Kirjoittaja Aihe: Roomalaiskirje - Jumalan Evankeliumi  (Luettu 62 kertaa)

Poissa kalamos

  • Viestejä: 424
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Roomalaiskirje - Jumalan Evankeliumi
« : 14.10.21 - klo:09:53 »
Raamattupiirin ohjeistus
sanoo:

Lainaus
Tässä osiossa on tarkoitus
käsitellä Raamattua
kirja tai luku kerrallaan.
Tarvittaessa käsiteltävänä
voi olla laajempi kokonaisuus yli kirjojen.


Roomalaiskirjeen luvusta 12
on keskustelu,
mutta Roomalaiskirjeestä
kokonaisuutena en sellaista löytänyt.
Sopinee, että avaan sellaisen.

Lainaus käyttäjältä: Paavali (Room 1:1)

Paavali,
Jeesuksen Kristuksen palvelija,
kutsuttu apostoli,
erotettu julistamaan
Jumalan evankeliumia


Roomalaiskirje on siis
Jumalan evankeliumi.

Sen evankeliumin,
jonka Paavali meille julistaa,
Paavali on saanut tiedoksi
suoraan Jeesukselta
ilmestyksen kautta:

Lainaus käyttäjältä: Paavali (Gal 1:11-12)

Sillä minä teen teille tiettäväksi, veljet,
että minun julistamani evankeliumi
ei ole ihmisten mukaista;
enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut,
eikä sitä ole minulle opetettu,
vaan Jeesus Kristus
on sen minulle ilmoittanut.


Matteus, Markus ja Luukas
samoinkuin Johannes
ovat tallentaneet
meille Jeesuksen elämäkerran.

Ja toki niistä löytyy evankeliumi
- Valtakunnan evankeliumi,
ilmoitus tulevasta Jumalan Valtakunnasta.

Mutta Jeesus paljasti useita salaisuuksia
vasta Paavalille.

Yksi näistä salaisuuksista on
armon evankeliumi. 

Jeesus antoi suoraan Paavalille
- pakanain apostolille -
ilmestyksen kautta tiedoksi
tämän nyt meneillään olevan
armotalouskauden salaisuuden.

Lainaus käyttäjältä: Paavali (Ef 3:1-3)

Sen takia minä, Paavali,
teidän, pakanain, tähden
Kristuksen Jeesuksen vanki,
notkistan polveni -
olette kaiketi kuulleet
siitä Jumalan armon taloudenhoidosta,
mikä on minulle teitä varten annettu,
että näet tämä salaisuus
on ilmestyksen kautta
tehty minulle tiettäväksi,
niinkuin olen siitä edellä
lyhyesti kirjoittanut


Kun olet lukenut Roomalaiskirjeen,
olet lukenut
aivan ratkaisevan tärkeän kirjan Raamatusta.
Roomalaiskirje pitää sisällään
Jumalan evankeliumin,
joka on ilosanoma Hänen Pojastaan.

Ja mikä on tuo ilosanoma.
Se on ilosanoma Jeesuksesta,
joka on Vapahtava kansansa sen synneistä.

Raamatussa synti ja velka
ovat ikäänkuin synonyymeja.
Jos joku maksaa jonkun ihmisen velat,
niin silloin tämä ihminen on
vapaa veloistaan ja niiden seurauksista.

Jeesus maksoi koko ihmiskunnan syntivelan.
Siksi Paavali sanookin
evankeliuminsa alkujakeissa,
että Jumalan evankeliumi eli ilosanoma
on nimenomaan
ilosanoma Hänen Pojastaan.

Lainaus käyttäjältä: Paavali (Room 1:1-3)

Paavali, Jeesuksen Kristuksen palvelija,
kutsuttu apostoli,
erotettu julistamaan
Jumalan evankeliumia
,
jonka Jumala on edeltä luvannut
profeettainsa kautta pyhissä kirjoituksissa,
hänen Pojastansa

Paavali tuo esille ensin lain,
joka osoittaa jokaisen ihmisen syntiseksi.
Sitten hän tuo esiin ilosanoman,
joka oli luvattu meille jo
Vanhan testamentin puolella.
Tämä evankeliumi on Jumalan voima.

Lainaus käyttäjältä: Paavali (Room 1:16)

Sillä minä en häpeä evankeliumia;
sillä se on Jumalan voima,
itsekullekin uskovalle pelastukseksi


Tuo voima kytkeytyy
meidän elämäämme uskon kautta.
Paavali lainaa seuraavaksi
profeetta Habakukin kirjaa:

Lainaus käyttäjältä: Paavali (Room1:17)

Sillä siinä Jumalan vanhurskaus
ilmestyy uskosta uskoon,
niinkuin kirjoitettu on:

"Vanhurskas on elävä uskosta"


Kun uskomme ristiinnaulittuun Jeesukseen,
niin silloin meillä on Pelastaja,
joka on meidän tähtemme tehty synniksi,
ja vastaavasti meidät on tehty vanhurskaudeksi.
Tätä vaihtokauppaa kutsutaan sovitukseksi.

Siis veren evankeliumi on Jumalan voima.
Paavali kirjoittaa myöhemmin samassa kirjeessä:

Lainaus käyttäjältä: Paavali (Room 5:9)

kun olemme vanhurskautetut Hänen veressään,
pelastumme Hänen kauttansa vihasta



Joten lähdetään kuulemaan ja kokemaan
pakanain apostolin Paavalin
julistamaa ilosanomaa Pelastajasta.

Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa kalamos

  • Viestejä: 424
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Roomalaiskirjeen jakaminen
« Vastaus #1 : 14.10.21 - klo:10:01 »
Keskustellaan tässä viestiketjussa
Roomalaiskirjeen sanomasta
kokonaisuutena.

Paavali ohjeistaa nuorta Timoteusta
jakamaan Sanan oikein.

Verbi tarkoittaa osittelemista
- ei postitusta.

Minä vanha kalamos
jaan Roomalaiskirjeen näin:

[Alkusanat

Alkulause
(Room 1:1-7)


Tervehdys
(Room 1:8-17)



Synti ja Sovitus

Jumalattomuus
(Room 1:18-32)


Tuomio
(Room 2:1-16)


Laki
(Room 2:17-29)


Jumalan uskollisuus
(Room 3:1-20)


Jumalan vanhurskaus
(Room 3:21-31)


Usko
(Room 4:1-12)


Lupaus
(Room 4:13-25)


Kirkkaus
(Room 5:1-11)


Armo
(Room 5:12-21)



Uusi Elämä

Kristuksessa
(Room 6:1-14)


Vanhurskaudessa
(Room 6:15-23)


Taisteluissa
(Room 7)


Kärsimyksissä
(Room  8 )



Israel

Valittu
(Room 9)


Uskosta pelastuva
(Room 10)


Aito öljypuu
(Room 11)



Uskovan vaellus

Jumalan palveleminen
(Room 12)


Alamaisuus esivallalle
(Room 13)


Lähimmäisrakkaus
(Room 14)


Palvellen muita
(Room 15)



Päätössanat

Suositus, Tervehdykset ja Toivotukset
(Room 16)
« Viimeksi muokattu: 14.10.21 - klo:10:10 kirjoittanut kalamos »
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa kalamos

  • Viestejä: 424
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Alkulause (Room 1:1-7)
« Vastaus #2 : 14.10.21 - klo:10:17 »
Alkutekstistä löytyy muun muassa
sanat:
 
    δοῦλος = orja
    ἀπόστολος = lähetetty
    εὐαγγέλιον = hyvä sanoma



Roomalaiskirje alkaa sanoin:

    'Paulos dulos'

Ja jos tuon Pauloksen vielä kääntää,
niin ensimmäiset sanat ovat:

    'Vähäinen orja'

Kirjeen kahdella ensimmäisellä sanalla
Paavali pyyhkii pois kaikki
odotukset koskien Paavalia.

Hän ei ole mitään. Hän on orja.
Ja orja tekee, mitä isäntä käskee.
Ja kenen orja Paavali oli.

kirj
Lainaus käyttäjältä: Paavali (Room 1:1)
Paavali,
orja Jeesuksen Kristuksen


Lukijan ja kuulijan
silmä ja korva ei enää
odota mitään Paavalilta,
vaan odottaa viestiä
Jeesukselta Kristukselta.

Paavali on orjana
vain Herransa lähettiläs.
Ja tällä lähettiläällä
on tuotavana hyvä sanoma
eli ilosanoma eli evankeliumi.

Lainaus käyttäjältä: Paavali (Room 1:1)

Paavali,
Jeesuksen Kristuksen palvelija,
kutsuttu apostoli,
erotettu julistamaan
Jumalan evankeliumia

Meitä odottaa siis
hyvä sanoma
suoraan Jumalalta,
koskien Hänen Poikaansa
Jeesusta Kristusta.

Lainaus käyttäjältä: Paavali (Room 1:2-4)

jonka Jumala on edeltä luvannut
profeettainsa kautta
pyhissä kirjoituksissa,
hänen Pojastansa
- joka lihan puolesta
on syntynyt Daavidin siemenestä
ja pyhyyden hengen puolesta
kuolleistanousemisen kautta
asetettu Jumalan Pojaksi voimassa -
Jeesuksesta Kristuksesta,
meidän Herrastamme
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2012
Vs: Roomalaiskirje - Jumalan Evankeliumi
« Vastaus #3 : 14.10.21 - klo:11:08 »
Joskus kauan sitten luin roomalaiskirjeen kahdesti peräkkäin, eli kun tulin loppuun, aloitin samantien uudestaan alusta. Siinä vaiheessa huomasin, että alussa ja lopussa Paavali mainitsee saman asian: (1:5) "... että syntyisi uskon kuuliaisuus hänen nimeään kohtaan kaikissa pakanakansoissa", ja (16:26) "... tehty tiettäväksi iankaikkisen Jumalan käskystä kaikille kansoille uskon kuuliaisuuden aikaansaamiseksi".

Mitä on mielestänne uskon kuuliaisuus, ja onko meillä sitä?

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6250
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Roomalaiskirje - Jumalan Evankeliumi
« Vastaus #4 : 14.10.21 - klo:12:09 »
Mitä on mielestänne uskon kuuliaisuus, ja onko meillä sitä?

Mielestäni uskon kuuliaisuus on lain kuuliaisuuden vastakohta. Eli kysymys on kaiketi kuuliaisuudesta evankeliumille. Kaikki eivät eroita toisistaan näitä kahta kuuliaisuutta ja seuraukset voivat olla hyvin vakavat.

Asiaan liittyvää on käsitelty aiemmin useassa yhteydessä. Esim. vastaus 88 tässä: http://puimatanner.net/index.php?topic=265.msg23915#msg23915
« Viimeksi muokattu: 14.10.21 - klo:12:42 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa sandia

  • Moderaattori
  • Viestejä: 3875
Vs: Roomalaiskirje - Jumalan Evankeliumi
« Vastaus #5 : 14.10.21 - klo:14:17 »
Nuorena uskoontultuani luin Kansanlähetyksen painamaa Roomalaiskirjeen selitystä Uskosta uskoon.
Se antoi vahvan perustan.

Poissa kalamos

  • Viestejä: 424
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Alkulause (Room 1:1-7)
« Vastaus #6 : 15.10.21 - klo:10:05 »
Lainasin jo edellä alkuosaa
Roomalaiskirjeen alkulauseesta.
Toistan siitä palasia
ja laitan loppuosan
yhtenäisenä:

Lainaus käyttäjältä: Paavali (Room 1:5-6)

Paavali, Jeesuksen Kristuksen palvelija,
kutsuttu apostoli,
erotettu julistamaan
Jumalan evankeliumia
...
hänen Pojastansa
...
Jeesuksesta Kristuksesta,
meidän Herrastamme,

jonka kautta me olemme saaneet
armon ja apostolinviran,
että syntyisi uskon kuuliaisuus
hänen nimeänsä kohtaan
kaikissa pakanakansoissa,
joihin tekin,
Jeesuksen Kristuksen kutsumat,
kuulutte:


Laitan vielä uudelleen
kirjaimellisesti
alkutekstistä kääntäen
tuon alkulauseen loppuosan.

Lainaus
kautta jonka saimme
armon ja apostoliuden
kuuliaisuudeksi uskon
kaikkien pakanoiden
vuoksi nimen hänen


Aina joskus
Raamatun suomennoksissa
on sama käännösvastine
vaikka alkutekstissä
on ihan eri sana.

Näin on esimerkiksi sanan
kuuliaisuus kohdalla.

Paavali ei käytä samaa sanaa
kuin Johannes evankeliumissaan
tallentaessaan Jeesuksen puheen
päätöksen Nikodemukselle:

Lainaus käyttäjältä: Johannes (3:36)
Joka uskoo Poikaan,
sillä on iankaikkinen elämä;
mutta joka ei ole
kuuliainen Pojalle,
se ei ole elämää näkevä,
vaan Jumalan viha
pysyy hänen päällänsä.

Jeesuksen puheen tallennuksessa
on partisiippi verbistä:

ἀπειθέω
apeitheō

jota vastaava adjektiivi on

ἀπειθής
apeithēs

Paavali käyttää
akkusatiivissa ilmaisua:

ὑπακοή
hypakoē

Siis Jeesuksen puheessa
on aivan eri sana
kuin Paavalin kirjeessä.
Ja kuitenkin käännösvastineena
on kummassakin kuuliaisuus.

Jeesuksen virkkeessä
tulee ensin esiin usko

πίστις
pistis

joskin partisiippina
verbistä

πιστεύω
pisteuō

Sitten vastakohtana tälle
Jeesus käyttää partisiippia
verbistä, jonka jo mainitsin:

ἀπειθέω
apeitheō

Ja nämä Jeesuksen puheen
tallennuksessa käytetyt
ilmaisut kuuluvat samaan sarjaan:

peithō = luottaa

Siis Jeesus sanoo, että
...
Poikaan luottavalla
on iankaikkinen elämä,
mutta ei-luottava Poikaan
ei ole elämää näkevä.

Ja ihan lyhyesti ilmaistuna
...
Uskova pelastuu,
ei-uskova joutuu kadotukseen.

Mutta keskustelumme aiheessa
eli Roomalaiskirjeen
alkulauseessa
ei ole tällaista
synonyymista sanaparia.

Siinä ei puhuta
uskosta ja epäuskosta.
Siinä ei puhuta
luottamuksesta ja
epäluottamuksesta.

Roomalaiskirjeen alkulauseessa
puhutaan
uskosta ja kuuliaisuudesta.

Ensin syntyy usko
ja sitten kuuliaisuus.

ὑπακοή
hypakoē = kuulla, olla kuuliainen

Siis Paavalin
julistaman evankeliumin tarkoitus
pakanoiden keskuudessa oli se,
että syntyisi usko, 
jota seuraa kuuleminen/kuuliaisuus
Jeesuksen nimeä kohtaan.

Siis tässä ei ole
kysymyksessä vastakohtaisuudet
kuten Jeesuksen puheessa
Nikodemukselle,
jossa käytetään eri sanaa
kuin Paavalin kirjeen alkulauseessa,
vaikka suomennos voi erehdyttää.

Paavali julisti Jeesusta.
Hän ei halunnut tuntea mitään
muuta kuin Jeesuksen
ja Hänet ristiinnaulittuna.

Tämä julistus
Jeesuksesta (= Pelastuksesta)
synnyttää uskon.

Ja sitten tällaisen
uskon kautta pelastetun elämässä
voi alkaa kuuleminen/kuuliaisuus.
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.