Juuri tuo on se mikä turhauttaa.
Mielestäni jos he haluavat todistaa tieteellisesti, että israelilaiset alunperin uskoivat moniin jumaliin, heidän olisi pitänyt sisällyttää koko Raamatun ilmoitus siitä kuka Jumala on. Sen sijaan ottivat ne pari jaetta ja lähtivät niillä ratsastamaan. Se kuulostaa niin hölmöltä, että on vaikea olla avoin heidän ideoilleen sen jälkeen.
Tämä mielipiteeni perustuu siihen mitä olen oppinut KOKO Raamattua lukiessani.
Sehän muodostuu kirjoista jotka ovat kirjoitettu useamman vuosisadan aikavälillä.
Niin miksi heidän sitten pitää perustaa "tieteellinen oletuksensa" yhteen tai kahteen jakeeseen ja itse asiassa niiden spekulointeihin.
Sen jälkeen onkin sitten, vaan luettu muista muinaisista jumalista ja jotenkin nää hommat on sitten nivottu yhteen.
Siksi ajattelen, että tuossa on oltavat suuri määrä tarkoitushakuisuutta. Eli johtopäätelmät on jo tehty ennen tutkimusta.

Kuten aikaisemmin mainitsin, monijumaluuttahan käsitellään jatkuvasti varsinkin VTssä. Jumala jatkuvasti varoittaa heitä siitä.
Yksi Jumalan huoli oli, että israelilaiset halusivat samastua muihin kansoihin, joilla oli monia jumalia.
Eli varmaan he olivat harrastaneet eri tavoin sanotaan vaikka Egyptissä monijumalisuutta, koska olivat vieraantuneet hyvin pitkälle siitä Jumalasta, joka oli ilmestynyt heidän epäjumalilleen.
Täähän on Raamatussa selvästi ilmaistu.
Siis VTn yksi teema on kansan taipumus samastua muihin monijumalisuutta harrastaviin kansoihin.
Tässä 5. Mooses 32:21, minkä juuri luin on yksi lukuisista jakeista viitaten tähän:
21. He ovat herättäneet minun kiivauteni jumalilla, jotka eivät jumalia ole, ovat vihoittaneet minut turhilla jumalillansa;Lienvätkö nää tutkijat ja tubettaja lukeneet sitä Raamatusta?

Ehkä he eivät tiedä sitä.
Jos kirja olisi halvempi, ostaisin ja lukisin sen.
Ajatukseni perustuvat hyvin rajalliseen tietoon heidän lähtökohdistaan. Mutta joka kerta kun olen seurannut jonkin verran heidän logiikkaansa tulee mieleen: "eihän tuossa ole mitään järkeä"