Puimatanner

Puimatanner => Raamattupiiri => Aiheen aloitti: sandia - 03.01.22 - klo:14:10

Otsikko: Sakarja
Kirjoitti: sandia - 03.01.22 - klo:14:10
Kohta olen lukenut Vanhan Testamentin läpi. Menossa Sakarjan kirja. Minulla oli pitkä tauko VTn systemaattisesta luvusta. Mitä lie tehnyt, mutta hoksasin, että voin palata siihen.

Sakarja muistuttaa joissain kohdin hieman Ilmestyskirjaa.

Mielenkiintoinen mielikuva oli naisesta eefa mitassa, mikä kuvaa jumalattomuutta. ???

Pahan miettiminen toista ihmistä kohtaan mainitaan ainakin kahdessa kohtaa. Siis syntinä mitä kohtaa Jumalan tuomiol
Otsikko: Vs: Sakarja
Kirjoitti: Stiina - 03.01.22 - klo:15:09
Kunnioitettavaa Sandia!


"Pahan miettiminen toista ihmistä kohtaan mainitaan ainakin kahdessa kohtaa. Siis syntinä mitä kohtaa Jumalan tuomiol"
[/quote]

Tai saada 70 x 7 x anteeksi, kun aidosti ja vilpittömästi tunnustaa ja katuu (sydän oikein Jumalan edessä). "Jeesuksen K. veri puhdistaa teidät kaikesta synnistä ja pahasta; aamen!"

(Synnittömiä ihmisiä ei ole olemassa, mutta ainakin uskova kauhistuu sitä syntiä ja sen syvyyttä ja määrää.)
Otsikko: Vs: Sakarja
Kirjoitti: Taisto - 04.01.22 - klo:09:43
Luin eilen illalla Sakarjaa, siitä onkin todella pitkä aika kun viimeksi olen lukenut. Piti tarkistaa, mikä olikaan tuo nainen eefa-mitassa, josta Sandia mainitsi.

Kirjassa on paljon vertauksia joita on vaikea ymmärtää, kuten se että nainen sysätään eefa-mitan sisällä ja lyijykansi paiskataan kiinni. Enkeli kyllä sanoi, että "tämä on jumalattomuus", mutta ei sitä ole helppo ymmärtää.

Eefan koko on 30-40 litraa, varsin hankala sinne on mahtua istumaan...
Otsikko: Vs: Sakarja
Kirjoitti: sandia - 04.01.22 - klo:14:00
Lainaus
Kunnioitettavaa Sandia!


"Pahan miettiminen toista ihmistä kohtaan mainitaan ainakin kahdessa kohtaa. Siis syntinä mitä kohtaa Jumalan tuomiol"

Tai saada 70 x 7 x anteeksi, kun aidosti ja vilpittömästi tunnustaa ja katuu (sydän oikein Jumalan edessä). "Jeesuksen K. veri puhdistaa teidät kaikesta synnistä ja pahasta; aamen!"

(Synnittömiä ihmisiä ei ole olemassa, mutta ainakin uskova kauhistuu sitä syntiä ja sen syvyyttä ja määrää.)


Miksi otat synnittömyyden esille niin usein?
Otsikko: Vs: Sakarja
Kirjoitti: Stiina - 04.01.22 - klo:14:20
Vanhantestamentin profeetat ovat vaikeasti maallikolle ymmärrettävissä, joten kiinnostuneiden olisi syytä googlata tai lukea luotettavia kommentoijia. Hassua, että muistan kuulleni ainakin pari kertaa Norvannon ja Peltolan ymmärryksen, mutta en muista yhtään mitä, olen siis huuli pyöreänä ja toivon teidän selittävän, koska en nyt jaksa/osaa tutkia.
https://mediakirjasto.sley.fi/2018/07/sakarjan-kirja

Niin Sandia, miksi en saisi olla kiinnostunut toisten muka synnittömyydestä?
Minulla on ollut muinoin kaksi läheistä "ystävää", jotka olivat omasta mielestään synnittömiä. Minä en ole tullut synnittömäksi, päinvastoin näen nyt selvemmin. Noin vuoden verran luulin olevani uudistumiseni jälkeen 36.v
Raamatun mukaan:
"1 Joh 1:

6 Jos sanomme, että meillä on yhteys hänen kanssaan, mutta vaellamme pimeydessä, niin me valhettelemme emmekä tee totuutta.

7 Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.

8 ¶ Jos sanomme, ettei meillä ole (ekhomen) syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.

9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.

10 Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä.
"

(Koetko sinäkin "Brutukseni" olevasi synnittömyyden tilassa? Keskustelua, please (ei pelkästään Sandia siis)   :)

Varoitukseksi tämä Päivän Sana 4.1.2022:
Pyhitetty olkoon sinun nimesi. Matt. 6:9.
Sanamuoto tarkoittaa kertakaikkista tapahtumaa: ”Pyhitettäköön nimesi, pian ja lopullisesti!” Isää pyydetäänosoittamaan pyhyytensä ja voimansa niin, että kaikkien on pakko tunnustaa hänen nimensä pyhäksi ja loukkaamattomaksi. Jumalan nimi on hänen olemuksensa kuva. Hän on Isä; hän on ensimmäinen ja viimeinen; alku ja loppu; kuninkaitten Kuningas ja herrain Herra; Hän on ”Minä olen” eli ehdoton olemassaolo ja kaiken muun elämän edellytys. Isä meidän -rukouksessa ei pyydetä, että meidät tehtäisiin pyhiksi ja vanhurskaiksi, vaan: pyhitetty olkoon sinun nimesi. Raamatullinen pyhitys ei keskity ihmiseen itseensä. Itsensä loputon tutkailu ja sydämen erittely johtaa lopulta aina joko masennukseen tai ylpeyteen. Luther sanoi: ”Kiveä, joka makaa auringossa, ei tarvitse käskeä lämpenemään. Se tulee lämpimäksi aivan itsestään.”

Teksti on Juha Vähäsarjan hartauskirjasta Joka päivä lapsen lailla.
© Juha Vähäsarja & Perussanoma Oy
Otsikko: Vs: Sakarja
Kirjoitti: Stiina - 04.01.22 - klo:17:33
http://www.kolumbus.fi/rov.o.peltola/vt/vt7l.html

Ymmärrän ennemmin noin kuin minään salaliittoteorioina yms. valtakuntien tulevaisuutena. (Vaikeata on, mutta Kristuksen täytyy näissäkin tulkinnoissa olla se ratkaiseva tulevaisuuden asia ja muuten nämä ovat historiaa. En nyt syvällisesti jaksa näitä, Uusi Testamentti riittää minulle, samoin Jumalan hullutus ja "hullun" ymmärrys.)

https://www.kotimaa.fi/blogit/jumala-risti-ihminen/
Otsikko: Vs: Sakarja
Kirjoitti: sandia - 04.01.22 - klo:23:17
Vanhantestamentin profeetat ovat vaikeasti maallikolle ymmärrettävissä, joten kiinnostuneiden olisi syytä googlata tai lukea luotettavia kommentoijia. Hassua, että muistan kuulleni ainakin pari kertaa Norvannon ja Peltolan ymmärryksen, mutta en muista yhtään mitä, olen siis huuli pyöreänä ja toivon teidän selittävän, koska en nyt jaksa/osaa tutkia.
https://mediakirjasto.sley.fi/2018/07/sakarjan-kirja

Niin Sandia, miksi en saisi olla kiinnostunut toisten muka synnittömyydestä?
Minulla on ollut muinoin kaksi läheistä "ystävää", jotka olivat omasta mielestään synnittömiä. Minä en ole tullut synnittömäksi, päinvastoin näen nyt selvemmin. Noin vuoden verran luulin olevani uudistumiseni jälkeen 36.v
Raamatun mukaan:
"1 Joh 1:

6 Jos sanomme, että meillä on yhteys hänen kanssaan, mutta vaellamme pimeydessä, niin me valhettelemme emmekä tee totuutta.

7 Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.

8 ¶ Jos sanomme, ettei meillä ole (ekhomen) syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.

9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.

10 Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä.
"

(Koetko sinäkin "Brutukseni" olevasi synnittömyyden tilassa? Keskustelua, please (ei pelkästään Sandia siis)   :)

Varoitukseksi tämä Päivän Sana 4.1.2022:
Pyhitetty olkoon sinun nimesi. Matt. 6:9.
Sanamuoto tarkoittaa kertakaikkista tapahtumaa: ”Pyhitettäköön nimesi, pian ja lopullisesti!” Isää pyydetäänosoittamaan pyhyytensä ja voimansa niin, että kaikkien on pakko tunnustaa hänen nimensä pyhäksi ja loukkaamattomaksi. Jumalan nimi on hänen olemuksensa kuva. Hän on Isä; hän on ensimmäinen ja viimeinen; alku ja loppu; kuninkaitten Kuningas ja herrain Herra; Hän on ”Minä olen” eli ehdoton olemassaolo ja kaiken muun elämän edellytys. Isä meidän -rukouksessa ei pyydetä, että meidät tehtäisiin pyhiksi ja vanhurskaiksi, vaan: pyhitetty olkoon sinun nimesi. Raamatullinen pyhitys ei keskity ihmiseen itseensä. Itsensä loputon tutkailu ja sydämen erittely johtaa lopulta aina joko masennukseen tai ylpeyteen. Luther sanoi: ”Kiveä, joka makaa auringossa, ei tarvitse käskeä lämpenemään. Se tulee lämpimäksi aivan itsestään.”

Teksti on Juha Vähäsarjan hartauskirjasta Joka päivä lapsen lailla.
© Juha Vähäsarja & Perussanoma Oy


Tietty joo, mutta jos se ei ole ketjun aiheena?
Otsikko: Vs: Sakarja
Kirjoitti: sandia - 05.01.22 - klo:14:17
Luin eilen illalla Sakarjaa, siitä onkin todella pitkä aika kun viimeksi olen lukenut. Piti tarkistaa, mikä olikaan tuo nainen eefa-mitassa, josta Sandia mainitsi.

Kirjassa on paljon vertauksia joita on vaikea ymmärtää, kuten se että nainen sysätään eefa-mitan sisällä ja lyijykansi paiskataan kiinni. Enkeli kyllä sanoi, että "tämä on jumalattomuus", mutta ei sitä ole helppo ymmärtää.

Eefan koko on 30-40 litraa, varsin hankala sinne on mahtua istumaan...

Juu hyvin symbolinen kirja. Paljon samaa jotenkin kuin Ilmestyskirjassa. Taisin tuon jo sanoa.
Sitten se lyijylaatikko viedään johonkin, missä se saa jotenkin pesiytyä. Mietin että onko se niinkuin joku jumalaton valtakunta...

Kaiken tuon symbolisen tekstin seassa on sitten niin selvästi juuri nuo opetukset pahan hautomisesta toinen toista vastaan. Se siitäkin syystä erikoisesti hyppää esille muusta tekstistä.

"Älkää hautoko mielessänni pahaa toinen toisellenne" 8: 17
..älkää miettikö mielessänne pahaa, kukin veljeänsä vastaan."

Itse näen Jumalan sanan peilinä, tuota vastaan on hyvä tarkastella mitä omassa pääkopassa liikkuu. Itse tarvitsen tuota palautetta nimittäin. Olen oppinut viime vuosina että negatiivinen ajattelu toisista ihmisistä kyllä heijastuu sitten uloskin päin. Ja Herra Sakarjan kirjassa sanoo että hän vihaa sitä.
Eli se on hyvin tuhoavaa monin tavoin. Siksi Herra vihaa sitä. Ja se on Hänen luontoaan vastaan niin räikeästi.
Otsikko: Vs: Sakarja
Kirjoitti: Stiina - 05.01.22 - klo:14:53
 :) Tämä auttaa parhaiten!

"
Jes. 1:16–20
16 Peseytykää, puhdistautukaa, tehkää loppu pahoista töistänne, ne ovat aina silmissäni. Lakatkaa tekemästä pahaa. 17 Opetelkaa tekemään hyvää, tavoitelkaa oikeudenmukaisuutta, puolustakaa sorrettua, hankkikaa orvolle oikeus, ajakaa lesken asiaa. 18 -- Tulkaa, selvittäkäämme miten asia on, sanoo Herra. -- Vaikka teidän syntinne ovat verenpunaiset, ne tulevat valkeiksi kuin lumi. Vaikka ne ovat purppuranpunaiset, ne tulevat valkeiksi kuin puhdas villa. 19 Jos te taivutatte mielenne kuulemaan minua, te saatte syödä maan hyvyyttä, 20 mutta jos kovetatte mielenne ja torjutte minut, miekka syö teidät. Herran suu on puhunut."
Otsikko: Vs: Sakarja
Kirjoitti: sandia - 06.01.22 - klo:14:00
Stiina, onko mielestäsi lain alla olemista, jos toteaa että ajatukseni toisia kohtaan ovat negatiivisia, kriittisiä?

Itse näen sen myös tuossa tilanteessa siinä valossa, että sydämestäni lähtee ajatuksia, mitkä ovat Jumalan olemusta ja luontoa vastaan, koska hän ei kanna kaunaa, ole tuomitseva ja kriittinen.
Ei minun ole vaikea luottaa siihen, että armo minulle kuuluu, koska jos ei kuuluisi, olisin kaikkineni tuomittu.

Pyhä Henki murehtii, kun Jumalan oma elää ja toimii Jumalan olemuksen vastaisesti. Ja näyttää tuon totuuden uskovalle. Jumalan rakkaus tulee tärkeämmäksi kuin oma itseoikeutus arvostella negatiivisesti toisia.
En ole etsimässäkään hyväksyntää itsessäni Jumalan edessä, mutta Herra huomauttaa, että hei sandia, tuossa teet aivan tahtoni vastaisesti.

Ja on melko törkeää sanoa rakastavansa Herraa ja ihan rauhassa porskutella hänen sydämensä vastaisesti.

Tiedän että saan kaiken anteeksi. Eli siitä ei ole kysymys.
Otsikko: Vs: Sakarja
Kirjoitti: sandia - 06.01.22 - klo:14:09
Kyllä uskovallakin on lupa ottaa vastuu omista ajatuksista, teoista, puheista.
Otsikko: Vs: Sakarja
Kirjoitti: Stiina - 06.01.22 - klo:23:50
 :) Tämä on vain puhtaasti toisen sydämen tuntemattomuutta molemmin puolin syystä, jota en mieti. Tässä nyt avaat sisimpääsi hyvin, joten taas ainakin luulen ymmärtäväni. Täällä ei voi mielestäni ihan syvällisimpiä tuntojaan kirjoittaakaan, vaikka se olisi muuten hyvä asia. Muut asiat ja oppi ovat turvallisimpia keskustelun aiheita.
Tunnustan, että minun yleisin murheeni on, että en koskaan ole saanut kokea ymmärrystä mielestäni ihmisiltä, onneksi sentään sielunhoidollisista kirjoista ja Raamatustakin sentään. Tunnustan, että minusta on tullut syystä epämiellyttävän epäluuloinen ihminen vanhemmiten. Olen kuitenkin ristiriitainen, koska suuri tarve on olla rakastava ja välittävä, mutta syystä siis olkaamme varovaisia.
(Lukeudun särkyneisiin kristittyihin. En kestä sääliä enkä kylmyyttäkään.)
Otsikko: Vs: Sakarja
Kirjoitti: sandia - 07.01.22 - klo:14:13
Itse olen ollut niin vaikeissa tilanteissa, että jos olisin jäänyt uhriksi omassa ajattelumaailmassa, olisin tuhoutunut.
Mutta Herra tietää. Nöyrtymisen ja parannuksen kautta hän nostaa vaikka mistä. Ja sitten pikkuhiljaa avautuu tää kauhean yksinkertainen juttu: ei mistään muusta ole koskaan ollut kysekään. :D

Sitten tajuaa että kaikki muu valinta onkin syntiä. Jos jurnutan mielessäni toisista ihmisistä, ei Kristus todellakaan ainakaan minun kauttani tule esille.
Otsikko: Vs: Sakarja
Kirjoitti: Stiina - 08.01.22 - klo:11:41
 :) lämpimästi OK! Ei ole lahjakkaankaan helppo esittää uskoaan ja kokemuksiaan toisille varsinkaan foorumeilla.
Eksyminen on kuitenkin mahdollista kaikille ja pysyminen Kristuksessa ei ole helppoa eikä automaattista, tarvitaan kaikennäköistä eikä yksikään ole koko ajan täysin oikeassa asioista jne.

Luterilainen painaa syvästi mieleensä seuraavan Raamatun lauseen, jonka mukaan ojentautuu sekavassa ajassamme:

”mutta koska tiedämme, ettei ihminen tule vanhurskaaksi lain
teoista, vaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, niin
olemme mekin uskoneet Kristukseen Jeesukseen
tullaksemme vanhurskaiksi uskosta Kristukseen eikä lain
teoista, koska ei mikään liha tule vanhurskaaksi lain teoista”
Gal. 2:16

(Toivon, että kertomasi perusteella sinulla on omatunnon "ääni" eikä "henkiopas", jota luulet Jumalaksi  :-\ )
Otsikko: Vs: Sakarja
Kirjoitti: Natanael - 08.01.22 - klo:12:33
Joo, sehän olisi hyvä, jos luterilaisetkin tuon jakeen mieleensä painaisivat.
Otsikko: Vs: Sakarja
Kirjoitti: sandia - 08.01.22 - klo:16:02
:) lämpimästi OK! Ei ole lahjakkaankaan helppo esittää uskoaan ja kokemuksiaan toisille varsinkaan foorumeilla.
Eksyminen on kuitenkin mahdollista kaikille ja pysyminen Kristuksessa ei ole helppoa eikä automaattista, tarvitaan kaikennäköistä eikä yksikään ole koko ajan täysin oikeassa asioista jne.

Luterilainen painaa syvästi mieleensä seuraavan Raamatun lauseen, jonka mukaan ojentautuu sekavassa ajassamme:

”mutta koska tiedämme, ettei ihminen tule vanhurskaaksi lain
teoista, vaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, niin
olemme mekin uskoneet Kristukseen Jeesukseen
tullaksemme vanhurskaiksi uskosta Kristukseen eikä lain
teoista, koska ei mikään liha tule vanhurskaaksi lain teoista”
Gal. 2:16

(Toivon, että kertomasi perusteella sinulla on omatunnon "ääni" eikä "henkiopas", jota luulet Jumalaksi  :-\ )

Itse näen asian niin, että Raamatusta voi suoraan lukea ja sitten Pyhä Henki avaa sydäntä ottamaan sanan vastaan. :)
Sillä tavalla Jumala opettaa lastaan, siis sellaista joka on uudestisyntynyt ja siis pelastunut.
Otsikko: Vs: Sakarja
Kirjoitti: sandia - 08.01.22 - klo:18:29
12 Minulla on vielä paljon sanottavaa teille, mutta te ette voi nyt sitä kantaa.
13 Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa.

Joh 16:12.13
Otsikko: Vs: Sakarja
Kirjoitti: Stiina - 09.01.22 - klo:12:56
Niinpä!
Laitan tähän Johanneksen Evankeliumista vähän pitempään, voisi mielellään lukea koko kirjeen. Tuskin lauseessa tarkoitetaan "ennustamista" ja olisi aina todettava asialla olevan Pyhä Henki eikä joku muu henki, mikä on myös ylhäältä uudestisyntyneille mahdollista ja pettävää.
Joka päivä on noustava uuden ihmisen, uusi luomus ei ole ajassa kertatapahtuma, vaikka kaste on:
"16:13 Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa.   16:13 Vaan kuin se tulee, totuuden Henki, hän johdattaa teitä kaikkeen totuuteen; sillä ei hän puhu itsestänsä, vaan mitä hän kuulee, sitä hän puhuu, ja tulevaisia hän teille ilmoittaa.   16:13 Waan cosca totuuden Hengi tule/ hän johdatta teitä caicken totuuteen: sillä ei hän puhu idzestäns/ waan mitä hän cuule/ sitä hän puhu/ ja tulewaisia hän teille ilmoitta.
16:14 Hän on minut kirkastava, sillä hän ottaa minun omastani ja julistaa teille.   16:14 Hän on minua kunnioittava; sillä hän ottaa minun omastani ja ilmoittaa teille.   16:14 Hän on minua cunnioittawa: sillä hän otta minun omastani ja ilmoitta teille.
16:15 Kaikki, mitä Isällä on, on minun; sentähden minä sanoin, että hän ottaa minun omastani ja julistaa teille.   16:15 Kaikki, mitä Isällä on, ne ovat minun; sentähden minä sanoin, että hän ottaa minun omastani ja ilmoittaa teille.   16:15 Caicki mitä Isällä on/ ne owat minun/ sentähden minä sanoin: hän otta minun omastani/ ja ilmoitta teille.
16:16 Vähän aikaa, niin te ette enää minua näe, ja taas vähän aikaa, niin te näette minut.   16:16 Vähän ajan perästä ja ette näe minua, ja taas vähän ajan perästä te näette minun; sillä minä menen Isäni tykö.   16:16 WÄhän ajan peräst et te näe minua/ ja taas wähän ajan peräst te näettä minun: sillä minä menen Isäni tygö..."


---------------------
Suosittelen taas kuuntelemaan SRO.fi/tv tämän päivän saarnan tänään alkaa noin 11:20 kohdalla ja päättyy n. 11:50 klo.
Oli aamulla Pyhäpäivän esittely (rovasti Veli-Matti Hynninen) upea puhe ja hyvä. Vahinko, että niille ei ole toistoa olemassa tietääkseni. (Luterilaisille siis pääosin suosittelen.)
Otsikko: Vs: Sakarja
Kirjoitti: sandia - 09.01.22 - klo:16:00
Olen luterilainen, mutta pääosin luen Raamattua, en etsi "hyviä puhujia"
Lopetin sen 90 luvun puolivälissä. Luotan niihin opettajiin, joilta opin evankeliumin, mutta en ole sen jälkeen etsinyt "hyvää opetusta". Voidaksen osata päätellä, kuka on "hyvä opettaja", ihmisellä ON JO tulkinta mielesssään ja sitten etsii opettajia jotka ajattelevat samoin kuin hän. ???

Eli jos Pyhä Henki ei johda ihmistä totuuteen, niin ei se kyllä kenestäkään opettajasta tai seurakunnasta tule.
Otsikko: Vs: Sakarja
Kirjoitti: Taisto - 09.01.22 - klo:16:11
Voidakseni osata päätellä, kuka on "hyvä opettaja", ihmisellä ON JO tulkinta mielesssään ja sitten etsii opettajia jotka ajattelevat samoin kuin hän. ???

Eli jos Pyhä Henki ei johda ihmistä totuuteen, niin ei se kyllä kenestäkään opettajasta tai seurakunnasta tule.
Hyvin sanottu. Olen samaa mieltä.
Otsikko: Vs: Sakarja
Kirjoitti: Stiina - 09.01.22 - klo:18:22
 ;D Just. joo,
tietysti pitää sitä saamaansa tulkintaa ainoana oikeana ja haluaa jakaa sen muillekin. Ei ole olemassa kuin yksi oikea tulkinta, minkä totta kai vain Pyhä Henki antaa, miten ja kelle antaa, emme tiedä, mutta käsky lähetystyöhön myös lähellä oleville on olemassa.
Totuus tulee kaikille näkyväksi vasta Tuomion päivänä, mutta sitä ennen pitäisi voittaa mahdollisimman monta pelastukseen ja itsekin pysyä oikeassa uskossa, mikä ei ole automaatti eikä Pyhästä Hengestä ole ilmoitettu muuta kuin mitä on ilmoitettu ja eksytyksistä varoitetaan suuresti varsinkin viimeisinä päivinä. Emme voi ihmisparkoina olla Raamatun kanssa erimieltä. Jos ei luterilaisellakaan ole oikeata Kristusta sydämessään, niin tuskin pelastuu, vaikka kuinka uskoisin niin. On järkyttävää tietty tämä hajoaminen kristikunnassa, mutta autuas se, joka uskoo tosissaan (oikea heikkous on hyve eikä pahe), että Jeesus Nasaretilainen on Herra, johon turvaamme. Jumalalle emme mitään voi ja oikeat opettajat ovat tarpeen, tietenkin minä ja monet muut voivat olla teeskentelijöitä tai fariseuksia, mutta sydämeen me emme saa nähdä, ainoastaan arvioida opettamista ja puhetta ja jos emme ole uskossa emme sitä pysty tekemään.
Emme elä enää emmekä vielä Paratiisissa emmekä ole erehtymättömiä tai synnittömiä. Jos uskaltaisin, tuomitsisin monia  :o, mutta sitä valtaa minulla ei ole. Ymmärrän kuitenkin, että moni tulee menemään kadotukseen ja hämmästys Raamatun mukaan on suuri. Itse on katsottava eteensä ja pyydettävä ylhäältä apua nöyrästi. Itsevarmuus, ylpeys on syntiä ja lahkoajattelun merkki.
Meillä on (vain) "Joonan merkki". Ymmärrystäkin tarvitaan eikä vain kokemuksia ja tunteita. Omavanhurskaudesta varoitetaan vakavasti eikä huvikseen huvittuneena. Kukaan muu ei voi synnyttää oikeaa uskoa, kuin Pyhä Henki, joka on myös "maaperän" muokannut, jos on saanut, väkisin ei tee. On huono merkki, jos ei ole kiinnostunut, mitä muut kristityt ovat saaneet löytää.
Kuinka on sun sielus laita?
Miksi juuri sinä pääsisit Taivaaseen?
Oletko muka aina oikeassa?
Kuinkas luet/tulkitset? 
(Kysyttävä siis itseltään eikä toisilta ensisijaisesti ja usein. "hyttyset syö" ja maailma vie. Helpolla ei löydä oikeita opettajia, mutta vielä on paljon, kun sitä tutkii. Syyttä loukkaantuminen on pahasta. Joka seurakuntansa syyttä jättää, vaikka täydellisyyttä ei ole, joutuu mieron tielle ja suureen vaaraan.)
Otsikko: Vs: Sakarja
Kirjoitti: Paulus - 09.01.22 - klo:21:34

Joka seurakuntansa syyttä jättää, vaikka täydellisyyttä ei ole, joutuu mieron tielle ja suureen vaaraan.)

Tänään taitaa olla niin, että monet jättävät seurakuntansa syystä. Tai heidät erotetaan. Miten heille käy?
Otsikko: Vs: Sakarja
Kirjoitti: Stiina - 10.01.22 - klo:13:35
 :-* No nyt on hyvä kysymys Paulukselta!

Minun vastaukseni: tällainen kokemus on masentava ja ahdistava, joku on jopa päättänyt päivänsä  :'( . Herransa edessä näissäkin runsaslukuisissa tapauksissa jokainen kaatuu tai pysyy pystyssä. Täytyisi jaksaa pysyä pystyssä silti rukoillen apua ja selvitystä, mitä pitäisi tehdä.
- usein voi vain mennä toiseen seurakuntaan, (nykyisin mahdollisuudet heikommat syystä, vaikka seurakuntia on pilvin pimein).
- jää ulkoisesti kuuntelemaan ja lukemaan mediaa sekä kirjallisuutta Raamatun ymmärtämiseksi, (hämmästyttävän antoisaa, radiojumikset usein hyviä suunnasta riippumatta). Siinä missä yksinäisyys iskee, Pyhän Hengen läsnäolo ja Kristuksen kärsimisen kokeminen kirkastuu hitaasti ja varmasti. Henkisen tuskan tunteminen onkin hyväksi eikä vain kurjaa. Asiat myöskin usein selviävät parhain päin hitaasti mutta varmasti ja vaikka ei selviäisikään, uskoasi ei oteta sinulta pois, jos et halua tai ole välinpitämätön sen suhteen).
- niillä joilla ei vielä ole uskoa, pitäisi löytää opettava seurakunta eikä jäädä yksin, usein se johdatetaan tavalla tai toisella, jos todella haluaa.
- pelastus on kaikin tavoin valmis uskolla vastaanotettavaksi, joten seurakunnattomuus on vain maallinen kärsimys.
- asia on siis hlökohtainen ja uskonelämäänsä voi jatkaa yksinkin, muistaen, että "kaikki eivät pääse Taivaaseen" -Raamatun mukaan. Uskossa tulee siis silti pysyä ja Evankeliumia kuulla sekä olla rukousyhteydessä Jeesukseen yksin armosta. Ihmisellä itsellään on myös vastuu lahjana, vaikka "vapaata tahtoa" meillä ei ole, luterilaisena ymmärrän kiittää siitä, että ei ole, muuten toivokin menisi. ("Kaikki on Suuremmas Käres!")
Otsikko: Vs: Sakarja
Kirjoitti: sandia - 10.01.22 - klo:14:06
Ajattelin nyt kaikesta huolimatta jatkaa aiheesta.

Vaikka Sakarjan kirja on hyvin symbolinen, kuten ehkä jo sanoin, tavallaan muistuttaa siinä Ilmestyskirjaa, siellä on kuitenkin tuttuja jakeita, joita Evankeliumeissa mainitaan profetioina Jeesuksesta ja Hänen elämästään.

Luku 9:9,
Iloitse suuresti tytär Siion, riemuitse tytär Jerusalem, sillä sinun kuninkaasi tuleel sinulle! Vanhurskas ja auttaja hän on, on nöyrä ja ratsastaa aasilla, aasintamman varsalle.

Jeesus sanoi itsestään, että hän on nöyrä ja hiljainen sydämeltä.
Tässä kohdassa mainitaan nöyrä.

Se on aina lohduttanut ja puhutellut minua.

Otsikko: Vs: Sakarja
Kirjoitti: sandia - 16.01.22 - klo:12:36
Sakarjan kirjassa on todella paljon kohtia, mitkä ovat tuttuju UTsta.
Ja hyvin samanlaisia symbolisia juttuja, mitkä toistuvat Ilmestyskirjassa.

Tänä aamuna hyppäsi silmiini Sakarja 4:6: "Ei väellä eikä voimallani vaan minun hengelläni, sanoo Herra Sebaot".

Tuli mieleen ensimmäisen opiskeluvuoteni varmaan eka opiskelijailta KRSssä.
Kuulin eka kertaa siellä sen laulun: "ei ihmismielen mielen voimin vaan voimalla Jumalan"
Se puhutteli ja lohdutti minua paljon.

Otsikko: Vs: Sakarja
Kirjoitti: Stiina - 17.01.22 - klo:12:00
 :) Ihan hyvä lohdutus, mutta ei paras!
Otsikko: Vs: Sakarja
Kirjoitti: sandia - 20.01.22 - klo:14:05
Laitan vielä (ainakin) yhden jutun, mikä hyppäsi silmiini.
Ensinnäkin, Sakarjan kirja on ällistyttävän täynnä niitä jakeita, joihin viitataan UTssa ja mitkä kuvaavat Jeesuksen toiminnan eri vaiheita.  Myös hyvin samanlaisia symboleja kuin Ilmestyskirjassa.

Mutta se juttu,minkä halusin mainita on luvussa 9:2ssa
Luku kuvaa Israelin naapurikansojen tuomioita Jumalan määräämällä ajalla.

Jae 2: Herran sana toteutuu myös Hamatissa, Damaskoksen rajanaapurissa, jopa Tyroksessa ja Sidonissa, eikä niiden viisaus voi sitä estää.


Luku jatkuu siitä:

Tyros on rakentanut suojakseen mahtavan muurin,
koonnut hopeaa kuin hiekkaa,
kerännyt kasoittain kultaa.
4 Mutta Herra valloittaa kaupungin
ja lyö mereen sen muurit.
Tuli tuhoaa sen kokonaan.


Eli inhimillinen viisaus, vauraus, teknologia EI varjele ihmistä Jumalan tuomiolta, ei auta pääsemään Jumalaa karkuun.

Siksi ei kannata luottaa inhimilliseen voimaan. Se tulee pettämään.
Otsikko: Vs: Sakarja
Kirjoitti: Natanael - 20.01.22 - klo:21:08
Tässä tietoa Tyyron kohtalosta.

https://apowiki.fi/wiki/Yliluonnollinen_tietous_Raamatussa
Otsikko: Vs: Sakarja
Kirjoitti: Taisto - 21.01.22 - klo:10:26
Tässä tietoa Tyyron kohtalosta.

https://apowiki.fi/wiki/Yliluonnollinen_tietous_Raamatussa
Tuossa onkin mielenkiintoista tietoa siitä, että tapahtumat ovat etukäteen Jumalan tiedossa ... eivätkä ole sattumaa.

Tulee mieleen, kuinka tarkasti Jumala tietää koko ihmiskunnan osalta, mitä ja milloin tulee tapahtumaan. Ehkä me vain luulemme (ja johtajamme luulevat), että me itse päätämme asioista?
Otsikko: Vs: Sakarja
Kirjoitti: sandia - 21.01.22 - klo:13:58
Juu tuo muinaisten valtakuntien rooli Israelin historiassa toistuu VTssa. Ensin Jumala varoittaa profetioissa kansaansa ja kehottaa parannukseen. Porukka ei tee kuuntele Herran sanaa ja Jumalan profeetat alkavat antaa varoittavia sanoja tulevasta tuomiosta, jos parannusta ei tule. Seuraavaksi profeetan tehtävänä on selvästi julistaa Jumalan tuomio samalla kun vielä kehottaa kääntymään Hänen puoleensa. Sitten tuomio tulee.

Tuomioon Herran näytti käyttävän näitä mahtavia valtakuntia.  Samaiset profeetat julistavat tuomion näille valkunnille niiden jumalattomuudesta, röykeydestä, Luojansa uhmailusta. Ja Raamatussa on myös sitten kuvauksia näiden valtakuntien tai niiden kuninkaiden kohtalosta.

Eli todella se kaikki on täysin Herra käsissä.

Olisi jotenkin epäloogista ajatella, että Herra olisi menettänyt tämän otteen maailmasta.