Kirjoittaja Aihe: Luterilainen jumalanpalvelus  (Luettu 4859 kertaa)

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Luterilainen jumalanpalvelus
« Vastaus #15 : 28.07.21 - klo:12:13 »
 :) Voi hyvä Taisto!
 
Enpä nyt yhtään ymmärrä, miksi vaadit minua olemaan teologi ja Raamatun opettaja, kun en ole ja vielä muutkin viat ja sairaudet riesana. Tottakai minä käytän valmiita opetuksia ja saarnoja yms. joita pidän raamatullisina, oikeina ja hyvinä. Eivät ne laittamani Raamatun lauseetkaan saatesanoineni avaudu kaikille heti. Saa kysyä ja olla erimieltä.
En tosin koskaan luovu (toivottavasti) luterilaisuudestani, vaikka eivät kaikki luterilaiset opeta aina oikein enkä minäkään.
On luonnollinen sääntö, että kuka on minkin sisäistänyt, on mielestään oikeassa. Sitä keskustelupalstoilla yritetään mahdollisimman sovussa ratkoa, että miksi kaikki ajattelevat niin erilailla ja moni ei osaa ilmaista mitä ajattelee niin yhtään.
Kaikilla on oma persoonansa ja Jeesus rakastaa kaikkia. Raamatun mukaan kaikki eivät kuitenkaan pelastune, joten uskonsa tarkistaminen on mielestäni kaikille tarpeen. Saanko nyt laittaa 11 min. puheen Vähäsarjalta viikon sanaksi (sielunhoidollinen)?  :-\

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Luterilainen jumalanpalvelus
« Vastaus #16 : 28.07.21 - klo:12:37 »
Stiina, enhän minä toki vaadi sinua olemaan teologi tai opettaja. Oletan vain, että olisit valmis perustelemaan miksi opetukset tai saarnat ovat hyviä tai miksi eivät ole - kun niitä verrataan siihen mitä Jeesus tai Paavali tai joku muu Raamatun henkilö on asiasta opettanut. Ilmeisesti sinä kuitenkin pidät tänne tuomiasi saarnoja ehdottomasti oikessa olevina. Mutta meillä taitaa olla näissä asioissa niin kovin eri näkökulma, että emme pääse yhteisymmärrykseen. Kyllähän  maailmaan vastakkaisiakin näkemyksiä joistakin asioista mahtuu, olkoon niin.

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Luterilainen jumalanpalvelus
« Vastaus #17 : 28.07.21 - klo:13:20 »
 8) Näin on!  Minulle luterilainen oppi on oikea oppi ydinasiassa, siihen en anna kenenkään puuttua. Kehällisistä asioista voi kinata, jos osaa. Vielä vahvemmin, jos ei ole pääasiassa samaa mieltä Lutherin/Melanchtonin kanssa ei voi olla enää kristitty. Aaamen!  :)

Laitan tähän Letsalle: jos tämän uskot näin, en yhtään tuomitse, päinvastoin. (Harva kirkossamme enää uskoo, luulen ma.)

Mikä on alttarin sakramentti? Vastaus:
Se on leipään ja viiniin sisältyvä Herramme Jeesuksen Kristuksen todellinen ruumis ja veri. Hän on sen itse asettanut meidän, kristittyjen, syötäväksi ja juotavaksi.

Missä se on kirjoitettuna? Vastaus:
Pyhät evankeliumin kirjoittajat Matteus, Markus ja Luukas sekä pyhä Paavali sanovat näin:
"Herramme Jeesus Kristus, sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän, kiitti, mursi ja antoi opetuslapsilleen ja sanoi: Ottakaa ja syökää, tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää se minun muistokseni. Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen, kiitti ja antoi opetuslapsilleen ja sanoi: Ottakaa ja juokaa tästä kaikki; tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi. Niin usein kuin te siitä juotte, tehkää se minun muistokseni."

Mitä tällainen syöminen ja juominen hyödyttää? Vastaus:
Se käy ilmi sanoista "teidän edestänne annettu ja vuodatettu syntien anteeksiantamiseksi". Meille annetaan näillä sanoilla tässä sakramentissa synnit anteeksi, elämä ja autuus, sillä missä on syntien anteeksianto, siinä on myös elämä ja autuus.

Miten ruumiillinen syöminen ja juominen voi saada aikaan jotain näin suurta? Vastaus:
Syöminen ja juominen eivät sitä saakaan aikaan, vaan tässä olevat sanat "teidän edestänne annettu ja vuodatettu syntien anteeksiantamiseksi". Nämä sanat yhdessä ruumiillisen syömisen ja juomisen kanssa ovat sakramentin keskeinen kohta. Se joka nämä sanat uskoo, omistaa sen mitä ne sisältävät ja lausuvat, nimittäin "syntien anteeksiannon".

Kuka sitten vastaanottaa tämän sakramentin kelvollisesti? Vastaus:
Paastoaminen ja ruumiillinen valmistautuminen ovat kyllä hyvää ulkonaista kurinalaisuutta, mutta todella kelvollinen ja hyvin valmistautunut on se, joka uskoo nämä sanat: "teidän edestänne annettu ja vuodatettu syntien anteeksiantamiseksi". Kelvoton ja valmistautumaton on taas se, joka ei näitä sanoja usko tai joka epäilee niitä, sillä sana "teidän edestänne" ei vaadi muuta kuin uskovaa sydäntä.


http://tunnustuskirjat.fi/vahakatekismus.html

Letsa

  • Vieras
Vs: Luterilainen jumalanpalvelus
« Vastaus #18 : 28.07.21 - klo:14:25 »
Joku kirjoitti jotenkin niin, että on huono luterilainen. En nyt löydä sitä. Omalta kohdalta sanoisin, että luterilaisuutta ei ole minussa lainkaan. Seurakunnassa keskityn hengelliseen puoleen, onhan Jeesus antanut lupauksen olla läsnä siellä, missä hänen nimessään kokoonnutaan. Jumalan puhe välittyy virsien ja saarnan kautta, myös Raamatun sanan kautta suoraan. Luterilaisessa kirkossa olen löytänyt paikan ja tilan hiljentyä Herran edessä.

En lue tunnustuskirjoja, en teologisia selityksiä. Koko kasteteologia menee minulta muutenkin ohi, koska se keskittyy lapsena kastettuihin. Ja tuo ehtoollisselityskin saa jäädä sinne tunnustuskirjoihin, luen mieluummin Raamatusta ne kohdat ja kiitän Herraa anteeksiantamuksen ihmeestä.

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Luterilainen jumalanpalvelus
« Vastaus #19 : 28.07.21 - klo:14:56 »
 8) Pitäisi osata olla jo hiljaa minunkin!

Ensimmäinen kappaleesi on oikein ja hyväksyttävää.
Toinen kappaleesi on väärin: Kyseessä on Raamatussa oleva Jeesuksen pyyntö. Moni tulkitsee sen Jeesuksen kristittyjä velvoittavaksi käskyksi. Käy mieluummin Kristityn Foorumin tai OneWayMissionin ehtoollisella, please.

Missä se on kirjoitettuna? Vastaus:
Pyhät evankeliumin kirjoittajat Matteus, Markus ja Luukas sekä pyhä Paavali sanovat näin:
"Herramme Jeesus Kristus, sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän, kiitti, mursi ja antoi opetuslapsilleen ja sanoi: Ottakaa ja syökää, tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää se minun muistokseni. Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen, kiitti ja antoi opetuslapsilleen ja sanoi: Ottakaa ja juokaa tästä kaikki; tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi. Niin usein kuin te siitä juotte, tehkää se minun muistokseni."

(Matt 26:26-29, Mark 14:22-25, Luuk 22:14-20, 1.Kor 11:23-25 )

Letsa

  • Vieras
Vs: Luterilainen jumalanpalvelus
« Vastaus #20 : 28.07.21 - klo:15:14 »
Stiina, mikä on väärin? Ja mitä tarkoitat, että se on Jeesuksen pyyntö? Lainaat Raamattua ja se on kaikki oikein.

Letsa

  • Vieras
Vs: Luterilainen jumalanpalvelus
« Vastaus #21 : 28.07.21 - klo:16:32 »
Ymmärrän tietysti, että on Jeesuksen pyyntö. Ei täällä ole missään kai sanottukaan, että olisi velvoittava käsky. Stiina, menen ehtoolliselle sydämessäni Jumalan rauha, joka varjelee minutkin Kristuksessa Jeesuksessa ja Jumalan Pojan uskossa.

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Luterilainen jumalanpalvelus
« Vastaus #22 : 28.07.21 - klo:19:02 »
 :) En mielellään jatka tästä aiheesta. En ole toisten omantunnon vartija enkä saakaan olla.
Ottakaa ja syökää... ja ottakaa ja juokaa... Koskee kaikkia opetuslapsia eikä vain silloin Yläsalissa pääsiäisenä olevia. (En ole korona-aikana käynyt muuta kuin virtuaalisesti HPE.)
Lapsenlapseni pääsee ripille syyskuussa, katsotaan sitten.

Letsa

  • Vieras
Vs: Luterilainen jumalanpalvelus
« Vastaus #23 : 28.07.21 - klo:19:17 »
Stiina, eihän sinua mikään velvoita. Kirjoitit voimakkaita sanoja ja luonnollisesti kiinnostuin, mihin ne perustuvat.

Letsa

  • Vieras
Vs: Luterilainen jumalanpalvelus
« Vastaus #24 : 29.07.21 - klo:09:22 »
Miten koette luterilaisen jumalanpalveluksen?

Mielessä on erityisesti nämä:
1. Saarnan lähtökohta on aina evankeliumeista.
2. Samat rukoukset ja vuorolaulut toistuvat aina samanlaisina. Rukoukset luetaan kirjasta, ei ole koskaan vapaamuotoista rukousta papin suussa.
Onko ajatuksia, kaivataanko saarnan aiheiksi kaikkialta Raamatusta nousevia tekstejä? Entä valmiit, samat, toistuvat kohdat, miten koette ne?

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Luterilainen jumalanpalvelus
« Vastaus #25 : 29.07.21 - klo:12:41 »
 ::)  +++

En nyt puolestani minä yhtään ymmärrä, en. Toivottavasti saat vastausta muilta!  Yst.

Letsa

  • Vieras
Vs: Luterilainen jumalanpalvelus
« Vastaus #26 : 29.07.21 - klo:13:46 »
::)  +++

En nyt puolestani minä yhtään ymmärrä, en. Toivottavasti saat vastausta muilta!  Yst.
Ei se mitään. Otan esimerkin tuohon toistuvuuteen liittyvänä. Messussa pappi laulaa "Herra olkoon teidän kanssanne" ja seurakunta vastaa "Niin myös sinun henkesi kanssa." Mitäpä jos esim. tämä korvattaisiinkin vapaamuotoisella rukouksella? Kiitettäisiin Herraa, että hän on keskellämme ja muutenkin rukoiltaisiin lyhyt, siinä hetkessä sydämestä nouseva rukous.

Otetaan nyt vain tämä yksi asia tähän esille.

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Luterilainen jumalanpalvelus
« Vastaus #27 : 29.07.21 - klo:14:14 »
Luulin jo että minut on torpedoitu jo täältäkin, mutta minulla olikin caps lock päällä  ???
------
Hyvä Letsa,
luterilaisena minä en ole ollenkaan kiinnostunut tuosta, kun maallikot vain vaikeasti voivat / jos ollenkaan, vaikuttaa edes vähän liturgiaan. Ainoastaan, jos pappi = virka kysyy juuri sinulta tai olet hallintoelimissä. Silloinkin liikkumavaraa ei kauheasti ole.
Olen oppinut tyytymään, jos on rippi ja synninpäästö, Isä Meidän -rukous, HPE oikein asetettuna. Iloitsen, jos on evankeelinen saarna, tutut virret ja ystävällinen seurakunta.
Kirkkomme oppi käytännössä on nykyisin sekava, synkretistinen, maallistunut ja laitonkin. (Asun Helsingissä.)  Ilman herätysliikkeiden panosta, tuskin saisin täällä ev.lutista mitään enää, vaikka se on minulle silti rakas vanhoine virheineenkin. En yhtään tiedä mitä pitäisi tehdä nyt, vain odotan ja tyydyn, joskus jaksan vielä tosissani tän asian puolesta huokaista ylöspäin. Näen että jakautumisen/pirstoutumisen vaara on ilmeinen ja kirkko tällaisena häviää. En toivo sitä.
Yst. toivon myös, että vapaasuuntaiset eivät toisi omaa hapatustaan kirkkoomme, jos ei ole jotain todella hyvää antaa.  Yst. terv.

Letsa

  • Vieras
Vs: Luterilainen jumalanpalvelus
« Vastaus #28 : 29.07.21 - klo:15:16 »
Stiina muuttamisesta en puhunutkaan, ihan vaan ajatuksia tuohon toistuvuuteen liittyvänä. Niinkuin aloituksessa kirjoitan, tällaiset saman toistamiset ihmetyttävät. Jonkun mielestä ne ovat olleet oikein hyviä ideoita ja ovat sitä edelleen. Ja sitten vaan mainitsen, mikä esimerkiksi minusta olisi omalle kohdalle  toimivampaa. Olen käynyt SLEY:n ja Kansanlähetyksen tilaisuuksissa ja varsinkin viimeksimainitun tilaisuudet ovat samanlaisia kuin aikoinaan entisessä seurakunnassani.

Luterilaisuudessa onkin kahdenlaisia kokoontumisia. On messut ja sitten vapaamuotoisemmat tilaisuudet. Olen tietysti kuin kala vedessä näissä vapaamuotoisissa. Niitäkin on n. kerran kuussa paikkakunnallani kirkossa, joskus useamminkin. Paitsi nyt korona-aikana.

Olen kyllä huomannut, että sinulla ei ole ystävällistä sanottavaa vapaakristillisyydestä eikä siinä mukana olevista ihmisistä. :D

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Luterilainen jumalanpalvelus
« Vastaus #29 : 30.07.21 - klo:14:29 »
Mina kayn ihan kaikenlaisissa uskovissa seurakunnissa. Ja taalla niita loytyy. Heratyskristillista luterilaista suuntausta ei tietaakseni ole.

Rakkain hengellinen yhteiso taalla on karismaattinen katolinen rukouspiiri. Hyvin samanlaista kuin heratyskristilliset lut. kokoontumiset Suomessa. Paitsi kylla he yha nakevat itsensa katolisina. Pystyn katsomaan sen ohi koska ovat selvasti uudestisyntyneita uskovia.