Kirjoittaja Aihe: Uutiset, plokien kommentointia, lehtijutut ym.  (Luettu 40700 kertaa)

Poissa Kahvipapu

• Kristuksen tähden houkka
Vs: Uutiset, plokien kommentointia, lehtijutut ym.
« Vastaus #315 : 04.05.25 - klo:18:57 »
Uusi Tie -lehdessä on vapaasti luettavissa artikkeli Jumalan synty -kirjasta, joka pohditutti palstalla jokin aika sitten. https://uusitie.com/tutkija-ja-apologi-eivat-vakuutu-jumalan-synty-kohukirjan-radikaaleista-vaitteista/

Joskus olen miettinyt Uuden Tien tilaamista - jokin kokeilupätkä on tullutkin. Lehti kuitenkin tuntuu vähän poleemiselta. Siinä käsitellään paljon päivänpolttavia aiheita. Tällä hetkellä tilaan SLEY:n Sanansaattajaa, joka on jotenkin mukavan rauhallinen.
Jumalan hulluus on ihmisiä viisaampi ja Jumalan heikkous ihmisiä voimakkaampi (1. Kor. 1: 25).

Poissa Opo

« Vastaus #316 : 04.05.25 - klo:21:21 »
Kohukirjat olkoon omassa arvossaan, en evääni liikauta niihin liittyen. Luin netissä UT:ä jonkun aikaa. Nyt voisi ottaakin taas Sanansaattajan tarkasteluun. Olemme kasteessa Kristuksen päällemme pukeneet ja armosta autuaiksi tulleet, eikös se niin mene?

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #317 : 04.05.25 - klo:22:11 »
UTn artiikelissa kirjoitettiin näin tuon kohukirjan ajatuksista;

Lainaus
Toisin kuin Raamatussa sanotaan, israelilaiset uskoivat alun perin moniin jumaliin. Usko yhteen Jumalaan kehitettiin vasta pakkosiirtolaisuudessa. Jeesuksessa ei ollut mitään poikkeuksellista. Hän oli yksi juutalainen saarnamies muiden joukossa. Jeesus itse ei pitänyt itseään Jumalan vertaisena eivätkä hänen ensimmäiset seuraajansa, vaan tämä usko syntyi vasta myöhemmin.. Hän oli yksi juutalainen saarnamies muiden joukossa. Jeesus itse ei pitänyt itseään Jumalan vertaisena eivätkä hänen ensimmäiset seuraajansa, vaan tämä usko syntyi vasta myöhemmin.

Eli he siis halunnevat voivansa osoittaa tämän. Ja todennäköisesti uskovat osoittaneensa tämän.

Itse olen äimistynyt sitä, miten he voivat täysin unohtaa Vanhan Testamentin opetukset Jeesuksen jumaluudesta ja paljon paljon muuta ovat sivuuttaneet ikäänkuin kirjoituksia ei ole.
Heidän mukaansa Jeesus ei ole Jumala eikä Jeesus itsekään uskonut olevansa Jumala.
Heidän logiikkansa mukaan siis kristinuskoa ei ole. Se on vaan harha.

Tuo Jeesuksen jumaluuden eliminoiminen heidän "tieteellään' on jotenkin aika hurja.
Tulee mieleen psamin jae: "he sanovat: 'ei Jumalaa ole; siinä kaikki heidän ajatuksensa"

Mikähän heidän mielestään oli syy sille, että Jeesus tapettiin? ???

Hengellisesti ajattelen, että heidän kirjastaan huokuu viha Jeesusta, Jumalan poikaa vastaan, mutta se viha ei ikäänkuin ole heidän vihaansa, vaan mikä lie on saanut heidät tekemään tuollaista settiä.
« Viimeksi muokattu: 04.05.25 - klo:22:32 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #318 : 04.05.25 - klo:22:40 »
Trumpin tomerat toimet ovat pelastaneet jopa 258 miljoonan amerikkalaisen hengen.

https://www.rollingstone.com/politics/politics-news/pam-bondi-trump-saved-americans-fentanyl-death-1235328633/

Tästä voi kuunnella koko puheenvuoron mihin Jannen artikkeli viittasi.

https://www.youtube.com/watch?v=i0rqFtcvQ3w

Hän on tavallaan oikeusministeri, jos se suhteutetaan Suomen oloihin. Niin arvelisin. Tosin kun pyysin käännöstä se antoi termin pääsyyttäjä.
« Viimeksi muokattu: 04.05.25 - klo:22:49 kirjoittanut sandia »

Janne

• Vieras
« Vastaus #319 : 04.05.25 - klo:23:04 »
Hyvä, että hommat toimivat.

Muistan kun varsinkin lapsena/nuorena katsoin amerikkalaisia leffoja, niin aina pahikset saivat köniin ja huumerosvot jäivät kiinni.

Meidän joidenkin nuorten paidoissa saattoi näkyä USA:n lippu ja Rambo laittoi neuvostoliittolaiset ja muut kommunistit kuriin. Pelasin Commodore 64:llä Rambon hahmossa ja pelastin joitakin lähetyssaarnaajia Vietnamista.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #320 : 04.05.25 - klo:23:05 »
Sitä olen ihmetellyt tuossa kohukirjassa, että kun he haluavat ajaa ajatusta, että alunperin juutalaisuus oli monijumalinen uskonto.

Sehän on täysin selvästi ilmoitettu Raamatussa, siis VTssä, että israelilaiset jatkuvasti halusivat toimia uskonnon suhteen kuten ympäröivät kansat ja siksi monijumalisuus oli niinkuin muodissa. Sehän on ihan selvästi Raamatussa ilmoitettu. Hehän jatkuvasti lipsuivat palvomaan muita jumalia. Eli mitä uutta tää heidän kirjansa tähän lisää? ???

Poissa Korpima

« Vastaus #321 : 05.05.25 - klo:11:57 »
Hengellisesti ajattelen, että heidän kirjastaan huokuu viha Jeesusta, Jumalan poikaa vastaan, mutta se viha ei ikäänkuin ole heidän vihaansa, vaan mikä lie on saanut heidät tekemään tuollaista settiä.

Minä olen sitä mieltä, että kaikki selittyy naturalismilla, jota kirja edistää (ei siis uskota minkään hengellisen olemassaoloon). Varmasti monet länsimaiset ei-uskovat (luultavasti minäkin ennen kuin uskoin) pyrkisivät selittämään Raamattua jotenkin tuolla tavoin. Tuskin siinä on (välttämättä) mitään pahantahtoista, vaan ainoastaan tietynlainen maailmankuva.

Lisäys: edellä siis "ihmistasolla." Hengellisestihän kirja epäilemättä edistää epäuskoa ja siten palvelee vastustajaa. Mutta vaikea sanoa, miten se näkyy kirjan kirjoittajien ja heidän motiiviensa tai mahdollisten hengellisten vaikuttimien kohdalla.

Joskus olen miettinyt Uuden Tien tilaamista - jokin kokeilupätkä on tullutkin. Lehti kuitenkin tuntuu vähän poleemiselta. Siinä käsitellään paljon päivänpolttavia aiheita. Tällä hetkellä tilaan SLEY:n Sanansaattajaa, joka on jotenkin mukavan rauhallinen.

Tilaan itse Uusi Tietä, mutta olen aika lailla jäljessä lukemistani lehdistä (kasa odottaa). En tiedä poleemisuudesta (pääkirjoitukset tosin ottavat selkeästi kantaa), enkä ole lukenut Sanansaattajaakaan. Hyvä tietää, että sellainenkin vaihtoehto on olemassa.
« Viimeksi muokattu: 05.05.25 - klo:15:43 kirjoittanut Korpima »

Poissa Kahvipapu

• Kristuksen tähden houkka
« Vastaus #322 : 05.05.25 - klo:12:54 »
Olemme kasteessa Kristuksen päällemme pukeneet ja armosta autuaiksi tulleet, eikös se niin mene?

Opon lainaus kuvaa hyvin evankelista mielenmaisemaa ja siten Sanansaattaja -lehteäkin. Levollinen luottamus Kristuksen vanhurskauteen, joka jo kasteessa on päällemme puettu. Kansanlähetyksen ja Uuden tien eetos on herätyskristillisempi ja pietistisempi, voisi ehkä sanoa että kehottavampi. Moni artikkeli on käsitellyt esim. identiteettipoliittisia aiheita, joita ei Sanansaattajassa juuri ole. Samoin apologia aika lailla puuttuu Sanansaattajasta.

Lehdet oikeastaan täydentäisivät aika hyvin toisiaan, jos olisi ylimääräisiä satasia tilata.

Itse päädyin Sanansaattajan lukijaksi palettuani loppuun. Siinä kivasti vain silitellään lampaita, että "älä pelkää, sinä piskuinen lauma..."
Jumalan hulluus on ihmisiä viisaampi ja Jumalan heikkous ihmisiä voimakkaampi (1. Kor. 1: 25).

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #323 : 05.05.25 - klo:16:37 »

Minä olen sitä mieltä, että kaikki selittyy naturalismilla, jota kirja edistää (ei siis uskota minkään hengellisen olemassaoloon). Varmasti monet länsimaiset ei-uskovat (luultavasti minäkin ennen kuin uskoin) pyrkisivät selittämään Raamattua jotenkin tuolla tavoin. Tuskin siinä on (välttämättä) mitään pahantahtoista, vaan ainoastaan tietynlainen maailmankuva.

Lisäys: edellä siis "ihmistasolla." Hengellisestihän kirja epäilemättä edistää epäuskoa ja siten palvelee vastustajaa. Mutta vaikea sanoa, miten se näkyy kirjan kirjoittajien ja heidän motiiviensa tai mahdollisten hengellisten vaikuttimien kohdalla.

Hyvä analysoiva vastaus. :)
Juu ajattelin tässä kohden sitä hengellistä ulottuvuutta, mutta samalla ihmettelen, että jos ihminen ei usko minkään hengellisen olemassaoloon, niin miksi alkaa tutkia tiedettä millä siís heidän mielestään ole edes tutkimuskohdetta?  ???
Helsingissä oli aine nimeltä uskontotiede, mitä siis voi opiskella.
Se mielestäni kuvaa paremmin heidän lähtökohtiaan.
Mutta siis en ole lukenut heidän kirjaansa, joten tää on tietty osaksi ihan arvailua.

Pitäisiköhän lukea se kirja...
Minua vaan ärsyttää se, kun niin nopeasti huomaan heidän ajatuksistaan, että heiltä on jäänyt valtava määrä "evidenssiä" huomaamatta. Tai tarkoituksellisesti ottamatta huomioon.
« Viimeksi muokattu: 05.05.25 - klo:18:02 kirjoittanut sandia »

Poissa Korpima

« Vastaus #324 : 06.05.25 - klo:11:03 »
Hyvä analysoiva vastaus. :)
Juu ajattelin tässä kohden sitä hengellistä ulottuvuutta, mutta samalla ihmettelen, että jos ihminen ei usko minkään hengellisen olemassaoloon, niin miksi alkaa tutkia tiedettä millä siís heidän mielestään ole edes tutkimuskohdetta?  ???

Edelleen jatkaen maallisella selityslinjalla: voivathan ihmiset olla kiinnostuneita kaikenlaisesta vaikka kirjallisuudesta biologiaan tai vieraisiin kulttuureihin. En nyt näkisi, että uskonnosta kiinnostuminen sekulaarilta pohjalta olisi täysin ihmeellistä. Tai sitten on käynyt niin, että usko katosi kun luki vain liikaa maallista kirjallisuutta yliopistossa...

Voisihan tuota kirjaa ja sen syntyprosessia spekuloida monella tavalla välillä hengellinen/yliluonnollinen - maallinen. Esim. ikävimmillään että sen kirjoittajat ovat täysin tietoisesti pahuuden palveluksessa tai pahojen henkien suuresti oppressoimia. Tai vaihtoehtoisesti, että heiltä vain puuttuu usko, saatana ei vaikuta ja he toimivat inhimillisesti ylevien totuuteen pohjaavien motiivien vallassa. Tai jostain tästä väliltä.

Tuli mieleen Ef. 2:2:
Lainaus
Ennen te elitte niiden vallassa tämän maailman menon mukaan, totellen avaruuden henkivaltojen hallitsijaa, sitä henkeä, joka yhä vaikuttaa tottelemattomissa ihmisissä.

Tuossa siis sanotaan, että saatana jotenkin "yhä vaikuttaa": vaikea varmaankin sitten sanoa miten täsmälleen jossakin tietyssä tapauksessa (kuten tämä kirja). Spekuloida voi, mutta onko se välttämättä kohteliasta tai hyvää keskustelua, on ehkä syytä olla varovainen.

Kristilliseen maailmankuvaan kuuluu myös paholainen ja pahat henget, vaikka kieltämättä aihetta ei ole mukavaa ajatella. Niillä voi varmasti olla erilaisia projekteja ja tavoitteita C. S. Lewisin Paholaisen kirjeopiston tapaan. Onko sitten esim. tuo kirja tällainen projekti...? Kuinka inhimillisesti tai hengellisesti asioita pitäisi tai kannattaisi selittää?

Pitäisiköhän lukea se kirja...
Minua vaan ärsyttää se, kun niin nopeasti huomaan heidän ajatuksistaan, että heiltä on jäänyt valtava määrä "evidenssiä" huomaamatta. Tai tarkoituksellisesti ottamatta huomioon.

Onhan inhimillinen selitys aina vajavaista ja etenkin sekulaarilta pohjalta Raamatun selittäminen lienee useimmiten uskovalle aika turhauttavaa luettavaa. Vaikka en ole paljoakaan lukenut sellaista.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #325 : 06.05.25 - klo:15:09 »
Juuri tuo on se mikä turhauttaa.
Mielestäni jos he haluavat todistaa tieteellisesti, että israelilaiset alunperin uskoivat moniin jumaliin, heidän olisi pitänyt sisällyttää koko Raamatun ilmoitus siitä kuka Jumala on. Sen sijaan ottivat ne pari jaetta ja lähtivät niillä ratsastamaan. Se kuulostaa niin hölmöltä, että on vaikea olla avoin heidän ideoilleen sen jälkeen.

Tämä mielipiteeni perustuu siihen mitä olen oppinut KOKO Raamattua lukiessani.
Sehän muodostuu kirjoista jotka ovat kirjoitettu useamman vuosisadan aikavälillä.
Niin miksi heidän sitten pitää perustaa "tieteellinen oletuksensa" yhteen tai kahteen jakeeseen ja itse asiassa niiden spekulointeihin.
Sen jälkeen onkin sitten, vaan luettu muista muinaisista jumalista ja jotenkin nää hommat on sitten nivottu yhteen.

Siksi ajattelen, että tuossa on oltavat suuri määrä tarkoitushakuisuutta. Eli johtopäätelmät on jo tehty ennen tutkimusta. ::)

Kuten aikaisemmin mainitsin, monijumaluuttahan käsitellään jatkuvasti varsinkin VTssä. Jumala jatkuvasti varoittaa heitä siitä.
Yksi Jumalan huoli oli, että israelilaiset halusivat samastua muihin kansoihin, joilla oli monia jumalia.
Eli varmaan he olivat harrastaneet eri tavoin sanotaan vaikka Egyptissä monijumalisuutta, koska olivat vieraantuneet hyvin pitkälle siitä Jumalasta, joka oli ilmestynyt heidän epäjumalilleen.
Täähän on Raamatussa selvästi ilmaistu.

Siis VTn yksi teema on kansan taipumus samastua muihin monijumalisuutta harrastaviin kansoihin.
Tässä 5. Mooses 32:21, minkä juuri luin on yksi lukuisista jakeista viitaten tähän: 21. He ovat herättäneet minun kiivauteni jumalilla, jotka eivät jumalia ole, ovat vihoittaneet minut turhilla jumalillansa;

Lienvätkö nää tutkijat ja tubettaja lukeneet sitä Raamatusta?  ::)
Ehkä he eivät tiedä sitä.

Jos kirja olisi halvempi, ostaisin ja lukisin sen.
Ajatukseni perustuvat hyvin rajalliseen tietoon heidän lähtökohdistaan. Mutta joka kerta kun olen seurannut jonkin verran heidän logiikkaansa tulee mieleen: "eihän tuossa ole mitään järkeä" ???
« Viimeksi muokattu: 06.05.25 - klo:15:58 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #326 : 07.05.25 - klo:16:49 »
Uusi Tie -lehdessä on vapaasti luettavissa artikkeli Jumalan synty -kirjasta, joka pohditutti palstalla jokin aika sitten. https://uusitie.com/tutkija-ja-apologi-eivat-vakuutu-jumalan-synty-kohukirjan-radikaaleista-vaitteista/

Luin nyt kokonaan tuon Uusi Tie lehden artikkelin sentään ja pysyi (lähes) tyynenä kuin viilipytty.

He vaan päättivät todeta, että ei Jeesus ollut Jumala ja että ei Jeesus pitänyt itseään Jumalana.
Ja se että monoteismi syntyi vasta paljon myöhemmin, ehkä Babylonian pakkosiirtolaisuuden aikana.

Ketkähän he ovat sitten "paljon myöhemmin" menneet ujuttamaan lukuisia yksityiskohtia mm. Mooseksen kirjoihin ja siis salaa tehnyt ne siten että tukivat monoteismia. Siinä on ollut kova työ, koska kirjoituksia on niin paljon. Heidän olisi pitänyt luoda ikäänkuin uusi lähtökohta kirjoituksiin ja eliminoida alkuperäinen premissi polyteismista.  ::)
Ja kuka mm. muutti evankeliumit siten, että hommat vaihdettiin ja sinne ympättiin idea että Jeesus oli Jumala?

Onkohon heillä tästä tutkimustietoa?

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #327 : 07.05.25 - klo:17:01 »
Siis tuota kirjan muuttamiseksi jälkikäteen toiseksi voisi verrata mm. Kalevalaan.  Onkin nimittäin todettu, että ei Väinämöinen ollut alkuperäisessä Kalevalassa. Historian tiettynä aikana, joku on sitten halunnut lisätä sinne "vakaan vanhan Väinämöisen" ja siten joutunut muuuttamaan koko kertomusta, että Väinämöinen mahtuisi sinne.  :P

Siis vertaan tilannetta Kalevalaan ainoastaan sen perusteella, että on kyseessä kirjallinen tuotos.
Tai sanotaan Seitsemän veljestä.
Nykyinen kirjallisuustutkimus on todennut, että alun perin romaanissa oli itse asiassa kuusi, ei seitsemän veljestä. 8)

Poissa Korpima

« Vastaus #328 : 07.05.25 - klo:21:28 »
Onhan maailmassa paljon ihmeteltävää. Ja tiedettä tai teologiaa tai tutkimusta on moneen suuntaan.

Janne

• Vieras
« Vastaus #329 : 07.05.25 - klo:22:07 »
Trump sanoi hyvin Kanadalle, että ”Koskaan ei pidä sanoa ’ei koskaan’” kun Mark Carneyn sanoi että Kanada ei ole myytävänä.

Onhan se tavallaan totta ja surullista, että tässä elämässä mikään ei ole varmaa ja melkein kaikki myynnissä kun tarpeeksi rahaa. Radiossakin joku lauloi (ehkä Vikman) että myynnissä olet sinäkin ja rahan edessä me taivutaan.