Kirjoittaja Aihe: Jumala neuvoi Aabrahamia antamaan pojalle nimen Iisak.  (Luettu 1199 kertaa)

Poissa Natanael

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 4237
  • Matkalla
Vs: Jumala neuvoi Aabrahamia antamaan pojalle nimen Iisak.
« Vastaus #15 : 14.04.18 - klo:20:24 »
Tässä vähän uskottavampi kaavio:

http://www.easybible.net/chart1.html

Poissa Natanael

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 4237
  • Matkalla
Vs: Jumala neuvoi Aabrahamia antamaan pojalle nimen Iisak.
« Vastaus #16 : 14.04.18 - klo:22:16 »
Jahas, näkyy olevan käännöksissä eroa.

1938
Lootin, Haaranin pojan, ja miniänsä Saarain, poikansa Abramin vaimon, ja he lähtivät heidän kanssaan Kaldean Uurista mennäksensä Kanaanin maahan, ja he saapuivat Harraniin asti ja asuivat siellä

1992
 Terah otti mukaansa poikansa Abramin, poikansa Haranin pojan Lootin sekä Abramin vaimon Sarain ja lähti kulkemaan heidän kanssaan Kaldean Urista Kanaaninmaan suuntaan. Tultuaan Harraniin he jäivät sinne asumaan


Tuo vanhassa käännöksessä oleva miniä-sana sotkee ainakin minun pääni.
Onkos se nyt siis niin, että Terahilla oli tytär toisesta naisesta?
Saarai oli siis Aabrahimin sisarpuoli. Okei, noin on muut jakeet linjassa.

Miksi Haaranin sanotaan olevan Milkan ja Jiskan isä, mutta ei saman tien Lootin?
Vasta myöhemmin Loot mainitaan Haaranin pojaksi.


Poissa Natanael

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 4237
  • Matkalla
Vs: Jumala neuvoi Aabrahamia antamaan pojalle nimen Iisak.
« Vastaus #17 : 14.04.18 - klo:22:30 »
Iisakin isoisä oli siis Terah.
Rebekan isoisoisä oli Terah.
Loot oli Rebekan isoisän lanko, mutta myös isoäidin veli.

Riemuvuosien kirja kertoo, että Aabraham oli välillisesti syyllinen Lootin isän kuolemaan.
http://www.apokryfikirjat.com/riemuv.htm


Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 596
Vs: Jumala neuvoi Aabrahamia antamaan pojalle nimen Iisak.
« Vastaus #18 : 14.04.18 - klo:22:30 »
Raamattu saattaa puhua miniästä myös tyttärenä, kuten esim. lapsen lapsista omana poikana.

"Aabraham otti siis vaimokseen Saaran, joka oli Lootin veli tai velipuoli."
Tämä ei kyllä avaudu. Saara ei voi olla kenellekään veli.

Poissa Natanael

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 4237
  • Matkalla
Vs: Jumala neuvoi Aabrahamia antamaan pojalle nimen Iisak.
« Vastaus #19 : 14.04.18 - klo:22:49 »
Raamattu saattaa puhua miniästä myös tyttärenä, kuten esim. lapsen lapsista omana poikana.

"Aabraham otti siis vaimokseen Saaran, joka oli Lootin veli tai velipuoli."
Tämä ei kyllä avaudu. Saara ei voi olla kenellekään veli.

Joo, ei se noin ollut miten aluksi luulin. Katso edellä.
Toisaalta näyttää netissä olevan yhtä sun toista nettikeskustelua vakavampaa aineistoa, joka ei pidä paikkaansa.
Tämä tutkailu sai minut jälleen kerran ajattelemaan, ettei pidä luottaa suoraan kenenkään sanomiseen. En siis nyt kirjannut tänne kaikkea mitä kahlasin läpi.
Oikeastaan tämä sukuselvitys on minulle sivupolku siihen, että selvittelen mistä Aabraham lähti liikkeelle.

Raamatun kartastoissa on kaksi Ur-nimistä paikkaa.
Tällä hetkellä pidän vahvempana ehdokkaana nykyisen Turkin alueella olevaa paikkaa.
Haran löytyy ihan nykypäivänkin Turkin kartasta.
Se ei ole kaukana Araratista.
Lähettyvillä löytyy myös Urfa-niminen paikka.
Hyvä ehdokas Aabrahamin synnyinseuduille ja seudulle mistä Iisak ja Jaakob saivat vaimonsa.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Urfa

Poissa Natanael

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 4237
  • Matkalla
Vs: Jumala neuvoi Aabrahamia antamaan pojalle nimen Iisak.
« Vastaus #20 : 14.04.18 - klo:22:53 »
Oletteko koskaan ajatelleet minkälaiseen perheeseen Iisak syntyi?

Aabrahamista kerrotaan näin:
14 Kun Abram kuuli, että hänen sukulaisensa oli otettu vangiksi, aseisti hän luotettavimmat palvelijansa, jotka olivat hänen kodissaan syntyneet, kolmesataa kahdeksantoista miestä, ja ajoi vihollisia takaa aina Daaniin saakka


Jos Aabraham kykeni lähettämään liikkeelle 318 miehen yksityisarmeijan, hänen kodissaan/valtapiiriissään täytyi olla tuhansia ihmisiä, jos lasketaan sotilaiden perheet jollain kertoimella.

Poissa Natanael

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 4237
  • Matkalla
Vs: Jumala neuvoi Aabrahamia antamaan pojalle nimen Iisak.
« Vastaus #21 : 15.04.18 - klo:17:04 »
Mä en oikein tajua tätä länsimaista historian kirjoitusta.

Sekä muslimit että juutalaiset pitävät nykyisen Turkin alueella olevaa Urfaa Aabrahamin synnyinpaikkana. Sillä seudulla on yhtä sun toista paikannimeä ym. jotka liittyvät Raamatussakin oleviin nimiin.
Sitten tulee joku brittiläinen argeologi ja on löytävinään Urin jostain Etelä-Irakista ja höpöttää paikallisesta tulvasta (vedenpaisumuksesta)

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Urfa


Poissa Natanael

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 4237
  • Matkalla
Vs: Jumala neuvoi Aabrahamia antamaan pojalle nimen Iisak.
« Vastaus #22 : 15.04.18 - klo:17:14 »
Tuli sellainen juttu mieleen, että Ismael ilvehti Iisakille. Sana mitä siinä kohdassa käytetään, tarkoittaa paitsi pilkkaamista myös (iva)nauramista.

9 Ja Saara näki egyptiläisen Haagarin pojan, jonka tämä oli Aabrahamille synnyttänyt, ilvehtivän


Tottahan Ismael tiesi mitä nimi Iisak merkitsee.

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 555
Vs: Jumala neuvoi Aabrahamia antamaan pojalle nimen Iisak.
« Vastaus #23 : 18.04.18 - klo:01:12 »
Tulkintojen tiellä on myös eksymisen vaara. Eivät kaikki tekstit Raamatussa ole tarkoitettu tulkittaviksi, vaan niissä kerrotaan seikkaperäisesti tuon ajan (historiallisista) tapahtumista. Raamattu on kyllä sellainen kirja jota miljoonat ihmiset ovat lukeneet ja tulkinneet usean tuhannen vouden ajan. Itse asiassa silloin ollaan oikeilla jäljillä kun havaitaan Raamatun tutkivan minua, ja Pyhän kolmiyhteisen Jumalan puhuvan sanansa kautta minulle.

Raamattua käytetään moniin eri tarkoituksiin, runsainta tuo Raamatun käyttö lienee toisten uskovien päähän lyömisessä. :)  Toinen harrastus on sitten kikkailu Raamatun teksteillä. Tiede puolestaan kyseenalaistaa kaiken luullen kykenevänsä parempaan suoritukseen kun Raamatun aikaiset silminnäkijätodistajat, joita ei suinkaan ollut vähän monissakin pelastuksen kannalta tärkeissä tapahtumissa ja opetuksisssa.

Poissa Natanael

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 4237
  • Matkalla
Vs: Jumala neuvoi Aabrahamia antamaan pojalle nimen Iisak.
« Vastaus #24 : 20.04.18 - klo:22:25 »
Tietenkin Raamatun historialliset kirjat sisältävät ihan oikeaa tapahtunutta historiaa.
Kuitenkin on selvästi havaittavissa, että historian kerronta on valikoivaa.
Esille on poimittu henkilöitä ja kansoja, joiden elämällä ja elämän tapahtumilla on laajempi merkitys. Voidaan myös helposti havaita, että esille otettujen ihmisten elämänvaiheista jotain pientä jaksoa kuvataan seikkaperäisesti ja toisaalta kymmenet vuodet ohitetaan maininnalla tai ei puhuta niistä mitään.

Mielestäni Raamatun historialliseen kerrontaan on otettu pääasiassa kertomuksia, joilla on hengellinen merkitys. Se merkitys voi olla paitsi esikuva tai esimerkki, myös varoittava tapahtuma.

Tärkein punainen lanka johtaa tietenkin Jeesukseen.


Poissa Natanael

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 4237
  • Matkalla
Vs: Jumala neuvoi Aabrahamia antamaan pojalle nimen Iisak.
« Vastaus #25 : 20.04.18 - klo:22:49 »
Iisak on Raamatussa aivan erilaisessa roolissa kuin isänsä tai Jaakob.
Hänestä kerrotaan toisten ihmisten tekemisen kautta:

Aabrahamin poikana, Rebekan puolisona, Jaakobin ja Eesaun isänä sekä palvelijoiden isäntänä.

Suoraan hänestä itsestään kerrotaan, että hän toisti isänsä virheen ja parit kaivon kaivamiset ja ehkä tärkeimpänä se, että
Iisak eli Lahai-Roin kaivolla.

1. Moos. 24:62
Ja Iisak oli tulossa Lahai-Roin kaivon tienoilta; hän asui näet Etelämaassa.
1. Moos. 25:11
Ja Aabrahamin kuoltua Jumala siunasi hänen poikaansa Iisakia. Ja Iisak asui Lahai-Roin kaivon tienoilla.

Lahai-Roin kaivo» merkitsee 'sen kaivo, joka elää ja näkee minut'

Iisak eli siis tavisuskovan elämää Jumalan näkemisessä.



Poissa Natanael

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 4237
  • Matkalla
Vs: Jumala neuvoi Aabrahamia antamaan pojalle nimen Iisak.
« Vastaus #26 : 21.04.18 - klo:11:38 »
Eesaun otti itselleen ensiksi kaksi vaimoa, jotka olivat heettiläisiä. Ilmeisesti heidät luettiin kanaanilaisiin.

1.Moos.26
34 Kun Esau oli nelikymmenvuotias, hän otti vaimoikseen Beerin tyttären Jehuditin ja Elonin tyttären Basematin, jotka olivat heettiläisiä.
35 Nämä naiset tuottivat Iisakille ja Rebekalle paljon mielipahaa.

1.Moos.27:46
 Iisakille Rebekka sanoi: "Minä olen kuollakseni kyllästynyt noihin heettiläisnaisiin! Jos Jaakobkin vielä ottaa tästä maasta heettiläisen vaimon, jonkun samanlaisen kuin nuo, niin mitä minun enää kannattaa elää?"

1.Moos.28
8 Nyt Esau ymmärsi, ettei hänen isänsä sietänyt kanaanilaisnaisia,
9 ja hän meni Abrahamin pojan Ismaelin luo ja otti vaimokseen entisten lisäksi Ismaelin tyttären Mahalatin, joka oli Nebajotin sisar.



Mistähän tuossa oli oikein kyse?
Ilmeisesti enemmästä kuin huonosta anoppi-miniäsuhteesta.

Poissa sandia

  • Valvojat
  • Viestejä: 1005
Vs: Jumala neuvoi Aabrahamia antamaan pojalle nimen Iisak.
« Vastaus #27 : 21.04.18 - klo:18:20 »
Tietenkin Raamatun historialliset kirjat sisältävät ihan oikeaa tapahtunutta historiaa.
Kuitenkin on selvästi havaittavissa, että historian kerronta on valikoivaa.
Esille on poimittu henkilöitä ja kansoja, joiden elämällä ja elämän tapahtumilla on laajempi merkitys. Voidaan myös helposti havaita, että esille otettujen ihmisten elämänvaiheista jotain pientä jaksoa kuvataan seikkaperäisesti ja toisaalta kymmenet vuodet ohitetaan maininnalla tai ei puhuta niistä mitään.

Mielestäni Raamatun historialliseen kerrontaan on otettu pääasiassa kertomuksia, joilla on hengellinen merkitys. Se merkitys voi olla paitsi esikuva tai esimerkki, myös varoittava tapahtuma.

Tärkein punainen lanka johtaa tietenkin Jeesukseen.

MIelestäni VT on suoraa kerrontaa siitä, miten Jumala veti pelastussuunnitelmaansa läpi kautta sukupolvien Jeesukseen asti. Siihen perustuu keistä siellä puhutaan, ja mistä kansoista. Koska ne olivat tekemisissä joko suoraan tai epäsuorasti tämän Jumalan pelastussuunnitelman tiimoilla. Jumala "loi" Israelin kansan ja sen kautta toi myos Messiaan.Siinä on selvä johdonmukaisuus ja suunnitelmallisuus. Ja kuten jo totesin aloituksessa, ihmeellistä katsella miten Herra käytti ihan tavallisia syntisiä ihmisiä siinä kaikessa. No eihän täällä muunlaisia ole saatavillakaan :)

Poissa Natanael

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 4237
  • Matkalla
Vs: Jumala neuvoi Aabrahamia antamaan pojalle nimen Iisak.
« Vastaus #28 : 21.04.18 - klo:18:23 »
Nyt oli tullut aiemmin laittamaani linkkiin yksi puhe lisää.
http://www.satamaseurakunta.fi/jyvaskyla/opetukset/opetussarjat/messages/series/abe-uskon-esikuva#.WttWg1lORdZ

Raamatun kohta on tämän ketjun aiheesta, mutta puhuja käsittelee sitä eri kantilta.

Poissa Natanael

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 4237
  • Matkalla
Vs: Jumala neuvoi Aabrahamia antamaan pojalle nimen Iisak.
« Vastaus #29 : 21.04.18 - klo:21:52 »
Eesaun otti itselleen ensiksi kaksi vaimoa, jotka olivat heettiläisiä. Ilmeisesti heidät luettiin kanaanilaisiin.

1.Moos.26
34 Kun Esau oli nelikymmenvuotias, hän otti vaimoikseen Beerin tyttären Jehuditin ja Elonin tyttären Basematin, jotka olivat heettiläisiä.
35 Nämä naiset tuottivat Iisakille ja Rebekalle paljon mielipahaa.

1.Moos.27:46
 Iisakille Rebekka sanoi: "Minä olen kuollakseni kyllästynyt noihin heettiläisnaisiin! Jos Jaakobkin vielä ottaa tästä maasta heettiläisen vaimon, jonkun samanlaisen kuin nuo, niin mitä minun enää kannattaa elää?"

1.Moos.28
8 Nyt Esau ymmärsi, ettei hänen isänsä sietänyt kanaanilaisnaisia,
9 ja hän meni Abrahamin pojan Ismaelin luo ja otti vaimokseen entisten lisäksi Ismaelin tyttären Mahalatin, joka oli Nebajotin sisar.



Mistähän tuossa oli oikein kyse?
Ilmeisesti enemmästä kuin huonosta anoppi-miniäsuhteesta.

Heet oli Kanaanin poika. Heettiläiset olivat israelilaisten pitkäaikainen vaiva samoin kuin muutkin Kanaanin jälkeläiset.

15 Ja Kanaanille syntyivät Siidon, hänen esikoisensa, ja Heet,
16 sekä jebusilaiset, amorilaiset, girgasilaiset,
17 hivviläiset, arkilaiset, siiniläiset,
18 arvadilaiset, semarilaiset ja hamatilaiset. Sittemmin hajaantuivat kanaanilaisten heimot.
19 Ja kanaanilaisten alue ulottui Siidonista Gerariin päin aina Gassaan asti sekä Sodomaan, Gomorraan, Admaan ja Seboimiin päin aina Lesaan asti.

-
Daavidin sotaurhojen joukossa oli heettiläisiä mm. Uuria.
Raamattu kertoo monessa kohtaa tiettyjen kansojen pahuudesta, mutta sitten toisaalla tiettyjen yksilöiden liittymisestä palvelemaan Jumalaa.

Eesaun vaimot eivät kai kuuluneet hyviksiin.