Kirjoittaja Aihe: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.  (Luettu 121784 kertaa)

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #1005 : 19.06.25 - klo:17:24 »
Vähän samalla tavalla minulle välähti ajatus, että käsitettä "maailma" ei ole Vanhassa Testamentissa. Siellä kyllä on siis pakanamaat vs. Israel, mutta se ei ole aivan sama.
Samoin VTssä ei taida olla myöskään puhetta Jumalan valtakunnasta.

Olen yrittänyt pohtia mitä se merkitsee, mutta oletan, että se on aika iso asia.

Poissa Opo

« Vastaus #1006 : 11.07.25 - klo:11:37 »
Jeesus toivoi, että "he yhtä olisivat". Nykymenon keskellä olen pohdiskellut, että riittaisikö siihen yhtä olemiseen perustaksi varhaiskirkon motto: Kristus on Herra. Tällä mentäisiin  eikä annettaisi kaiken maallisen sälän häiritä, vaan pidettäisiin kristittynä toisenlaistakin kristittyä. Jos en voi mennä heidän ehtoolliselleen, niin ei annettaisi sen häiritä. Emmehän naapuriinkaan nykyään mene, jollei vasiten kutsuta. Jos kutsutaan, otamme kengät jalasta, niinkuin nykyään hyvään tapaan kuuluu ja käymme sisään. Olisimme kuin kyläyhteisö, jossa kaikenlaisia siedetään. Tällaista pähkäilyä.

Poissa Korpima

« Vastaus #1007 : 11.07.25 - klo:18:13 »
Hyvä ajatelma. Vaikka täytyy sanoa, että en muutenkaan juuri jaottele kristittyjä, kun en ole niin opillisesti suuntautunut. Toki tiedän vähän jotain epämääräistä eri kirkkokuntien eroista, mutta vähän on tullut vastaan tällaisia juttuja käytännön elämässä. Tai edes netissä.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #1008 : 11.07.25 - klo:18:21 »
Olen mielestäni elänyt tuolla periaatteella koko uskossaoloaikani.
Siitä on tietyt seuraukset, koska se, että itse näen asiat Opon kuvailemalla tavalla, ei vaikuta samaa ajattelua muissa.
Siis kun itse on avoin ja luottavainen ja hyväksyy tietyt erilaisuudet kristittyjen yhteyden nimissä, jää silti yksin suurimmaksi osaksi.
Silti on hyvä tietää minkä puolesta itse seisoo ja siten ei todellakaan anna monen erilaisuuden häiritä kristittyjen yhteyttä siinä määrin, missä minut sitten hyväksytään samoin ehdoin tavalla tai toisella vaikka erilaisuudet tunnistetaankin.
Yksin on vähän vaikea luoda yhteyttä.
« Viimeksi muokattu: 11.07.25 - klo:19:06 kirjoittanut sandia »

Poissa Opo

« Vastaus #1009 : 29.07.25 - klo:19:07 »
Kummia kuuluu Sveanmaalta. Monivärisen alttarikasukan selkäpuolelle on kirjailtu yksisarvinen. En sano, että sateenkaaren värisen, koska siitähän ei ole kyse, koska siitä puuttuu alkuperäisen sateenkaaren yksi väri. Eikä niitä pidä sekoittaa toisiinsa. Hatunnosto papille, joka kieltäytyi sitä pukemasta päälleen.

Poissa Korpima

« Vastaus #1010 : 29.07.25 - klo:19:22 »
Oho, tosiaan on siinä yksisarvinenkin: https://europeanconservative.com/articles/news/swedish-priest-under-media-fire-for-refusing-to-wear-rainbow-vestment/

Huh. Eikö se ole jokin new age -tyylinen juttu? Vaiko mitä? En ole perillä, joskus alfa-kurssilla joku tuli maininneeksi, että jonkinlainen muu hengellisyys sisälsi yksisarvisen.

Poissa HelenaM

« Vastaus #1011 : 13.08.25 - klo:16:05 »
Olen itsekseni miettinyt, miten nykyihmisiä tavoitetaan evankeliumilla. Yksi hyvä ohje on muistaa se, että aina on ihmisiä, jotka ovat kiinnostuneita kuulemaan uskonasioista ja Jeesuksesta. Pitäisi herkällä tunnolla osata kuulla Jumalan ääntä ja lähestyä tällaista ihmistä oikeiden sanojen kanssa.

Tämä aika on raaistunut kaikessa. Jos kerrot vaikka siitä, miten on kokenut Jumalan apua elämässä, saa osakseen pilkkaa ja ivallista naurua. Raamattua myös pilkataan ja siihen uskovia pidetään hurahtaneina. Näin ihan tavallisessa arjessa.

Jumala ei ole neuvoton tänäänkään. Uskon, että yksilöuskova voi olla Jumalan lähettämä avun tuoja ja evankeliumin kertoja toiselle yksilöihmiselle. Jumalan voima ei ole vähentynyt ja armolahjat ovat todellisuutta. Hän joka on meissä, on suurempi kuin se, joka on maailmassa. Jumalan yliluonnollisen voiman ja rakkauden ilmenemisen läsnäolossa pilkkaajakin näkee jotakin sellaista, jota ei ole kuvitellut olevan olemassakaan. Raamatussa sanotaankin, että Jumalan valtakunta ei ole sanoissa vaan voimassa. Mutta sanat ovat voimallisia, kun ne sanotaan oikeaan aikaan ja "taivaasta lähetetyssä Pyhässä Hengessä."

Kaipaan, ikävöin nähdä Jumalan tekoja.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #1012 : 13.08.25 - klo:17:17 »
Kaunis kirjoitus. Uskon myös, että asia on yhä juuri noin. Yritän rukoilla, että Herra sallisi minulle ja muillekin avoimemman mielen kohdata ihmisiä. Viime sunnuntaina kirkossa ollessani (tai siis koulun jumppasalissa  ;D  ), Herra jotenkin näytti minulle juuri miten hän on  lähettänyt elämääni ihmisiä, joilla oli Jumalan antama viisaus tilanteseeseeni sillä hetkellä.

Alkaen siitä, kun ollessani 13-vuotias, eräs tyttö tuli minua vastaan kadulla ja antoi minulle traktaatin.

Olin  täysin ihmeissäni, kun näin niinkuin sarjan näitä kohtaamisia ja tajusin, miten johdonmukaisesti Herra on näiden tilanteiden kautta ohjannut minua.
Kirjoitin listä näitä kokemuksia eilen, mutta sitten en laittanutkaan tänne, kun se on niin pitkä, mutta yritän laittaa sen jotenkin pätkissä..

Poissa Korpima

« Vastaus #1013 : 11.09.25 - klo:17:11 »
Lueskelin entisen arkkipiispa John Vikströmin blogikirjoituksen ("John Vikström: Teksti ja konteksti — Ajatuksia keskustelustamme, sen syistä ja keskeisestä kysymyksestä"), sen kommentteja alta ja siitä tehdyn uutisen.

Siinä mielessä oivaltavaa pohdintaa, että todella elämme modernissa maailmassa kaikki. Ja sikäli varmaankin on rehellistä todeta, että elämme kaukana Raamatun maailmasta. Esimerkiksi työelämässä voi olla naispomo, eikä ole asiallista esimerkiksi vaatia häntä olemaan hiljaa. Tai tuolla toisessa ketjussa esille nostamani pään osa (Kristus -> mies -> nainen), jota tuskin pahemmin noudatetaan. Aika lailla tasa-arvon ja muun modernin käytöksen ja ajatusmaailman marinoimia olemme kaikki. Harva elää siis raamatullisesti tässä suhteessa.

Tuolla mainittiin myös biblisismi (uusi sana minulle) ja  Bo Giertzin yhteydessä, että hänkin ikään kuin teki luovutustaistelua moderniteetin edessä. Toisin sanoen ylväimmätkin taistelijat joutuvat perääntymään moderniuden edessä.

Lainaus
Kirjassaan Att tro som apostlarna (1978) Giertz antoi esimerkin siitä, miten biblisistisistä lähtökohdista voidaan yrittää argumentoida naispappeutta vastaan myös sukupuolten tasa-arvoa toteuttavassa modernissa yhteiskunnassa ja kirkossa. Tämän hän teki naisten puhe- ja opetuskieltoja koskevien keskeisten raamatunkohtien erityisellä päivityksellä.

Hauska ja ehkä vähän traaginen oli Timo Pöyhösen kommentti blogitekstiin, jossa hän kyseli tekoälyltä "päivitystä" 10 käskyyn samassa tyylilajissa kuin Vikströmin tekstissä. Modernius liudentaa kaiken absoluuttisuuden ja jäljelle jää... jotain.

Pelkään itse vähän, että totuudellisesti puhuen kaikki elämme modernismin mukaan ja uskonnollinen käytäntö jää lähinnä kirkkoon sunnuntaisin, jos sinnekään. Siis universumit ovat niin etääntyneet, että ei voi elää raamatullisesti mitenkään, vaan arjessa elämme kaikki modernisti.

Poissa Opo

« Vastaus #1014 : 11.09.25 - klo:22:07 »
Ainahan voimme kuitenkin yrittää. Eikös Jumala sanonut Daavidillekin, että hänen hyvä aikomuksensa luetaan hänelle eduksi? Eli kun synti on hamartia eli ei osuta tarkkaan, niin sekin on hyvä, että tähtää oikeaan, vaikkei osuisikaan paikalleen. Olemme epätäydellisiä, eikä meiltä voi vaatia täydellisyyttä. Se taisi Jeesukselta olla ironinen heitto, olkaa täydellisiä kuin Isä.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #1015 : 11.09.25 - klo:23:43 »
Lueskelin entisen arkkipiispa John Vikströmin blogikirjoituksen ("John Vikström: Teksti ja konteksti — Ajatuksia keskustelustamme, sen syistä ja keskeisestä kysymyksestä"), sen kommentteja alta ja siitä tehdyn uutisen.

Siinä mielessä oivaltavaa pohdintaa, että todella elämme modernissa maailmassa kaikki. Ja sikäli varmaankin on rehellistä todeta, että elämme kaukana Raamatun maailmasta. Esimerkiksi työelämässä voi olla naispomo, eikä ole asiallista esimerkiksi vaatia häntä olemaan hiljaa. Tai tuolla toisessa ketjussa esille nostamani pään osa (Kristus -> mies -> nainen), jota tuskin pahemmin noudatetaan. Aika lailla tasa-arvon ja muun modernin käytöksen ja ajatusmaailman marinoimia olemme kaikki. Harva elää siis raamatullisesti tässä suhteessa.

Tuolla mainittiin myös biblisismi (uusi sana minulle) ja  Bo Giertzin yhteydessä, että hänkin ikään kuin teki luovutustaistelua moderniteetin edessä. Toisin sanoen ylväimmätkin taistelijat joutuvat perääntymään moderniuden edessä.

Lainaus
Kirjassaan Att tro som apostlarna (1978) Giertz antoi esimerkin siitä, miten biblisistisistä lähtökohdista voidaan yrittää argumentoida naispappeutta vastaan myös sukupuolten tasa-arvoa toteuttavassa modernissa yhteiskunnassa ja kirkossa. Tämän hän teki naisten puhe- ja opetuskieltoja koskevien keskeisten raamatunkohtien erityisellä päivityksellä.

Hauska ja ehkä vähän traaginen oli Timo Pöyhösen kommentti blogitekstiin, jossa hän kyseli tekoälyltä "päivitystä" 10 käskyyn samassa tyylilajissa kuin Vikströmin tekstissä. Modernius liudentaa kaiken absoluuttisuuden ja jäljelle jää... jotain.

Pelkään itse vähän, että totuudellisesti puhuen kaikki elämme modernismin mukaan ja uskonnollinen käytäntö jää lähinnä kirkkoon sunnuntaisin, jos sinnekään. Siis universumit ovat niin etääntyneet, että ei voi elää raamatullisesti mitenkään, vaan arjessa elämme kaikki modernisti.

Tuo Timo Pöyhösen päivitys 10. käskyyn on vähän samanlainen, kun minä tein joitakin aikoja sitten kanssa jonkinlaisen päivityksen Vuorisaarnaan. Jos löydän, laitan linkin.

Tässä se onkin. Laitoin otsikon hieman eri tavoin, mutta idea oli sama kuin tuo päivitys.
Päivitin siis Vuorisaarnaa. ::)

https://puimatanner.net/index.php?topic=1279.0

Ideani oli itseasiassa osoittaa parodian kautta, miten inhimillisesti ajankohtainen Vuorisaarna on.
« Viimeksi muokattu: 11.09.25 - klo:23:49 kirjoittanut sandia »

Poissa Korpima

« Vastaus #1016 : 12.09.25 - klo:10:18 »
Ainahan voimme kuitenkin yrittää. Eikös Jumala sanonut Daavidillekin, että hänen hyvä aikomuksensa luetaan hänelle eduksi? Eli kun synti on hamartia eli ei osuta tarkkaan, niin sekin on hyvä, että tähtää oikeaan, vaikkei osuisikaan paikalleen. Olemme epätäydellisiä, eikä meiltä voi vaatia täydellisyyttä. Se taisi Jeesukselta olla ironinen heitto, olkaa täydellisiä kuin Isä.

Hieman itsekin kärjistin tuota modernisuuskommenttiani. Varmasti kuitenkin monenlaista laupeutta, totuudellisuutta, rakkautta ja totuutta voi harjoittaa moderni kristittykin yhteiskunnassa. Ja Jeesukseen uskoa. Vaikka ympäristö on muuttunut Raamatun ajoista.

Tuo Timo Pöyhösen päivitys 10. käskyyn on vähän samanlainen, kun minä tein joitakin aikoja sitten kanssa jonkinlaisen päivityksen Vuorisaarnaan. Jos löydän, laitan linkin.

Näköjään tuo Pöyhösen tekoälykommentti 10 käskystä on kadonnut. Tuolla Kotimaan blogeissa on tuo "report comment", jonka jälkeen kommentti vain katoaa ja kai menee johonkin tarkistusjonoon. Ehkä se joskus tulee takaisin?

Muistan tuon Sandian Vuorisaarna-kommentaarin, oli oivaltava.  :)

Poissa Opo

« Vastaus #1017 : 12.09.25 - klo:11:13 »
Kotimaan kommenttiosiosta kadonneet eivät ole tulleet takaisin. Kommentoijat ovat ihmetelleet syytä, miksi on annettu ilmoitus poistaa, vaikkei olisi mitään syytä edes ollut. Onko se liian helppo toiminto, jonka voi vahingossa hipaista päälle, vaikkei ollut tarkotuskaan? Epäilin joskus itse saaneeni tuon report comment-täpän päälle.

Poissa Korpima

« Vastaus #1018 : 12.09.25 - klo:17:00 »
Nyt tuo kommentti on ilmestynyt takaisin: https://www.kotimaa.fi/blogit/john-vikstrom-teksti-ja-konteksti-ajatuksia-keskustelustamme-sen-syista-ja-keskeisesta-kysymyksesta/comment-page-1/#comment-406020

Olihan tuossa tosiaan osa ihan järkeviäkin kohtia (kuten tappamisen laajentaminen), osa taas ei lainkaan (aviorikos rakkautena). Mutta on tuossa tavoittanut tekoäly jotain modernismin "henkeä", jota varmaan itse kukin hengittelee väistämättä.

Poissa Korpima

« Vastaus #1019 : 11.10.25 - klo:12:21 »
Lueskelin jotain liberaaliteologisesta hömpötyksestä, vaikka en syvällisesti ole prehtynyt. Välillä tulee vastaan.

Timi Korhonen: Taru liberaaliteologian Herrasta – arvostelu Kari Latvuksen kirjasta Jumala kuvien muutoksessa, https://www.seurakuntalainen.fi/blogit/taru-liberaaliteologian-herrasta-arvostelu-kari-latvuksen-kirjasta-jumala-kuvien-muutoksessa/

Tuolla lopussa oli mainittu "John A.T. Robinsonin kirja Rehellinen Jumalan edessä", joka googlaamalla löytyi sivu "Rehellinen Jumalan edessä", jossa kerrotaan mistä on kyse (https://www.kirjasilta.net/santala/taivasten/rehellinen.html). Kirjasta vuodelta 1965. Ei siis mitään varsinaisesti uuden uutta.

Ihan mielenkiintoista, vaikka tällaista samaa moderniuden ja liberaaliteologian vaikutusta on näkyvissä monessa. Samaa meininkiä kuin tuon edellisen keskustelun "tekoälypäivitys" 10 käskyyn. Onneksi kaikki ei ole vielä täysin rapautunut. Ihmeellistä, että perinteistä kristinuskoa ja uskoakin on vielä olemassa.