Kirjoittaja Aihe: Kristinuskosta ja mindfulnessista sekä rakastavan ystävällisyyden meditoinnista  (Luettu 2213 kertaa)

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1165
Harmillista, että teksti katosi! Itse kopioin joskus tekstit turvaan leikepöydälle (etenkin pitkät, aloituksen kirjoitin kokonaan ensiksi muualla). Joskus muistan toimia seuraavasti:

Eli Windowsissa Ctrl+A (valitsee kaiken tekstin esimerkiksi kirjoituslomakkeessa eli ruudussa) ja sitten Ctrl+C (kopioi tekstin  leikepöydälle). Nyt teksti on tallessa leikepöydällä.

Jos vaikka tulee pätkimistä lähetä-napin painamisen jälkeen, eikä tallennu nettiin, niin sen saa liitettyä takaisin uuteen yritykseen (Ctrl+V).
« Viimeksi muokattu: 20.10.23 - klo:18:09 kirjoittanut Korpima »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Juu siis kuten jo kirjoitin, tämä rovasti Minna Tuominen ei rukoillut ollenkaan iltahartautta pitäessään.
Mielestäni se heijastaa jotain, mistä en ehkä ole samaa mieltä hänen kanssaan.
Eli joku edustaa Jumalaa ja itse puhuu koko ajan. Jokin siinä mättää.  ???

Tuo katolinen munkki Thomas Keating on melko mielenkiintoinen, se tosin johtaa pian katoliseen mystikkaan.
https://en.wikipedia.org/wiki/Thomas_Keating

 Hän viittaa 1400 luvulla tuntemattoman kirjoittajan kirjaan the Cloud of Unknown.Tuosta kirjastakin on Wikisivut.
En lukenut sitä ainakaan vielä.
Kuten olen kertonut kävin katolisessa ns. karismaattisesssa rukouspiirissä lähes viikoittain noin 12 vuotta.
Se oli hengellisesti hyvin turvallinen paikka ja Herra vahvisti minua paljon siellä.
Se johtui siitä, että monet siellä käyvät elävän lähellä Herraa. Rukoilimme paljon, hiljennyimme Herran edessä ja keskityimme Raamattuun.

Mutta huomasin kuitenkin siellä vaaran, että ihminen ihastuu omaan sisäiseen "hengellisyyteen" ja alkaa kuvittelemaan suuria itsestään hengellisesti. Ajattelen, että tämä johtaa mystiikkaan ja itse asiassa pois Herrasta omien sisäisten kokemuksien "hengellistämiseen".
« Viimeksi muokattu: 21.10.23 - klo:19:54 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Thomas Keatingin yhteydessä jostain syystä mainittiin Benedictine munkkiyhteisö.
En ollut ihan varma miksi, mutta se muistutti minua tästä luostarista, mihin vahingossa törmäsimme New Mexicossa melko asumattomalla aluelle ajaessamme. Tosin suurin osa New Mexicoa on asumatonta.

https://christdesert.org/visiting/

Ihastuin alueeseen. Se oli ensimmäinen vierailumme New Mexicossa.

Olen usein ajatellut, että olisi kiva mennä sinne vieraaksi ja varata joko huone tai kauempana erämaassa oleva hyvin yksinkertainen mökki hiljentymiseen ja ehkä joihinkin heidän ohjelmiinsa osallistumiseen.

Mutta kun pohdin asiaa käytännön kannalta, totean, että olisin hieman huolissani, että mistä minä tiedän ne munkit eivät käytä naiiveja turisteja hyväkseen. Tai entä jos kartellit tulevat ja ottavat minut sieltä mökistä. :-[

Pohdin että pitäisi olla ase tai ainakin dopermanni mukana. :-\  Mutta dopermanni ja/tai 9mm Smith&Wesson saattaisi häiritä hiljentymistä.

Olen aina päätynyt moisiin huoliin ja hylännyt idean.

« Viimeksi muokattu: 21.10.23 - klo:20:11 kirjoittanut sandia »

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1165
Juu siis kuten jo kirjoitin, tämä rovasti Minna Tuominen ei rukoillut ollenkaan iltahartautta pitäessään.
Mielestäni se heijastaa jotain, mistä en ehkä ole samaa mieltä hänen kanssaan.
Eli joku edustaa Jumalaa ja itse puhuu koko ajan. Jokin siinä mättää.  ???

Toisaalta ehkä tuon voisi nähdä enemmänkin opetuspuheena. (Tosin ilmeisesti näkemyksiä jakavasta Keatingin rukouskäytännöstä, jota en suosittelisi itse tuon pikaisen tutustumisen perusteella.) Joskin varmasti yleensä hartaudessa ja muussakin olisi hyvä olla myös rukousta.

Mutta huomasin kuitenkin siellä vaaran, että ihminen ihastuu omaan sisäiseen "hengellisyyteen" ja alkaa kuvittelemaan suuria itsestään hengellisesti. Ajattelen, että tämä johtaa mystiikkaan ja itse asiassa pois Herrasta omien sisäisten kokemuksien "hengellistämiseen".

Onhan hengellisyydessä varmaan kaikenlaisia riskejä, etenkin tuollaisessa sisäisessä. Vaatii varmasti selkeätä päätä ja nöyrää mieltä. Egoismia, sekavia tulkintoja todellisuudesta, "minulla on ainoa oikea todellinen Raamatun tulkinta", sun muuta. Kaikenlaista voi sattua. En ole juurikaan perehtynyt mystiikkaankaan, vaikka onhan kaikki hengellisyys omalla tavallaan aika mystistä, kun tulee "tieteellisestä maailmankuvasta."

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Niin. Hartaus  on mielestäni niinkuin lyhyt jumalanpalvelus.
Ja jotenkin jumalanpalvelus ilman rukousta kuulostaa oudolta.

Mystiikan vaaroista. Paavalikin taisi kirjoittaa ihmisistä jotka tavallaan ylpeilivät omasta nöyryydestään. Ei se ihan noin mennyt, mutta idea oli kyllä hyvin lähellä tuota. Olisikohan ollut Kolossalaiskirjeessä...yritän etsiä.

Jep, Kolossalaiskirje 2:18-

Älköön teiltä riistäkö voittopalkintoanne kukaan, joka on mieltynyt nöyryyteen ja enkelien palvelemiseen ja pöyhkeilee näyistään ja on lihallisen mielensä turhaan paisuttama
19. eikä pitäydy häneen, joka on pää ja josta koko ruumis, nivelten ja jänteiden avulla koossa pysyen, kasvaa Jumalan antamaa kasvua.
20. Jos te olette Kristuksen kanssa kuolleet pois maailman alkeisvoimista, miksi te, ikäänkuin eläisitte maailmassa, sallitte määrätä itsellenne säädöksiä:
21. "Älä tartu, älä maista, älä koske!"
22. - sehän on kaikki tarkoitettu katoamaan käyttämisen kautta - ihmisten käskyjen ja oppien mukaan?
23. Tällä kaikella tosin on viisauden maine itsevalitun jumalanpalveluksen ja nöyryyden vuoksi ja sentähden, ettei se ruumista säästä; mutta se on ilman mitään arvoa, ja se tapahtuu lihan tyydyttämiseksi.

Poissa HelenaM

  • Viestejä: 643
Olikohan mainitun hartauden loppulaulu se rukous, tuli sellainen vaikutelma. Nuo taize-laulut ovat monesti rukousta.

Tämän ketjun otsikossa ovat sanat: rakastavan ystävällisyyden meditoinnista. Mistä juontaa, mitä sisältää? Avasit tätä kyllä aloituksessa, ei sinällään tarvitse enempää selvittää. Törmään tuohon ensimmäistä kertaa ja vaikutti niin erikoiselta  :)
« Viimeksi muokattu: 22.10.23 - klo:17:26 kirjoittanut HelenaM »

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1165
Tämän ketjun otsikossa ovat sanat: rakastavan ystävällisyyden meditoinnista. Mistä juontaa, mitä sisältää? Avasit tätä kyllä aloituksessa, ei sinällään tarvitse enempää selvittää. Törmään tuohon ensimmäistä kertaa ja vaikutti niin erikoiselta  :)

Valitettavasti en oikein muista enempää, enkä tuolloinkaan perehtynyt mitenkään syvällisesti aiheeseen. Enkä ole enempää perehtymässäkään, kun on vieraasta ei-kristillisestä hengellisestä perinteestä (taisi olla buddhalaista). Pysyttelen siis nykyään Jeesuksen seurassa ja kristillisten opettajien viitoittamalla tiellä.

Poissa HelenaM

  • Viestejä: 643
Juu ei haittaa, tuli vaan ajatus, että pitäiskö mun tietää jotain enemmän tuosta, kun on otsikossakin, jotta vois keskustella tässä ketjussa. Pahoittelen Korpima tietämättömyyttäni.

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1165
No, enpä minäkään tiedä aiheesta kovin paljoa. Varmasti hyvin vähän. Mutta onneksi voi yrittää pohdiskella vähälläkin tiedolla. Oikeat asiantuntijat ovat ihan muut kuin minä, saattaa olla että kaikki on pielessä.

Enkä ole vaivautunut tekemään paljoa tutkimustakaan. Mutta ehkä näistä ajatuksista voi olla jollekulle jotain hyötyä. Toki jos on haittaa, niin sitten olisi ollut parempi olla hiljaa.
« Viimeksi muokattu: 22.10.23 - klo:23:00 kirjoittanut Korpima »