Kirjoittaja Aihe: Omituinen kokemus Raamattua lukiessani  (Luettu 1167 kertaa)

Poissa sandia

  • Valvojat
  • Viestejä: 993
Omituinen kokemus Raamattua lukiessani
« : 30.08.18 - klo:18:19 »
Olen yrittänyt käydä Vanhaa Testamenttia läpi ja lukea se sellaisena kuin se kirjoitettu ja ottaa niin kuin kaikki vastaan. Olen 1. Samuelin kirjassa ja lukenut viimeksi Daavidin sotaretkistä. Ja sitä ennen luin lukuja missä kerrottiin miten Samuel jahtasi Daavidia, kun halusi eliminoida tämän. Siellä tapettiin, ryöstettiin, Daavid otti kaksi vaimoa itselleen ja silti kyseltiin Jumalalta mitä tehdä ja Daavidille Jumala aina vastasi.

Olin niinkuin avoin ja ennakkoluuloton ja ennakko-oletukseton ja jotenkin tuo jotenkin meni sielun syövereihin niin, että tuli kummallinen, jopa paha olo.

Ihmettelin, että kuinka tää voi olla. Jumalan laki kieltää murhat ja aviorikoksen ja ilmeisestikin puhuu yksiavioisuudesta.

Kyselin asiaa Herralta, tai yritin kysellä. Ja ainoa minkä sain oli se, että teki mieli ikäänkuin paeta lukemaan evankeliumeja, siis suoraan Jeesuksen elämästä ja hänen opetuksiaan. Hän EI tehnyt mitään tuollaista.
 Hän seisoi vankasti sen kannalla mitä Isä on laeissa kirjoittanut. Ja sanoi, että laista ei katoa pienin piirtokaan.

Mutta onko se siis koko juitsukin sitten?? Kaikki muut vs. Jeesus. Lopultakin.
Ilmeisesti.

Jumala toimii syntisessä maailmassa. Se on pakko todeta. No senpä takia minullakin on toivo. Muuten ei olisi.




Poissa sandia

  • Valvojat
  • Viestejä: 993
Vs: Omituinen kokemus Raamattua lukiessani
« Vastaus #1 : 30.08.18 - klo:18:25 »
Mulle tuo kokemukseni toi mieleen kokemukseni kun olin jotain 4 tai 5 - vuotias. Keräsin mummon hernepellolla leppäkerttuja. Otin yhden käteeni, ja aina löysin toisen ja sitten toisen. Lopulta totesin että kämmenpohjani kutisee kun ne kaikki taapertavat pitkin ympäri kättäni. Avasin nyrkin missä olin niitä pitänyt katsoin kun kämmen ikään kuin kuhisi leppäkerttuja ja niistä oli jotenkin eriytynyt jotain oranssia nestettä. Ehkä leppäkerttupissaa tai jotain. Se kaikki alkoi inhottaa, ja ravistelin kaikki kädestäni voimaakkaasti ja lähdin juoksemaan pois paikalta. :D

Tuon Raamatun luvun aikana tuli vastaava kokemus. Kaikki se mitä VTn ihmiset tekivät ja mikä oli osa heidän luontaista elämäänsä alkoi kanssa rassaamaan kun ajattelin että täähän on Jumalan sana, miten näin voi olla!! Ja sitten tiedostin, että ainoa ihminen joka EI toiminut noin on Jumalan Poika Jeesus! Pakenin paikalta ja lukemaan Matteuksen evankeliumia.

Tosin totesin että se alkaa Jeesuksen sukuluettelolla, missä taas lueteltiin kaikki noi ihmiset joiden elämää lukiessani alkoi inhoittaa. Osaan siis kehittää itselleni ongelmia aivan yhtä hyvin kuin lapsena.  :-\
« Viimeksi muokattu: 30.08.18 - klo:18:33 kirjoittanut sandia »

Poissa Natanael

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 4225
  • Matkalla
Vs: Omituinen kokemus Raamattua lukiessani
« Vastaus #2 : 30.08.18 - klo:19:01 »
VT osoittaa sen mihin ihminen pystyy tai siis ei pysty.

Ei ollut hyvä lopputulos omantunnon aikakautena.
Ei auttanut laki eikä Jumalan jokapäiväinen näkyvä läsnäolo pilven- ja tulenpatsas eikä jokapäiväinen ihme mannan muodossa.
Ei tullut tuomareistakaan pitkäaikaista apua.
Ei auttanut kuningaskunta eikä olleet profeetatkaan ratkaisu.
Suuri viisauskin (Salomo) ajoi kansan kurjuuteen.

Poissa Natanael

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 4225
  • Matkalla
Vs: Omituinen kokemus Raamattua lukiessani
« Vastaus #3 : 30.08.18 - klo:19:15 »
Toisaalta VT:ssä on hurjan monta suurta esikuvallista kertomusta.

Jotain on tuolla Raamattupiirissä aloitettu.

Mitä Raamattu haluaa kertoa aivan kuin rinnastamalla Saulin kuningashuoneen ja Daavidin kuningashuoneen?

Entäpä Daavidin suvun kuninkuus ja Omrin dynastian toiminta?
Miksi kuningasten kirjoissa kirjoitetaan paljon Israelin kuninkaista? Siis valtakunnan jakautumisen jälkeen. Hehän eivät koskaan palanneet takaisin.
Tilannehan olisi lähes sama kuin, että jos Suomen historian merkittävimmissä teoksissa keskityttäisiin kirjoittamaan mitä Neuvostoliitossa/Venäjällä tapahtui.

Mielestäni tuollaista epäloogisuutta ei selitä mikään muu kuin se, että Jumala halusi kirjoittaa kansojen historiaan muuttumattomia totuuksia ja opetuksia.
Ne ovat tavallaan näkyvissä piilossa.
Esimerkiksi juutalaisuus tai roomalaiskatolinen kirkko ei osannut väärentää sellaista, mitä se ei ymmärtänyt. Kertomukset säilyvät väärentämättöminä historian kerrontana.
Niiden kautta välittyy edelleen aito sanoma.

Myös uuskarismaattisuus yrittää sotkea totuuksia.
Sielläkään harva pastori ymmärtää yhtään mitään esimerkiksi Ilmestysmajaan ja uhreihin liittyvästä toiminnoista.
Kun nämä hämmentäjät yrittävät sotkea totuuksia, joillakin yhden jakeen opeillaan, voi katsoa laajoista toiminnan kuvauksista VT:stä miten asia todella on.
VT oli alkuseurakunnan Raamattu.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 1662
Vs: Omituinen kokemus Raamattua lukiessani
« Vastaus #4 : 30.08.18 - klo:19:20 »
Raamatussa sanotaankin tästä:

"Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan,
 ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa;
 kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on, ei yhden yhtäkään."
(Room. 3: 10-12)

Kaikki ovat siis ymmärtämättömiä ja kelvottomia, myös Aabraham, Nooa, Samuel, Daavid, Johannes Kastaja, Pietari jne.

Siksi Paavali jatkaa:
"Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia,
 se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta.

 Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla
 ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,
 jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan,
koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit
jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen."
(Room. 3: 21-26)

Poissa sandia

  • Valvojat
  • Viestejä: 993
Vs: Omituinen kokemus Raamattua lukiessani
« Vastaus #5 : 30.08.18 - klo:19:24 »
Hyvät yhteenvedot Natanaelilla ja Solterolla. Ilmeisestikaan huomioni ei tullut yllätyksenä.

Jeesuksen olemus tulee niin kirkkaasti esille kun vertaan sitä kaikkeen muuhun mitä ihmiset tekivät ja olivat Raamatussa.
Jännä että Jeesusta vihattiin sitten niin paljon.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 1740
Vs: Omituinen kokemus Raamattua lukiessani
« Vastaus #6 : 30.08.18 - klo:21:19 »
Ihmettelin, että kuinka tää voi olla. Jumalan laki kieltää murhat ja aviorikoksen ja ilmeisestikin puhuu yksiavioisuudesta.

Kyselin asiaa Herralta, tai yritin kysellä. Ja ainoa minkä sain oli se, että teki mieli ikäänkuin paeta lukemaan evankeliumeja, siis suoraan Jeesuksen elämästä ja hänen opetuksiaan. Hän EI tehnyt mitään tuollaista.

Asiat eivät välttämättä ole aivan niinkuin nykyiset kristityt, ehkä varsinkin länsimaiset,  luulevat.

VT:n aikoina moniavioisuus oli aika tavallinen asia.

Tappaminen ja murhaaminen ovat aivan eri asioita, niillä on eri sanat myös hepreankielessä. Raamattua tuntevat juutalaiset tekevät selvän eron näiden asioiden välillä, mutta kristityille yleisemmin tämä saattaa olla epäselvää. Kuolemantuomiotakin pidetään "sivistyneessä lännessä" vääränä asiana, vaikka ihmiseen on sisäänrakennettuna halu kuolla täältä pois jos tekee tietynlaisia tekoja.

Esimerkiksi perheensä surmaava mies: tyypillisesti hän tappaa vaimon ja lapset, ja viimeisenä itsensä. Jos hän ei onnistu itsensä tappamisessa, esim. jos virkavalta ehtii väliin ja pidättää hänet, niin sitten käy niin että yhteiskunta ei salli hänelle kuolemaa - vaikka hän todella on kuolemantuomion ansainnut ja kuoleminen olisi oikein. Murhaaminen on rikos, tappaminen on joskus oikeus tai suorastaan velvollisuus.

Jeesus ei ollut aivan niin pasifistinen kuin yleensä ajatellaan. Esim Luuk 22:35-36:
"Ja hän sanoi heille: "Kun minä lähetin teidät ilman rahakukkaroa ja laukkua ja kenkiä, puuttuiko teiltä mitään?" He vastasivat: "Ei mitään."
Niin hän sanoi heille: "Mutta nyt, jolla on kukkaro, ottakoon sen mukaansa; niin myös laukun. Ja jolla ei ole, myyköön vaippansa ja ostakoon miekan."

Tämän voisi suomentaa vaikka niin, että Jeesus käski opetuslasten ottaa mukaansa pankkikortin ja kiväärin. Kovin moni saarnaaja ei taida nykyisin tällaista saarnata...

Ja tulevaisuudessa, tämän aikakautemme päättyessä, Jeesus tulee kuninkaana joka ottaa vallan käsiinsä - ja tappaa enemmän ihmisiä kuin kukaan on tätä ennen tappanut.

Ehkä on hyvä tehdä niinkuin sinä: lukea VT:tä - ja myös UT:ta - avoimin mielin. Vaikka se järkyttäisikin.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 1662
Vs: Omituinen kokemus Raamattua lukiessani
« Vastaus #7 : 30.08.18 - klo:21:30 »
Ihmettelin, että kuinka tää voi olla. Jumalan laki kieltää murhat ja aviorikoksen ja ilmeisestikin puhuu yksiavioisuudesta.

Kyselin asiaa Herralta, tai yritin kysellä. Ja ainoa minkä sain oli se, että teki mieli ikäänkuin paeta lukemaan evankeliumeja, siis suoraan Jeesuksen elämästä ja hänen opetuksiaan. Hän EI tehnyt mitään tuollaista.

Asiat eivät välttämättä ole aivan niinkuin nykyiset kristityt, ehkä varsinkin länsimaiset,  luulevat.

VT:n aikoina moniavioisuus oli aika tavallinen asia.

Tappaminen ja murhaaminen ovat aivan eri asioita, niillä on eri sanat myös hepreankielessä. Raamattua tuntevat juutalaiset tekevät selvän eron näiden asioiden välillä, mutta kristityille yleisemmin tämä saattaa olla epäselvää. Kuolemantuomiotakin pidetään "sivistyneessä lännessä" vääränä asiana, vaikka ihmiseen on sisäänrakennettuna halu kuolla täältä pois jos tekee tietynlaisia tekoja.

Esimerkiksi perheensä surmaava mies: tyypillisesti hän tappaa vaimon ja lapset, ja viimeisenä itsensä. Jos hän ei onnistu itsensä tappamisessa, esim. jos virkavalta ehtii väliin ja pidättää hänet, niin sitten käy niin että yhteiskunta ei salli hänelle kuolemaa - vaikka hän todella on kuolemantuomion ansainnut ja kuoleminen olisi oikein. Murhaaminen on rikos, tappaminen on joskus oikeus tai suorastaan velvollisuus.

Jeesus ei ollut aivan niin pasifistinen kuin yleensä ajatellaan. Esim Luuk 22:35-36:
"Ja hän sanoi heille: "Kun minä lähetin teidät ilman rahakukkaroa ja laukkua ja kenkiä, puuttuiko teiltä mitään?" He vastasivat: "Ei mitään."
Niin hän sanoi heille: "Mutta nyt, jolla on kukkaro, ottakoon sen mukaansa; niin myös laukun. Ja jolla ei ole, myyköön vaippansa ja ostakoon miekan."

Tämän voisi suomentaa vaikka niin, että Jeesus käski opetuslasten ottaa mukaansa pankkikortin ja kiväärin. Kovin moni saarnaaja ei taida nykyisin tällaista saarnata...

Ja tulevaisuudessa, tämän aikakautemme päättyessä, Jeesus tulee kuninkaana joka ottaa vallan käsiinsä - ja tappaa enemmän ihmisiä kuin kukaan on tätä ennen tappanut.

Ehkä on hyvä tehdä niinkuin sinä: lukea VT:tä - ja myös UT:ta - avoimin mielin. Vaikka se järkyttäisikin.
Mooseksen saamassa käskyssä sanotaan "Älä tapa."
Se kai kuuluisi oikeasti kääntää "Älä murhaa."
Kieltääköhän tuo käsky siis vain murhaamisen,
mutta ei tappamista?

Poissa sandia

  • Valvojat
  • Viestejä: 993
Vs: Omituinen kokemus Raamattua lukiessani
« Vastaus #8 : 31.08.18 - klo:23:02 »
Ihmettelin, että kuinka tää voi olla. Jumalan laki kieltää murhat ja aviorikoksen ja ilmeisestikin puhuu yksiavioisuudesta.

Kyselin asiaa Herralta, tai yritin kysellä. Ja ainoa minkä sain oli se, että teki mieli ikäänkuin paeta lukemaan evankeliumeja, siis suoraan Jeesuksen elämästä ja hänen opetuksiaan. Hän EI tehnyt mitään tuollaista.

Asiat eivät välttämättä ole aivan niinkuin nykyiset kristityt, ehkä varsinkin länsimaiset,  luulevat.

VT:n aikoina moniavioisuus oli aika tavallinen asia.

Tappaminen ja murhaaminen ovat aivan eri asioita, niillä on eri sanat myös hepreankielessä. Raamattua tuntevat juutalaiset tekevät selvän eron näiden asioiden välillä, mutta kristityille yleisemmin tämä saattaa olla epäselvää. Kuolemantuomiotakin pidetään "sivistyneessä lännessä" vääränä asiana, vaikka ihmiseen on sisäänrakennettuna halu kuolla täältä pois jos tekee tietynlaisia tekoja.

Esimerkiksi perheensä surmaava mies: tyypillisesti hän tappaa vaimon ja lapset, ja viimeisenä itsensä. Jos hän ei onnistu itsensä tappamisessa, esim. jos virkavalta ehtii väliin ja pidättää hänet, niin sitten käy niin että yhteiskunta ei salli hänelle kuolemaa - vaikka hän todella on kuolemantuomion ansainnut ja kuoleminen olisi oikein. Murhaaminen on rikos, tappaminen on joskus oikeus tai suorastaan velvollisuus.

Jeesus ei ollut aivan niin pasifistinen kuin yleensä ajatellaan. Esim Luuk 22:35-36:
"Ja hän sanoi heille: "Kun minä lähetin teidät ilman rahakukkaroa ja laukkua ja kenkiä, puuttuiko teiltä mitään?" He vastasivat: "Ei mitään."
Niin hän sanoi heille: "Mutta nyt, jolla on kukkaro, ottakoon sen mukaansa; niin myös laukun. Ja jolla ei ole, myyköön vaippansa ja ostakoon miekan."

Tämän voisi suomentaa vaikka niin, että Jeesus käski opetuslasten ottaa mukaansa pankkikortin ja kiväärin. Kovin moni saarnaaja ei taida nykyisin tällaista saarnata...

Ja tulevaisuudessa, tämän aikakautemme päättyessä, Jeesus tulee kuninkaana joka ottaa vallan käsiinsä - ja tappaa enemmän ihmisiä kuin kukaan on tätä ennen tappanut.

Ehkä on hyvä tehdä niinkuin sinä: lukea VT:tä - ja myös UT:ta - avoimin mielin. Vaikka se järkyttäisikin.


Mua huvitti tuo viimeinen lauseesi !  :D

Ehkä en ajattele noista asioista ihan niin kuin esitit. Itse ehkä otan kannan, että Jumala TODELLA toimii meidän syntisten ihmisen maailmassa ja kyllä näkee kaiken vääryden. Jos hän ei suostuisi armossaan meidän tasolle, meillä ei olisi mitään toivoa.

Mutta hänen tuomionsa ja samalla armonsa näkyy meille ehdottomana Jeesuksen elämässä ja kuolemassa. Ja ylösnnousemisessa. Ja taivaaseen astumisessa. Ja takaisin tulossa.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 1740
Vs: Omituinen kokemus Raamattua lukiessani
« Vastaus #9 : 01.09.18 - klo:10:44 »

Mua huvitti tuo viimeinen lauseesi !  :D

Ehkä en ajattele noista asioista ihan niin kuin esitit. Itse ehkä otan kannan, että Jumala TODELLA toimii meidän syntisten ihmisen maailmassa ja kyllä näkee kaiken vääryden. Jos hän ei suostuisi armossaan meidän tasolle, meillä ei olisi mitään toivoa.

Mutta hänen tuomionsa ja samalla armonsa näkyy meille ehdottomana Jeesuksen elämässä ja kuolemassa. Ja ylösnnousemisessa. Ja taivaaseen astumisessa. Ja takaisin tulossa.
No, tarkoituksella kirjoitin hieman provokatiivisesti - siksi että monet uskovat  taitavat olla liian pasifistisia eivät noteeraa Raamatusta asian kaikkia puolia.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 1740
Vs: Omituinen kokemus Raamattua lukiessani
« Vastaus #10 : 01.09.18 - klo:10:50 »
Mooseksen saamassa käskyssä sanotaan "Älä tapa."
Se kai kuuluisi oikeasti kääntää "Älä murhaa."
Kieltääköhän tuo käsky siis vain murhaamisen,
mutta ei tappamista?
Juuri niin se taitaa olla.

Muistan kun koulussa uskonnon tunnilla pohdittiin juuri tätä kysymystä: mikä kaikki tappaminen on kiellettyä. Jotenkin asia jäi epäselväksi. Ehkä silloin pohdittiin vain sitä, koskeeko kielto myös eläinten tappamista.

Ehkä silloin ei ymmärretty, mikä ero on murhaamisella ja tappamisella.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 1662
Vs: Omituinen kokemus Raamattua lukiessani
« Vastaus #11 : 01.09.18 - klo:15:59 »


No, tarkoituksella kirjoitin hieman provokatiivisesti - siksi että monet uskovat  taitavat olla liian pasifistisia eivät noteeraa Raamatusta asian kaikkia puolia.
Uskovien oletettu pasifismi johtuu kai Jeesuksen opetuksesta, että jos joku lyö minua poskelle, pahuutta ei pidä vastustaa, vaan on käännettävä toinenkin poski lyötäväksi.

Kuitenkin esivaltaa on toteltava, koska se tulee Jumalalta.
Siksi minun on pudotettava pommi tai heitettävä kranaatti, joka murskaa paitsi
vihollisen sotilaita, myös mahdollisesti lapsia ja raskaana olevia naisia.

Tätä ristiriitaahan on selitetty monella tavalla.
Jokaisen on uskottava johonkin selitykseen, jos joutuu tositilanteen eteen.

Poissa sandia

  • Valvojat
  • Viestejä: 993
Vs: Omituinen kokemus Raamattua lukiessani
« Vastaus #12 : 01.09.18 - klo:18:39 »


No, tarkoituksella kirjoitin hieman provokatiivisesti - siksi että monet uskovat  taitavat olla liian pasifistisia eivät noteeraa Raamatusta asian kaikkia puolia.
Uskovien oletettu pasifismi johtuu kai Jeesuksen opetuksesta, että jos joku lyö minua poskelle, pahuutta ei pidä vastustaa, vaan on käännettävä toinenkin poski lyötäväksi.

Kuitenkin esivaltaa on toteltava, koska se tulee Jumalalta.
Siksi minun on pudotettava pommi tai heitettävä kranaatti, joka murskaa paitsi
vihollisen sotilaita, myös mahdollisesti lapsia ja raskaana olevia naisia.

Tätä ristiriitaahan on selitetty monella tavalla.
Jokaisen on uskottava johonkin selitykseen, jos joutuu tositilanteen eteen.

En näe Jeesusta pasifistina. Hän ei vaan kuulu tähän maailmaan. Ja se mistä hän tulee, siellä ei tarvitse esivaltaa rankaisemaan syntisiä.



Poissa sandia

  • Valvojat
  • Viestejä: 993
Vs: Omituinen kokemus Raamattua lukiessani
« Vastaus #13 : 01.09.18 - klo:18:44 »
Yritykseni oli ilmaista se, että vaikkapa se yhteiskunta missä Daavid eli oli jumalaton yhteiskunta. Koska kaikki ihmiset ovat syntiä tehneen. Eli kukaan ihminen ei kykene täysin irroittautumaan synnistä ja siksi synti nivoutuu tässä maailmassa ihan kaikkeen eikä ole mitään syntivapaata vyöhykettä. Sehän tulee esille selvästi nykyäänkin. Jopa uskovien käsitykset moraalista näyttävät muuuttuvan eri aikoina. Olemme niin paljon oman aikamme lapsia

Daavidilla oli vähintää kaksi vaimoa. Jos minulla olisi kaksi miestä, rikkoisin jopa yhteiskuntani lakia.
Totesin juuri Matteuksen kirjan ekan luvun sukuluettelosta tämän jakeen..taas on kaksoispiste hukassa minulta en löydä sitä.."

"Daavidille syntyi Salomo, jonka äiti oli Urian vaimo" Matteus 1 jae 6.

Mutta todellisesti kumma juttu on se, että kaikki nuo vaiheet mistä VTssä kerrotaan itse asiassa muodostaa Jeesuksen sukuluettelon!!!!


« Viimeksi muokattu: 01.09.18 - klo:18:55 kirjoittanut sandia »

Poissa peneriktus16

  • Viestejä: 92
Vs: Omituinen kokemus Raamattua lukiessani
« Vastaus #14 : 01.09.18 - klo:19:07 »
Kyllä se Älä murhaa kuvastaisi sitä asiaa,koska murha on henkilökohtainen ja tosiaan Israelilaiset joutuivat tappamaan lain nimessä ja sodassa.