Kirjoittaja Aihe: Pyhä Henki  (Luettu 62329 kertaa)

Veera

  • Vieras
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #30 : 07.01.14 - klo:11:51 »
Minua huolestuttaa, että tässä ketjussa ei haluta tunnustaa, että Jeesus täyttää Pyhällä Hengellä tänäänkin? Samalla tavalla kuin opetuslasten kohdalla. Onneksi Hän täyttää ja se on täysin raamatullista.

Minua huolestuttaa enemmän se, että kuvitellaan Pyhällä Hengellä täyttyminen jonkinlaiseksi joukkokokemukseksi, joka saadaan tietyllä menetelmällä ja jonka luullaan olevan se alkuperäinen. Vaikka ääntä on, kokemus voi olla kuitenkin epäaito ja jopa täysin vääristä lähteistä peräisin. Jälkimmäistäkin olen joutunut näkemään.

Tässä ketjussa sellaisesta ei ole ymmärtääkseni puhe, vaan siitä, kun ihminen täyttyy Pyhällä Hengellä. Lydia kysyi, että millaisia vaikutuksia Pyhällä Hengellä täyttymisestä on. Hänen kysymyksensä jotenkin sivuutettiin ja alettiin puhua muusta. Tuli sellainen vaikutelma (joka voi olla täysin väärä ja omaa kuvitelmaani), että Pyhällä Hengellä täyttymistä ei joku tunnusta nykyisin tapahtuvan.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #31 : 07.01.14 - klo:12:52 »
Tuli sellainen vaikutelma (joka voi olla täysin väärä ja omaa kuvitelmaani), että Pyhällä Hengellä täyttymistä ei joku tunnusta nykyisin tapahtuvan.

Ei kai aitoa Pyhällä Hengellä täyttymistä myös nykyajassa ole kukaan tehnyt kyseenalaiseksi. Mutta se on syytäkin tehdä kyseenalaiseksi, mitä nykyisin pidetään Hengellä täyttymisenä.

Urho Muroma sanoi, että henkikaste on sitä, että sinä saat Pyhän Hengen ja että Pyhällä Hengellä täyttyminen on sitä, että Pyhä Henki saa sinut. Jälkimmäinen merkitsee käsitykseni mukaan sitä, että Kristuksen kaikkivoipaisuus, sovitus ja ristin työ nousevat uskonelämän keskukseen.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #32 : 07.01.14 - klo:13:01 »
Jotkut tarkoittavat tässä keskustelussa Pyhällä Hengellä täyttymisellä aivan ilmeisesti kielilläpuhumisen armolahjaa.

Ne asiathan eivät ole synonyymejä, vaikka armolahjat ovatkin Pyhän Hengen ilmenemistä ihmisessä.

Hyvin todennäköisesti tämä jae on vaikuttanut paljon käsityksiin:
"Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä."
(Ef. 5:18)

Monet ajattelevat, että Pyhällä Hengellä täyttymisen kuuluu olla ulkonaisesti juopumuksen tapaista, äänekästä ja inhimilllisesti nähtynä sekavaa ja järjetöntä käytöstä.

Poissa Tosikko

  • Viestejä: 639
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #33 : 07.01.14 - klo:15:11 »
Minusta on aika arveluttavaa, että nyt puhutaan kaikkein pyhimmästä mahdollisesta, Jumalan Pyhästä Hengestä, aivan kuin jostakin tavarasta
tai aineesta, sen saatavuudesta ja hankintamenetelmistä.

Pyhää Henkeä käytetään letkautteluvälineenä, jolla koetetaan saattaa ei-kirkollisesti uskovat ihmiset hölmön asemaan.

Nykyään on kaikilla mahdollisuus päästä kirkolliseksi, kuten vaikka helluntaikirkko, vapaakirkko, baptistikirkko yms.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #34 : 07.01.14 - klo:15:17 »
Minusta on aika arveluttavaa, että nyt puhutaan kaikkein pyhimmästä mahdollisesta, Jumalan Pyhästä Hengestä, aivan kuin jostakin tavarasta
tai aineesta, sen saatavuudesta ja hankintamenetelmistä.

Pyhää Henkeä käytetään letkautteluvälineenä, jolla koetetaan saattaa ei-kirkollisesti uskovat ihmiset hölmön asemaan.

Nykyään on kaikilla mahdollisuus päästä kirkolliseksi, kuten vaikka helluntaikirkko, vapaakirkko, baptistikirkko yms.
Tarkoitin kirkollisilla evankelis-luterilaisia.

Lydia

  • Vieras
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #35 : 07.01.14 - klo:15:24 »
Mitä nyt olette mieltä tästä mitä tapahtui Elisabetille? Olen vissiin useaan kertaan maininnut tapahtmasta mutta ei ole herättänyt keskustelua.

41. Ja kun Elisabet kuuli Marian tervehdyksen, hypähti lapsi hänen kohdussansa; ja Elisabet täytettiin Pyhällä Hengellä.
42. Ja hän puhkesi puhumaan suurella äänellä ja sanoi: "Siunattu sinä vaimojen joukossa, ja siunattu sinun kohtusi hedelmä!
43. Ja kuinka minulle tapahtuu tämä, että minun Herrani äiti tulee minun tyköni?
44. Sillä katso, kun sinun tervehdyksesi ääni tuli minun korviini, hypähti lapsi ilosta minun kohdussani.
45. Ja autuas se, joka uskoi, sillä se sana on täyttyvä, mikä hänelle on tullut Herralta!"
46. Ja Maria sanoi: "Minun sieluni suuresti ylistää Herraa,
47. ja minun henkeni riemuitsee Jumalasta, vapahtajastani;
48. sillä hän on katsonut palvelijattarensa alhaisuuteen. Katso, tästedes kaikki sukupolvet ylistävät minua autuaaksi.
49. Sillä Voimallinen on tehnyt minulle suuria, ja hänen nimensä on pyhä,
50. ja hänen laupeutensa pysyy polvesta polveen niille, jotka häntä pelkäävät.
51. Hän on osoittanut voimansa käsivarrellaan; hän on hajottanut ne, joilla oli ylpeät ajatukset sydämessään.
52. Hän on kukistanut valtiaat valtaistuimilta ja korottanut alhaiset.
53. Nälkäiset hän on täyttänyt hyvyyksillä, ja rikkaat hän on lähettänyt tyhjinä pois.
54. Hän on ottanut huomaansa palvelijansa Israelin, muistaaksensa laupeuttaan
55. Aabrahamia ja hänen siementänsä kohtaan iankaikkisesti, niinkuin hän on meidän isillemme puhunut."

Poissa Tosikko

  • Viestejä: 639
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #36 : 07.01.14 - klo:15:35 »
Minusta on aika arveluttavaa, että nyt puhutaan kaikkein pyhimmästä mahdollisesta, Jumalan Pyhästä Hengestä, aivan kuin jostakin tavarasta
tai aineesta, sen saatavuudesta ja hankintamenetelmistä.

Pyhää Henkeä käytetään letkautteluvälineenä, jolla koetetaan saattaa ei-kirkollisesti uskovat ihmiset hölmön asemaan.

Nykyään on kaikilla mahdollisuus päästä kirkolliseksi, kuten vaikka helluntaikirkko, vapaakirkko, baptistikirkko yms.
w
Tarkoitin kirkollisilla evankelis-luterilaisia.

Eiköhän ne itse saata itsensä kummalliseen valoon, ei tässä salaliittoteoriaa kannata luoda.

Olen ollut tämän sankarin ainakin parissa bileissa, mutta toivottasti enää lasten hyväksikäyttö menee näin pitkälle.
www.youtube.com/watch?v=apFjbtpxauQ

Tekniikka hallussa. Porukka pitää toisiaan käsistä, jolloin kaatuvat kaataa nekin jotka eivät muuten kaatuisi.

« Viimeksi muokattu: 07.01.14 - klo:15:37 kirjoittanut Tosikko »

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #37 : 07.01.14 - klo:15:38 »
Minusta on aika arveluttavaa, että nyt puhutaan kaikkein pyhimmästä mahdollisesta, Jumalan Pyhästä Hengestä, aivan kuin jostakin tavarasta
tai aineesta, sen saatavuudesta ja hankintamenetelmistä.

Pyhää Henkeä käytetään letkautteluvälineenä, jolla koetetaan saattaa ei-kirkollisesti uskovat ihmiset hölmön asemaan.

Nykyään on kaikilla mahdollisuus päästä kirkolliseksi, kuten vaikka helluntaikirkko, vapaakirkko, baptistikirkko yms.
w
Tarkoitin kirkollisilla evankelis-luterilaisia.

Eiköhän ne itse saata itsensä kummalliseen valoon, ei tässä salaliittoteoriaa kannata luoda.

Olen ollut tämän sankarin ainakin parissa bileissa, mutta toivottasti enää lasten hyväksikäyttö menee näin pitkälle.
www.youtube.com/watch?v=apFjbtpxauQ

Tekniikka hallussa. Porukka pitää toisiaan käsistä, jolloin kaatuvat kaataa nekin jotka eivät muuten kaatuisi.
Miten tämä nyt liittyy tähän asiaan?
Mitä haluat sanoa?

Poissa Tosikko

  • Viestejä: 639
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #38 : 07.01.14 - klo:15:41 »
Minusta on aika arveluttavaa, että nyt puhutaan kaikkein pyhimmästä mahdollisesta, Jumalan Pyhästä Hengestä, aivan kuin jostakin tavarasta
tai aineesta, sen saatavuudesta ja hankintamenetelmistä.

Pyhää Henkeä käytetään letkautteluvälineenä, jolla koetetaan saattaa ei-kirkollisesti uskovat ihmiset hölmön asemaan.

Nykyään on kaikilla mahdollisuus päästä kirkolliseksi, kuten vaikka helluntaikirkko, vapaakirkko, baptistikirkko yms.
w
Tarkoitin kirkollisilla evankelis-luterilaisia.

Eiköhän ne itse saata itsensä kummalliseen valoon, ei tässä salaliittoteoriaa kannata luoda.

Olen ollut tämän sankarin ainakin parissa bileissa, mutta toivottasti enää lasten hyväksikäyttö menee näin pitkälle.
www.youtube.com/watch?v=apFjbtpxauQ

Tekniikka hallussa. Porukka pitää toisiaan käsistä, jolloin kaatuvat kaataa nekin jotka eivät muuten kaatuisi.
Miten tämä nyt liittyy tähän asiaan?
Mitä haluat sanoa?

Mitä tykkäsit videosta?

Veera

  • Vieras
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #39 : 08.01.14 - klo:09:59 »
Mitä nyt olette mieltä tästä mitä tapahtui Elisabetille? Olen vissiin useaan kertaan maininnut tapahtmasta mutta ei ole herättänyt keskustelua.

41. Ja kun Elisabet kuuli Marian tervehdyksen, hypähti lapsi hänen kohdussansa; ja Elisabet täytettiin Pyhällä Hengellä.
42. Ja hän puhkesi puhumaan suurella äänellä ja sanoi: "Siunattu sinä vaimojen joukossa, ja siunattu sinun kohtusi hedelmä!
43. Ja kuinka minulle tapahtuu tämä, että minun Herrani äiti tulee minun tyköni?
44. Sillä katso, kun sinun tervehdyksesi ääni tuli minun korviini, hypähti lapsi ilosta minun kohdussani.
45. Ja autuas se, joka uskoi, sillä se sana on täyttyvä, mikä hänelle on tullut Herralta!"
46. Ja Maria sanoi: "Minun sieluni suuresti ylistää Herraa,
47. ja minun henkeni riemuitsee Jumalasta, vapahtajastani;
48. sillä hän on katsonut palvelijattarensa alhaisuuteen. Katso, tästedes kaikki sukupolvet ylistävät minua autuaaksi.
49. Sillä Voimallinen on tehnyt minulle suuria, ja hänen nimensä on pyhä,
50. ja hänen laupeutensa pysyy polvesta polveen niille, jotka häntä pelkäävät.
51. Hän on osoittanut voimansa käsivarrellaan; hän on hajottanut ne, joilla oli ylpeät ajatukset sydämessään.
52. Hän on kukistanut valtiaat valtaistuimilta ja korottanut alhaiset.
53. Nälkäiset hän on täyttänyt hyvyyksillä, ja rikkaat hän on lähettänyt tyhjinä pois.
54. Hän on ottanut huomaansa palvelijansa Israelin, muistaaksensa laupeuttaan
55. Aabrahamia ja hänen siementänsä kohtaan iankaikkisesti, niinkuin hän on meidän isillemme puhunut."

Ensimmäisenä ainakin se asia tästä tulvailee, että tämä on erityisen siunaava. Tätä lukiessa tulee todella siunatuksi. Turhaan ei puhuta Pyhän Hengen ja Hänen läsnäolonsa suloisuudesta. Myös Sakarias täytettiin Pyhällä Hengellä. Ihania asioita.

Lydia

  • Vieras
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #40 : 08.01.14 - klo:14:31 »
Niin minuakin siunaa tuo kohta Raamatussa äärettömästi.

Täällä kun väännetään ja käännetään milloin ja miten täytytään Pyhällä Hengellä ja miten se oikeaoppisesti vaikuttaa, siksi otin esimerkin ja toivon että saan kannanottoja vielä muiltakin.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #41 : 08.01.14 - klo:17:38 »
Niin minuakin siunaa tuo kohta Raamatussa äärettömästi.

Täällä kun väännetään ja käännetään milloin ja miten täytytään Pyhällä Hengellä ja miten se oikeaoppisesti vaikuttaa, siksi otin esimerkin ja toivon että saan kannanottoja vielä muiltakin.

No, tässä tulee yksi kannanotto.

Me ihmiset asettaisimme Jumalan käsitystemme mukaisiin kaavoihin. Ja jos Jumala ei siihen suostu, me hyväksymme jumalaksi minkä tahansa, joka toimiii jollakin uudella ja oudolla tavalla. Tämä lienee syy siihen, että mitä kummallisimpia ilmiötä selitellään Pyhän Hengen työksi.

Jumala ei kuitenkaan suostu siihen, että Hän toimisi vastoin Sanaansa ja siksi meidän on pitäydyttävä siihen, vaikka se ei sopisikaan ennakko-odotuksiimme.

Uskon, että Jumala voi täyttää ihmisen eri tavoin, joillakin se tapahtuu ryöppynä ja  yht'äkkisenä kokemuksena, joillakin hiljaisena ja pitemmän ajan kuluessa. Mutta hedelmät kypsyvät aikanaan ja niistä voi päätellä, onko täyttyminen ollut Jumalan aikaansaannosta.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #42 : 08.01.14 - klo:18:11 »
Tuohon Elisabetin tapaukseen liittyen, on hyvä tiedostaa, että lähes kaikissa VT:n kirjoissa puhutaan Pyhästä Hengestä.

Esimerkiksi

Ps.51:11
"Älä heitä minua pois kasvojesi edestä, äläkä ota minulta pois Pyhää Henkeäsi."

Tuom. 6:34
Silloin Herran henki täytti Gideonin

Tuosta jakeesta muistaakseni Horton kertoo, että sen voisi kääntää kirjaimellisesti 'Pyhä Henki pukeutui Gideonilla'.
En kykene asiaa tarkistamaan, koska en osaa alkukieliä. Pelkästään sanakirjoja käyttäen ei taida tuo selvitä.


Vaikka olen päätynyt erilaisiin lopputuloksiin, suosittelenkin lukemaan tämän kirjan:

Stanley M. Horton: Mitä Raamattu sanoo Pyhästä Hengestä (Aikamedia 1996)


Lydia

  • Vieras
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #43 : 08.01.14 - klo:18:13 »
Mitä olet mieltä Knuutti siitä että Elisabet täytettiin Pyhällä Hengellä ja hän profetoi?

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #44 : 08.01.14 - klo:18:20 »
Mitä olet mieltä Knuutti siitä että Elisabet täytettiin Pyhällä Hengellä ja hän profetoi?

En ole saanut muodostettu kokonaisnäkymystä VT:n ajan uskovista (Elisabet oli myös sellainen) ja Pyhästä Hengestä heissä.
Näyttäisi siltä, että Pyhä Henki ilmeni tai ainakin Raamatussa puhutaan Pyhästä Hengestä vain harvojen kohdalla.


Lainaus käyttäjältä: 4. Moos. 11:
16 Silloin Herra puhui Moosekselle: "Kutsu kokoon minua varten seitsemänkymmentä miestä Israelin vanhimpia, jotka tiedät kansan vanhimmiksi ja päällysmiehiksi; tuo heidät ilmestysmajalle, ja he asettukoot sinne sinun kanssasi.
17 Minä sitten astun alas ja puhun siellä sinun kanssasi ja otan henkeä, joka sinussa on, ja annan heille; siten he voivat auttaa sinua tuon kansataakan kantamisessa, ettei sinun tarvitse sitä yksinäsi kantaa.