän onkin todella minun sisareni, isäni tytär, vaikkei olekaan äitini tytär; ja niin hänestä tuli minun vaimoni

Tuo jae 12 saattaa tarkoittaa myös lapsen lasta tai miniän lasta, koska Terahilla ei ollut tyttäriä.
En päässyt tuosta suvusta varmuuteen.

Poissa Natanael

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 3877
  • Matkalla
Vs: Jumala neuvoi Aabrahamia antamaan pojalle nimen Iisak.
« Vastaus #9 : 14.04.18 - klo:15:31 »
Kanaanilaisiin vaimojen ottamista pidettiin pahana.
Niin kuin Eesaun teki. Myös Simeon otti kanaanilaisen vaimon.

Miksi vaimon ottaminen Terahin suvusta oli parempi asia?

Poissa Natanael

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 3877
  • Matkalla
Vs: Jumala neuvoi Aabrahamia antamaan pojalle nimen Iisak.
« Vastaus #10 : 14.04.18 - klo:15:58 »
Saaraa, Rebekkaa ja Raakelin yhdisti ainakin kaksi asiaa. He olivat samasta suvusta ja heillä oli vaikeuksia saada lasta.
Mitähän Jumala haluaa tuolla kertoa?

Poissa sandia

  • Valvojat
  • Viestejä: 509
Vs: Jumala neuvoi Aabrahamia antamaan pojalle nimen Iisak.
« Vastaus #11 : 14.04.18 - klo:17:14 »
Vaikka Aabraham mainitaan uskon isänä tai uskon esikuvana hän teki elämänsä aikana useita vääriä ratkaisuja.
Niiden väärien ratkaisujen seuraukset näkyvät tänäkin päivänä lähi-Idässä.

Lue tai kuuntele täältä.

http://www.satamaseurakunta.fi/jyvaskyla/opetukset/opetussarjat/messages/series/abe-uskon-esikuva#.Ws45Z1lORdY


Minua on mietityttänyt tämän jakeen tausta:

1.Moos.23:2
Ja Saara kuoli Kirjat-Arbassa, se on Hebronissa, Kanaanin maassa. Ja Aabraham meni murehtimaan Saaraa ja itkemään häntä.

Asuivatko Aabraham ja Saara tuolloin eri paikassa?
Vai onko kysymyksessä joku kielellinen tai tapakilttuuriin liittyvä juttu.

Juu kaikki ne, siis VTssä mainitut ihmiset sokelsivat omiaan siitäkin huolimatta, että Jumala silti veti ja yhä vetää pelastussuunnitelmaansa läpi ihmiskunnassa. Se on minusta mielenkiintoista. Se tuli myös mieleen pohtiessani tuoreimpia Lähi-Idän uutisia.

En ole hoksannut pohtia tuota Aabrahamin suremisreissua. Aabrahamista sanottiin viimeisimmäksi sitä kohtaa ennen, että hän asui Hebronissa ja Saara kuoli Betelissä. Jos muistan lukemani oikein. En myoskään tiedä kuinka kaukana nuo paikkakunnat ovat toisistaan...


Poissa sandia

  • Valvojat
  • Viestejä: 509
Vs: Jumala neuvoi Aabrahamia antamaan pojalle nimen Iisak.
« Vastaus #12 : 14.04.18 - klo:17:19 »
Selvittäessäni itselle jotain, yritän usein hahmottaa kokonaisuutta kirjoittamalla sen itse.

Kirjaan tällä kertaa muistiin Terahin suvun ja jotain siihen liittyvää:

Terah, vaimonsa Edna (riemuvuosien kirjan mukaan) asuivat Kaldean Urissa.
Heidän lapsensa olivat Naahor, Haaran ja Abram/Aabraham

Haaranin lapset olivat Milka ja Jiska.
Haaranin puolison nimeä ei mainita.
Ilmeisesti Loot ja Saaran/Saara olivat tämän naisen lapsia, mutta eivät Haaranin.

Naahor otti vaimokseen Haaranin tyttären Milkan.
Heille syntyi useita lapsia:
Uus, hänen esikoisensa, tämän veli Buus, Kemuel, Aramin isä,
Kesed, Haso, Pildas, Jidlaf ja Betuel.
Naahorilla oli myös sivuvaimo.

Betuelin vaimon nimeä ei mainita.
He saivat ainakin kaksi lasta: Laabanin ja Rebekan.


Aabraham otti siis vaimokseen Saaran, joka oli Lootin veli tai velipuoli.

Aabrahamin ja Saaran poika Iisak otti vaimokseen Rebekan, joka oli siis Aabrahamin veljen, Naahorin, pojan tytär.
Myöhemmin Jaakob haki vaimokseen enonsa Laabanin tyttäret Leean ja Raakelin, siis serkkunsa.

Hmm, oletko vakuuttunut tuosta boldaamastani johtopäätöksestä?
Juu minäkin kiinnitin huomion siihen että nuo kotimaasta haetut vaimot olivat Aabrahamin lähisukulaisia.

Poissa Natanael

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 3877
  • Matkalla
Vs: Jumala neuvoi Aabrahamia antamaan pojalle nimen Iisak.
« Vastaus #13 : 14.04.18 - klo:19:40 »
En ole vakuuttunut.
Jotkut lähteet sanovat, että Saara oli Lootin täti, mutta en ole siitäkään vakuuttunut.

Poissa Natanael

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 3877
  • Matkalla
Vs: Jumala neuvoi Aabrahamia antamaan pojalle nimen Iisak.
« Vastaus #14 : 14.04.18 - klo:20:12 »
Tässä on yksi sukulaisuussuhteita kuvaava kaavio.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Terah


Raamattu sanoo Saaraa Terahin miniäksi. Miten hän silloin voi olla samaan aikaan hänen tyttärensä?