Puimatanner

Puimatanner => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Paulus - 25.12.21 - klo:20:55

Otsikko: Ateistin ja uskovan kohtaaminen
Kirjoitti: Paulus - 25.12.21 - klo:20:55
Olen usein ajatellut tätä aihetta. Ja tilannetta, että joskus kohtaan ateistiksi tunnustautuvan ja joudun hänen kanssaan keskustelemaan perimmäisistä kysymyksistä. Vahinko, ettei tämä tullut mieleen, kun Albert oli vielä keskuudessamme.

Minulla olisi ateistille yksi kysymys: Mitä uskova ihminen lopulta menettää, jos hän on erehtynyt uskoessaan Jumalaan ja Raamattuun? Toinen kysymys on, mitä ateisti menettää, jos hän on erehtynyt uskoessaan siihen, että Jumalaa ei lainkaan ole?

Omaa taustaani ajatellen kysymys on hyvin merkityksellinen ja erityisesti vastaus siihen. Mitä itse olen menettänyt, kun olen ollut tietoisesti uskossa yli 63 vuotta?
Otsikko: Vs: Ateistin ja uskovan kohtaaminen
Kirjoitti: Paulus - 01.01.22 - klo:18:31
Googlasin netistä aihetta "ateistien keskustelut" ja löysin joitakin sivustoja. Paneutumatta kovin syvällisesti tarjona olevaan materiaaliin voin kuitenkin tehdä joitakin johtopäätöksiä.

Ne sivut, joita pikaisella etsimisellä löysin, tarjosivat jotakin aivan ala-arvoista, jossa ei ainakaan minun mielestäni ollut järjen hiventäkään. Ainakin yksi ajatus tuli mieleeni sivustoja selaillessani: "Ateismi on uskonto, josta löytyy monia variaatioita".
Otsikko: Vs: Ateistin ja uskovan kohtaaminen
Kirjoitti: Paulus - 01.01.22 - klo:19:24
"Ateismi on uskonto, josta löytyy monia variaatioita".

Tähän väitteeseeni löysin tukea täältä, vaikka luin vain pikku pätkän alusta: https://teologia.fi/2013/11/ateistinen-henkisyys-uuden-vuosituhannen-uskonto/
Otsikko: Vs: Ateistin ja uskovan kohtaaminen
Kirjoitti: sandia - 01.01.22 - klo:23:52
Minusta kaikista osuvin ateistin kuvaus löytyy Raamatusta.

Psalmi 13:1
 Mieletön se, joka ajattelee: "Ei Jumalaa ole."

Psalmi 9
4 Jumalaton ylvästelee: "Ei Jumala rankaise. Ei häntä edes ole!" Siinä hänen ajatuksensa.
Otsikko: Vs: Ateistin ja uskovan kohtaaminen
Kirjoitti: Alvari - 04.01.22 - klo:23:16
No minut voisi nykyään määritellä ateistiksi. En pidä lokeroinnista, mutta jouduin hiljattain kuitenkin niin tekemään. Agnostinen ateismi määritelmän mukaan lähellä.

Aloituksen kumpaankin kysymykseen sama vastaus: en tiedä.
Otsikko: Vs: Ateistin ja uskovan kohtaaminen
Kirjoitti: NanoK - 03.04.22 - klo:14:57
Löysin tällaisen tilaston ateismista Euroopassa jota jäin ihmettelemään ja ajattelemaan. Kuvassa maiden päällä olevat numerot ovat ateismin määrä prosentteina kussakin maassa. Suurimmat prosentit ovat Virossa. Kuvaan liittyvät kommentitkin kuvasivat sitä että ateismia pidettiin hyvänä asiana. Joku Virolainen kommentoija oli jopa tyytyväinen että oli saanut ateistisen kasvatuksen toisin kuin Irlantilaiset, kun siellä käydessään oli joutunut rukoilemaan luokassa muiden kanssa. Tämä on nyt sitä "julkijumalattomuuden" (jostain vanhemmasta kirjasta poimittu termi)  aikaa, kun ennen on ollut sellaista pinnallista kristillisyyttä. Erot korostuvat. Mutta entinen kommunistinen Venäjä 15%, :O ja Suomi vähemmän ateistinen kuin Norja tai Ruotsi?  hämmästyttävää. Vahvasti katoliset ja ortodoksiset maat näkyvät tässä, eikä tämä olekaan mikään tilasto pelastuneiden määrästä. Ehkä minun pitäisi ihmetellä itseäni, miksi ihmettelen tätä. Ehkä olen elänyt vähän omassa kuplassani.

(https://www.boredpanda.com/blog/wp-content/uploads/2022/03/CX4AoagMzKj-png__700.jpg)
Otsikko: Vs: Ateistin ja uskovan kohtaaminen
Kirjoitti: sandia - 03.04.22 - klo:18:03
Mikähän tuo maa missä on 3? Muuten ajattelin, että mitenkä elintaso vaikuttaa.
Otsikko: Vs: Ateistin ja uskovan kohtaaminen
Kirjoitti: Paulus - 03.04.22 - klo:18:41
Mikähän tuo maa missä on 3? Muuten ajattelin, että mitenkä elintaso vaikuttaa.

Näyttäisi olevan Albania. Googlaamalla löysin tiedon, että se on Euroopan islamilaisin valtio.
Otsikko: Vs: Ateistin ja uskovan kohtaaminen
Kirjoitti: Paulus - 03.04.22 - klo:18:58
Puolan kohdalla ateismi on myös 3%. Roomalaiskatolisuus on siellä vahvaa.

Arvelen, että nuo prosenttiluvut ovat vain suuntaa antavia, tuskin ihan todellisia.
Otsikko: Vs: Ateistin ja uskovan kohtaaminen
Kirjoitti: NanoK - 03.04.22 - klo:19:15
Totta, itseasiassa siinä otsikossa lukeekin että "arvioitu ateismin määrä prosentteina". Tuo ateismi-termi itsessään on niin lopullisesti Jumalan kieltävä, joten tuntuu jännältä ajatella että noin paljon olisi Jumalan varmasti ja päämäärätietoisesti kieltäviä.
Otsikko: Vs: Ateistin ja uskovan kohtaaminen
Kirjoitti: sandia - 03.04.22 - klo:21:18
Juu kyllä islamin uskonto ja katolisuus selittävät alemmat luvut.
Me protestantit ollaan niitä kurittomia. ???
Otsikko: Vs: Ateistin ja uskovan kohtaaminen
Kirjoitti: pax - 04.04.22 - klo:17:33
No minut voisi nykyään määritellä ateistiksi. En pidä lokeroinnista, mutta jouduin hiljattain kuitenkin niin tekemään. Agnostinen ateismi määritelmän mukaan lähellä.

Aloituksen kumpaankin kysymykseen sama vastaus: en tiedä.

Mitä sinulle tapahtui, muistaisin että uskoit Jumalaan ja turvasit häneen, jos sopii kysyä.
Otsikko: Vs: Ateistin ja uskovan kohtaaminen
Kirjoitti: palamar - 07.05.22 - klo:20:35
Ei vaikuta mielestäni kovin vakuuttavalta kartalta, mitenköhän data on muodostettu?

Mitä tuohon Pascalin vaaka-argumenttiin tulee niin siitä ikäänkuin puuttuu muut uskonnot, rankaisisiko joku eksoottisempi jumala kristittyä "vääräuskoista" enemmän kuin uskonnotonta?
Otsikko: Vs: Ateistin ja uskovan kohtaaminen
Kirjoitti: Alvari - 25.05.22 - klo:04:05
No minut voisi nykyään määritellä ateistiksi. En pidä lokeroinnista, mutta jouduin hiljattain kuitenkin niin tekemään. Agnostinen ateismi määritelmän mukaan lähellä.

Aloituksen kumpaankin kysymykseen sama vastaus: en tiedä.

Mitä sinulle tapahtui, muistaisin että uskoit Jumalaan ja turvasit häneen, jos sopii kysyä.

Mitäkö tapahtui? No lyhyesti: usko Jumalan olemassaoloon väheni, ja kun tietoakaan Jumalan olemassaolosta tai olemattomuudesta ei minulla ole, ei liene kohtuutonta myöntää sopivansa agnostisen ateistin määritelmään, agnostismin lajina lähinnä heikko agnostismi. Tosin edelleenkään en pidä lokeroinneista, mm. koska ne voivat mielestäni muodostua itseään toteuttaviksi ennustuksiksi, mutta erästä tarkoitusta varten jouduin ajatteluani jumaluskon suhteen määrittelemään, ja tuo osui lähelle.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Agnostinen_ateismi
https://fi.wikipedia.org/wiki/Agnostisismi

Toisaalta myös ignostismi on lähellä ajatteluani. Wikipedian mukaan: "Ignostismi on näkemys, jonka mukaan kysymys jumalan olemassaolosta on merkityksetön, koska jumalasta ei ole yksikäsitteistä määritelmää. Ignostismi vaatii jumalasta tarkan, ei-ristiriitaisen määritelmän ennen kuin sen olemassaoloa voidaan edes alkaa harkita tai siitä voidaan väitellä. -- Vaikka jumalan käsite on ignostismin mukaan mieletön, ignostikko saattaa pitää ajatusta jumalasta tunneperäisesti tai esteettisesti merkityksellisenä. Sen sijaan jumala oliona on epäselvä ja epäjohdonmukainen käsite. -- Ignostikolle sellaiset teologien käyttämät käsitteet kuin ”ensimmäinen syy”, ”kaikkivaltias” ja ”kaikkihyvä” ovat epäselviä, ristiriitaisia, kielellisesti tyhjiä tai mahdollisesti runollisia. Siksi niistä ei voi mielekkäästi sanoa, ovatko ne tosia vai eivät. Tämän vuoksi ignostikko odottaa sisäisesti ristiriidatonta jumalan määritelmää, ennen kuin esittää asiasta väitteitä puolesta tai vastaan."

https://fi.wikipedia.org/wiki/Ignostismi

Ja kyllä, rukoilen toisinaan vieläkin (varsinkin hädän päivänä), enkä ole lyönyt lukkoon Jumalan olemattomuutta. Aika näyttää, tulenko muuttumaan vielä tässä asiassa ja mihin suuntaan.

Otsikko: Vs: Ateistin ja uskovan kohtaaminen
Kirjoitti: Malakia - 25.05.22 - klo:07:07
Toisaalta myös ignostismi on lähellä ajatteluani. Wikipedian mukaan:

"Ignostismi on näkemys, jonka mukaan kysymys jumalan olemassaolosta on merkityksetön, koska jumalasta ei ole yksikäsitteistä määritelmää.
Ignostismi vaatii jumalasta tarkan, ei-ristiriitaisen määritelmän ennen kuin sen olemassaoloa voidaan edes alkaa harkita tai siitä voidaan väitellä. -- Vaikka jumalan käsite on ignostismin mukaan mieletön, ignostikko saattaa pitää ajatusta jumalasta tunneperäisesti tai esteettisesti merkityksellisenä. Sen sijaan jumala oliona on epäselvä ja epäjohdonmukainen käsite.
 
Ignostikolle sellaiset teologien käyttämät käsitteet kuin ”ensimmäinen syy”, ”kaikkivaltias” ja ”kaikkihyvä” ovat epäselviä, ristiriitaisia, kielellisesti tyhjiä tai mahdollisesti runollisia. Siksi niistä ei voi mielekkäästi sanoa, ovatko ne tosia vai eivät. Tämän vuoksi ignostikko odottaa sisäisesti ristiriidatonta jumalan määritelmää, ennen kuin esittää asiasta väitteitä puolesta tai vastaan."


Tuohon ignostikkojen kaipaamaan "ristiriidattomaan määritelmään" vastaa hyvin Paavalin kirjoitus....

1.Kor.13:10,12  ;

Mutta kun tulee se, mikä täydellistä on, katoaa se, mikä on vajavaista.
Sillä nyt me näemme kuin kuvastimessa, arvoituksen tavoin, mutta silloin kasvoista kasvoihin; nyt minä tunnen vajavaisesti, mutta silloin minä olen tunteva täydellisesti, niinkuin minut itsenikin täydellisesti tunnetaan.


Otsikko: Vs: Ateistin ja uskovan kohtaaminen
Kirjoitti: pax - 25.05.22 - klo:08:28
Minusta on hämmästyttävää miten Jumala on luonut kaiken olemassa olevan, taivaan kappaleet pysyy radallaan, uskomaton tasapaino luonnossa ja ihminen Jumalan kuva, täydellinen Viisaus on tämän kaiken tehnyt. Ilman tekijää ei synny mitään.
Luontoa seuraavana ihmisenä olen haltioissani kaikesta Jumalan työstä.
Otsikko: Vs: Ateistin ja uskovan kohtaaminen
Kirjoitti: Paulus - 25.05.22 - klo:09:19
Minusta on hämmästyttävää miten Jumala on luonut kaiken olemassa olevan, taivaan kappaleet pysyy radallaan, uskomaton tasapaino luonnossa ja ihminen Jumalan kuva, täydellinen Viisaus on tämän kaiken tehnyt. Ilman tekijää ei synny mitään.
Luontoa seuraavana ihmisenä olen haltioissani kaikesta Jumalan työstä

Tässä on sanottu tiivistetysti asioita, jotka antavat lujan pohjan uskolle Jumalaan, kaiken Luojaan. On mahdotonta käsittää kaikkea olevaista ilman tekijää.
Otsikko: Vs: Ateistin ja uskovan kohtaaminen
Kirjoitti: ullamaija - 25.05.22 - klo:13:38
Emme kirjoittelisi täällä kukaan ilman tekijää. Autot tehdään autotehtaissa, ihminen ihmeenä kasvaa pienestä siemenestä äidin kohdussa.Koko kaikkeus kertoo valtavasta viisaudesta. Tähän on helpompi uskoa kuin pamaukseen, josta aivan kaikki alkoi. Kaikki myös lopuu Jumalan säätämänä aikana.
Otsikko: Vs: Ateistin ja uskovan kohtaaminen
Kirjoitti: sandia - 25.05.22 - klo:14:04
Minusta on hämmästyttävää miten Jumala on luonut kaiken olemassa olevan, taivaan kappaleet pysyy radallaan, uskomaton tasapaino luonnossa ja ihminen Jumalan kuva, täydellinen Viisaus on tämän kaiken tehnyt. Ilman tekijää ei synny mitään.
Luontoa seuraavana ihmisenä olen haltioissani kaikesta Jumalan työstä.

Juu sitä ihmettelen minäkin.
Luonto on todella ihmeellinen. Niin viisaasti tehty.
Otsikko: Vs: Ateistin ja uskovan kohtaaminen
Kirjoitti: Paulus - 25.05.22 - klo:18:40
Tähän on helpompi uskoa kuin pamaukseen, josta aivan kaikki alkoi.

Jotkut uskovat siihen, että alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti… Sanoisin sitä todella suureksi uskoksi.   ;D ;D ;D
Otsikko: Vs: Ateistin ja uskovan kohtaaminen
Kirjoitti: pax - 25.05.22 - klo:18:47
Se on yliymmärryksen käyvä ihme kun alkoholistit, huumeitten käyttäjät, pornoriippuvaiset vapautuu hetkessä kun tulevat uskoon, näitä on joilla kaikki riippuvuudet on jäänyt pois ja tilalle tullut uusi elämä. Vain Jumala voi katkaista hetkessä kahleet.
Otsikko: Vs: Ateistin ja uskovan kohtaaminen
Kirjoitti: Taisto - 25.05.22 - klo:19:22
Ihmisen perimässä (DNA:ssa) on noin kolme miljardia emäsparia. Voisi sanoa, että meidän syntyessä meillä on yksi solu jossa on kolmen miljardin kirjaimen pituinen ohjekirja: tarkka ohje siitä miten kaikki muut solumme rakennetaan, miten solut käyttävät ravinnon hyväkseen, jne. Meillä on siis heti alussa valmiina yksityiskohtainen tieto siitä, miten ruumiimme rakennetaan ja miten se tulee toimimaan.

Aine itsessään ei synnytä tietoa, vaan tiedon synnyttämiseen tarvitaan äly. Ei ole kovin vaikea hoksata, kenen älystä on kysymys...  :D
Otsikko: Vs: Ateistin ja uskovan kohtaaminen
Kirjoitti: ullamaija - 26.05.22 - klo:09:34
Taisto, aamen!