Kirjoittaja Aihe: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista  (Luettu 86479 kertaa)

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #405 : 03.08.20 - klo:12:11 »
Onkohan nuo lyhenteet eaa ja jaa vain suomalaisten typeryyttä, vai onko vastaavia kiertoilmaisuja käytössä muissakin kielissä?

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #406 : 03.08.20 - klo:12:32 »
Onkohan nuo lyhenteet eaa ja jaa vain suomalaisten typeryyttä, vai onko vastaavia kiertoilmaisuja käytössä muissakin kielissä?

Oliskohan Sandialla havaintoja, miten Suuressa Lännessä asia on ratkaistu?
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #407 : 03.08.20 - klo:17:10 »
Ei ole todellakaan tullut vastaan vai enkö ole kiinnittäynyt huomiota... ei haisuakaan.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #408 : 19.02.22 - klo:10:17 »
Nostan tätä pintaan siksi, että täällä on hyviä asioita, joita kannattaa joskus kerrata.   :) :) :)
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #409 : 19.02.22 - klo:11:39 »
Olet oikeassa  ;D !

Suosittelen myös minä  :)

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #410 : 03.04.22 - klo:14:05 »
Tämä sopinee tänne muistiin. Näin minä myös tämän asian näen ja olen aika varma sen oikeudellisuudesta.
Diakoni/ UskojaRukous

"Matt 1:25: Hän ei kuitenkaan koskenut vaimoonsa ennen kuin tämä oli synnyttänyt pojan. Joosef antoi pojalle nimen Jeesus.

καὶ οὐκ ἐγίνωσκεν αὐτὴν ἕως οὗ ἔτεκεν υἱόν· καὶ ἐκάλεσεν τὸ ὄνομα αὐτοῦ Ἰησοῦν.

Raamattu ei missään puhu siitä, että Marialla ja Joosefilla ei olisi ollut normaalia aviollista elämää Jeesuksen syntymän jälkeen. Sitä ei ollut ennen kuin Maria oli synnyttänyt. Mistään muusta Raamattu ei meille kerro. Muuten oletusarvona on se, että Raamatun ajan ihmiset elävät niin kuin Raamatun ajan ihmiset elävät. Ja yhteiselämään kuului aviollinen seksi ja lasten tekeminen.

Neitsyyden merkitys Raamatussa on selvä: Kristus syntyy neitsyestä ja niin tapahtui. Missään ei sanota että se, joka synnyttää Kristuksen, ei saa muista lapsia. Marian neitsyys on hauta siinä merkityksessä, että

(Cymbus) Tämä ei ole taakka, vaan lahja - vanhan liiton laki ei enää sido kristittyjä lisääntymiseen ja sitä edellyttävään käyttäytymiseen. Samalla tällaisesta todetaan, että se ei ole vaatimus.)

Minä olen aina mieltänyt, että tässä on suora, Jumalan ihmiselle luomisen yhteydessä antama käsky, ei vanhan liiton käsky, jonka Jeesus toisti ja Paavalikin toisti.

1 Moos 2:24: Siksi mies jättää isänsä ja äitinsä ja liittyy vaimoonsa, niin että he tulevat yhdeksi lihaksi.

Jeesus puhui avioon kelpaamattomista, mutta ei pidättyvyydestä avioliitossa. Selibaattiavioliitto on luonnoton ilmiö, jolle ei Raamatusta löydy tukea muuta kuin Paavalin yksi suositus lopunajan tilanteissa. Samassa luvussa jossa tuo Paavalin suositus sanotaan, sanotaan myös:

1 Kor 7: 1 - 7: Otan nyt puheeksi asian, josta kirjoititte. Miehen on kyllä hyvä olla koskematta naiseen, mutta haureuden välttämiseksi tulee kunkin miehen elää oman vaimonsa ja kunkin naisen oman miehensä kanssa. Mies täyttäköön aviovelvollisuutensa vaimoaan kohtaan, samoin vaimo miestään kohtaan. Vaimon ruumis ei ole hänen omassa vallassaan vaan miehen, samoin ei miehen ruumis ole hänen omassa vallassaan vaan vaimon. Älkää keskeyttäkö yhdyselämäänne, paitsi ehkä yhteisestä sopimuksesta joksikin aikaa, jotta voitte keskittyä rukoukseen; palatkaa sitten taas yhteen. Muutenhan Saatana pääsee kiusaamaan teitä, kun ette kuitenkaan pysty hillitsemään itseänne.

Lisäksi Paavali suositteli seurakunnan kaitsijoiksi ja palvelijoiksi yhden naisen miestä. Ei sinkkua.

Selibaattiavioliitto on Jumalan luomisjärjestyksen vastainen. Se ei ole syntiä, mutta se ei ole sitä miksi Jumala on avioliiton tarkoittanut. Selibaattiavioliiton hyväksyminen ohjeellisesti avioliiton yhdeksi muodoksi, mahdollistaa myös sen, että puolisoiden ei tarvitse olla eri sukupuolta. Hehän eivät tule yhdeksi lihaksi. Itäinen riitus tunteekin veljeksitekemisen riitin, jossa kaksi samaa sukupuolta olevaa siunataan veljiksi. Seksiä ei ole, mutta ero avioliiton siunaukseen on hiuksen hieno (Claudia Rapp: Brother-Making in Late Antiquity and Byzantium, 2016).

Kirkko on aina sallinut sen, että on olemassa, Jeesuksen sanan mukaan, avioon kelpaamattomia.

Mutta tärkein, teologinen pointti koko asiassa on Isän ja Pojan suhteeseen kuuluva “ikuinen syntyminen”, eternal generation(koinee-englanniksi). Poika saa ikuisesti alkunsa Isästä, ei jonain tiettynä hetkenä, koska silloin oltaisiin areiolaisuuden lähteillä.

Kun tähän yhdistetään Jeesuksen itsensä sanat “Jo ennen kuin Abraham oli, minä olen”, omaan itseensä viitaten, niin Marian neitsyyskin on ikuista, Jeesuksen sisaruksista huolimatta. Jeesus ei sano että vain Hänen jumaluutensa on ennen Abrahamia, vaan raamatullinen Jeesus on ennen Abrahamia.

On perusteltua ja kristillistä sanoa että Maria on ikuinen neitsyt ja että Marialla ja Joosefilla oli aviollista elämää ja seksuaalista kanssakäymistä ja biologisia lapsia. Se ei ole keneltäkään pois eikä kenenkään pyhyydestä pois.

On todellisuuden ja elämän vääristelyä sulkea pois se fakta joka Raamatussa sanotaan: Jeesuksella oli sisaruksia. Jos jokin kirkko haluaa selittää sen pois, niin kaikin mokomin. Minä en selitä. Maria on ikuinen neitsyt ja hänellä on biologisia lapsia kauhee katras.

D"

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #411 : 03.04.22 - klo:14:23 »
Jos annettaisiin toisen foorumin kirjoitukset olla siellä -Natanael

Poissa pax

  • Viestejä: 1667
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #412 : 02.05.22 - klo:19:43 »
Tulipa pohdittua moniavioisuutta Raamatussa, se taisi olla Vanhan Testamentin puolella aika yleistä, eikä pidetty syntinä. Olikohan tapana ottaa vaimoksi ilman virallista vihkimistä, tosin kyllä siellä häistäkin puhutaan, pidettiinköhän useammat häät jos vaimoja oli monta.
Uudessa sanotaan selkeästi että kullakin miehellä olkoon oma vaimo, yksikössä.
Mormoneilla on ilmeisesti vielä nykyään moniavioisuutta ja perustavat sen jotenkin Jumalan tahtoon.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #413 : 02.05.22 - klo:23:46 »
Olen ajatellut, että tämän ajan uudelleenavioitumiset eron jälkeen ja avoliittokumppanien vaihtuminen on käytännössä ikäänkuin uudelleenavioitumista.

Mormonit itse asiassa hylkäsivät ja bannasivat moniavioisuuden hyvin harvaisessa historian vaiheessa. Heillä on pieniä kultteja, joissa se on yhä käytäntö.

Poissa pax

  • Viestejä: 1667
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #414 : 03.05.22 - klo:06:55 »
Avioerot uskovien piirissä lisääntyneet ja erittäin valitettavasti ne erot jossa hylätään oma puoliso jotta voidaan ottaa uusi, johon on jo salasuhde. Ollaan mukauduttu ajan henkeen, hylkääminen on muodissa.
« Viimeksi muokattu: 03.05.22 - klo:08:48 kirjoittanut pax »

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #415 : 03.05.22 - klo:12:20 »
Näin on. En minäkään tällaista tietenkään hyvällä katso.
Kyllä siinä on langettu selvään syntiin ja parannuksen "teko" on paikallaan. Siksikin vaarallista, koska se parannuksen teko on hyvin vaikeaa, jos Jumala ei puutu asiaan ja nuhtele tarpeeksi. Tässä synnissä voi olla armon menettämisen mahdollisuus nähdäkseni.
Aito katumus ja kääntyminen tarjoaa kuitenkin heillekin paluutien armoon, joka on kaikille avoin ja ansioton, mutta ei halpaa eikä voi myöskään pettää Jumalaa. Totuudessa on kaduttava ja korjattava se minkä voi vielä.
Kristityn moraaliin ei kuulu myöskään moniavioisuus, syrjähypyt eikä muu siveettömyys (homo yms. liitot).
(Lähimmäistään saa rakastaa ja yhdessäkin asua, mutta kaikki seksi kristillisen moraalin ulkopuolella on syntiä ja väärin siis (myös avoliitot).
Tämän takia en pidä kuitenkaan kihlausaikana yhtymistä kuitenkaan vääränä, jos seksi on hyvin tärkeää avioliiton onnistumiselle. Sekin voi mielestäni tapahtua Herrassa, niin kuin on tapana asia ilmaista. Näistä selvistä asioista on tullut ajan hengen myötä todella vaikeita asioita, vaikka alkujaan olivat ihan selviä.
Syntisiä olemme kuitenkin aina kaikki ja siksi kaikilla on aina asiaa Armon alle, vaikka ei juuri nyt ole langennut mihinkään erityisesti, mutta vaara on kaikille todellinen koko ajan.
Kymmenen Käskyä on aina voimassa, vaikka elämme Armon alla. Sitä tarvitaan, koska muuten mielemme ei näe syntiä itsessämme, koska elämme tarpeidemme ja halujemme mukaan aina perisynnin turmelemana itsekkäästi.
Kummallista on, että moni ateisti elää moraalisemmin kuin moni kristityn nimeä kantava!
Ilmeisesti Tämän maailman Ruhtinas kiusaa enemmän kristittyjä kuin muita saadakseen heidät pois pelastuksesta keinoja kaihtamatta. Siksi on syytä opetella valvomaan mielellään siis itseään eikä muita.  :)