Joidenkin hengellisten toimenpiteiden nimittäminen sakramenteiksi
on kirkkohistoriallinen ja uskontokulttuurinen ilmiö.
Ne eivät tietenkään lunasta syntistä ihmistä kadotuksesta,
koska siihen riittää Jeesuksen maahan vuodatettu veri.
Sakramentti (sacramentum) tarkoitti alun perin sotilasvalaa ja myös pyhäkköön
jätettyä panttia.
Esim. kaste ja ehtoollinen ovat sakraaleja eli pyhiä asioita,
koska molemmat on Raamatussa annettu ihmisille.
Kasteen yhtenä esikuvana on syntisten ihmisten hukkuminen
vedenpaisumuksessa, mutta Jumalan turvaavan Nooan ja hänen
perheensä selviytyminen hengissä. (1.Moos. 6-8)
Toisena esikuvanahan pidetään syyrialaisen sotaherra Naemanin
parantumista spitaalista, kun profeetta Elisa oli käskenyt häntä
peseytymään 7 kertaa Jordanissa. "Peseydy, niin tulet puhtaaksi."
(2. Kun 5:13)
Naeman, ei-juutalainen, parani ja antoi siitä kunnian Jumalalle.
(em. jakeet 15 ja 17)
Jeesuksen kuolema ja ylösnousemus antoivat vedelle uuden merkityksen,
kun Hän itse sanoi, että "joka ei synny vedestä ja Hengestä, ei voi päästä
sisälle Jumalan valtakuntaan". (Joh. 3:5)
"Joka juo sitä vettä, jota minä hänelle annan, se ei ikinä janoa; vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä sen veden lähteeksi, joka kumpuaa iankaikkiseen elämään". (Joh. 4:14)
"Me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut.
Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman."
(Room. 6:3-4)
Sakramentaalinen eli pyhä (sakraali) kaste vahvistaa uudestisyntyneen henkilön uskoa siihen,
että Jeesus pelastaa kadotustuomiolta.
"Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu;
mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen."
(Mark. 16:16)
Olen sitä mieltä, että jos vauvana kastettu lapsi tulee aikuisena uskoon,
hänen kasteensa kannattaisi jollain tavalla uudistaa,
jotta hän olisi kastehetkellä tietoinen kasteen sakraalista merkityksestä.
Silloin se paremmin yhdistyy uskoon, kuen Raamattu opettaa.
Mutta vauvana kastettu voi myös kasvaa vähitellen elävään ja tiedostavaan
uskoon uskovassa kodissa tai muulla tavalla.
Usko ei tietenkään silloinkaan perustu kasteeseen eikä pelasta,
mutta usko ja kaste toimivat raamatullisesti yhdessä,
koska kastettu myös tiedollisella tasolla ymmärtää asian.
Jos vauvana kastettu elää aikuisena Jumalasta vieraantuneena,
mutta saakin vastaanottaa jossain vaiheessa heräämisen
eli uudestisyntyy Jeesuksen uskoon,
on varmaan monessa tapauksessa hyvä uudistaa kaste.
Tietysti tähänkin tulee liittää perusteellinen hengellinen opetus,
jotta kastettava myös tiedollisesti on selvillä kasteen tarkoituksesta.
Minut on kastettu vauvana, mutta annoin uudistaa kasteeni Välimeressä
kesällä 2013. Sain siihen kehotuksen Herralta.
En siis koe saaneeni uutta tai toista kastetta,
vaan samalla tavalla kun Herra kastaa
yhä uudestaan Hengellään, Hän voi myös vahvistaa uudelleen
kerran tapahtunutta veteen upottamisen ja siitä ylösnousemisen
symbolista ihmettä.