Kirjoittaja Aihe: Erityisiä opetuksia Raamatusta  (Luettu 15210 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #330 : 31.05.22 - klo:12:33 »
Pitänee kaivaa esiin Sauerin kirjat, jotka ovat ehkä aikoinaan olleet liian vaikeatajuisia. Luulen, että minulta löytyy ainakin Tuo Ristiinnaulitun riemuvoitto ja Maailman lunastuksen aamurusko. Tuota jälkimmäistä olen ainakin yrittänyt lukea, mutta kesken lienee jäänyt. Jospa se nyt avautuisi.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #331 : 11.06.22 - klo:12:03 »
Minusta Rosenius on erittäin hyvä ja luotettava! Saanen kopioda pari juuri löytämääni kirkasta evankeliumin saarnaa tänne itselleni virkistyjseksi.  :)

"Monien määräysten joukossa pääsiäislampaan syömisestä löytyy myöskin tämä: pääsiäislammas on kokonaan syötävä, ei mitään saa jättää seuraavaa päivää varten. Jos jotain tähteeksi jää, on se poltettava. Ihmeellinen määräys!

Pääsiäislammas oli syötävä kokonaan. Ymmärrätkö? Ymmärrätkö mitä Herra tämän kautta tahtoo sanoa? Et saa Kristuksesta omistaa vain sitä, mikä sinua miellyttää. Sinun on otettava hänet kokonaan, semmoisena kuin Jumala hänet meille on antanut, viisautena, vanhurskautena, pyhityksenä ja lunastajana.

Tässä ei auta autuuden tiehen nähden valikoiminen, ajatteleminen ja päätöksen teko. Sen on Jumala jo ennakolta määrännyt. Sinun on vain kuunneltava ja toteltava. Se, joka ei tahdo pääsiäistä viettää, olkoon viettämättä.
Mutta, joka tahtoo, hän tehköön sen kuten on määrätty. Karitsaa ei saa paloitella; se on syötävä kokonaan.

Muutamat paloittelevat Karitsan niin, että Kristus kelpaa heille ainoastaan viisaudeksi ja profeetaksi. He nauttivat hänen jaloista opetuksistaan, mutta muuhun hän ei kelpaa. He eivät tarvitse häntä. He eivät tunne synnin hätää, eivätkä siis tarvitse vanhurskaudekseen hänen lunastustaan.

Eivät he tarvitse häntä ylimmäiseksi papikseen. Hän ei liioin saa tulla heidän kuninkaakseen ja hallita heitä. Hän ei saa heitä pyhittää ja pelastaa. Nämä ovat niitä, jotka järjellään vastaan ottavat kristinuskon. Heillä ovat sen totuudet ainoastaan selvinä, hyvin järjestettyinä käsitteinä ja mietelminä.

Mutta he eivät koskaan sovita niitä omaan itseensä, ei omaan sydämeensä, omaan elämäänsä. Oi, miten kauheasti he pilkkaavat pyhintä. Tämmöisille tutkiville järkikristityille Herra kerran sanoo: »Jos olisitte sokeat, niin teillä ei olisi syntiä; mutta nyt te sanotte: me näemme; sen takia syntinne jää olemaan.»

Toiset taas pitävät Kristusta ainoastaan esikuvana ja pyhityksenä ajatellen hänen siten tulevan vanhurskaudeksemme. Nämä tahtovat tehdä Kristuksen vain kuninkaaksi. He pitävät ääntä hänen seuraamisestaan, nöyryydestä, rukouksesta, kieltäymyksestä ja siitä, mitä heidän itsensä tulee tehdä ja olla.

Tällä tavoin he luovat ympärilleen ihmeellisen valohohteen, josta voisi luulla heitä kaikkein vakavimmiksi kristityiksi. Mutta kaiken tämän takana piilee pohjaton kuvittelu. Heidän vakava hurskautensa on suuriarvoinen heidän omissa silmissään, jonka tähden he eivät koskaan voi tulla kadotetuiksi, vaivaisiksi syntisiksi, joilla on elämänsä ja lohdutuksensa ainoastaan Kristuksen sovintoveressä.

Vaikka he järjellään tunnustavatkin uskon oppinsa, niin pysyy heidän sydämensä aina kumminkin kiinni siinä, mitä he tekevät, tahi mitä heidän tulisi tehdä. Se on heidän ensimmäisensä ja viimeisensä, se on kuin laulu heidän huulillaan.

Mutta se virsi, jota autuaat Siionin vuorella laulavat: »Karitsa, joka on teurastettu, on arvollinen saamaan voiman ja rikkauden ja viisauden ja väkevyyden ja kunnian ja kirkkauden ja ylistyksen», ei kaiu heidän sydämessään. Siellä kaikuu vain: »Karitsa on esikuvamme ja on pyhittänyt meitä hengellään.»

Tämä osoittaa, että heidän sydämensä aarteena ja lohdutuksena on se, mikä heissä itsessään on tapahtunut, eikä se mitä Karitsa on verellään meille ansainnut. ja mitä siitä sanomme? Heille on sanottava:

»Tämä teidän hartautenne ja jumalisuutenne on hyvä ja kiitettävä asia, mutta vahinko, ettette mene vähän syvemmälle asiassa, siihen asti, että te kaikessa tässä tulisitte häpeään ja aivan köyhinä, kadotettuina syntisinä oppisitte, että kaikki tämä on Jumalan edessä mitätöntä.
Hänelle kelpaa vain Karitsa, joka on tullut teurastetuksi ja verellään on ostanut ihmiset Jumalalle.
Onpa niitäkin, joille Kristus kyllä kelpaa syntien sovittajaksi, mutta ei pyhitykseksi. Kristittyjen pienessä laumassa ovat nämä niitä lihallismielisiä vaeltajia, jotka halulla kuuntelevat suloista sanomaa siitä, etteivät synnit tuomitse meitä ja etteivät hyvät teot tee meitä autuaiksi, mutta eivät tahdo kuulla lihan kuolettamisesta ja Kristuksen seuraamisesta.

He nurisevat ja valittavat, että semmoisella opilla heidän omiatuntojansa pakotetaan lain orjuuteen. Luther sanoo heistä: »He kuorivat ainoastaan evankeliumin vaahdon». He puhuvat paljon armosta ja heissä ei huomaa Herran pelon henkeä, vaan he elävät aivan vapaasti synneissään ja vääryydessä.

Ne ovat niitä oksia viinipuussa, jotka eivät kanna hedelmää ja joita ei puhdisteta, taivuteta ja karsita, vaan ne saavat kasvaa vapaasti ja valitsevat itse itsellensä muodon. Kristus ei ole heidän ojennusnuoransa.»

Mitä sanomme heille? Teidän kiivautenne evankeliumin ja omantunnon vapauden puolesta on oivallinen, mutta minkä takia ette rakasta kuritusta? Eikö Kristus ja apostolit ole puhuneet meille myös nuhteen sanoja? Jokainen kirjoitus, Jumalan henkivaikutuksesta syntynyt, on myös hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi, kasvatukseksi vanhurskaudessa, jotta Jumalan ihminen olisi täydellinen, kaikkiin hyviin tekoihin valmistunut.

Kuule: Karitsaa ei saa paloitella, se on syötävä kokonaan! Kaikki nämä eksyvät siinä, että he ajattelevat enemmän kuin kuulevat, eivätkä ota vaaria Jumalan sanasta. Huomaa sen takia: Karitsa on syötävä kokonaan."
( C. O. Rosenius)





Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #332 : 14.06.22 - klo:13:55 »
Herramme Jeesus Kristus sanoo: "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää (Matt. 28:19-20); joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen" (Mark. 16:16)

Poissa pax

  • Viestejä: 1698
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #333 : 16.06.22 - klo:08:19 »
Kuuntelin luterilaista opetusta, Liisi Jokiranta Kuninkaan paluu, löytyy YouTubesta.

Liisi Jokirantaa on huippu hyvä kuunnella, puhuu aina asiaa ja erittäin miellyttävä puhetyyli ja ääni.
« Viimeksi muokattu: 16.06.22 - klo:10:04 kirjoittanut pax »

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #334 : 17.06.22 - klo:18:07 »
 :) peukutan!


Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #336 : 05.07.22 - klo:13:09 »
Hyvä kerrata näitä aina välillä!  :)

"Kymmenen käskyä
Jumalan käskyt ovat elämänohjeita. Käskyjen avulla Jumala haluaa suojella ja auttaa meitä elämään hyvän elämän.

Jeesuksen elämänohje on: ”Rakasta Jumalaa kaikkein eniten ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi” Lk. 10:27

Jos noudatamme käskyjä, kaikkien on hyvä elää. Käskyjen rikkomisella on laajat seuraukset. Käskyjen rikkominen vaikuttaa perheeseen ja yhteiskuntaan.

Kukaan meistä ei pysty noudattamaan täydellisesti Jumalan käskyjä. Ne näyttävät virheemme ja itsekkyytemme. Käskyt ohjaavat meitä hakemaan apua Jumalalta. Siksi elämämme tärkein asia on usko Jumalaan.

1. käsky
Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia.

Jumala on. Hän on luonut sinut.

Jumalalta saat kaiken hyvän. Voit aina turvautua Jumalaan. Hän tahtoo olla sinulle tärkein.

2. käsky
Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä.

Älä halveksi äläkä pilkkaa Jumalaa.

Voit aina pyytää Jumalalta apua. Rukoile ja kiitä häntä.

3. käsky
Pyhitä lepopäivä.

Jumala antaa työn ja levon. Muista levätä.

Jumala tahtoo kohdata sinut. Sen vuoksi rukoileminen ja Raamatun lukeminen on tärkeää. Näin teemme myös seurakunnan yhteisessä jumalanpalveluksessa.

4. käsky
Kunnioita isääsi ja äitiäsi.

Jumala tahtoo, että äiti ja isä huolehtivat lapsesta. Vanhemmat kasvattavat lasta ja kertovat hänelle Jumalasta.

Äiti ja isä ovat antaneet lapselleen elämän lahjan. Siitä saamme olla aina heille kiitollisia. Lapsen tulee pitää vanhempiaan tärkeinä.

Joidenkin ihmisten tehtävänä on päättää ja huolehtia yhteisistä asioista. He ovat vallankäyttäjiä. Jumala tahtoo, että kunnioitamme heitä.

5. käsky
Älä tapa.

Jokaisen ihmisen elämä on arvokas. Ketään ei saa vahingoittaa teoilla tai sanoilla. Älä aiheuta kärsimystä kenellekään, vaan auta kaikkia ihmisiä.

Niiden, joilla on valtaa, tulee puolustaa heikompia.

6. käsky
Älä tee aviorikosta.

Jumala loi ihmiset miehiksi ja naisiksi.

Jumala on antanut avioliiton perheen turvaksi. Puolisoiden tehtävänä on rakastaa ja kunnioittaa toisiaan. Omaa avioliittoa ja toisten ihmisten avioliittoja tulee suojella.

Jokainen on vastuussa puheistaan ja teoistaan.

7. käsky
Älä varasta.

Raha ja omaisuus ovat Jumalan hyviä lahjoja. Varastaminen on väärin. Toisen omaisuuden vahingoittaminen tahallaan on myös varastamista.

Meillä on vastuu toinen toisistamme ja myös luonnosta ja ympäristöstä.

8. käsky
Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi.

Älä valehtele. Puhu aina totta.

Toisesta ihmisestä ei saa puhua pahaa. Kerro hänestä hyviä asioita.

9. käsky
Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta.

Jumala tietää myös ajatuksesi. Siksi et saa kadehtia tai juonitella itsellesi toisen ihmisen omaisuutta.

Älä aja omaa etuasi toisen kustannuksella.

10. käsky
Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu.

Läheiset ihmiset ovat Jumalan lahjaa. Siksi kenellekään ei saa aiheuttaa vahinkoa. Älä tavoittele itsellesi toisen ihmisen elämään kuuluvia ihmisiä ja asioita.

Tee toiselle ihmiselle hyvää. Suojele ja tue häntä kaikessa.

Kymmenen käskyä
Herran siunaus
Uskontunnustus
Isä meidän -rukous

https://selko.evl.fi/usko-ja-elama/kymmenen-kaskya/

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #337 : 06.07.22 - klo:13:20 »
"Mooseksen lain kokonaisuuteen kuuluu myös kymmenen käskyn laki. Ja yhden osan rikkominen rikkoo näin ollen koko lain: ”Jotka pitäytyvät lain tekoihin, ovat kirouksen alaisia. Onhan kirjoitettu: ”Kirottu on jokainen, joka ei pysy kaikessa, mitä lain kirjaan on kirjoitettu, eikä tee sen mukaan.” Kristus lunasti meidät vapaiksi lain kirouksesta, kun Hän tuli kiroukseksi meidän puolestamme, sillä on kirjoitettu: ”Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu.” Gal. 3:10,13."

https://jeesus-on-herra.com/orjuuden-kahleet/


Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #338 : 08.07.22 - klo:18:32 »
Erittäin vahvistavaa!  Kiitollisena löysin.   :D  (Aika on erittäin paha!)

https://ilosanoma.net/documents/Perisynti.pdf


Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #339 : 11.07.22 - klo:14:46 »
TÄRKEÄÄ SISÄISTÄÄ etei eksyisi!

"Jer. 23:16-23, Näin sanoo HERRA
LasseHietanen
päivitetty 29.7.2019 6:29

Sebaot: Älkää kuunnelko, mitä puhuvat nuo profeetat, jotka profetoivat teille ja täyttävät teidät turhilla toiveilla. Oman sydämensä näkyjä he puhuvat, eivät he profetoi HERRAN käskystä. 17. He hokevat halveksijoilleni: 'HERRA on puhunut: Teillä on oleva rauha!' Kaikille, jotka vaeltavat paatunein sydämin, he sanovat: 'Ei teitä kohtaa onnettomuus.' 18. Mutta kuka on ollut mukana HERRAN neuvottelussa, nähnyt Hänet ja kuullut Hänen Sanansa? Kuka on tarkkaan kuunnellut Hänen Sanojaan ja ymmärtänyt ne? 19. Katso, HERRAN kiivas myrsky puhkeaa, pyörremyrsky riehuu jumalattomien pään päällä. 20. HERRAN viha ei asetu, ennen kuin Hän on täysin toteuttanut sydämensä ajatukset. Aikojen lopulla te sen hyvin ymmärrätte. 21. Minä en ole lähettänyt noita profeettoja, mutta silti he juoksevat; minä en ole puhunut heille, mutta silti he profetoivat. 22. Jos he olisivat olleet mukana minun neuvottelussani, he julistaisivat minun Sanaani kansalleni ja saisivat sen palaamaan pahalta tieltään ja pahoista teoistaan. 23. HERRA sanoo: Olenko minä Jumala vain läheltä, enkö ole Jumala myös kaukaa? 24. Voiko joku piiloutua sellaiseen paikkaan, etten minä häntä näkisi? sanoo HERRA. Enkö minä täytä taivasta ja maata? sanoo HERRA. 25. Minä olen kuullut, mitä julistavat nuo profeetat, jotka profetoivat ninun nimessäni valhetta sanoen: 'Olen nähnyt unta, olen nähnyt unta!' 26. Kuinka kauan tätä jatkuu? Mitä on mielessä noilla prfetoilla, jotka profetoivat valhetta ja oman sydämensä petosta? 27. Aikovatko he unillaan, jotka he kertovat toisilleen, saada kansani unohtamaan minun nimeni? Niinhän heidän isänsä unohtivat minun nimeni Baalin tähden. 28. Se profeetta, jolla on uni, kertokoon unensa, mutta se, jolla on minun Sanani, puhukoon Sanani uskollisesti. Mitä tekemistä akanoilla on jyvien seassa? sanoo HERRA. 29. Eikö minun Sanani ole niinkuin tuli, sanoo HERRA, ja kuin moukari, joka murskaa kallion?  Komment. os. 23:20 ”Aikojen lopulla te sen hyvin ymmärrätte” viittaa tässä siihen, että ihmiset näkisivät tämän profetian toteutumisen, kun Jerusalem valloitetaan.  23:21-24 Ne, jotka väittivät puhuvansa Jumalan puolesta, syyllistyivät muodostamaan lyhytnäköisen ”kulmakuntajumalan”, jonka kiinnostus on rajallista. Jumala ilmaisee kaikkivoipaisuutensa kysymyksellä: Enkö minä täytä taivasta ja maata?”
Me teemme saman virheen kuin tuon ajan väärät profeetat, jos oletamme, että Jumala ei välitä tilanteistamme tai kykene huolehtimaan asioista, jotka eivät ole hallinnassamme. Meidän tulisikin pohtia, millainen on käsityksemme Jumalasta.  23:28 Oikeat ja väärät profeetat ovat yhtä erilaisia kuin jyvät ja akanat. Akanat ovat ravinnoksi kelpaamattomia ja lentävät pois tuulen mukana. Ne ei vedä lainkaan vertoja ravitseville jyville. Hyvän sanoman jakaminen on erityisen vastuullista, koska sillä, miten esitämme asian ja miten itse elämme, on suuri vaikutus sanoman vastaanottamiseen. Julistaessamme saarnatuolista, opettaessamme luokassa tai puhuessamme ystäville olemme uskottavia vain, jos asetamme sanamme selkeästi ja myös elämme Sanan mukaisesti. Kun kerromme Jumalasta, ihmiset seuraavat, miten usko vaikuttaa elämässämme. Jos se ei ole muuttanut meitä, miksi he antaisivat sen muuttaa itseään?  Kiitos. Siunaten, Lasse Hietanen."

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #340 : 15.07.22 - klo:15:25 »
Raamatusta nousevaa hyvää:

"Jeesus ei jätä ketään uskovaistaan tänne esimerkiksi tämän heikkouden vuoksi, eikä Herran päivä koita salaisesti kenellekään. Vaan "niin kuin salama leimahtaa idästä ja näkyy hamaan länteen, niin on oleva Ihmisen Pojan tulemus". Matt. 24:27.Jeesus ja Paavali ovat selkeästi samoilla linjoilla!"

"Pienikin vihjaisu orjuuden puolesta veisi uskottavuutta evankeliumin julistukselta. Yhteiskunnassamme ei ole häpeällistä naisen puhua julkisesti eikä mikään laki kehota naista vaikenemaan. Myös naisen vähättely tai alempiarvostaminen olisi/on esteenä evankeliumille."

"Evankeliumille ei saanut asettaa estettä. (1. Piet. 3:1 ja Tiit.2:10). Raamatun aikaan orjuus ja naisen asema olivat täysin erilaisen kulttuurin muovaamaa."

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #341 : 16.07.22 - klo:12:47 »
Joka haluaa uudestisyntyä ja pysyä uskossa, tässä luotettavaa, vanhaa opetusta Raamatusta. Jumalan Sanan tulkinta ei saa muuttua ytimeltään aikojen kuluessa. Joka ei Jeesukseen uskovaa usko, ei se Jeesustakaan usko.

http://www.missiosavo.net/rosenius.pdf

"Jeesus Kristus, iankaikkinen elämä

18 Me tiedämme, ettei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä. Hän, joka on syntynyt Jumalasta, varjelee jokaisen heistä, niin ettei Paha saa otetta. [1. Joh. 3:9]
19 Me tiedämme olevamme Jumalasta, mutta koko maailma on Pahan vallassa. [Joh. 17:15,16; 1. Kor. 5:10]
20 Me tiedämme myös, että Jumalan Poika on tullut ja antanut meille ymmärryksen, jotta tuntisimme hänet, joka on Todellinen. Ja tässä Todellisessa me elämme, kun olemme hänen pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa. Hän on tosi Jumala ja iankaikkinen elämä. [Joh. 17:3]
21 Lapseni, pysykää erossa vääristä jumalista! [Ap. t. 15:20; 1. Kor. 10:14; 2. Kor. 6:16]


Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #342 : 29.07.22 - klo:11:59 »
LOPUN AJAN IHMISET RAAMATUN MUKAAN.

"Sinun on tiedettävä, että viimeisinä päivinä koittavat vaikeat ajat. Silloin ihmiset rakastavat vain itseään ja rahaa, he ovat rehenteleviä ja pöyhkeitä, he herjaavat ja ovat vanhemmilleen tottelemattomia. He ovat kiittämättömiä, jumalattomia, rakkaudettomia, leppymättömiä, panettelevia, väkivaltaisia ja raakoja, kaiken hyvän vihollisia, petollisia, häikäilemättömiä ja järjettömiä. He rakastavat enemmän nautintoja kuin Jumalaa, he ovat ulkonaisesti hurskaita mutta kieltävät uskon voiman. Karta sellaisia! Nämä näet tunkeutuvat koteihin ja kietovat valtaansa syntien rasittamia, monenlaisten oikkujensa riepottelemia naisparkoja, jotka ovat aina alttiita uusille opetuksille mutta eivät voi koskaan päästä selville totuudesta. Niin kuin Jannes ja Jambres vastustivat Moosesta, niin tuollaiset villitsijät vastustavat totuutta. He ovat menettäneet järkensä, ja heidän uskonsa on kelvoton. Mutta kauan he eivät menesty, sillä heidän järjettömyytensä paljastuu pian kaikille, kuten noille kahdellekin kävi." (2. kirje Timoteukselle, 3. luku)

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #343 : 01.08.22 - klo:12:00 »
Jouko Pirttiaho selittää oikein!
'Mitä on Pyhän Hengen pilkka?

”Sen tähden sanon teille: `Jokainen synti ja herjaus tullaan antamaan ihmisille anteeksi, mutta hengen herjaamista ei anteeksi anneta. Joka sanoo jotakin ihmisen Poikaa vastaan, hänelle annetaan anteeksi, mutta joka puhuu Pyhää Henkeä vastaan, hänelle ei anneta anteeksi, ei tässä eikä tulevassa ajassa” (Matt. 12:31-32)

Opetus Pyhän Hengen pilkasta on ollut harmillisen värikästä ja monet vilpittömät kristityt ovat pelänneet tehneensä sen. Se on tuottanut heille suunnatonta pimeyttä, koska he ovat sen synnin tehdessään ajatelleet joutuneensa pelastuksen ulkopuolelle. Siksi haluan ottaa esille tämän herkän asian ja käydä läpi, mitä Jeesus todella tarkoitti Pyhän Hengen pilkalla?

Huomaa, mitä Jeesus sanoo ensin: kaikki synnit ja herjaukset tullaan antamaan anteeksi. Siis kaikki. Jeesus pystyi sanomaan näin vahvasti ja ehdottomasti, koska Hänen syvin kutsumuksensa oli kantaa koko maailman synnit ristille ja kuolla sijaiskärsijänä niiden tähden. Hän on siis kantanut sinunkin kaikki yksittäiset synnit ristille.

Sanat Pyhän Hengen pilkasta osoitettiin fariseuksille, jotka olivat arvioineet Jeesuksessa vaikuttavan Saatanan voiman. He eivät siis uskoneet Hänen olevan maailman Vapahtaja. Tähän liittyy Jeesuksen seuraavat sanat: ”Ellette usko, että minä olen se, joka olen, te kuolette synteihinne” (Joh. 8:24). Kuulijat ymmärsivät, että Jeesus käytti tuossa sitä Jumalan nimeä ”EHJE”, jonka Jumala oli ilmoittanut Moosekselle (2. Moos. 3:14). Ydinkysymys oli, pystyivätkö juutalaiset uskomaan Jeesuksen olevan Jumalan Poika, joka tuli kantamaan heidän syntinsä? Ymmärsivätkö he, että Hän todella oli ihmiseksi tullut Vanhan Testamentin Jumala?

Fariseukset, sen sijaan että olisivat uskoneet Jeesuksen olevan Jumalan Poika, joka toimi Pyhän Hengen voimassa muun muassa parantaen sairaita, kieltäytyivät uskomasta ja sanoivat siis Hänessä olevan vihollisen voiman. Silloin he torjuivat Jumalan lähettämän lahjan, Jeesuksen, pelastuksen.

Pyhän Hengen synti on siis se, ettei usko Jeesuksen olevan ihmiseksi tullut Jumala, joka kantoi meidän syntimme. Jeesus ei pyydä meitä käsittämään tätä vaan uskomaan (Joh. 8:24). Jeesuksen ulkopuolella ei ole pelastusta. Uskon vastakohtana on epäusko. Ja se on se synti jota ei anneta anteeksi. Sillä jos emme usko Jeesukseen syntiemme sovittajana, meillä ei ole anteeksiantamusta. Sitä Jeesus tarkoittaa.

Kun vilpitön kristitty pelkää ja kysyy onko hän tehnyt Pyhän Hengen pilkan, vastaamme että ei. Jokainen, joka tänään uskoo Jeesukseen Raamatun ilmoitusta vastaavalla tavalla, saa kaikki syntinsä anteeksi. Ainoa kadottava synti on Jeesuksen, siis Jumalan lahjan torjuminen. Mutta luokoon Jumala meihin joka päivä uskoa Vapahtajaan.'

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #344 : 01.08.22 - klo:12:08 »
Samoin Vähäsarja!
Päivän Sana
01.08.22

"Me julistamme, niin kuin on kirjoitettu, mitä silmä ei ole nähnyt eikä korva kuullut, mitä ihminen ei ole voinut sydämessään aavistaa, minkä Jumala on valmistanut niille, jotka häntä rakastavat. 1 Kor. 2:9"

Me julistamme niin kuin on kirjoitettu. Me emme puhu omiamme, vaan kerromme eteenpäin samaa, minkä itse olemme kuulleet. Kristinusko ei ole uutuuksien etsimistä vaan vanhan, salatun viisauden avaamista ihmisille ymmärrettäväksi ja vastaanotettavaksi. Kristillinen viisaus on ollut olemassa jo ennen maailman luomista ja se oli jo etukäteen tarkoitettu julistettavaksi ihmiskunnalle, myös meille. Kristillisen viisauden sydän on Jeesuksen täydellinen uhri ja syntien sovitus ristillä. Maailman synti on kannettu ja tie taivaaseen tehty. Taivaassa meille avautuu elämä, jota emme ole kyenneet kuvittelemaan tai edes aavistamaan. Jumala on valmistanut käsittämättömän kauneuden ja ennen kokemattoman ilon. Rauhan, joka on kuin päättymätön virta.

Teksti on Juha Vähäsarjan hartauskirjasta Joka päivä lupaus kantaa.
© Juha Vähäsarja & Perussanoma Oy'

Oikein opettaa myös mm. Jukka Norvanto (Raamattu kannesta kanteen). Joka toisin opettaa ei ole oikea Kristitty.