Kirjoittaja Aihe: Pyhä Henki  (Luettu 63529 kertaa)

tikli

  • Vieras
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #150 : 08.05.14 - klo:08:19 »
Armolahjat voisivat olla suuremassa roolissa seurakunnan kokoontumisissa. Onkohan tavallista että jos jollakin on profetia seurakunnalle, ensin pitää mennä kysymään vastuunkantajalta voiko sen tuoda, sellaista olen kuullut.
Aika hiljaista on armolahjojen suhteen tänäpäivänä.  :-\
Onko se vaan sitä ettei uskovat sitoudu Jeesukseen ja hänen opetuksiin ja sitten ollan kuivassa erämaassa.

Mitä itse tiedän ja olen kuullut, tuo on aika yleinen käytäntö tänä päivänä.

Olen miettinytkin viimepäivinä erään tapauksen pohjalta; mikä tässä asiassa
on ja olisi oikea toimintamuoto ja -tapa.

Onko tuollainen toimintatapa rajoittamassa Pyhän Hengen toimintaa, vai
onko mahdollistamassa Sanan opetusta siitä, että Jumala on järjestyksen Jumala?

Keskustelin erään henkilön kanssa, joka saa "profetian" eräänlaisena näkynä ja Jumala
on toiminut paljon kyseisen henkilön kautta, avaten ihmisten sydämiä kohtaamaan Jumalaa
ja vahvistaen ja vastaten monien Jumalalle esittämiin kysymyksiin.

Tämä henkilö totesi, että kun Jumala tuon näyn antaa, kyllä se on täysin hänen päätettävissään ja vallassaan, koska hän sen tuo esille tai tuoko ollenkaan ja oli sitä mieltä, että tämä on nähdäkseen juuri
sitä, mistä Raamattu puhuu, että profeettain henget on profetoiville alamaiset.

Eli ei tarkoita varsinaisesti sitä, että Pyhä Henki olisi profetoivalle alamainen, sillä Jumala voi laittaa vaikka kivet huutamaan, jos kyseinen profeetta ei sitä tee, mutta profetoiva voi hallita omalla kohdallaan kyseistä lahjaa, antaa tahi estää Pyhän Hengen toimimaan kauttan.

Kertoi myöskin siitä, miten kovan taistelun joutuu joka kerta käymään oman lihansa kanssa, joka haluaa kaikin tavoin estää Pyhän Hengen toimintaa.

Tästä "antaa tahi estää Pyhän Hengen toimimaan kauttaan" tuli mieleeni myöskin kielillä puhuminen, eli ihminenhän voi itse hallita myöskin tuota lahjaa.
Olen kuullut monia tapauksia, joissa ihminen on itse päättänyt jostain syystä, ettei enää halua puhua kielillä ja kielilläpuhuminen on loppunut siihen.
Eli Pyhä Henki ei todellakaan pakota meitä ketään olemaan kanssaan "yhteistyössä", vaan odottaa, että ihminen antautuu vapaaehtoisesti tässäkin kohdin Pyhän Hengen johdatukseen.


« Viimeksi muokattu: 08.05.14 - klo:08:23 kirjoittanut tikli »

Lydia

  • Vieras
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #151 : 08.05.14 - klo:08:28 »
Tuo on varmaan juuri noin mitä tikli kirjoitti. Varsin jos profetian saa kuvan muodossa se on helppo tuoda.
Jos taas on tilanne että joku saa sanoman ja toinen selittää se onkin hankalampi jos sille ei ole tilaa kokousmenoissa. Pelkään että ollaan tultu 'fiksummiksi' eikä uskalleta enää antaa sitä vapautta minkä Pyhä Henki tarvitsee toimiakseen.

Helena

  • Vieras
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #152 : 08.05.14 - klo:08:35 »
Armolahjat voisivat olla suuremassa roolissa seurakunnan kokoontumisissa. Onkohan tavallista että jos jollakin on profetia seurakunnalle, ensin pitää mennä kysymään vastuunkantajalta voiko sen tuoda, sellaista olen kuullut.
Aika hiljaista on armolahjojen suhteen tänäpäivänä.  :-\
Onko se vaan sitä ettei uskovat sitoudu Jeesukseen ja hänen opetuksiin ja sitten ollan kuivassa erämaassa.
Tilanteen mukaan varmaankin toimitaan näissä. Jossakin seurakunnan rukouskokouksessa, jossa kaikki ovat tavallisen puheäänen kuuluvuuden ulottuvilla ja nimenomaisesti ollaan rukouksessa, profetiat voi tuoda esille kysymättä.

Usein sanoma tulee myös suuremmissa puitteissa yhteisen rukouksen aikana. Silloin on paikallaan sanoa asiasta ensin tilaisuuden johtajalle. Tuolloin se puhutaan usein mikrofonin kautta. Hyvässä järjestyksessä nämä asiat ovat aina menneet, tilanteiden mukaan toimittuna.

tikli

  • Vieras
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #153 : 08.05.14 - klo:08:53 »
Tuo on varmaan juuri noin mitä tikli kirjoitti. Varsin jos profetian saa kuvan muodossa se on helppo tuoda.
Jos taas on tilanne että joku saa sanoman ja toinen selittää se onkin hankalampi jos sille ei ole tilaa kokousmenoissa. Pelkään että ollaan tultu 'fiksummiksi' eikä uskalleta enää antaa sitä vapautta minkä Pyhä Henki tarvitsee toimiakseen.

Tätä samaa olen pohtinut.

Tuo tapaus, josta mainitsin, tapahtui vain pari viikkoa sitten, jolloin profetian sydämelleen saanut meni kysymään eräältä henkilöltä, voiko tuoda profetian esille ja tämä henkilö ei kokenut olevansa oikeutettu antamaan lupaa siihen, joten ohjasi toisen luokse ja väärinkäsityksistä johtuen tämä edelleen takaisin edellisen henkilön luokse jne. jolloin profetian saanut koki, että nyt häntä pompotellaan väärällä tavalla ja
turhutuneena ja ahdistuneena siirtyi rukouspalvelusta sivumalle.

En tiedä, miten tuo tilanne tuosta eteni, mutta jossain vaiheessa tuli kuitenkin ilmi, että rukouspalveluun oli tullut juurikin niiden asioiden kanssa henkilö, mistä tämä profetia olisi kehoittanut tulemaan.

Eli tämä tapaus itselleni (ja tiedän että muillekin) nosti kysymyksen siitä, että mikä näissä tilanteissa todellakin on oikea tapa toimia.

Sillä me, jotka olemme monenlaista nähneet vuosikymmenten aikana seurakunnissa, tiedämme että on niitäkin tapauksia, jotka kokous kokoukselta, päivä päivältä ja kuukausi ja vuosi toisensa perään tuovat sitä yhtä ja samaa sanomaansa profetiana esille tilanteessa, kuin tilanteensa ja uskon että juuri tällaisten karsimiseen tämä toimintatapa on otettu käyttöön, mutta kumpi on sitten parempi, niiden ns. "profetioiden" sietäminen ja näin myöskin turha ja väärä Pyhän Hengen hallitsemisen karsiminen, vai mikä?

Vaikea kysymys, johon minulla ei ainakaan ole suoraa vastausta ja tässä yhteydessä varmasti jälleen kerran nähdään, miten vaikeiden kysymysten edessä nämä seurakunnissa vastuuta kantavat ovatkaan ja miten heidän työtänsä ei todellakaan helpota se jatkuva kritiikki: "Väärin sammutettu....!"

tikli

  • Vieras
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #154 : 08.05.14 - klo:08:57 »
Armolahjat voisivat olla suuremassa roolissa seurakunnan kokoontumisissa. Onkohan tavallista että jos jollakin on profetia seurakunnalle, ensin pitää mennä kysymään vastuunkantajalta voiko sen tuoda, sellaista olen kuullut.
Aika hiljaista on armolahjojen suhteen tänäpäivänä.  :-\
Onko se vaan sitä ettei uskovat sitoudu Jeesukseen ja hänen opetuksiin ja sitten ollan kuivassa erämaassa.
Tilanteen mukaan varmaankin toimitaan näissä. Jossakin seurakunnan rukouskokouksessa, jossa kaikki ovat tavallisen puheäänen kuuluvuuden ulottuvilla ja nimenomaisesti ollaan rukouksessa, profetiat voi tuoda esille kysymättä.

Usein sanoma tulee myös suuremmissa puitteissa yhteisen rukouksen aikana. Silloin on paikallaan sanoa asiasta ensin tilaisuuden johtajalle. Tuolloin se puhutaan usein mikrofonin kautta. Hyvässä järjestyksessä nämä asiat ovat aina menneet, tilanteiden mukaan toimittuna.

Näinhän se varmaankin on, ettei tästäkään asiasta tule tehdä sen suurempaa numeroa, kuin mitä se todellisuudessa on ja uskonkin, että tuollaisia edellä mainitsemiani tilanteita tapahtuu lähinnä vain suuremmissa tapahtumissa, missä on väkeä ja voimia yhdistettynä laajemasti.

Vastavoima

  • Vieras
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #155 : 12.05.14 - klo:17:20 »
hhmm
lisää löytyä ??
okei, jos niin vaaditte :)

voiko ilotyttö se on temppeliportto olla täynnä Pyhää Henkeä ??
eli tässä on osa, suositun ketjun aiheesta, jota ei nyt käydä, joten.
jos on kyseessä hengen eri teoista, onko kaikki aina selvää ja siltä mitä tahi miltä asia ensisilmäyksellä näyttää.

oletan että sanot suoralta kädeltä ei voi.
totta.
ja sitten perusteet Kirjoituksista ?
voiko aasi olla täynnä Pyhää Hengeä ?

no, tapaus Hoosea, Jumalan käskystä ja oletus että oli voideltu kuten Profeettojen tulee ja kyseinen Profeetta tekee kuten Jumala vaatii ja käskee.
eli Pyhä Henki oli mukana tahi sitten Jumalan käsky oli pahaa eli syntiä?

eli mistä voit tietää mitä Jumalan Henki tekee ja kuinka se ilmenee eli havaitaan ??
sanoista vai teoista ?
Ne sanat jotka olen puhunut on henki ja elämä ??

Lydia

  • Vieras
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #156 : 22.05.14 - klo:08:28 »
Voi kun olisi enemmän kirjoituksia Pyhän Hengen toiminnasta juuri tässä ajassa ja juuri meidän elämässä niitä Jumalan tekoja, Kristuksen Henki juuri tuo sen elämän ja tuoreuden.  :)

Marjatta

  • Vieras
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #157 : 22.05.14 - klo:09:35 »
Se on Pyhän Hengen teko, kun  Isä vastaa Poikansa rukoukseen, että he yhtä olisivat niin kuin me olemme yhtä.

Joh 17:21
että he kaikki olisivat yhtä, niin kuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa. Rukoilen, että hekin olisivat yhtä meissä, jotta maailma uskoisi sinun lähettäneen minut.


Yksinäiset vaelluksemme vaiheet,  riippumattomuudestamme irrottautuminen ynnä muu antavat näkökykyä kanssasisariimme ja -veljiimme. 

Pohdintaani,
...että olisimme yhtä, niin kuin Isä ja Poika ovat yhtä kertonee, että pyrimme säilyttämään Hengen yhteyden rauhan yhdyssiteellä?

Lydia

  • Vieras
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #158 : 22.05.14 - klo:12:47 »
Se on Pyhän Hengen teko, kun  Isä vastaa Poikansa rukoukseen, että he yhtä olisivat niin kuin me olemme yhtä.

Joh 17:21
että he kaikki olisivat yhtä, niin kuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa. Rukoilen, että hekin olisivat yhtä meissä, jotta maailma uskoisi sinun lähettäneen minut.


Yksinäiset vaelluksemme vaiheet,  riippumattomuudestamme irrottautuminen ynnä muu antavat näkökykyä kanssasisariimme ja -veljiimme. 

Pohdintaani,
...että olisimme yhtä, niin kuin Isä ja Poika ovat yhtä kertonee, että pyrimme säilyttämään Hengen yhteyden rauhan yhdyssiteellä?
[/u]


Tuo olisi hyvä pitää aina mielessä. On taho joka haluaa katkaista tuon yhteyden uskovien välillä, väsymätön uurastaja.

-


Siellä missä Jeesuksen veri on saanut puhdista sydämen on aina iloa Pyhässä Hengessä.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2483
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #159 : 22.05.14 - klo:13:17 »
Koen tämän lupauksen erittäin tärkeänä:

 "Sillä toivossa me olemme pelastetut, mutta toivo, jonka näkee täyttyneen, ei ole mikään toivo; kuinka kukaan sitä toivoo, minkä näkee?

 Mutta jos toivomme, mitä emme näe, niin me odotamme sitä kärsivällisyydellä.

 Samoin myös Henki auttaa meidän heikkouttamme. Sillä me emme tiedä, mitä meidän pitää rukoileman, niinkuin rukoilla tulisi, mutta Henki itse rukoilee meidän puolestamme sanomattomilla huokauksilla.

 Mutta sydänten tutkija tietää, mikä Hengen mieli on, sillä Henki rukoilee Jumalan tahdon mukaan pyhien edestä.
 Mutta me tiedämme, että kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat, niiden, jotka hänen aivoituksensa mukaan ovat kutsutut."
(Room. 8:24-28)

On valtavaa armoa, että Kaikkein Pyhin, itse Pyhä Henki rukoilee meidän, kutsuttujen, puolesta.
Meidän oma tekemisemme, osaamisemme ja pyhittymisemme on heikkoa ja haparoivaa, jopa aivan virheellistä,
koska olemme lapsia ja ymmärtämättömiä.

Mutta emme eläkään tietämisessä, näkemisessä ja kokemisessa, vaan uskossa ja toivossa, ja meillä on Puolustaja Isän tykönä.

Taisto

  • Vieras
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #160 : 22.05.14 - klo:22:34 »
Koen tämän lupauksen erittäin tärkeänä:

 "Sillä toivossa me olemme pelastetut, mutta toivo, jonka näkee täyttyneen, ei ole mikään toivo; kuinka kukaan sitä toivoo, minkä näkee?

 Mutta jos toivomme, mitä emme näe, niin me odotamme sitä kärsivällisyydellä.

 Samoin myös Henki auttaa meidän heikkouttamme. Sillä me emme tiedä, mitä meidän pitää rukoileman, niinkuin rukoilla tulisi, mutta Henki itse rukoilee meidän puolestamme sanomattomilla huokauksilla.

 Mutta sydänten tutkija tietää, mikä Hengen mieli on, sillä Henki rukoilee Jumalan tahdon mukaan pyhien edestä.
 Mutta me tiedämme, että kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat, niiden, jotka hänen aivoituksensa mukaan ovat kutsutut."
(Room. 8:24-28)

On valtavaa armoa, että Kaikkein Pyhin, itse Pyhä Henki rukoilee meidän, kutsuttujen, puolesta.
Meidän oma tekemisemme, osaamisemme ja pyhittymisemme on heikkoa ja haparoivaa, jopa aivan virheellistä,
koska olemme lapsia ja ymmärtämättömiä.

Mutta emme eläkään tietämisessä, näkemisessä ja kokemisessa, vaan uskossa ja toivossa, ja meillä on Puolustaja Isän tykönä.
Kiitos, Soltero, näistä rohkaisevista sanoista.

tikli

  • Vieras
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #161 : 23.05.14 - klo:07:33 »
Paljon hyvää tekstiä viimeisissä viesteissä.

Kehoitusta, mutta myöskin rohkaisua ja lohdutusta, eli kaikkea sitä, mitä profetaalisen sanan tulee pitää sisällään.

Tällaiset tilanteet ovat ihania ateriointihetkiä, kun saa astua valmiiseen pöytään syömään.

Vastavoima

  • Vieras
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #162 : 23.05.14 - klo:20:17 »
Se on Pyhän Hengen teko, kun  Isä vastaa Poikansa rukoukseen, että he yhtä olisivat niin kuin me olemme yhtä.

Joh 17:21
että he kaikki olisivat yhtä, niin kuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa. Rukoilen, että hekin olisivat yhtä meissä, jotta maailma uskoisi sinun lähettäneen minut.


Yksinäiset vaelluksemme vaiheet,  riippumattomuudestamme irrottautuminen ynnä muu antavat näkökykyä kanssasisariimme ja -veljiimme. 

Pohdintaani,
...että olisimme yhtä, niin kuin Isä ja Poika ovat yhtä kertonee, että pyrimme säilyttämään Hengen yhteyden rauhan yhdyssiteellä?

Tulkintasi on vähän ujo eli ujostelet sanoa sen mitä olet oikeasti tulkinnut :)
Mutta sama se.
Poika rukoili ja Poika sanoo että mitä ikinä pyytää sen saa varmasti eli se mitä Jeesus on pyytänyt on yhtä kuin se on jo voimassa eli saatu.

eli Poika pyysi, että me olemme samoin yhtä ISän kanssa kuten Jeesus on yhtä.
eli samalla paikalla kuten Jeesus Isän rinnalla tahi sisällä tahi missä Herra sitten on :)
no en nyt sano suomeksi mitä itse olen mieltä, vaan katson mitä itse tästä muualla aivoittelet :)
Hyvä !


Marjatta

  • Vieras
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #163 : 24.05.14 - klo:11:13 »
Onko sinulla kokemus Pyhästä Hengestä?
Tässä voi kertoa kokemuksia joissa olet jollakin tavoin kokenut itse tietoisesti Pyhän Hengen toimintaa, hänen läsnäoloa kohdallasi, armolahjat mukaan lukien tietysti. Aihe on laaja..
Tämänhetkinen jatkumollinen kokemus Pyhästä Hengestä on Hänen apunsa heikkoudessani.

Arkielämän koettelemuksissa "mehut" on imetty tyystin. Näin ihmisen osalta. Mutta yhteyteni Herraan toimii tästä huolimatta! Jumalan Henki auttaa minua heikkoudessani ja rukoilee minussa.
Kun tämän välillä havaitsen nousee kiitosmieli ja ilo Herrassa. Minua kannatellaan esirukoustehtävässänikin.

tikli

  • Vieras
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #164 : 24.05.14 - klo:11:28 »
Mutta sydänten tutkija tietää, mikä Hengen mieli on, sillä Henki rukoilee Jumalan tahdon mukaan pyhien edestä.
Mutta me tiedämme, että kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat, niiden, jotka hänen aivoituksensa mukaan ovat kutsutut."
(Room. 8:24-28)

Niin, mikä Hengen mieli on?

Room. 8
5. Sillä niillä, jotka elävät lihan mukaan, on lihan mieli, mutta niillä,
jotka elävät Hengen mukaan, on Hengen mieli.
6. Sillä lihan mieli on kuolema, mutta hengen mieli on elämä ja rauha;
7. sentähden että lihan mieli on vihollisuus Jumalaa vastaan,
sillä se ei alistu Jumalan lain alle, eikä se voikaan.
8. Jotka lihan vallassa ovat, ne eivät voi olla Jumalalle otolliset.
9. Mutta te ette ole lihan vallassa, vaan Hengen, jos kerran Jumalan Henki
teissä asuu. Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa.
10. Mutta jos Kristus on teissä, niin ruumis tosin on kuollut synnin tähden,
mutta henki on elämä vanhurskauden tähden.

Tuli vain mieleen, kun toisessa ketjussa kysytään,
mistä tietää olevansa uudestisyntynyt.

Olisiko se juuri sitä, että kokee yltäkylläistä elämää ja rauhaa??

ps. Sorry, menee hiukan ohi varsinaisen ketjun aiheen, mutta tuo ajatus nyt pysäytti.
« Viimeksi muokattu: 24.05.14 - klo:11:36 kirjoittanut tikli »