Kirjoittaja Aihe: Koronavirus - kirous vai siunaus?  (Luettu 30459 kertaa)

Poissa jäsen103

  • Viestejä: 32
Vs: Koronavirus - kirous vai siunaus?
« Vastaus #60 : 15.03.20 - klo:11:25 »
Eilen tuli viesti, että miestenpiirit läheisellä kirkolla perutaan tältä keväältä. Se on hieman harmillista. Silti kokoonnumme kolmen hengen porukalla yhteen vielä tällä viikolla. Koronaviruksen tiimoilta on sovittu, että pyhiä suudelmia ei anneta…  ;)

Kunnon kättely tilalle?
Ps. 119:103 Kuinka makeat ovat minulle sinun lupauksesi! Ne ovat hunajaa makeammat minun suussani.

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Koronavirus - kirous vai siunaus?
« Vastaus #61 : 15.03.20 - klo:14:47 »
Mun henkilökohtainen kokemukseni ja ymmärrykseni on, että muistoateriassa jossa pysähdytään erityisesti muistamaan ja kiittämään ja ylistämään Jumalaa maailmanhistorian suurimmasta tapahtumasta, ei ole mitään laimeaa. Kun vielä Herra itse on siinä keskellämme, on se vielä mahtavampaa. Minä en tarvitse siihen mitään mystiikkaa ja esoteriaa ikäänkuin buustaamaan kokemusta. Evankeliumi on Jumalan voima, ei leipä ja viini jota Jeesuksen muistoksi otamme.

Jokainen on toki oikeutettu omaan kokemukseensa, jos joku tarvitsee erityistä mystistä kokemusta niin eipä se multa mitenkään ole pois. Toivottavasti uskonne kuitenkin kestää koronaviruksen aiheuttaman ehtoollisdilemman.

Sydämeni iloitsi ja lauloin kun luin tuota Antonin tekstiä: "Minä en tarvitse siihen mitään mystiikkaa ja esoteriaa ikään kuin buustaamaan kokemusta. Evankeliumi on Jumalan voima, ei leipä ja viini jota Jeesuksen muistoksi otamme."

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Koronavirus - kirous vai siunaus?
« Vastaus #62 : 15.03.20 - klo:15:58 »
Olen lukenut ja kuullut paljon tietoa ja erilaisia näkökulmia koronavirukseen liittyen. Sekä maltillisiä näkemyksiä, että tiukempia kantoja eri äärilaidoilta. Kaiken tämän perusteella kallistun itse sille kannalle, että hysteria ja toimenpiteet vaikuttavat liioitelluilta suhteessa itse viruksen edustamaan uhkaan.

Mutta jos asiaa katsotaan erillään koronaviruksesta, en pidä ollenkaan huonona asiana että oravanpyörä joutuu hetkeksi hiljentämään vauhtia ja osin peräti pysähtymään. Uskon että se tekee monelle tosi hyvää. Ja samoin mahdollinen elämän katoavaisuuden eteen pysähtyminen on varmasti monelle siunaukseksi. Joten hysteriassa ja toimenpiteissä on varmasti paljon hyviä vaikutuksia.

Pakko myös myöntää, että tällaiselle joka ei mene mukaan hysteriaan, on kaikessa vessapaperin hamstraamisessa sun muussa oma viihteellinen elementtinsä ;D

Kyllä varmaan tilanteiden humoristisuus esittäytyy monelle. Ainakin täällä tuntemattomat kanssaihmiset kaupoissa ovat tulleet silmiä pyöritellen ihmettelemään monta asiaa. Eilen illalla totesimme, että KAIKKI JAUHOT oli loppu! Ei ollut edes ruisjauhoja!! Ihan kuin niitä moni käyttäisi yleensä. Aiheuttaako coronavirus halua leipoa perinteisiä leivonnaisia ??

En uskalla tuoda sitä tänne, mutta jos jotakuta kiinnostaa niin Youtubissa on jossain määrin humoristininen video
How Rednecks prepare for the CORONA VIRUS.

Onhan siinä kaikki tärkeät suojautumisen elementit. :D Pidän hyvästä huumorista. Tuo video ei ehkä yletä hyvän huumorin puolelle, mutta ainakin poikamme hieman rentoutui kun näytin sen hänelle. Hän on hyvin huolellinen henkilö ja pohtii tilanteet läpikotaisin. Tuo auttoi häntä ehkä hieman hellittämään kaiken sen pohdinnan jälkeen.

Sen jälkeen meillä olikin kiva keskustelu aiheesta miten ihmisinä saamme muistutuksia omasta pienuudestamme. Hän kertoi juuri ennen tätä kaikkea ajatelleensa jossain tilanteessa, että kylläpä ihminen osaa jo hallita jo lähes kaikkea luonnossa. Totesi että tämä tuli aikamoisena realiteettien tarkistuskuurina hänelle.
Kerroin että Jumala on usein antanut minulle vastaavanlaisia todellisuusruiskuja, kun ajatukset ovat lähteneet väärille teille.
« Viimeksi muokattu: 15.03.20 - klo:16:16 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Koronavirus - kirous vai siunaus?
« Vastaus #63 : 15.03.20 - klo:16:13 »
Tässä ketjussa oli ehtoollispohdinnat kiivaimmillaan eilen kun meidän oli määrä lähteä kirkkoon, ja yhtäkkiä tajusin että kysymys tulee mulle eteen.  :-[ Ukrainalaisessa kirkossa mihin olimme miehen kanssa menossa ehtoollinen annetaan pienenpienellä pitkävartisella hopealusikalla. Lusikassa on pieni viinissä kastettu leivänpala ja pappi ikään kuin heittää sen suuhun, mutta helposti se lusikka koskettaa suutakin.
 
Pojan pistäytyminen muutti noi suunnitelmat kun tajusimme että oli jo liian myöhä lähteä. Ja oli tosi kiva jutella pojan kanssa ja itse asiassa nähdä hänen maltillisen mielensä ja tietyn nöyryyden juuri tuohon ihmisen pienuuden suhteen.

Poissa Janne

  • Viestejä: 663
Vs: Koronavirus - kirous vai siunaus?
« Vastaus #64 : 15.03.20 - klo:17:33 »
Ev.Lut kirkoissa leivän antaa pappi omasta kädestä seurakuntalaisen käteen. Joskus esim. kappeleissa vieläpä käteen annettu leipä on kastettu yhteisesssä maljassa. Heikkokuntoisille pappi antaa leivän suoraan kädellään seurakuntalaisen suuhun ilman hanskoja.

Tottakai tämä järjellä ajateltuna on epähygieenista, mutta tässä astuukin kuvaan juuri se että onko ehtoollisella jumalallinen suojaus? Kristushan on läsnä niin leivässä kuin viinissä.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Koronavirus - kirous vai siunaus?
« Vastaus #65 : 15.03.20 - klo:17:54 »
En ota kantaa tuohon. En löydä Raamatusta tuota informaatiota. Käytän ihan vaan maalaisjärkeäni.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Koronavirus - kirous vai siunaus?
« Vastaus #66 : 15.03.20 - klo:18:07 »
Nyt on lento peruttu ja odotellaan kredittiä, minkä saa käyttää 6 kk sisällä. Jos Herra sallii, ajamme ensi lauantaina yhtä soittoa Etelä Karoliinaan, se on noin 14 tunnin ajo jos ei pydähdy matkalla.  :-\ Mies ja poika ajoivat sen pari vuotta sitten yhtä soittoa. Ei huvita ajatus, mutta en halua käyttää hotelleja.

Löysin määränpäästä pienen juuri kunnostetun pienen talon Sumter kaupungista Airbnbstä. Se on helppo itsekin siivota ennen sitten asettumista.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Koronavirus - kirous vai siunaus?
« Vastaus #67 : 15.03.20 - klo:19:30 »
Ev.Lut kirkoissa leivän antaa pappi omasta kädestä seurakuntalaisen käteen. Joskus esim. kappeleissa vieläpä käteen annettu leipä on kastettu yhteisesssä maljassa. Heikkokuntoisille pappi antaa leivän suoraan kädellään seurakuntalaisen suuhun ilman hanskoja.

Tottakai tämä järjellä ajateltuna on epähygieenista, mutta tässä astuukin kuvaan juuri se että onko ehtoollisella jumalallinen suojaus? Kristushan on läsnä niin leivässä kuin viinissä.
Eikö kuitenkin Kristus ole läsnä koko meidän elämässämme? Jopa niin, että hän asuu meissä.

"Jos joku rakastaa minua, niin hän pitää minun sanani, ja minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen tykönsä ja jäämme hänen tykönsä asumaan."

Ja kuitenkin hän sallii meidän sairastua tms. ja lopulta kuolla. Miksi ehtoollinen olisi jokin erityistapaus, onko Kristus enemmän läsnä ehtoollisessa kuin häneen uskovissa? Vaikea uskoa, että niin olisi.



Poissa Janne

  • Viestejä: 663
Vs: Koronavirus - kirous vai siunaus?
« Vastaus #68 : 15.03.20 - klo:20:24 »

Eikö kuitenkin Kristus ole läsnä koko meidän elämässämme? Jopa niin, että hän asuu meissä.

"Jos joku rakastaa minua, niin hän pitää minun sanani, ja minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen tykönsä ja jäämme hänen tykönsä asumaan."

Ja kuitenkin hän sallii meidän sairastua tms. ja lopulta kuolla. Miksi ehtoollinen olisi jokin erityistapaus, onko Kristus enemmän läsnä ehtoollisessa kuin häneen uskovissa? Vaikea uskoa, että niin olisi.

Olet oikeassa Kristus on läsnä koko elämässämme.

Kuitenkin ehtoollinen on erityistapaus. Ehtoollinen on mysteeri, johon vaikuttaa Jumala.

'Ottakaa ja syökää, tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää se minun muistokseni.' Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: 'Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi."

Ehtoollisen leipä ja viini ovat Kristuksen todellinen ruumis ja veri ja Kristus on niissä läsnä. Teologisesti ajateltuna leipään ja viiniin ei voi mahtua sekä Kristus että koronavirus.

Samalla tavalla kuin uskovan ruumiiseen ei voi mahtua molemmat : demoni sekä Pyhä Henki.


Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Koronavirus - kirous vai siunaus?
« Vastaus #69 : 15.03.20 - klo:22:48 »
(poistin tästä pari viestiäni, taisin kirjoittaa ne liian pikaisesti. Täytyyy miettiä asiaa tarkemmin)
« Viimeksi muokattu: 16.03.20 - klo:01:48 kirjoittanut Taisto »

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Koronavirus - kirous vai siunaus?
« Vastaus #70 : 15.03.20 - klo:22:54 »
.
« Viimeksi muokattu: 16.03.20 - klo:01:49 kirjoittanut Taisto »

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Koronavirus - kirous vai siunaus?
« Vastaus #71 : 16.03.20 - klo:08:32 »
"Nostakaa te päänne!"

”Kun nämä alkavat tapahtua, rohkaiskaa mielenne ja nostakaa päänne, sillä teidän vapautuksenne on lähellä” (Luuk. 21: 28).

Jeesuksen opetuksen mukaan maailma ei pyöri loputtomiin samoilla jengoillaan. Sen voi jo nähdä koululaisten oppikirjoista: ilmastomuutos kehittyy, juomavesi uhkaa loppua ja ilmakerros on muuttumassa vaarallisemmaksi.

Sen, mitä tiedemiehet näkevät tutkimuksissaan, Raamattu on ilmoittanut jo aikoja sitten. Jeesus puhui ”lopun merkeistä” tarkoittaen, että tietty loppu tulee ja sen edistymistä voivat hengellisesti valveutuneet jopa seurata.

Nähtävillämme olevat merkit huolestuttavat. Tänään on Korona-virus, huomenna ehkä joku toinen levottomuutta aiheuttava hämmentäjä.

Ei ihme, että päät painuvat neuvottomina alas. Naapuri huokailee, pitäjä huokailee ja koko maailma huokailee – eikö minun tulisikin liittyä ahdistujien kerhoon?

Jeesus sanoi: ”Nostakaa päänne”. Hän tarkoitti, että kun toisten päät painuvat alas, te saatte olla rohkealla mielellä. Yksittäinenkään hius ei putoa ilman Isän sallimusta.

Tänään Korona-virus ahdistaa ja tekee oravanpyörälle nimeltä elämä harmillisia pysähdyksiä. Mutta voi olla, että jo huomenna sinä ja minä olemme ulottuvuudessa, jossa ei viruksia enää tunneta.

Lähtölaskenta on alkanut. On aika nostaa leuka rinnasta!

Jaakko Pirttiaho

Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Koronavirus - kirous vai siunaus?
« Vastaus #72 : 16.03.20 - klo:16:52 »
En uskalla tehdä oletusta että tää on lopun alkua, mutta hyvä kun asiat otetaan vakavasti. Ehkä se pysäyttää virusta jonkin verran. Täällä suljetaan tänä iltana kaikki ravintolat yms.!

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Koronavirus - kirous vai siunaus?
« Vastaus #73 : 16.03.20 - klo:17:16 »
Mutta. Vastaukseni otsikon kysymykseen. Kyllä se varsinkin uskovalla jää tuonne siunauksen puolelle Raamatun mukaan. Opetetaanhan meille, että kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat.Roomalaiskirjeestä.

Kuolettavia epidemioita on aina ollut. Mihin perustuisi ajatus, että modernin ihminen on jotenkin kaiken tuon yläpuolella. Eihän tuo ole muuta kuin ajatteluvirhe mihin länsimainen ihminen päätyy lyhytnäköisyydessään.
« Viimeksi muokattu: 16.03.20 - klo:17:22 kirjoittanut sandia »

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Koronavirus - kirous vai siunaus?
« Vastaus #74 : 16.03.20 - klo:18:45 »
Mutta. Vastaukseni otsikon kysymykseen. Kyllä se varsinkin uskovalla jää tuonne siunauksen puolelle Raamatun mukaan. Opetetaanhan meille, että kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat.Roomalaiskirjeestä.

Taisit irrottaa tuon raamatunpaikan kokonaisuudestaan. Siinähän sanottiin aikaisemmin, että "meitä pidetään teuraslampaina". Pidetäänkö teitä uskovia siellä USA:ssa teuraslampaina? Entä alkavatko tuomiot seurakunnissa uskovaisista kuten Raamattu opettaa? Oletko ajatellut vakavasti miksi Jumala sanoo ettei voi enää meitä rakastaa? Näinhän Herra sanoi, kun Gilgalissa oli hylätty lain mukaiset uhrit ja Gilgal on esikuva Golgatasta. Golgata on, mutta ei enää ristin päällä Jeesus, Jumalan Poika, vaan joku toinen jeesus. Sellainen kiiltokuvajeesus, joka antaa kaikenlaisia siunauksia ja menestystä meille, siunauksia ja jolle voimme sanalle käskyjämme. Hänestä on tullut juoksupoikamme, mutta nähtäväksi jää kaataako rukouksemme koronaviruksen ja maailmantalouden nopeasti kiihtyvän syöksykierteen.

Alan aavistella, että minä olen osasyyllinen tähän kaikkeen? Olen pitänyt itsestään selvyytenä länsimaista hyvinvointiamme, terveydenhuoltoamme ja kauppojemme hyllyjen notkuvia ruokavarastoja. Olenkohan edes kuukausittain muistanut niitä 2000 miljoonaa nälkäistä lähimmäistäni tai yli 300 miljoonaa uskonsa tähden vainottua lähimmäistäni.

Uskon, että tämä korona-virus on Jumalan antama sairaus herättääkseen uskovat. En kuitenkaan usko, että se meitä herättää. Siksipä tätä seuraa entistä pahempi sairauden aalto lähitulevaisuudessa. En ole profeetta, mutta uskon näin käyvän kuin kirjoitin. Ken elää, Hän näkee olinko väärässä vai oikeassa.