Mainitsemassani linkissä yritin tehdä niinkuin nykyihmisen vastineet Vuorisaarnassa ketjun toisessa viestissä.
Ihmisluonne on mielestäni tavallaan juuri Vuorisaarnan vastakohta ja yritin sitä havainnollistaa.
Siksi, kun Vuorisaarnaa alkaa ajatella huolellisemmin, siitä tule valtavan rikas ihmisyyttä käsittelevä sanoma.
Se mitä kirjoitin oli osaksi ikäänkuin Vuorisaarnan vastakohta mikä sinänsä näyttäisi kuvaavan ihmisen ajattelua paremmin kuin Vuorisaarna.
En osannut tehdä vastakohtaa niistä autaaksi julistamisista, mutta yritän nyt.
"Autaita ovat hengellisesti köyhät, sillä heidän on taivasten valtakunta"
Inhimillinen reaktio saattaisi olla jotain : miksi mun pitäisi kokea olevani hengellisesti köyhä? Eihän siitä ole mitään hyöytyä, kokea heikkoutta, köyhyyttä, tyhjyyttä! Minune hengellisyyteni on paljon korkeampaa kuin Jeesuksen kuvaama köyhyys, käyn joogassa, harjoitan mietiskelyä, keskustelen älykkäiden ystävieni kanssa. Yritän täyttää itseäni enkä halua kokea jotain kummallista hengellistä köyhyyttä"
"Autaita ovat murheelliset, sillä he saavagt lohdutuksen".
Vihaan surun tunnetta! Sehän tekee minut heikoksi, sitäpaitsi kuka mua muka lohduttaisi.
Käyn terapiassa, saat lääkkeet ja kyllä se sillä pitäisi mennä.
"Autaita ovat hiljset, sillä he saavat maan periä".
"Jos olen hiljaa, tulen kynnytsmatoksi, eihän se ole hyvä.
"Autaita ovat ne, jotka isoavat ja janoavat vanhurskautta, sillä heidät ravitaan".
Mikä kumma vanhurskauden janoaminen, ei se sano mulle mitään.
Mutta jotenkin taas koen että siinä jotain epämiellyttävää heikkoutta. Ei minulle!
"Autaita ovat laupiaat, sillä he saavat laupeuden".
Johan mä sanoin, että jos on liian kiltti, tulen kynnysmatoksi. Ja miksi mun pitäisi olla armollinen ja laupias, eihän kukaan mullekaan ole! Paras pitää puolensa muita vastaan. Hyökkäys on paras puolustus.
"Autaita ovat puhdassydämiset, sillä he saavat nähdä Jumalan"
Ei minulla ole mitään mikä muka tekisi sydämeni likaiseksi, en ymmärrä moista puhetta. Eikä Jumalaa kukaan voi nähdä.
Ja niin edelleen.
Linkin ketjun toisessa viestissä käyn läpi paljon enemmän.