Kirjoittaja Aihe: Kirje Heprealaisille  (Luettu 1401 kertaa)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6422
Vs: Kirje Heprealaisille
« Vastaus #60 : 11.04.24 - klo:15:18 »
Vanhaa liittoa ei edes ollut, eikä israelin kansaa silloin kun tää Melkisedek siunasi uskovan Aabrahamin..

Kyllä tuolloinkin oli liitto, se oli ympärileikkaus.

Ympärileikkaus oli sekä liitto että liiton näkyvä merkki.


1.Moos.17

Joo nayttaa, etta Solteron kommentti tahan viestiin on totta.

Jumala kutsui hanet sanomalla:

Herra sanoi Abramille: "Lähde maastasi, asuinsijoiltasi ja isäsi kodista siihen maahan, jonka minä sinulle osoitan. 2 Minä teen sinusta suuren kansan ja siunaan sinua, ja sinun nimesi on oleva suuri ja siinä on oleva siunaus. 3 Minä siunaan niitä, jotka siunaavat sinua, ja kiroan ne, jotka sinua kiroavat, ja sinun saamasi siunaus tulee siunaukseksi kaikille maailman kansoille."


Tuo on varmaan ollut ihmeellista Luoja tuolla tavalla yllattaa ihmisen. Tosin jokainen uskova on kokenut saman.

Jo seurattuaan Herraa jonkun aikaa ja jouduttuaan sotaan joidenkin alueen kuninkaiden kanssa ja voitettuaan heidat, Melkisedek ilmestyi ja siunasti hanet.

Vasta myohemmen todella tehtiin liitto missa ymparileikkaus oli merkkina.

Mikali olen ymmartanyt oikein tuo lihavoittamani kohta viittaa Jeesuksen tuomaan pelastukseen, mista kaikki kansat tulevat osalliksi.


Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6422
Vs: Kirje Heprealaisille
« Vastaus #61 : 11.04.24 - klo:15:52 »
Siis ideani oli tata ketjua aloittessani juuri seurata sita, mita UTssa puhutaan pelastuksesta VTn valossa, tai miten sen ilmaisisi.

Paavalin kirjeissa ja Heprealaiskirjeessa on tasta aiheesta.
Seuraaat luvut Heprealaiskirjeessa kasittelee sita, ja Paavali ainakin Galalatalaiskirjeessa opettaa samasta.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6422
Vs: Kirje Heprealaisille
« Vastaus #62 : 13.04.24 - klo:17:30 »
Vihdoin sain luettua Heprealaiskirjeen luvut 5 - 7 huolellisemmin.

Siinä on niin paljon asiaa ja sielun ravintoa, että en oikein kykene sillai hetkessä sulattamaan sitä.

5:5-6: ssa on kaksi viittausta Psalmeihin. Psalmi 2:7:  Niinpä Kristuskaan ei itse korottanut itseänsä ylimmäisen papin kunniaan, vaan hän, joka sanoi hänelle: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin";

ja  Psalmi 110:7: "6. niinkuin hän toisessakin paikassa sanoo: "Sinä olet pappi iankaikkisesti Melkisedekin järjestyksen mukaan".


Vähän sekava esitys.
Mutta tuo on hyvä esimerkki siitä, että Vanhaa Testamenttia ei oikein voi eroittaa Uudesta Testamentista.

Heprealaiskirjeen 7. luku on todella rukiista tekstiä Jeesuksen pappeudesta "Melkisedekin järjestyksen mukaan".

Paras lukea se huolellisesti kokonaisuutena Raamatusta. Yritän vain jollain tapaa mieltää sen teeman, että Jeesuksen pappeus, mikä tavallaan jotenkin ihmeellisesti jo esiteltiin Aabrahmille on ikäänkuin Vanhan Liiton leeviläisten pappien yläpuolella.

Luvussa on ajatus, että koska Aabraham oli leeviläisten pappien kantaisä, niin leeviläiset papitkin antoivat Aabrahamissa kymmenykset "papille Melkisedekin järjestyksen mukaan".

Sitten todetaan että Jeesushan ei ollut leeviläinen  (jotka Jumala oli määrännyt vanhan liiton pappissuvuksi), vaan Juudaksen jälkeläinen. Ja nyt hän on pappi, joka on iankaikkisesti ylimmäinen pappi, ja joka voi täydellisesti pelastaa ihmisen, joka tulee Hänen luokseen.

Tätä teemaa käsitellään hyvin paljon luvuissa 7 ja 8. Lukua 8 en ole alkanut lukea vielä.

Luvun 8 alku tosin ikäänkuin selvittää pääasian:

1. Mutta pääkohta siinä, mistä me puhumme, on tämä: meillä on sellainen ylimmäinen pappi, joka istuu Majesteetin valtaistuimen oikealla puolella taivaissa,
2. tehdäkseen pappispalvelusta kaikkeinpyhimmässä, siinä oikeassa majassa, jonka on rakentanut Herra eikä ihminen.




« Viimeksi muokattu: 13.04.24 - klo:17:52 kirjoittanut sandia »