Jopo:Kristinuskon keskus on Persoona, Jeesus. Jumala joka tuli ihmiseksi. Hän saattoi kertoa kuulijoille, miten VT:ssä on kerrottu Hänestä.
Vanhan testamentin ennustukset Jeesuksen syntymästä ovat kovin hepposia, ne on ilmaistu hyvin yleisellä tasolla, odotetaan jotakuta suurta pelastajaa, Messiasta, joka pelastaa juuri meidän kansamme. Jeesus itsekin omaksui tämän ajatuksen todetessaan, että hänet on lähetetty vain juutalaisia varten. Hän oli juutalaisten vapahtaja, pakanat eivät häntä kiinnostaneet. Muistaakseni hän kutsui pakanoita koiran penikoiksi, jokin halventava nimitys hänellä oli.
Juutalaiset odottivat vapahtajaa, joka vapauttaisi heidät Rooman miehityksen alta, mikä on täysin ymmärrettävää. Vapahtajan piti siis olla poliittinen johtaja, joka kokoaisi heimot yhteiseen taisteluun miehittäjää vastaan. Tätä ei Jeesus ollut.
Jeesuksella itsellään oli outo käsitys jumalan valtakunnan tulosta maan päälle. Hän jopa sanoi, että tässä joukossa on joitakin, jotka tulevat sen näkemään ja kokemaan. Jeesus erehtyi, koska tällaista ei koskaan tapahtunut.
Noin Paavalikin luuli ennen kääntymystään. Hän piti kristinuskoa pahana harhana. Kunnes ylösnoussut Jeesus kohtasi Hänet. Silloin hän alkoi ymmärtää miten VT:n kirjoitukset todistivat Jeesuksesta. Kannattaa lukea Paavalin kirjeet. Hän perustelee opetustaan lukuisilla VT:n kohdilla.
Jeesus tuli ensin oman kansansa keskuuteen. Työ piti aloitaa sieltä. Onko käsitys, että Hän olisi tullut vain juutalaisia varten oikea? Hän sanoi myös:"
Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä lammastarhasta", "tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni","julistakaa evankkeliumia kaikille luoduille","te tulette olemaan minun todistajani sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan ääriin saakka".
Juutalaiset odottivat tosiaankin maallista Vapahtajaa. Ja suurelta osin torjuivat Jeesuksen. Eikä tosiaan VT:n ennustukset ole niin helppoja tulkita. Ei huomata, että Vapahtajan tuli ensin kärsiä ja sovittaa ihmiskunnan synti (
Jes. 53 on siitä selkein ennustus). Ja vasta sen jäleen tullessaan toisen kerran, Jeesus tulee todellisena Valtiaana. Jonka edessä pitää jokaisen kumartua ja tunnustaa Hänen herruutensa.
Tuo viimeinen Albertin kappale on vaikea kohta. Se on yksi todiste kirjoitusten aitoudesta. Nuokin sanat rohjettiin jättää evankeliumeihin. Rohkenen sanoa, ettei Jeesus erehtynyt tuossa. Vaikka en ole ihan varma mikä tuon kohdan tulkinnoista on oikea.
Jeesus itse liitti opetuksen ylösnusemuksensa 3. päivästä kertomukseen Joonan 3. päivästä. Muualta VT:sta varsinainen 3:n päivän ennustus on vaikea hakea.
Miksi sitten Jumalan ilmoitus tuntuu joskus niin salaperäiseltä? En tiedä. Jeesus kyllä sanoi näinkin:"
Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille. Niin, Isä, sillä näin on sinulle hyväksi näkynyt"
On hyvä muistaa myös Pietarin ja Paavalin sanat VT:n profetioiden ja kirjoitusten tulkinnasta. Ennenkuin alkaa oikopäätä niitä turhaksi selittämään:
"Ja tietäkää ennen kaikkea se, ettei yksikään Raamatun profetia ole kenenkään omin neuvoin selitettävissä"(2:piet.1)
"Mutta heidän mielensä paatuivat, sillä vielä tänäkin päivänä sama peite, vanhan liiton kirjoituksia luettaessa, pysyy poisottamatta, sillä vasta Kristuksessa se katoaa.
Vielä tänäkin päivänä, kun Moosesta luetaan, on peite heidän sydämensä päällä; mutta kun heidän sydämensä kääntyy Herran tykö, otetaan peite pois" (2.Kor.3)