Kirjoittaja Aihe: Uskoon ilman kastetta  (Luettu 36485 kertaa)

Poissa Tosikko

  • Viestejä: 644
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #885 : 14.09.19 - klo:23:29 »
Uskotko todellakin lapsen syntyvän riivattuna ja papin pitää ajaa se pois?

Perisynnin vallassa me kaikki synnymme, ja sitä kirousta meistä ei manaamalla poisteta.

Riivattu?

Helluntailaiset ja vapaissa suunnissa noita riivaajia menneinä vuosina ajettiin oikein urakalla. Siellä oli oppikirjana Bashamin riivaajakirja ja siitä innoituksen saanut Tapio Nousiaisen kirja.

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 567
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #886 : 14.09.19 - klo:23:43 »
Eiköhän netistä löydy video ko. toimituksesta.
Pappi ajaa pois perkeleen lapsesta.

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 567
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #887 : 14.09.19 - klo:23:50 »
Kastaja oli Ville Auvinen. Suomen teologisen instituutin johdossa ollut; nyt taitaa olla Sleyssä.
Kastoi myös esikoiseni aikanaan Turun Maarian kirkon pappina. Oli silloin Suomen nuorin pappi. Teki sen kyllä nykyisellä kastekaavalla.
Hermostui kyllä, kun kastettavalla oli kolikki ja itki. Kysyi eikö lasta saada hiljaiseksi toimituksen ajaksi?
Mitätöikö lapsen itku sakraalitoimituksen?

Ville oli muistaakseni ehdokkaana viime arkkipispan vaaleissa.

Poissa ullamaija

  • Viestejä: 111
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #888 : 15.09.19 - klo:09:23 »
Mitätöikö aikuisen itku Jumalan asioita?

Poissa Jopo

  • Viestejä: 362
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #889 : 15.09.19 - klo:19:50 »
Vierastan, ja enemmänkin,  suuresti tuota vanhaa kastekaavaa, johon täällä on viitattu. En halua mitenkään puolustella kastettavalle osoitettua kysymystä "tahdotko luopua perkeleestä". Olipa kyseessä lapsi tai aikuinen. Päinvastoin. Raamattu ei mielestäni  anna sellaiseen toimintaan mitään viitettä. Vaikka siellä kerrotaan useita kertoja kastamisesta Jeesuksen nimeen.

Näillä palstoilla jotkut ovat tuoneet useammin esille ajatuksen, että ihminen on joko Jumalan lapsi tai perkeleen lapsi.

Tarkoittaisiko Perkeleen lapsi samaa kuin "riivattu"?

Ja jos näin on, olisivatko siis kaikki uskosta osattomat "riivattuja"?
"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)

Poissa Jopo

  • Viestejä: 362
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #890 : 15.09.19 - klo:19:51 »
Täällä on myös esitetty itsestään selvyytenä, että lapsi on luonnollisen syntymän perusteella Jumalan lapsi. Varsin helposti järjellä hyväksyttävä ajatus. Tiedossa on  luonnollisen järkemme mukaiset perusteet, ajatukset ja kysymykset. Kertooko Raamattu jossain sellaisesta? Missä vaiheessa ihmisestä sitten tulee pelastuksen tarpeessa oleva?

Jeesus piti uudetisyntymistä välttämättömänä pääsylle Jumalan valtakuntaan. Hän toistaa sen kolme kertaa Joh. 3:ssa. Miten se sopii yhteen esitetyn itsestään selvyytenä pidetyn ajatuksen kanssa?

Me emme onneksi ole päättämässä kenenkään pelastumsiesta tai kadotuksesta. Niin myös niiden kohdalla jotka eivät ole koskaan tulleet kosketuksiin evankeliumin kanssa missään muodossa. Asia jää yksin Jumalan käsiin.
"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)

Poissa Jopo

  • Viestejä: 362
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #891 : 15.09.19 - klo:19:53 »
Norolammen opetukset on kuunneltu.

Hän perustelee asiat Raamatulla. Kuten yleensä muutkin asiasta opettavat tekevät. Siinä ei sinänsä uutta.

Hänen kunniakseen on sanottava, ettei hän askartele liiaksi iäniukuisen kiistan kanssa, lasten kastamisesta. Vaan keskittyy mielestäni olennaisempiin kysymyksiin. Kasteen sisällöstä. Hän erottaa kasteen Kristukseen Jeesukseen kasteesta Jeesuksen nimeen. Hänen mukaansa Paavali kirjeissään (Esim.Room.6, Gal.3, Kol.2) puhuu Pyhän Hengen kasteesta, eikä siitä kasteesta josta apostolien tekojen kastekertomuksissa yleensä puhutaan: Kasteesta Jeesuksen nimeen. Siitä voidaan tietysti keskustella, miten perusteltu näkemys on. Siihen siis iso kysymysmerkki.

Positiivista on edelleen se, että Norolammen esityksessä kaivetaan myös alkukielisen Raamatun sanoja vertaillen niitä käännöksiiin. Näyttää siltä, että hän tekee saman mitä useat muut ennen häntä. Alkukieli kiinnostaa enemmän niissä kohdin, jotka tukevat omaa käsitystä. Muualla se sivuutetaan kevyemmin. Siitä esimerkki.

Joh. 3. luvun kohtaa:"Jos joku ei synny vedestä ja Hengestä", Norolamman selitys ei ole sinänsä uutta. Että "vedestä" syntyminen tarkoittaisi luonnollista syntymää. Jonka lisäksi tarvitaan uudestityntyminen Hengestä että voidaan päästä Jumalan valtakuntaan. Hän ei siinä kohtaa ota esille tarkemmin alkukielen kielioppia. Jossa sijapääte sanoille vesi ja Henki on yhteinen (vesi+Henki):stä. Eli ei näyttäisi olevan kyse erillisestä syntymästä, ensin luonnollisesti vedestä. Ja sitten myöhemmin Hengestä. Vaan yhdestä tapahtumasta: uudestisyntyminen vedestä ja Hengestä.

Mutta, en tiedä kannattaako ja jaksaako alkaa näistä asioista vääntämään. Mutta, kuten Olonevos sanoo, kannattaa kuunnella Norolammen opetus. Kuten muidenkin asiaan perehtyneiden opetuksia. Ja ennen kaikkea tutkia miten se sopii yhteen Raamatun kanssa.
"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)

Poissa Tosikko

  • Viestejä: 644
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #892 : 15.09.19 - klo:22:00 »
Eiköhän netistä löydy video ko. toimituksesta.
Pappi ajaa pois perkeleen lapsesta.

Tietenkin uskosta osatonta voi järkyttää kohtikäypä julistus.

SAKSANNETTU JA UUDISTETTU KAAVA
MARTTI LUTHER
Armoa ja rauhaa Herrassamme Kristuksessa kaikille kristityille lukijoille! Joudun päivittäin näkemään ja kuulemaan, että kasteen korkea, pyhä ja lohdullinen sakramentti toimitetaan lapsille perin huolimattomasti ja vailla vakavuutta, etten sanoisi piittaamattomasti. Syynä on, niin arvelen, ainakin se, etteivät läsnä olevat ymmärrä mitään siitä, mitä puhutaan ja tehdään. Siksi pidän hyödyllisenä ja jopa välttämättömänä, että kaste toimitetaan äidinkielellä. Niinpä olen saksantanut kastekaavan ja ruvennut kastamaan saksaksi, että kummit ja muut avustajat heräisivät lujempaan uskoon ja vakavampaan hartauteen. Kastetta toimittavien pappienkin on tästä lähtien oltava tunnollisempia kuulijoiden tähden.
Pyydän kristillisen uskollisuuden nimessä kaikkia kastajia, kummeja ja muita läsnäolijoita: koettakaa tajuta, kuinka tärkeä toimitus tämä on ja kuinka vakavasta asiasta siinä on kysymys. Kasterukousten sanoista kuulet, kuinka monin valituksin ja kuinka vakavin mielin kristillinen kirkko kantaa lapsen esiin; vakain, varmoin sanoin se tunnustaa Jumalalle, että lapsi on joutunut Perkeleen valtaan, synnin ja vihan lapseksi, palavasti se rukoilee apua ja kasteen armoa, että hänestä tulisi Jumalan lapsi.

Niinpä sinun olisi syytä ottaa huomioon, ettei ole leikin asia käydä Perkeleen kimppuun. Kasteessa ei vain karkoteta Perkelettä lapsen luota, vaan toisaalta tuo mahtava vihollinen ärsytetään ahdistamaan kastettua koko elämän ajan. Sen vuoksi on todella tarpeen, että koko sydämestä ja lujassa uskossa autamme lapsiparkaa ja pyydämme niin hartaasti kuin osaamme, että Jumala ei vain rukouksemme sanojen mukaisesti vapauttaisi lasta Perkeleen vallasta, vaan että hän myös vahvistaisi lasta, niin että tämä jaksaisi ritarin tavoin taistella Perkelettä vastaan koko elämän ajan ja vielä kuoleman hetkellä. Kun kastetut ihmiset usein turmeltuvat niin kelvottomiksi, se saattaa mielestäni johtua siitä, että kaste on toimitettu kylmän välinpitämättömästi ja että kastettavan puolesta on toimituksen aikana rukoiltu täysin vailla tosi tarkoitusta.

Pidä siis mielessäsi, että kastetoimituksen liitännäiset merkitsevät kovin vähän, sellaiset kuin kasvoihin puhaltaminen, ristinmerkkien tekeminen, suolan paneminen suuhun, syljestä ja mullasta tehdyn tahnan siveleminen korviin ja nenään, rinnan ja olkapäiden voiteleminen öljyllä, päälaen voitelu krismalla, kastepaitaan pukeminen, palavan kynttilän antaminen käteen jne. Kaikkea sellaista ihmiset ovat lisäilleet kaunistaakseen kastetoimitusta, mutta ilman niitäkin on kaste toimitettavissa, sillä ei Perkele noita keinoja kavahda eikä kammoa. Hän ei piittaa isommistakaan konsteista, hänet on otettava vakavasti.

Pidä ennemmin huoli siitä, että seisot kastetoimituksessa oikeassa uskossa lujana, kuulet Jumalan sanan ja otat vakaalla mielellä osaa rukoukseen. Kun pappi sanoo: "Rukoilkaamme", hän todella kehottaa sinua rukoilemaan mukana. Kaikkien kummien ja muiden siinä seisovien tulee sydämessään lausua Jumalalle papin rukouksen sanat yhdessä hänen kanssaan. Siksi papin on lausuttava rukouksensa sangen selvästi ja hitaasti, niin että kummit voivat ne kuulla ja ymmärtää. Kummien tulee yksimielisinä sydämessään yhtyä papin kanssa rukoilemaan, esittämään lapsen hätä vakavin mielin Jumalalle, käydä kaikin voimin taisteluun lapsen puolesta Perkelettä vastaan ja tehdä tämä kaikki täydellä vakavuudella, koska se ei Perkeleestäkään ole leikkiä.

Tämän vuoksi on oikein ja kohtuullista, ettei juopuneita eikä maallismielisiä pappeja päästetä kastamaan ketään eikä kummeiksi kelpuuteta kevytmielisiä ihmisiä. Käytettäköön arvokkaita, nuhteettomia, vakavamielisiä ja hurskaita pappeja ja kummeja, sellaisia, joilta voi odottaa, että he toimittavat kasteen vakain mielin ja oikeassa uskossa. Eihän meidän pidä antaa tätä korkeaa sakramenttia Perkeleen pilkattavaksi emmekä saa häpäistä Jumalaa, joka siinä antaa äärettömän ja pohjattoman armonsa rikkauden tulvia ylitsemme ja joka itse on antanut sille nimeksi "uusi syntyminen", koska me siinä pääsemme kaikesta Perkeleen hirmuvallasta vapaiksi, eroon synnistä, kuolemasta ja helvetistä, elämän lapsiksi ja kaikkien Jumalan aarteiden perillisiksi, Jumalan omiksi lapsiksi ja Kristuksen veljiksi.

Rakkaat kristityt! Älkäämme hoitako tätä Jumalan sanomattoman kallista lahjaa niin huolimattomasti kuin tähän asti. Onhan kaste ainut lohdutuksemme, pääsy kaikkien Jumalan aarteiden ääreen ja kaikkien pyhien yhteyteen. Siihen Jumala meitä auttakoon. Aamen. 4

Kastaja lausuu:
"Lähde ulos, sinä saastainen henki, ja anna tilaa Pyhälle Hengelle." Sitten hän tekee ristinmerkin kastettavan otsaan ja rintaan ja lausuu: "Ota pyhän ristin merkki otsaasi ja rintaasi.
Rukoilkaamme. Kaikkivaltias, iankaikkinen Jumala, meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Isä, sinua minä huudan avuksi tämän palvelijasi (nimi) tähden, joka pyytää sinun kasteesi lahjaa ja tahtoisi hengellisessä uudestisyntymässä saada sinun iankaikkisen armosi. Herra, ota hänet vastaan. Niin kuin itse olet sanonut: Matt. 7:7 'Anokaa, niin teille annetaan; etsikää, niin te löydätte, kolkuttakaa, niin teille avataan', niin ojenna nyt lahjasi sille, joka pyytää, avaa ovi sille, joka kolkuttaa, jotta hän saisi tämän taivaallisen pesun iankaikkisen siunauksen ja pääsisi lupaamaasi armon valtakuntaan Kristuksen, meidän HerTamme kautta. Aamen.

Rukoilkaamme. Kaikkivaltias, iankaikkinen Jumala, sinä joka ankaran tuomiosi mukaan vedenpaisumuksen tulvalla tuhosit epäuskoisen maailman, mutta suuren laupeutesi mukaan varjelit uskovan Nooan ja seitsemän muuta, sinä joka hukutit paatuneen faraon kaikkine joukkoineen Punaiseen mereen, mutta kuljetit kansasi Israelin kuivin jaloin sen poikki. Näin sinä tahdoit ennalta kuvata tätä pyhän kasteesi pesua. Rakkaan Poikasi, meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kasteella sinä pyhitit ja määräsit Jordanin ja kaikki vedet pelastavaksi tulvaksi, joka puhdistaa kaikista synneistä. Tämän pohjattoman laupeutesi perusteella me rukoilemme sinua, katso armossasi tähän (nimi) ja lahjoita Pyhän Hengen kautta hänelle oikea usko, niin että tämä pelastava tulva hänestä hukuttaa ja tuhoaa kaiken synnin, minkä hän on Aadamilta synnynnäisenä perinyt ja itse lisäksi tehnyt. Anna hänen epäuskoisten joukosta erotettuna varjeltua kristikunnan arkissa kuivana ja turvassa, niin että hän aina palavana hengessä ja iloisena toivossa palvelisi sinun nimeäsi, jotta hänet yhdessä kaikkien pyhien kanssa katsottaisiin arvolliseksi saamaan omakseen lupaamasi iankaikkinen elämä Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme kautta. Aamen.

Minä manaan sinua, sinä saastainen henki Isän (ristin merkki) ja Pojan (ristin merkki) ja Pyhän Hengen (ristin merkki) nimeen, että sinä poistut tästä Jeesuksen Kristuksen palvelijasta (nimi) ja väistyt hänen luotaan. Aamen.
Kuulkaamme nyt Markuksen pyhää evankeliumia:
Siihen aikaan he toivat Jeesuksen tykö lapsia, että hän koskisi heihin; mutta opetuslapset nuhtelivat tuojia. Mutta kun Jeesus sen näki, närkästyi hän ja sanoi heille: (Mark 10:13) 'Sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisen on Jumalan valtakunta. Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle. Ja hän otti heitä syliinsä, pani kätensä heidän päällensä ja siunasi heitä."

Sitten pappi panee molemmat kätensä lapsen päälle ja rukoilee Isä meidän -rukouksen polvistuneena yhdessä kummien kanssa: "Isä meidän, joka olet taivaassa . . ."

Sen jälkeen lapsi viedään kastealtaan ääreen ja pappi lausuu: Ps. 121:8
"Herra varjelkoon sinun tulosi ja lähtösi nyt ja iankaikkisesti."

Sen jälkeen pappi antaa lapsen kummiensa suulla sanoutua irti Perkeleestä näin:
"(Nimi), luovutko Perkeleestä?"
"Luovun."

"Luovutko kaikista hänen teoistaan?"
"Luovun."

"Luovutko kaikesta hänen petoksestaan?"
"Luovun."

Sen jälkeen pappi kysyy:
"Uskotko Jumalaan, Isään, Kaikkivaltiaaseen, taivaan ja maan Luojaan?"
"Uskon."

"Uskotko Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan, meidän Herraamme, joka syntyi ja kärsi kuoleman?"
"Uskon."

"Uskotko Pyhään Henkeen, pyhän kristillisen kirkon, pyhien yhteisön, syntien anteeksiantamuksen, lihan ylösnousemuksen ja iankaikkisen, kuolemanjälkeisen elämän?'"
"Uskon."

"Tahdotko, että sinut kastetaan?"
"Tahdon."

Silloin pappi ottaa lapsen, kastaa hänet kastealtaaseen ja lausuu:
"Niin minä kastan sinut Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen."

Sitten kummit ottavat lapsen vastaan ja pappi lausuu, pukien samalla lasta kastepaitaan: "Kaikkivaltias Jumala, meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Isä, joka on sinut uudesti synnyttänyt veden ja Pyhän Hengen kautta ja antanut sinulle kaikki syntisi anteeksi, vahvistakoon nyt sinua armollaan iankaikkiseen elämään. Aamen. Rauha sinulle."
"Aamen."