Kirjoittaja Aihe: Raamattua Päivän Sanaksi!  (Luettu 6611 kertaa)

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Raamattua Päivän Sanaksi!
« Vastaus #45 : 10.05.22 - klo:15:34 »
11.5.2022
Apt. 15:28 "28 Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän kannettavaksenne pidä panna mitään taakkaa. Annamme ainoastaan nämä välttämättömät ohjeet: 29 karttakaa epäjumalille uhrattua lihaa, samoin verta ja sellaista lihaa, josta ei ole verta laskettu, sekä haureutta. Kun näitä vältätte, kaikki on kohdallaan. Voikaa hyvin.»

Tästä lauseesta voi kokonaisuudessaan päätellä, etteivät Raamatunkaan ohjeet aina ole kirjaimellisesti noudatettavissa, vaan kuuluu käyttää tapauskohtaisesti Pyhää Henkeä, joka oikeilla uskovila on ja omaa kristityn ymmärrystään siitä mikä hyvää on.

"Koetelkaa kaikkea ja pitäkää se, mikä on hyvää” (1. Tess. 5:19–21).


Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Raamattua Päivän Sanaksi!
« Vastaus #46 : 12.05.22 - klo:13:34 »
Perusasioihin välillä! 

"Evankeliumin mukainen kristinusko ei ole

ihmismielen mukaista
ihmisten mielistelyä
lähtöisin ihmisistä:

“Ihmistenkö suosiota minä nyt etsin vai Jumalan? Tai ihmisillekö pyydän olla mieliksi? Jos minä vielä tahtoisin olla ihmisille mieliksi, en olisi Kristuksen palvelija. Sillä minä teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmisten mukaista; enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut.” Gal 1:10-12

Se ei perustu viisauteen, järkevyyteen tai logiikkaan:

“Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat, koskapa juutalaiset vaativat tunnustekoja ja kreikkalaiset etsivät viisautta, me taas saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus, mutta joka niille, jotka ovat kutsutut, olkootpa juutalaisia tai kreikkalaisia, on Kristus, Jumalan voima ja Jumalan viisaus. Sillä Jumalan hulluus on viisaampi kuin ihmiset, ja Jumalan heikkous on väkevämpi kuin ihmiset.” 1 Kor 1:21-25

Se ei ole tästä maailmasta:

“Ja hän sanoi heille: "Te olette alhaalta, minä olen ylhäältä; te olette tästä maailmasta, minä en ole tästä maailmasta.” Joh 8:23

“Jos ette usko, kun minä puhun teille maallisista, kuinka te uskoisitte, jos minä puhun teille taivaallisista?” Joh 3:13

“Jos te maailmasta olisitte, niin maailma omaansa rakastaisi; mutta koska te ette ole maailmasta, vaan minä olen teidät maailmasta valinnut, sen tähden maailma teitä vihaa.” Joh 15:19

“Älkää rakastako maailmaa älkääkä sitä, mikä maailmassa on. Jos joku maailmaa rakastaa, niin Isän rakkaus ei ole hänessä. Sillä kaikki, mikä maailmassa on, lihan himo, silmäin pyyntö ja elämän korskeus, se ei ole Isästä, vaan maailmasta. Ja maailma katoaa ja sen himo; mutta joka tekee Jumalan tahdon, se pysyy iankaikkisesti.” I Joh 2:15-17

Se ei ole kaavamaista ja ennustettavaa:

Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt." Joh 3.8

“Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti. Hengellinen ihminen sitä vastoin tutkistelee kaiken, mutta häntä itseään ei kukaan kykene tutkistelemaan. Sillä: "kuka on tullut tuntemaan Herran mielen, niin että voisi neuvoa häntä?" Mutta meillä on Kristuksen mieli.” 1 Kor 2:14-16"

Ensim. Joh. kirje 9 -

"9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä. 10 Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä."

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Raamattua Päivän Sanaksi!
« Vastaus #47 : 13.05.22 - klo:13:21 »
Jokaiselle uskovalle on annettu vastuullinen tehtävä: "Ja sinä, ihmislapsi! Minä olen asettanut sinut Israelin heimolle vartijaksi. Kun kuulet sanan minun suustani, on sinun varoitettava heitä minun puolestani. Jos minä sanon jumalattomalle: jumalaton, sinun on
kuolemalla kuoltava, mutta sinä et puhu varoittaaksesi jumalatonta hänen
tiestänsä, niin se jumalaton kuolee synnissänsä, mutta hänen verensä minä
vaadin sinun kädestäsi. Mutta jos sinä varoitat jumalatonta hänen
tiestänsä, että hän kääntyisi siltä pois, eikä hän tieltänsä käänny, niin
hän kuolee synnissänsä, mutta sinä olet sielusi pelastanut"
(Hes.33:7-9).

Tässä se on kanssa vaikea, vaikea velvollisuus ja tehdä se rakkaudessa ja kestää koska useimmat suuttuvat ja menevät pois, mutta silti pitäisi uskaltaa. Voi sanon minä!  Ja onhan totta, että sitä tehdään aivan väärässä "hengessä" ja jopa syyttä panetellen ja valehdellen yms väärästä motiivista.


Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Raamattua Päivän Sanaksi!
« Vastaus #48 : 14.05.22 - klo:13:17 »
"Sillä laittomuuden salaisuus on jo vaikuttamassa; jahka vain tulee tieltä poistetuksi se, joka nyt vielä pidättää, niin silloin ilmestyy tuo laiton, jonka Herra Jeesus on surmaava suunsa henkäyksellä ja tuhoava tulemuksensa ilmestyksellä, tuo, jonka tulemus tapahtuu saatanan vaikutuksesta valheen kaikella voimalla ja tunnusteoilla ja ihmeillä ja kaikilla vääryyden viettelyksillä niille, jotka joutuvat kadotukseen, sentähden etteivät ottaneet vastaan rakkautta totuuteen, voidaksensa pelastua." (2 Tess 2:7-10)

Tässä ei mielestäni tarkoiteta Pyhän Hengen tekemää ihmettä, vaan muuta. Evankeliumin uskominen on se Pyhän Hengen ihme.  :D

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Raamattua Päivän Sanaksi!
« Vastaus #49 : 15.05.22 - klo:13:11 »
"Vai ettekö tiedä, että teidän ruumiinne on Pyhän Hengen temppeli, joka Henki teissä on ja jonka te olette saaneet Jumalalta, ja ettette ole itsenne omat?" 1. Kor. 6:19

- Joh. 16:8 "Kun hän (Pyhä Henki) tulee, hän osoittaa maa­ilmalle todeksi synnin, vanhurskauden ja tuomion: synnin, koska ihmiset eivät usko minuun, vanhurskauden, koska minä me­nen Isän luo ettekä te enää näe minua, ja tuomion, koska tämän maail­man ruhtinas on tuomittu."
« Viimeksi muokattu: 15.05.22 - klo:13:17 kirjoittanut Stiina »

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Raamattua Päivän Sanaksi!
« Vastaus #50 : 16.05.22 - klo:14:33 »
"Joh. 8:42–51
42 (Tähän) Jeesus sanoi: "Jos Jumala olisi teidän isänne, te rakastaisitte minua, sillä minä olen lähtöisin Jumalasta ja tulen hänen luotaan. Minä en edes päättänyt tulostani itse, vaan hän lähetti minut. 43 Miksi te ette ymmärrä minun puhettani? Siksi, että te ette siedä kuunnella, mitä minä sanon. 44 Te olette lähtöisin Saatanasta. Hän on teidän isänne, ja hänen halunsa te tahdotte tyydyttää. Saatana on ollut murhaaja alusta asti. Hän on kaukana totuudesta, se on hänelle vieras. Kun hän valehtelee, hän todella puhuu omiaan, sillä hän on valehtelija ja valheen isä. 45 Mutta minua te ette usko, koska minä sanon teille totuuden. 46 Kuka teistä voi osoittaa, että minä olen tehnyt syntiä? Ja jos puhun totta, miksi ette usko minua? 47 Se, joka on lähtöisin Jumalasta, kuulee mitä Jumala puhuu. Te ette kuule, koska ette ole lähtöisin Jumalasta." 48 Juutalaiset sanoivat Jeesukselle: "Sinä olet samarialainen, ja sinussa on paha henki. Eikö asia olekin niin?" 49 Jeesus vastasi: "Ei minussa ole pahaa henkeä. Minä kunnioitan Isääni, mutta te häpäisette minua. 50 Itse en kysy kunniaani, mutta on toinen, joka kysyy ja tuomitsee. 51 Totisesti, totisesti: joka pitää kiinni minun sanastani, ei milloinkaan näe kuolemaa."

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Raamattua Päivän Sanaksi!
« Vastaus #51 : 17.05.22 - klo:12:10 »
"Vanhurskauden hedelmänä on oleva rauha. Siitä kasvaa levollinen luottamus, turvallisuus, joka kestää iäti."
Jes. 32:17

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Raamattua Päivän Sanaksi!
« Vastaus #52 : 17.05.22 - klo:13:22 »
jatkoa
Joh. 8:51–59
[Jeesus sanoi:] "51 Totisesti, totisesti: joka pitää kiinni minun sanastani, ei milloinkaan näe kuolemaa." 52 Juutalaiset sanoivat hänelle: "Nyt asia on selvä: sinussa on paha henki. Abraham on kuollut, samoin profeetat, mutta sinä sanot: 'Joka pitää kiinni minun sanastani, ei milloinkaan kohtaa kuolemaa.' 53 Sinäkö muka olet suurempi kuin isämme Abraham? Hän on kuollut, ja niin ovat kuolleet myös profeetat. Mikä sinä luulet olevasi?" 54 Jeesus vastasi: "Jos minä itse kirkastan kunniaani, se kunnia ei ole minkään arvoinen. Mutta minun kunniani kirkastaa Isä, hän, jota te sanotte omaksi Jumalaksenne. 55 Te ette ole oppineet tuntemaan häntä, mutta minä tunnen hänet. Jos sanoisin, etten tunne, olisin valehtelija niin kuin te. Mutta minä tunnen hänet ja pidän kiinni hänen sanastaan. 56 Teidän isänne Abraham iloitsi siitä, että saisi nähdä minun päiväni. Hän näki sen ja riemuitsi." 57 Juutalaiset sanoivat hänelle: "Et ole edes viidenkymmenen ja olet muka nähnyt Abrahamin!" 58 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jo ennen kuin Abraham syntyi -- minä olin." 59 Silloin he alkoivat poimia kiviä heittääkseen niillä häntä, mutta Jeesus poistui heidän näkyvistään ja lähti temppelistä."

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Raamattua Päivän Sanaksi!
« Vastaus #53 : 18.05.22 - klo:13:01 »
"Profeetta, joka on nähnyt unen, kertokoon unensa. Mutta se, jolle minä olen puhunut, julistakoon minun sanani totuudenmukaisesti ! - Mitä tekemistä akanoilla on jyvien seassa ?  sanoo Herra."
Jer. 23 : 28

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Raamattua Päivän Sanaksi!
« Vastaus #54 : 19.05.22 - klo:12:10 »
Heb.11:1; "Usko on sen todellisuutta, mitä toivotaan, sen näkemistä, mitä ei nähdä."

-----------------------------------

Joh. 9:39–10:9
"39 Jeesus sanoi: "Minä olen tullut tähän maailmaan pannakseni toimeen tuomion: sokeat saavat näkönsä ja näkevistä tulee sokeita." 40 Muutamat fariseukset, jotka olivat siinä lähellä, kysyivät tämän kuullessaan: "Et kai tarkoita, että mekin olemme sokeita?" 41 Jeesus vastasi: "Jos olisitte sokeita, teitä ei syytettäisi synnistä, mutta te väitätte näkevänne, ja sen tähden synti pysyy teissä." 10:1 "Totisesti, totisesti: se, joka ei mene lammastarhaan portista vaan kiipeää sinne muualta, on varas ja rosvo. 2 Se, joka menee portista, on lampaiden paimen. 3 Hänelle vartija avaa portin, ja lampaat kuuntelevat hänen ääntään. Hän kutsuu lampaitaan nimeltä ja vie ne laitumelle. 4 Laskettuaan ulos kaikki lampaansa hän kulkee niiden edellä, ja lampaat seuraavat häntä, koska ne tuntevat hänen äänensä. 5 Vierasta ne eivät lähde seuraamaan vaan karkaavat hänen luotaan, sillä ne eivät tunne vieraan ääntä." 6 Jeesus esitti heille tämän vertauksen, mutta he eivät ymmärtäneet, mitä hän puheellaan tarkoitti. 7 Siksi Jeesus jatkoi: "Totisesti, totisesti: minä olen lampaiden portti. 8 Ne, jotka ovat tulleet ennen minua, ovat kaikki olleet varkaita ja rosvoja, eivätkä lampaat ole kuunnelleet heitä. 9 Minä olen portti. Se, joka tulee sisään minun kauttani, pelastuu. Hän voi vapaasti tulla ja mennä, ja hän löytää laitumen."

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Raamattua Päivän Sanaksi!
« Vastaus #55 : 20.05.22 - klo:13:06 »
1.Kor 13: 7-12

"Rakkaus ei koskaan häviä; mutta profetoiminen, se katoaa, ja kielillä
puhuminen lakkaa, ja tieto katoaa. Sillä tietomme on vajavaista, ja profetoimisemme on
vajavaista. Mutta kun tulee se, mikä täydellistä on, katoaa se, mikä on vajavaista. Kun minä olin
lapsi, niin minä puhuin kuin lapsi, minulla oli lapsen mieli, ja minä ajattelin kuin lapsi; kun tulin
mieheksi, hylkäsin minä sen, mikä lapsen on. Sillä nyt me näemme kuin kuvastimessa,
arvoituksen tavoin, mutta silloin kasvoista kasvoihin; nyt minä tunnen vajavaisesti, mutta silloin
minä olen tunteva täydellisesti, niinkuin minut itsenikin täydellisesti tunnetaan."


Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Raamattua Päivän Sanaksi!
« Vastaus #56 : 21.05.22 - klo:11:47 »
"Tieto paisuttaa, mutta rakkaus rakentaa. Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niin kuin tietää tulee; mutta joka rakastaa Jumalaa, sen Jumala tuntee." (1. Kor. 8:1–3)

(Annamme siis Jumalan yksin pysyä suurena ja kaikkitietävänä.)

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Raamattua Päivän Sanaksi!
« Vastaus #57 : 22.05.22 - klo:12:30 »
KR 1933/-38
1Joh. 4:6 "Me olemme Jumalasta. Joka tuntee Jumalan, se kuulee meitä; joka ei ole Jumalasta, se ei kuule meitä. Siitä me tunnemme totuuden hengen ja eksytyksen hengen."

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Raamattua Päivän Sanaksi!
« Vastaus #58 : 23.05.22 - klo:22:34 »
FIl. 4:6-7; "Älkää olko mistään huolissanne, vaan saattakaa aina se. mitä tarvitsette, rukoillen, anoen ja kiittäen Jumalan tietoon. Silloin Jumalan rauha, joka ylittää kaiken ymmärryksen, varjelee teidän sydämenne ja ajatuksenne, niin että pysytte Kristuksessa ja Jeesuksessa."

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Raamattua Päivän Sanaksi!
« Vastaus #59 : 24.05.22 - klo:12:02 »
Miikan kirja 6:8; Sinulle, ihminen, on ilmoitettu, mikä on hyvää. Vain tätä Herra sinulta odottaa: tee sitä mikä on oikein, osoita rakkautta ja hyvyyttä ja vaella valvoen, Jumalaasi kuunnellen.