Kirjoittaja Aihe: Uutiset, plokien kommentointia, lehtijutut ym.  (Luettu 40630 kertaa)

Janne

• Vieras
Vs: Uutiset, plokien kommentointia, lehtijutut ym.
« Vastaus #195 : 30.01.25 - klo:17:46 »
Tuolta löytyy Barrattin näkemyksiä itsensä kieltämisestä:

https://www.barrattministries.org.uk/what-does-it-mean-to-deny-yourself.html

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #196 : 30.01.25 - klo:18:23 »
Katselin hänen juttujaan netistä.
Tässä aloitukseni, missä yritin havainnolistaa kuinka henkilökohtaiseksi Vuorisaarna osoittautuu.

https://puimatanner.net/index.php?topic=1279.0

Minäkin olen ollut hyvin vaikuttunut Vuorisaarnasta, juuri koska se luotaa niin syvälle ihmisen perusolemukseen.

Janne

• Vieras
« Vastaus #197 : 30.01.25 - klo:18:41 »
Kiitoksia linkistä ketjuun/aloitukseesi. Luen sen ajan kanssa. Aihe on tärkeä

Poissa Korpima

« Vastaus #198 : 30.01.25 - klo:19:07 »
Tuolta löytyy Barrattin näkemyksiä itsensä kieltämisestä:
https://www.barrattministries.org.uk/what-does-it-mean-to-deny-yourself.html

Tuosta tuli mieleen pyhityskristillisyys ja jotkin lukemani ortodoksisten kilvoittelijoiden teokset, joissa mennään paljon pidemmälle. Ja onhan pyhimyksissä todellisia pitkälle edenneitä hengen ihmisiä.

Herätti huomiota se, että hän ei hanki vakuutusta Jumalan tähden. Tiedä sitten, voisiko tuota logiikkaa jatkaa siihen, ettei tarvitsisi esim. lääkäriä ja luottaisi Jumalan parantamiseen. (Tuli vastaan uutinen, jossa lahko luotti Jumalaan, eikä vienyt lasta lääkäriin ja lapsi kuoli.)

Tiedä sitten, miten Barrattin perhe-elämä sujuu, jos vaikka koti palaakin. Tuleeko haittaa muulle perheelle? Tietysti jos on vahva vakaumus tai Jumala varmasti on tätä mieltä eli on ilmoittanut hänelle, niin hyvä niin. En tiedä, varjeleeko Jumala kaikilta onnettomuuksilta. Vähän kuin parantaako Jumala aina, jos on uskoa?

Ehkä on tarvetta vakuutuksille ja lääkäreille?

Poissa Korpima

« Vastaus #199 : 31.01.25 - klo:00:11 »
Luin Barrattin kirjoituksen vuorisaarnasta ja siinä oli hyviä pointteja (https://www.barrattministries.org.uk/why-the-sermon-on-the-mount.html). Vaikka onhan kieltämättä muutos vaikeaa ja ihminen on usein, no, ihminen. Mutta hyvälle opetukselle on varmasti tarvetta, kirjassa ehkä jotain samansuuntaista.

"The Sermon on the Mount is too strong, too radical, too destructive to self. It’s too challenging to the church. So the great majority of the church don’t practice it. "

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #200 : 31.01.25 - klo:16:34 »
Mainitsemassani linkissä yritin tehdä niinkuin nykyihmisen vastineet Vuorisaarnassa ketjun toisessa viestissä.
Ihmisluonne on mielestäni tavallaan juuri Vuorisaarnan vastakohta ja yritin sitä havainnollistaa.
Siksi, kun Vuorisaarnaa alkaa ajatella huolellisemmin, siitä tule valtavan rikas ihmisyyttä käsittelevä sanoma.
Se mitä kirjoitin oli osaksi ikäänkuin Vuorisaarnan vastakohta mikä sinänsä näyttäisi kuvaavan ihmisen ajattelua paremmin kuin Vuorisaarna.

En osannut tehdä vastakohtaa niistä autaaksi julistamisista, mutta yritän nyt.

"Autaita ovat hengellisesti köyhät, sillä heidän on taivasten valtakunta"

Inhimillinen reaktio saattaisi olla jotain : miksi mun pitäisi kokea olevani hengellisesti köyhä? Eihän siitä ole mitään hyöytyä, kokea heikkoutta, köyhyyttä, tyhjyyttä! Minune hengellisyyteni on paljon korkeampaa kuin Jeesuksen kuvaama köyhyys, käyn joogassa, harjoitan mietiskelyä, keskustelen älykkäiden ystävieni kanssa. Yritän täyttää itseäni enkä halua kokea jotain kummallista hengellistä köyhyyttä"

"Autaita ovat murheelliset, sillä he saavagt lohdutuksen".
Vihaan surun tunnetta! Sehän tekee minut heikoksi, sitäpaitsi kuka mua muka lohduttaisi.
Käyn terapiassa, saat lääkkeet  ja kyllä se sillä pitäisi mennä.

"Autaita ovat hiljset, sillä he saavat maan periä".
"Jos olen hiljaa, tulen kynnytsmatoksi, eihän se ole hyvä.

"Autaita ovat ne, jotka isoavat ja janoavat vanhurskautta, sillä heidät ravitaan".
Mikä kumma vanhurskauden janoaminen, ei se sano mulle mitään.
Mutta jotenkin taas koen että siinä jotain epämiellyttävää heikkoutta. Ei minulle!

"Autaita ovat laupiaat, sillä he saavat laupeuden".
Johan mä sanoin, että jos on liian kiltti, tulen kynnysmatoksi.  Ja miksi mun pitäisi olla armollinen ja laupias, eihän kukaan mullekaan ole! Paras pitää puolensa muita vastaan. Hyökkäys on paras puolustus.

"Autaita ovat puhdassydämiset, sillä he saavat nähdä Jumalan"
Ei minulla ole mitään mikä muka tekisi sydämeni likaiseksi, en ymmärrä moista puhetta. Eikä Jumalaa kukaan voi nähdä.

Ja niin edelleen.

Linkin ketjun toisessa viestissä käyn läpi paljon enemmän.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #201 : 31.01.25 - klo:16:48 »
Hassua, kun yli 30 vuotta uskossa oltuani vieläkin täysin kykenen samastumaan inhimilliseen ajatteluun, mikä täsin työntää Jumalan pois omasta todellisuudestaan. ???

Ja kun vertaan israelilaisten reaktioita Mooseksen kirjoissa, totean, että juuri tämä sama ajattelutapa oli heillä, kun he syyttivät Moosesta siitä, että tämä oli tuonut heidät "erämaahan kuolemaan" . Välillä tosin syyttivät myös Jumalaa.

Poissa Korpima

« Vastaus #202 : 31.01.25 - klo:17:34 »
Hassua, kun yli 30 vuotta uskossa oltuani vieläkin täysin kykenen samastumaan inhimilliseen ajatteluun, mikä täsin työntää Jumalan pois omasta todellisuudestaan. ???

Onhan tätä varmaan olemassa kaikilla, taitaa olla lihan ja hengen kamppailua tämä.

Löysin seuravan:

Room. 8:5:
"5Lihan mukaan elävillä on lihan mukaiset pyrkimykset, Hengen mukaan elävillä Hengen mukaiset. 6Lihan pyrkimykset tuottavat kuoleman, Hengen pyrkimykset elämän ja rauhan. 7Lihan pyrkimykset sotivat Jumalaa vastaan, sillä ne eivät alistu Jumalan lakiin eivätkä voikaan alistua. 8Ne, jotka elävät turmeltuneen luontonsa mukaisesti, eivät voi olla Jumalalle mieleen."

Ei tästä lihallisen ajattelun olemassaolosta varmaan pääse täysin eroon, mutta ehkä voi yrittää muistaa Jumalan ja tähdätä ajattelua ja toimintaa siihen suuntaan. Rukous varmasti auttaa, vaikka itselleni ovat aamut vaikeita ja olo tuolloin "lihallisempi". Kivut ja sairaudetkaan eivät ole helppoja tiloja.

Janne

• Vieras
« Vastaus #203 : 31.01.25 - klo:20:29 »
Näin on. Pitäisi keskittää katseensa/ajatuksensa Jeesukseen eikä taistella lihaa vastaan. Eli jos omin voimin yrittää "parannella itseään" niin ei siitä mitään tule.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #204 : 01.02.25 - klo:17:01 »
Eli siis Pyhä Henki voi opettaa ihmisen sydämelle mm. Vuorisaarnan totuuksia.
Ehkä ajattelen Vuorisaarnaa myös työni lähtökohdista tai sitten vaan pohdiskelen ihmisyyttä. Tai siis työni kautta olen oppinut ihmisyydestä ja olen todennut, että Jeesuksen sanat ovat hirveän pätevät tuomaan esille ihmisen perusongelmat.
Ja kun tietää,että Jeesus ei tuomitse meitä, vaan on meidän pelastajamme, voi turvallisin mielin raa'an rehellisesti peilata omaa ajattelumaailmaansa Jeesuksen sanojen suhteen. Ja tehdä johtopäätöksiä. ::)

Minua tuo auttaa olemaan itselleni ja Herralle rehellisempi kuin ilman, että jättäisin Vuorisaarnan huomiotta.

Jeesuksen puhe on hurjan viisasta. Vuorisaarna tavallaan paljastaa syyn ihmisten sisäisiin ristiriitoihin ja myös keskinäisiin suhteisiin. Ja kaikki se toistuu sukupolvesta sukupolveen.

Jeesuksen viimeiset sanat Vuorisaarnassa ovat myös vaikuttavat.

4. Sentähden on jokainen, joka kuulee nämä minun sanani ja tekee niiden mukaan, verrattava ymmärtäväiseen mieheen, joka huoneensa kalliolle rakensi.
25. Ja rankkasade lankesi, ja virrat tulvivat, ja tuulet puhalsivat ja syöksyivät sitä huonetta vastaan, mutta se ei sortunut, sillä se oli kalliolle perustettu.
26. Ja jokainen, joka kuulee nämä minun sanani eikä tee niiden mukaan, on verrattava tyhmään mieheen, joka huoneensa hiekalle rakensi.
27. Ja rankkasade lankesi, ja virrat tulvivat, ja tuulet puhalsivat ja syöksähtivät sitä huonetta vastaan, ja se sortui, ja sen sortuminen oli suuri."

« Viimeksi muokattu: 01.02.25 - klo:17:18 kirjoittanut sandia »

Poissa Korpima

« Vastaus #205 : 05.02.25 - klo:13:43 »
Itsekin olen käyttänyt Wikipediaa lähteenä tai linkittänyt sinne, mutta tämän jutun mukaan se on pelkästään vasemmalle kallellaan lähteissä (https://winteryknight.com/2025/02/04/new-study-wikipedia-blacklists-right-leaning-media-relies-only-on-left-wing-sources/).

Lainaus
A new study by Media Research Center Free Speech America found that Wikipedia, the encyclopedia behemoth, has effectively blacklisted all right-leaning media from being used as source material, exclusively relying on leftist, legacy media notoriously known to spread misinformation and attack opponents of the left.

Among the effectively blackballed media sources are Breitbart, The Daily Caller, Daily Mail, Newsmax, OANN and the Media Research Center. Meanwhile, leftist media like The Atlantic, Jacobin, Mother Jones, Pro-Publica, The Guardian and National Public Radio (NPR) are given the green light. This blatant misinformation means that Wikipedia is purposely feeding Americans information exclusively through the lens of one side of the political spectrum—the left.

Poliittista on nettitietosanakirjankin elämä.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #206 : 07.02.25 - klo:19:39 »
Korealainen naiskirjailija voitti kirjallisuuden Nobel palkinnon.
https://yle.fi/a/74-20117073

Luin mielenkiintoisen artikkelin hänestä, mutta ikävä kyllä en enää löydä sitä netistä.
Poliittinen oli sekin siinä mielessä, että siitä sitten vedettiin, siihen, että Trumpia on vastustettava. Siis usalaisten toimesta.

No itse en tulkinnut asiaa noin, mutta mielenkiinnolla luin hänestä.

Hän mainitsi, että ollessaan Jeju saarella, minkä tapahtumista hän myös oli kirjoittanut, hän oli todennut, että Jeju saaran asukkaat henkivät surua. Jäin pohtimaan tuota ilmaisua, koska itse olin tullut ikäänkuin samaan johtopäätökseen seuratessani vanhempia vähävaraisempia ihmisiä Koreassa. Heidän elämänsä oli kuin eri maailmasta, kuin mitä taas sitten toisessa osassa kaupunkia korealaiset elivät.

Se surun ja jotenkin luovuttamisen tunne oli ikäänkuin käsinkosketeltava niillä alueilla.
Se on yksi syy miksi kiinnyin siihen maahan. Haluaisin mennä sinne uudelleen.

Saman aikaan olen katsonut 16 osaisasta korealaista sarjaa Devil Judge, missä käsitellään samoja teemoja.
Tosin myös USAn uutissisa toistuu nykyään sama. En tiedä, ei taida Suomen uutiset raportoida, mitä on saatu selville edellisen hallituksen rahojen käytöstä. Ikäänkuin yksi korruption pesä saatiin selville ja demarit raivoaa.
Olen kuunnellut hallituksen sekä parlamentin lähetyksiä aiheesta. En siis uutiskanavoiden kautta.
« Viimeksi muokattu: 07.02.25 - klo:19:56 kirjoittanut sandia »

Poissa Korpima

« Vastaus #207 : 07.02.25 - klo:19:54 »
Tuli mieleen, että Raamatussa oli mainittu surutalo, jossain. Löytyi, Saarnaaja 7:2:

"Parempi on mennä surutaloon kuin pitoihin, koska surutalossa näkee, mikä on kaikkien kohtalo. On parempi murehtia kuin nauraa, sillä sydämelle on hyväksi, että kasvot ovat murheelliset. Viisaan sydän on surutalossa, tyhmän sydän huvipaikoissa.

Tosin onhan uuden liiton pelastuksessa syytä iloon nykyään, kaikki eivät mene päistikkaa sheoliin. Vaikka onhan ihmiselo kaikessa syntisyydessään ja muussa melko traagista.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #208 : 07.02.25 - klo:20:00 »
Juu. Jotenkin tuntuu että se sukupolvi on käynyt paljon raskaita asioita läpi maan poliittisessa ja taloudellisessa historiassa.
He myös ovat nykyään itsemurhatilastojen kärjessä. Kulttuuri on luopunut vuosituhantisesta vanhemman sukupolven kunnioittamisesta eivätkä nuoremmat aikuiset enää pidä vanhemmistaan huolta. Yhteiskuntakaan ei tue taloudellisesti heitä. He kokevat olevansa lastensa tiellä heidän yrittäessään onnistua hyvin kilpailukeskeisessä yhteiskunnassa. He sitten eliminoivat itsensä olemasta lasten riesana.

Ensimmäinen puolikas tätä linkkiä on musiikkia, minkä olen liittänyt siihen suruun.
Se on tv sarjasta King's Affection, mikä teki minuun syvän vaikutuksen katsottuani sen sen jälkeen tuli palasin Koreasta.
https://www.youtube.com/watch?v=vrsowYRVZhw

Heidän kulttuurissaan, vaikka se on monin tavoin hyvin kaunis, on silti tietty armottomuus.
Ehkä suureksi osaksi siitä syystä, että historiallisesti se ei ole perustunut kristinuskoon kuten länsimaat.

Poissa Korpima

« Vastaus #209 : 07.02.25 - klo:20:29 »
En tiedä, ei taida Suomen uutiset raportoida, mitä on saatu selville edellisen hallituksen rahojen käytöstä. Ikäänkuin yksi korruption pesä saatiin selville ja demarit raivoaa.
Olen kuunnellut hallituksen sekä parlamentin lähetyksiä aiheesta. En siis uutiskanavoiden kautta.

Luin tämän blogijutun Trumpin hallinnon alkutoimista (https://eko.substack.com/p/override) ja jotain olen lukenut keskustelupalstoilta. Mutta ilmeisen suuria tapahtuu, tästä oli eilisessä A-studio -keskusteluohjelmassa, vaikka ei menty käytännön yksityiskohtiin.