Kirjoittaja Aihe: HENGESSÄ JA TOTUUDESSA?  (Luettu 2052 kertaa)

Poissa Magda-sisko

  • Viestejä: 120
HENGESSÄ JA TOTUUDESSA?
« : 25.07.22 - klo:13:27 »
Mitä on hengessä ja totuudessa rukoileminen (Joh. 4:23-24)?
Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee. - Paavali

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: HENGESSÄ JA TOTUUDESSA?
« Vastaus #1 : 25.07.22 - klo:14:16 »
Uskova on Pyhän Hengen opettama ja kun siitä lähtökohdasta rukoilee minkä on oppinut Herralta, rukoilee Hengessä ja Totuudessa.
Eli sinänsä melko yksinkertainen juttu.
Joskus kokee että Pyhä Henki antaa rukouksen mitä itse ei osaisi tai ajattelisi rukoilla, vaikkapa jonkun ihmisen puolesta. Tai Herra antaa jonkun muun rukoustaakan sydämelle ja sitten näkee miten se asia tapahtuu reaalielämässä.

Tää on lähinnä kokemuksen pohjalta kerrottua.  Voi olla aukkoja "viisaudessa". :D

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: HENGESSÄ JA TOTUUDESSA?
« Vastaus #2 : 25.07.22 - klo:14:52 »
On muodollisen ja höpöttämisen vastakohta. (Kyllä Jumala kuulee muodollisenkin, sitäkin tarvitaan). Hengessä ja totuudessa on henkilökohtainen ja aito sekä intensiivinen kanssakäyminen uskossa  Herransa kanssa. Ei sitä varsinaisesti voi opettaa se syntyy ja voi olla armolahjakin. Uudestisyntyneenäkään minun rukoukseni eivät aina ole tunteella mukana, mutta usko tekee siitä hengellisen. Oikeastaan mahdoton selittää, se on niin hlökohtainen. Usein rukoilen Isä Meidän... ja silti se on mielestäni Hengessä ja totuudessa rukoileminen samoin muutkin valmiit. Usko hengellistää ja pyhittää sen.  :)

Poissa pax

  • Viestejä: 1665
Vs: HENGESSÄ JA TOTUUDESSA?
« Vastaus #3 : 25.07.22 - klo:15:19 »
Hyviä kommentteja👍
Ajattelen myös että Jumalan Henki vaikuttaa rukousta ja Hän on Totuus.
Mua rasittaa kun joutuu ääneen rukoilemaan porukassa, silloin ei rukous ole sellaista aitoa puhetta Jumalalle vaan pitää miettiä kuulijoita.

Rukoilen myös Isä meidän rukousta ja olen havainnut että se avaa tietä rukoukseen omin sanoin.
« Viimeksi muokattu: 25.07.22 - klo:16:40 kirjoittanut pax »

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: HENGESSÄ JA TOTUUDESSA?
« Vastaus #4 : 25.07.22 - klo:18:04 »
Mua rasittaa kun joutuu ääneen rukoilemaan porukassa, silloin ei rukous ole sellaista aitoa puhetta Jumalalle vaan pitää miettiä kuulijoita.

Aika tuttua.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: HENGESSÄ JA TOTUUDESSA?
« Vastaus #5 : 26.07.22 - klo:12:10 »
Niinpä ja jos ei ole valmistautunut ei ehkä saa sanotuksi mitään, kun ei ole harjaantunut. En oikein tykkää noista Ex tempore -rukoushetkistä, joissa mennään istumajärjestyksessä, että kaikki saavat rukoilla.