Kirjoittaja Aihe: Sakarja  (Luettu 2503 kertaa)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Sakarja
« : 03.01.22 - klo:14:10 »
Kohta olen lukenut Vanhan Testamentin läpi. Menossa Sakarjan kirja. Minulla oli pitkä tauko VTn systemaattisesta luvusta. Mitä lie tehnyt, mutta hoksasin, että voin palata siihen.

Sakarja muistuttaa joissain kohdin hieman Ilmestyskirjaa.

Mielenkiintoinen mielikuva oli naisesta eefa mitassa, mikä kuvaa jumalattomuutta. ???

Pahan miettiminen toista ihmistä kohtaan mainitaan ainakin kahdessa kohtaa. Siis syntinä mitä kohtaa Jumalan tuomiol

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Sakarja
« Vastaus #1 : 03.01.22 - klo:15:09 »
Kunnioitettavaa Sandia!


"Pahan miettiminen toista ihmistä kohtaan mainitaan ainakin kahdessa kohtaa. Siis syntinä mitä kohtaa Jumalan tuomiol"
[/quote]

Tai saada 70 x 7 x anteeksi, kun aidosti ja vilpittömästi tunnustaa ja katuu (sydän oikein Jumalan edessä). "Jeesuksen K. veri puhdistaa teidät kaikesta synnistä ja pahasta; aamen!"

(Synnittömiä ihmisiä ei ole olemassa, mutta ainakin uskova kauhistuu sitä syntiä ja sen syvyyttä ja määrää.)

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Sakarja
« Vastaus #2 : 04.01.22 - klo:09:43 »
Luin eilen illalla Sakarjaa, siitä onkin todella pitkä aika kun viimeksi olen lukenut. Piti tarkistaa, mikä olikaan tuo nainen eefa-mitassa, josta Sandia mainitsi.

Kirjassa on paljon vertauksia joita on vaikea ymmärtää, kuten se että nainen sysätään eefa-mitan sisällä ja lyijykansi paiskataan kiinni. Enkeli kyllä sanoi, että "tämä on jumalattomuus", mutta ei sitä ole helppo ymmärtää.

Eefan koko on 30-40 litraa, varsin hankala sinne on mahtua istumaan...

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Sakarja
« Vastaus #3 : 04.01.22 - klo:14:00 »
Lainaus
Kunnioitettavaa Sandia!


"Pahan miettiminen toista ihmistä kohtaan mainitaan ainakin kahdessa kohtaa. Siis syntinä mitä kohtaa Jumalan tuomiol"

Tai saada 70 x 7 x anteeksi, kun aidosti ja vilpittömästi tunnustaa ja katuu (sydän oikein Jumalan edessä). "Jeesuksen K. veri puhdistaa teidät kaikesta synnistä ja pahasta; aamen!"

(Synnittömiä ihmisiä ei ole olemassa, mutta ainakin uskova kauhistuu sitä syntiä ja sen syvyyttä ja määrää.)


Miksi otat synnittömyyden esille niin usein?
« Viimeksi muokattu: 04.01.22 - klo:23:15 kirjoittanut sandia »

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Sakarja
« Vastaus #4 : 04.01.22 - klo:14:20 »
Vanhantestamentin profeetat ovat vaikeasti maallikolle ymmärrettävissä, joten kiinnostuneiden olisi syytä googlata tai lukea luotettavia kommentoijia. Hassua, että muistan kuulleni ainakin pari kertaa Norvannon ja Peltolan ymmärryksen, mutta en muista yhtään mitä, olen siis huuli pyöreänä ja toivon teidän selittävän, koska en nyt jaksa/osaa tutkia.
https://mediakirjasto.sley.fi/2018/07/sakarjan-kirja

Niin Sandia, miksi en saisi olla kiinnostunut toisten muka synnittömyydestä?
Minulla on ollut muinoin kaksi läheistä "ystävää", jotka olivat omasta mielestään synnittömiä. Minä en ole tullut synnittömäksi, päinvastoin näen nyt selvemmin. Noin vuoden verran luulin olevani uudistumiseni jälkeen 36.v
Raamatun mukaan:
"1 Joh 1:

6 Jos sanomme, että meillä on yhteys hänen kanssaan, mutta vaellamme pimeydessä, niin me valhettelemme emmekä tee totuutta.

7 Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.

8 ¶ Jos sanomme, ettei meillä ole (ekhomen) syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.

9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.

10 Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä.
"

(Koetko sinäkin "Brutukseni" olevasi synnittömyyden tilassa? Keskustelua, please (ei pelkästään Sandia siis)   :)

Varoitukseksi tämä Päivän Sana 4.1.2022:
Pyhitetty olkoon sinun nimesi. Matt. 6:9.
Sanamuoto tarkoittaa kertakaikkista tapahtumaa: ”Pyhitettäköön nimesi, pian ja lopullisesti!” Isää pyydetäänosoittamaan pyhyytensä ja voimansa niin, että kaikkien on pakko tunnustaa hänen nimensä pyhäksi ja loukkaamattomaksi. Jumalan nimi on hänen olemuksensa kuva. Hän on Isä; hän on ensimmäinen ja viimeinen; alku ja loppu; kuninkaitten Kuningas ja herrain Herra; Hän on ”Minä olen” eli ehdoton olemassaolo ja kaiken muun elämän edellytys. Isä meidän -rukouksessa ei pyydetä, että meidät tehtäisiin pyhiksi ja vanhurskaiksi, vaan: pyhitetty olkoon sinun nimesi. Raamatullinen pyhitys ei keskity ihmiseen itseensä. Itsensä loputon tutkailu ja sydämen erittely johtaa lopulta aina joko masennukseen tai ylpeyteen. Luther sanoi: ”Kiveä, joka makaa auringossa, ei tarvitse käskeä lämpenemään. Se tulee lämpimäksi aivan itsestään.”

Teksti on Juha Vähäsarjan hartauskirjasta Joka päivä lapsen lailla.
© Juha Vähäsarja & Perussanoma Oy

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Sakarja
« Vastaus #5 : 04.01.22 - klo:17:33 »
http://www.kolumbus.fi/rov.o.peltola/vt/vt7l.html

Ymmärrän ennemmin noin kuin minään salaliittoteorioina yms. valtakuntien tulevaisuutena. (Vaikeata on, mutta Kristuksen täytyy näissäkin tulkinnoissa olla se ratkaiseva tulevaisuuden asia ja muuten nämä ovat historiaa. En nyt syvällisesti jaksa näitä, Uusi Testamentti riittää minulle, samoin Jumalan hullutus ja "hullun" ymmärrys.)

https://www.kotimaa.fi/blogit/jumala-risti-ihminen/

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Sakarja
« Vastaus #6 : 04.01.22 - klo:23:17 »
Vanhantestamentin profeetat ovat vaikeasti maallikolle ymmärrettävissä, joten kiinnostuneiden olisi syytä googlata tai lukea luotettavia kommentoijia. Hassua, että muistan kuulleni ainakin pari kertaa Norvannon ja Peltolan ymmärryksen, mutta en muista yhtään mitä, olen siis huuli pyöreänä ja toivon teidän selittävän, koska en nyt jaksa/osaa tutkia.
https://mediakirjasto.sley.fi/2018/07/sakarjan-kirja

Niin Sandia, miksi en saisi olla kiinnostunut toisten muka synnittömyydestä?
Minulla on ollut muinoin kaksi läheistä "ystävää", jotka olivat omasta mielestään synnittömiä. Minä en ole tullut synnittömäksi, päinvastoin näen nyt selvemmin. Noin vuoden verran luulin olevani uudistumiseni jälkeen 36.v
Raamatun mukaan:
"1 Joh 1:

6 Jos sanomme, että meillä on yhteys hänen kanssaan, mutta vaellamme pimeydessä, niin me valhettelemme emmekä tee totuutta.

7 Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.

8 ¶ Jos sanomme, ettei meillä ole (ekhomen) syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.

9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.

10 Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä.
"

(Koetko sinäkin "Brutukseni" olevasi synnittömyyden tilassa? Keskustelua, please (ei pelkästään Sandia siis)   :)

Varoitukseksi tämä Päivän Sana 4.1.2022:
Pyhitetty olkoon sinun nimesi. Matt. 6:9.
Sanamuoto tarkoittaa kertakaikkista tapahtumaa: ”Pyhitettäköön nimesi, pian ja lopullisesti!” Isää pyydetäänosoittamaan pyhyytensä ja voimansa niin, että kaikkien on pakko tunnustaa hänen nimensä pyhäksi ja loukkaamattomaksi. Jumalan nimi on hänen olemuksensa kuva. Hän on Isä; hän on ensimmäinen ja viimeinen; alku ja loppu; kuninkaitten Kuningas ja herrain Herra; Hän on ”Minä olen” eli ehdoton olemassaolo ja kaiken muun elämän edellytys. Isä meidän -rukouksessa ei pyydetä, että meidät tehtäisiin pyhiksi ja vanhurskaiksi, vaan: pyhitetty olkoon sinun nimesi. Raamatullinen pyhitys ei keskity ihmiseen itseensä. Itsensä loputon tutkailu ja sydämen erittely johtaa lopulta aina joko masennukseen tai ylpeyteen. Luther sanoi: ”Kiveä, joka makaa auringossa, ei tarvitse käskeä lämpenemään. Se tulee lämpimäksi aivan itsestään.”

Teksti on Juha Vähäsarjan hartauskirjasta Joka päivä lapsen lailla.
© Juha Vähäsarja & Perussanoma Oy


Tietty joo, mutta jos se ei ole ketjun aiheena?

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Sakarja
« Vastaus #7 : 05.01.22 - klo:14:17 »
Luin eilen illalla Sakarjaa, siitä onkin todella pitkä aika kun viimeksi olen lukenut. Piti tarkistaa, mikä olikaan tuo nainen eefa-mitassa, josta Sandia mainitsi.

Kirjassa on paljon vertauksia joita on vaikea ymmärtää, kuten se että nainen sysätään eefa-mitan sisällä ja lyijykansi paiskataan kiinni. Enkeli kyllä sanoi, että "tämä on jumalattomuus", mutta ei sitä ole helppo ymmärtää.

Eefan koko on 30-40 litraa, varsin hankala sinne on mahtua istumaan...

Juu hyvin symbolinen kirja. Paljon samaa jotenkin kuin Ilmestyskirjassa. Taisin tuon jo sanoa.
Sitten se lyijylaatikko viedään johonkin, missä se saa jotenkin pesiytyä. Mietin että onko se niinkuin joku jumalaton valtakunta...

Kaiken tuon symbolisen tekstin seassa on sitten niin selvästi juuri nuo opetukset pahan hautomisesta toinen toista vastaan. Se siitäkin syystä erikoisesti hyppää esille muusta tekstistä.

"Älkää hautoko mielessänni pahaa toinen toisellenne" 8: 17
..älkää miettikö mielessänne pahaa, kukin veljeänsä vastaan."

Itse näen Jumalan sanan peilinä, tuota vastaan on hyvä tarkastella mitä omassa pääkopassa liikkuu. Itse tarvitsen tuota palautetta nimittäin. Olen oppinut viime vuosina että negatiivinen ajattelu toisista ihmisistä kyllä heijastuu sitten uloskin päin. Ja Herra Sakarjan kirjassa sanoo että hän vihaa sitä.
Eli se on hyvin tuhoavaa monin tavoin. Siksi Herra vihaa sitä. Ja se on Hänen luontoaan vastaan niin räikeästi.

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Sakarja
« Vastaus #8 : 05.01.22 - klo:14:53 »
 :) Tämä auttaa parhaiten!

"
Jes. 1:16–20
16 Peseytykää, puhdistautukaa, tehkää loppu pahoista töistänne, ne ovat aina silmissäni. Lakatkaa tekemästä pahaa. 17 Opetelkaa tekemään hyvää, tavoitelkaa oikeudenmukaisuutta, puolustakaa sorrettua, hankkikaa orvolle oikeus, ajakaa lesken asiaa. 18 -- Tulkaa, selvittäkäämme miten asia on, sanoo Herra. -- Vaikka teidän syntinne ovat verenpunaiset, ne tulevat valkeiksi kuin lumi. Vaikka ne ovat purppuranpunaiset, ne tulevat valkeiksi kuin puhdas villa. 19 Jos te taivutatte mielenne kuulemaan minua, te saatte syödä maan hyvyyttä, 20 mutta jos kovetatte mielenne ja torjutte minut, miekka syö teidät. Herran suu on puhunut."

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Sakarja
« Vastaus #9 : 06.01.22 - klo:14:00 »
Stiina, onko mielestäsi lain alla olemista, jos toteaa että ajatukseni toisia kohtaan ovat negatiivisia, kriittisiä?

Itse näen sen myös tuossa tilanteessa siinä valossa, että sydämestäni lähtee ajatuksia, mitkä ovat Jumalan olemusta ja luontoa vastaan, koska hän ei kanna kaunaa, ole tuomitseva ja kriittinen.
Ei minun ole vaikea luottaa siihen, että armo minulle kuuluu, koska jos ei kuuluisi, olisin kaikkineni tuomittu.

Pyhä Henki murehtii, kun Jumalan oma elää ja toimii Jumalan olemuksen vastaisesti. Ja näyttää tuon totuuden uskovalle. Jumalan rakkaus tulee tärkeämmäksi kuin oma itseoikeutus arvostella negatiivisesti toisia.
En ole etsimässäkään hyväksyntää itsessäni Jumalan edessä, mutta Herra huomauttaa, että hei sandia, tuossa teet aivan tahtoni vastaisesti.

Ja on melko törkeää sanoa rakastavansa Herraa ja ihan rauhassa porskutella hänen sydämensä vastaisesti.

Tiedän että saan kaiken anteeksi. Eli siitä ei ole kysymys.
« Viimeksi muokattu: 06.01.22 - klo:14:08 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Sakarja
« Vastaus #10 : 06.01.22 - klo:14:09 »
Kyllä uskovallakin on lupa ottaa vastuu omista ajatuksista, teoista, puheista.

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Sakarja
« Vastaus #11 : 06.01.22 - klo:23:50 »
 :) Tämä on vain puhtaasti toisen sydämen tuntemattomuutta molemmin puolin syystä, jota en mieti. Tässä nyt avaat sisimpääsi hyvin, joten taas ainakin luulen ymmärtäväni. Täällä ei voi mielestäni ihan syvällisimpiä tuntojaan kirjoittaakaan, vaikka se olisi muuten hyvä asia. Muut asiat ja oppi ovat turvallisimpia keskustelun aiheita.
Tunnustan, että minun yleisin murheeni on, että en koskaan ole saanut kokea ymmärrystä mielestäni ihmisiltä, onneksi sentään sielunhoidollisista kirjoista ja Raamatustakin sentään. Tunnustan, että minusta on tullut syystä epämiellyttävän epäluuloinen ihminen vanhemmiten. Olen kuitenkin ristiriitainen, koska suuri tarve on olla rakastava ja välittävä, mutta syystä siis olkaamme varovaisia.
(Lukeudun särkyneisiin kristittyihin. En kestä sääliä enkä kylmyyttäkään.)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Sakarja
« Vastaus #12 : 07.01.22 - klo:14:13 »
Itse olen ollut niin vaikeissa tilanteissa, että jos olisin jäänyt uhriksi omassa ajattelumaailmassa, olisin tuhoutunut.
Mutta Herra tietää. Nöyrtymisen ja parannuksen kautta hän nostaa vaikka mistä. Ja sitten pikkuhiljaa avautuu tää kauhean yksinkertainen juttu: ei mistään muusta ole koskaan ollut kysekään. :D

Sitten tajuaa että kaikki muu valinta onkin syntiä. Jos jurnutan mielessäni toisista ihmisistä, ei Kristus todellakaan ainakaan minun kauttani tule esille.

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Sakarja
« Vastaus #13 : 08.01.22 - klo:11:41 »
 :) lämpimästi OK! Ei ole lahjakkaankaan helppo esittää uskoaan ja kokemuksiaan toisille varsinkaan foorumeilla.
Eksyminen on kuitenkin mahdollista kaikille ja pysyminen Kristuksessa ei ole helppoa eikä automaattista, tarvitaan kaikennäköistä eikä yksikään ole koko ajan täysin oikeassa asioista jne.

Luterilainen painaa syvästi mieleensä seuraavan Raamatun lauseen, jonka mukaan ojentautuu sekavassa ajassamme:

”mutta koska tiedämme, ettei ihminen tule vanhurskaaksi lain
teoista, vaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, niin
olemme mekin uskoneet Kristukseen Jeesukseen
tullaksemme vanhurskaiksi uskosta Kristukseen eikä lain
teoista, koska ei mikään liha tule vanhurskaaksi lain teoista”

Gal. 2:16

(Toivon, että kertomasi perusteella sinulla on omatunnon "ääni" eikä "henkiopas", jota luulet Jumalaksi  :-\ )

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Sakarja
« Vastaus #14 : 08.01.22 - klo:12:33 »
Joo, sehän olisi hyvä, jos luterilaisetkin tuon jakeen mieleensä painaisivat.