Kirjoittaja Aihe: Nordic noir  (Luettu 352 kertaa)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Nordic noir
« : 11.09.21 - klo:20:09 »
Opin kuluneella viikolla, että on olemassa tv-sarja "genre", miten lie suomennettu, ehkä" laji" , nimeltä Nordic noir.
 
Ne ovat pohjoismaissa tehtyjä rikossarjoja. Kiinnostuin alunperin islantilaisista tv sarjoista katseltuani niitä lentokoneessa Islannin lennolla jos Suomeen tai vaan Islantiin.
Ne on niin erilaisia kuin usalaiset, joten tykkään, ja varsinkin islantilaisissa sarjoissa on kiva katselle islantilaisia maisemia ja elämänmenoa.

Mutta totesin että niiden laatu on vaihteleva. Katsoin yhden norjalaisen sarjan ja nyt olen nähnyt suomalaisia, missä Sorjonen on päähenkilön nimi.

Kaikissa näissä on poliisina pohjoismainen naishenkilö, ja heillä kaikilla on valkaistut hiukset ponnarilla ja välillä vapaana. Miespoliisietsivä on puolestaan solakka lyhyttukkainen kaveri, jolla on hyvin vakava ilme. Kukaan ei hymyile koskaan niissä jaksoissa, lavastukset ovat hyvin samanlaisia.

Moderni kolkko poliisiasemarakennut, vähän liikennettä, synkkää metsää näytetään, ja näytetään ilmasta käsin kun auto ajaa välimatkaa missä ei näy muuta kuin karua luontoa.

Ne ovat siis lähinnä toistensa klooneja.  ::)

Ainoa tosi hyvä oli islantilainen sarja Trapped. Sen jälkeen taso on laskenut.
Eka minkä jaksoja olen katsellut lentokoneessa molempaan suuntaan kahdella eri matkalla. Sen nimi oli Pressa. Sekin siis islantilainen.

Mutta jännä kuulla suomea siinä Sorjonen sarjassa.  En muista sen sarjan nimeä, sekin oli niin samanlainen kuin norjalainen tai islantilainen, että ne menee mulla ihan sekaisin.
Mun oli pakko laittaa enkunkielinen tekstitys pois, muuten en olisi höristänyt korvia ymmärtämään suomea. Kummallinen kokemus. Tulkitsin alitajunnassa sen kielen norjaksi tai islanniksi ja aivoni eivät saaneet selvää siitä.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Vs: Nordic noir
« Vastaus #1 : 11.09.21 - klo:20:10 »
Tää on se suomalainen, Bordertown.

https://en.wikipedia.org/wiki/Bordertown_(Finnish_TV_series)

Ei tuo olekaan hyvä linkki. Se vaan sanoo että wikissä siitä EI ole artikkelia. ;

Tässä parempi suomeksi. Ehkä se on hyvinkin tuttu Suomessa.

https://areena.yle.fi/1-3677300

En voi katsoa sitä tuosta Ylen linkistä, mutta näen sen Netflixissä.