Kirjoittaja Aihe: Muisti  (Luettu 354 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Muisti
« : 03.10.21 - klo:12:13 »
Tätä aihetta on sivuttu monissa keskusteluissa. Ajattelin, että olisi hyödyksi avata tästä aivan oma keskustelu.

Muisti on aivan ihmeellinen asia. Mutta iän myötä se alkaa takkuilla, tosin jo nuoremmillakin, varsinkin nimimuisti. On kuitenkin mahdollista kehittää muistia jossain määrin. Ajattelinkin laittaa tänne ainakin yhden konstin, jonka itse olen hyväksi havainnut.

Asia nousi pintaan joku aika sitten, kun unohdin, että se on Afganistan, joka on nyt pinnalla uutisissa. Yöllä maa katosi muistista, ja ei noussut mieleen, vaikka kuinka yritin. Sen muistin, että A:lla se alkaa. Mieleen tuli Armenia ja Azerbaidsan ja joitain muita. Sitten tuli mieleen, että menenpä kirjain kerrallaan aakkosjärjestyksessä, jospa se auttaisi. Läksin alusta; A, B, C, D, E, F. Silloin se löytyi; AFGANISTAN!

Vanhojen tuttujen nimiä löytyy samalla menetelmällä, jos vain muistaa, millä kirjaimella nimi aikaa. Niksi on toiminut monen nimen kohdalla. Kokeilkaapa…  :) :) :)
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa xyz

  • Viestejä: 220
Vs: Muisti
« Vastaus #1 : 03.10.21 - klo:15:35 »
Minullakin on nimimuisti heikentynyt, vaikken ole vielä iäkäs. Olen useamman kerran ottanut avuksi netistä löytyvät luettelot miesten ja naisten nimistä. Niistä on oikea nimi löytynyt nopeasti, varsinkin, jos olen muistanut alkukirjaimen.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Muisti
« Vastaus #2 : 03.10.21 - klo:17:41 »
Olen mieltynyt myös ristisanatehtäviin ja havainnut ne hyviksi muistin kehittäjiksi. Suosittelen. Tosin myynnissä on monentasoisia tehtävävihkoja, mutta etsimällä löytyy ihan tasokkaitakin.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Muisti
« Vastaus #3 : 03.10.21 - klo:19:17 »
Olen mieltynyt myös ristisanatehtäviin ja havainnut ne hyviksi muistin kehittäjiksi. Suosittelen. Tosin myynnissä on monentasoisia tehtävävihkoja, mutta etsimällä löytyy ihan tasokkaitakin.
En ole vielä sinun ikäluokassasi, mutta olen kyllä huomannut sanaristikkojen ja myös sudokujen hyvää tekevän vaikutuksen. Nimimuisti on minullakin se joka silloin tällöin pätkii, mutta mainitsemasi aakkosten läpikäynti on hyvä apuväline