Kirjoittaja Aihe: Luterilainen kirkko ja Päivi Räsäsen syytteet  (Luettu 1698 kertaa)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6422
Satuin huomaamaan tämän artikkelin eilen illalla. Olin tehnyt aloituksen Luterilaisen kirkon reaktiosta Räsäsen syytteeseen, mutta itse epähuomiossa hävitin sen.  :(

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008564312.html

Eli syyyteitä valmistelemassa oli pappi?

Ei ihme että kirkko oli niin hiljaa. En tiedä mikä merkitys sillä on, että joku teologia ja myös itseään seurakuntapapiksi itsensä mainitsema nimetön henkilö oli syytteitä "tehtailemassa" kuten Ilta-Sanomat kirjoitti.
Pisti vaan silmään.

« Viimeksi muokattu: 19.02.22 - klo:19:17 kirjoittanut sandia »

Poissa pax

  • Viestejä: 1698
Vs: Luterilainen kirkko ja Päivi Räsäsen syytteet
« Vastaus #1 : 19.02.22 - klo:20:11 »
Luterilainen kirkko on alennustilassa.

Poissa ullamaija

  • Viestejä: 203
Vs: Luterilainen kirkko ja Päivi Räsäsen syytteet
« Vastaus #2 : 20.02.22 - klo:09:29 »
Laiva on jo uponnut.Henkilöstö vain lisää lastia. Valtakunnassa kaikki hyvin.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6422

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Luterilainen kirkko ja Päivi Räsäsen syytteet
« Vastaus #4 : 30.03.22 - klo:13:29 »
 :)

"Helsingin käräjäoikeus on tänään antamallaan tuomiolla hylännyt kansanedustaja Päivi Räsästä ja Suomen Luther-säätiön asiamiestä vastaan kiihottamisesta kansanryhmää vastaan nostetut syytteet ja muut vaatimukset kokonaisuudessaan sekä velvoittanut valtion korvaamaan heidän ja säätiön oikeudenkäyntikulut”, käräjäoikeuden tiedotteessa todetaan."

https://www.msn.com/fi-fi/uutiset/other/tapaus-p%C3%A4ivi-r%C3%A4s%C3%A4nen-nyt-tuli-tuomio/ar-AAVENTd?ocid=msedgdhp&pc=U531&cvid=f03dfab060c142349da77746e3b2e691

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6422
Vs: Luterilainen kirkko ja Päivi Räsäsen syytteet
« Vastaus #5 : 30.03.22 - klo:13:53 »
Kuuntelen Räsäsen ja Pohjolan tiedotustilannetta.
Tuo Pohjola on todella hyvä tyyppi.

Ihan mahtavaa kommentointia häneltä.

Mutta missä menee rajaa naispappeuden ja uudelleenavioitumisen suhteen?
Mitähän Pohjola ja toisaalta Räsänen opettaa niistä?

Ts. yhä koen tänä homoseksuaalisuusälämölön olevan sinänsä ulkokultaista.

Ei edes Räsäsen avioliittokirja käsitellyt avioeroa.

Haluaisin kysyä tuosta Räsäseltä, mutta hän saa niin paljon palautetta, että yhden ihmisen kommentti hukkuu muiden sekaan.
« Viimeksi muokattu: 30.03.22 - klo:14:06 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6422
Vs: Luterilainen kirkko ja Päivi Räsäsen syytteet
« Vastaus #6 : 30.03.22 - klo:14:54 »
Ajattelen siis että uskoviin olisi pitänyt loukkaantua jo kauan sitten.

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Luterilainen kirkko ja Päivi Räsäsen syytteet
« Vastaus #7 : 30.03.22 - klo:16:01 »
Käsityksiäni: Pohjola ja Lähetyshiippakunta ovat siis ehdoton ei naispappeudelle, avioero uskovalle rajoitettu, mutta mahdollinen. (Jeesuskin salli sen sydämen kovuuden tähden.)
Kyllä avioero pitää sallia, on ihminen niin paha toiselle. Uudelleen avioituminen on mahdollista asian selvittelyn ja anteeksisaamisen jälkeen määrätyissä tapauksissa, jos ei ole mahdollista sopia entisen aviopuolison kanssa (esim. väkivaltainen juoppo jne.) Tämmöisiä tilanteita ei ole suotavaa uskovilla ilmetä.
Kansanlähetys jakautuu jonkin verran suvaitsevaisempaan suuntaan, mutta yleisilme on kielteinen ko. asioihin.
Itse olen ymmärtäväinen kaikissa näissä asioissa ja emme ole lain alla. Tosin nykyisin jo näkee, että on ollut todella vaarallista löysätä näitä perinteitä, mutta ei sen paremmin mene katolisillakaan, vaikka eivät hyväksy niitä. Ihminen on syntinen mikä syntinen aina vaan ja maailmamme on Pahan vallassa. Ei kuollut Jeesus turhaan maidän puolestamme, koska meitä ei mitenkään muuten olisi voitu pelastaa kuin Hänen suorittamansa Sovituksen perusteella. Kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla. (Room. 3: 23). Synnillä ei silti saa leikkiä ja pyhitykseen tulee pyrkiä tosissaan.
« Viimeksi muokattu: 30.03.22 - klo:17:38 kirjoittanut Stiina »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6422
Vs: Luterilainen kirkko ja Päivi Räsäsen syytteet
« Vastaus #8 : 02.04.22 - klo:16:48 »
NanoK:n viesti jäi sinne pois siivotun pätkän väliin. Anteeksi. Laitan sen nyt tähän kopioimalla, kun en osannut muuten.

  NanoK   
 
Vs:
« Vastaus #6 : 01.04.22 - klo:07:07 »
•   Lainaus

•   Poista
•   Jaa aihe
Se että syytteen tekijä oli pappi, kärjistää nämä mielipiteet kirkon sisällä, nostaa esille sen todellisuuden mikä on ollut aina; maallistuneet ja raamatulliset. Sen eron täytyy näkyä, on hyvä että se näkyy.

Kirkossa on ja on aina ollut sisäinen ristiriita. Tekeekö maallistuneet ihmiset siitä maallisen ja pyhät ihmiset siitä pyhän?  Ymmärrän kyllä närkästymisen joka on aivan oikeutettua, mutta samalla on se toinenkin puoli, toisella tavalla ajattelevat joita arvostan ja jotka ovat pysyneet vielä paikoillaan tuoden totuutta esille.
 
« Viimeksi muokattu: 01.04.22 - klo:07:16 kirjoittanut NanoK »
« Viimeksi muokattu: 02.04.22 - klo:17:30 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6422
Vs: Luterilainen kirkko ja Päivi Räsäsen syytteet
« Vastaus #9 : 10.04.22 - klo:12:03 »
Uskaltanen jatkaa tästä aiheesta. Ajattelin, että koska nyt on julkisesti esitetty ajatus, että pitää olla uskon ja ilmaisun vapaus, niin nostan aiheen, minkä toin tässä jo esille aiemmin.
Ihan vaan siitä syystä, että koska Suomessa niin voimakkaasti puhutaan ilmaisun vapaudesta uskovienkin parissa.

Olen jo useasti miettinyt sitä dynamiikkaa, mikä oli nähtävissä Räsäsen tapauksessa kun hän toi Raamatusta esille jakeita homoseksuaalisuudesta.

Mielestäni on useampiakin aiheita mistä on uskovien keskuudessa on normeja siitä miten niistä saa puhua, ja kun joku rikkoo nämä normit, joutuu syytetyksi tuomitsemisesta, tiukkapipoisuudesta.

Kuten olen maininnut aiemmin, uudelleenavioituminen on yksi sellainen asia.
Samoin Raamatun opetukset vihasta.

Nämä asiat ovat minulle tärkeitä siitä syystä, että itse olen käynyt aikamoisen koulun Herran edessä asioiden suhteen ja minulle on tullut syvä vakaumus kummastakin asiasta.

Minä en löydä Raamatusta opetusta, että eron jälkeen uudelleenavioituminen (toisen kanssa) on koskaan Jumalan tahto.

Joh. 16:18 Mutta laista ei häviä piirtoakaan, ennemmin katoavat taivas ja maa. 18 Jokainen, joka hylkää vaimonsa ja nai toisen, tekee aviorikoksen, ja samoin tekee aviorikoksen se, joka nai miehensä hylkäämän naisen.
Ja vihan näen siten miten Jeesus asiasta opetta ja mitä Johannes opettaa kirjeessään.



Jeesus puhui siitä miten kirjanoppineet vesittivät Jumalan sanan siihen lisättyjen perinnäissääntöjen kautta. Hän käyttää esimerkkinä käskyä vanhempien kunnioittamisesta:

Mutta hän vastasi ja sanoi heille: "Miksi te itse rikotte Jumalan käskyn perinnäissääntönne tähden?
4 Sillä Jumala on sanonut: 'Kunnioita isääsi ja äitiäsi', ja: 'Joka kiroaa isäänsä tai äitiänsä, sen pitää kuolemalla kuoleman'.
5 Mutta te sanotte: Joka sanoo isälleen tai äidilleen: 'Se, minkä sinä olisit ollut minulta saapa, on annettu uhrilahjaksi', sen ei tarvitse kunnioittaa isäänsä eikä äitiänsä.
6 Ja niin te olette tehneet Jumalan sanan tyhjäksi perinnäissääntönne tähden.


Eli ihmisten mielissä käsky onkin muuttunut siten, että tiettyjen olosuhteiden myötä ei tarvitse kunnioittaa isäänsä eikä äitiänsä.

Hups se menikin siis ylösalaisin ihmisten mielissä.

Toinen on viha. Jeesus vertaa Vuorisaarnassa vihan ja murhan.
Samoin Johannes sanoo suoraan, että joka vihaa on murhaaja ja tämä on pimeydessä eikä tiedä mihin menee.

Mutta ihmiset eivät näe vihasta parannuksen tekemisen tärkeyttä.

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Luterilainen kirkko ja Päivi Räsäsen syytteet
« Vastaus #10 : 10.04.22 - klo:13:16 »
 :)  Mielestäni sotket asioita, sorry!  Inhimillisesti ajateltuna nuohan ovat monen muun lain kanssa hyviä perusasioita, mutta ongelmahan on aina ollut, että emme pysty niitä täyttämään, emmekä aina edes halua. Siksi kiitämme Kristuksessa saamastamme Armosta. (Turhennus on suurin synti ja lankeemus.)
(Synnillä leikittely on eriasia ja samoin välinpitämättömyys armosta ja väite, että me pystyisimme muka lain täyttämään. Synnittömiä siis!)

Kyllä Räsänen on armollinen homoja kohtaan yhtälailla kuin muita lakia rikkoneita kohtaan. Juttuhan alkoi siitä kun muutamat vielä uskaltavat sanoa synnin synniksi ja monet meistä eivät halua, että kirkossa vihitään samansukupuolisia avioliittoon, koska se on luonnotonta ja synti. Luulevat että synti on kadonnut, kun siunataan tasa-arvoisesti 
avioliittoon niin kuin nekin, joille se Raamatussa ja luonnollisesti on tarkoitettu, tyhmiä!
Jumalan armo on suurempi kuin kykyni tehdä syntiä. Joten ei ole mitään, mikä voi erottaa minut tai sinut Jumalan rakkaudesta tai pelastavasta armosta. Tätä on kristinusko, jota kuulemaan on syytä koko maailman mennä. Emme ole lainalla vaan armon. Joka sitä ei usko, joutunee kadotukseen. Pyhä Henki hylkää ennen pitkää molemmat; synnillä leikittelevän ja sen jolle armo ei kelpaa. (Laki ja Evankeliumi kuuluvat sekä yhteen, että ne on osattava oikein erottaa toisistaan. Älkää tuomitko toisianne veljet...  Matt. 7. Room. kirje kokonaisuudessaan mm.)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6422
Vs: Luterilainen kirkko ja Päivi Räsäsen syytteet
« Vastaus #11 : 10.04.22 - klo:23:10 »
Jatkaakseni tätä ilmaisun- ja mielipiteenvapausteemaa, Facebookissa olen huomannut paljon asiallisia kirjoituksia aiheesta Räsäsen oikeusjutun jälkeen.
Jos löydän, laitan linkkiä tänne.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6422
Vs: Luterilainen kirkko ja Päivi Räsäsen syytteet
« Vastaus #12 : 11.04.22 - klo:17:18 »
Tässä Aamulehden artikkeli siitä, miten Räsäsen tapaus näytti, että on pyrkimys pakoittaa samanmielisyyteen.

https://www.aamulehti.fi/kolumnit/art-2000008723490.html?fbclid=IwAR26XAZxWKPGW3MiMMJi4FbNK2rkyDpHayQrRwYFuNwN1gZzI0s78Fc8jIU

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6422
Vs: Luterilainen kirkko ja Päivi Räsäsen syytteet
« Vastaus #13 : 30.04.22 - klo:20:11 »
Päivi Räsäsen syyttäjä valitti päätöksestä ja tapaus menee ylempään oikeuteen.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6422
Vs: Luterilainen kirkko ja Päivi Räsäsen syytteet
« Vastaus #14 : 01.05.22 - klo:16:40 »
Kuinka tavallista on, että rikousoikeudessa vapauttava päätös viedään ylempään oikeuteen?   ???