Kirjoittaja Aihe: Vallanpitäjät ja alhaiset, valtahierarkiat  (Luettu 3090 kertaa)

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1165
Vallanpitäjät ja alhaiset, valtahierarkiat
« : 23.11.22 - klo:19:51 »
Lueskelin Luukkaan evankeliumia, jossa Marian kiitosvirressä (Luuk. 1:46-56) sanotaan että "hän on syössyt vallanpitäjät istuimiltaan ja korottanut alhaiset" sekä "-- rikkaat hän on lähettänyt tyhjin käsin pois."

Tämä herätti hieman ajatuksia ja mietteitä kristityn suhtautumisesta esivaltaan ja asemaan. Itse kun tulin uskoon kahdeksisen vuotta sitten, niin voi olla että olen pyrkinyt  suhtautumaan hierarkioihin ja asemiin kunnioittavammin. Toisaalta tässä voi ajatuksissa mennä sekaisin "taivaallinen hierarkia" ja "ihmisten hierarkia": Jumala on hengellisessä hierarkiassa korkeimmalla, mutta vastaavasti ei ole niin että ihmishierarkian huipulla olevat ovat hyviä tai täydellisiä.

Ihmisten hierarkia ei aina vastaa Jumalan tahtoa? Entä kirkon hierarkiat, onko arkkipiispa viisain ja Jumalan tehtäväänsä asettama? Kuka on voideltu mihinkin tehtävään? Maallista ja hengellistä asiantuntemusta löytyy monelta taholta. Ensimmäisessä aikakirjasssa (29:12) sanotaan: "Kaikki voima ja valta on lähtöisin sinulta, sinun vallassasi on tehdä suureksi ja väkeväksi kenet tahdot." Ehkä tämä viittaa mahdollisuuteen, mutta ehkä näin ei aina tai useinkaan tapahdu synnin maailmassa (erityisesti Israelin tai kirkon ulkopuolella?), jossa kaikki (johtajatkin) ovat epätäydellisiä?

Paavali jossakin kohtaa kirjoittaa että esivalta ei kanna miekkaa turhaan ja varmaan muitakin kohtia on, jossa annetaan ohjeistusta suhtautumisessa vallanpitäjiin ja hierarkioihin. Toisaalta synnin maailmassa kritiikki vallanpitäjiäkin kohtaan on usein järkevää ja perusteltua, mutta oletettavasti asiallisesti ja rakentavasti. Tosin Johannes Kastaja menetti päänsä tästä hyvästä ja profeettojakin kohdeltiin kaltoin, samoin Jeesuksella oli ongelmia fariseusten kanssa (hengellinen asema: Jeesus, Jumalan poika, maallinen, joskin uskontohierarkkinen asema: fariseukset). Jeesuksen, Pyhän Hengen ja apostolien toimesta syntyi kirkko, uusi hierarkia, jonka edustajia ja johtajia tulisi kunnioittaa, vaikka tämä on aika sirpaleista. Paavi ei ole protestanttien johtaja.
 
Lisäksi jossain kerrotaan että ihmisiin pitäisi suhtautua tasapuolisesti, rikkaisiin ja köyhiin. Toisaalta muistelisin (voin olla väärässä) että jossain viisauskirjallisuudessa (sananlaskuissa?) mainittiin kuninkaan kunnioitus.

Mitä ajatuksia tämä aihepiiri herättää? Pahoittelen, jos tätä aihetta on jo käsitelty jossakin, en ole käynyt läpi kaikkia keskusteluja.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Vallanpitäjät ja alhaiset, valtahierarkiat
« Vastaus #1 : 24.11.22 - klo:14:38 »
Minulle ensiksi tuli mieleen ajatuksia alussa mainitsemastasi  Raamatun kohdasta: hän on syössyt vallanpitäjät istuimiltaan ja korottanut alhaiset" sekä "-- rikkaat hän on lähettänyt tyhjin käsin pois."

Tuossa on, että hän on syössyt vallanpitäjät istuimiltaan. Eli siis se viittaa Jumalaan, ei ihmiseen. Siis tuota ei todennäköisesti voi soveltaa siten, että minäkin voin yrittää syöstä vallanpitäjät paikoiltaan.
Tuskin tuosta voisi myöskään tehdä oletusta, että Maria oli suunnittelemassa vallankaappausta tuon laulaessaan.
Eli jostain muusta oli ilmeisesti kyse.

Uskon että kullakin vallanpitäjällä on Jumalan asettama raja mitä hän ei voi ylittää. Eli loppu tulee sille vallanpitämiselle tavalla tai toisella Jumalan säätämänä aikana. Uskon, että tuo on yhä voimassa.

Jeesus opettaa, että uskovan ei ole hyvä yrittää taistella pahaa vastaan. Arvelen, että Jeesus tiesi että siitä ei tulisi hyvää jälkeä.

Kaikki vallanpitäjät ovat syntisiä siinä missä muutkin. Eli mikään vallanvaihto ei johda täydellisen hyvään lopputulokseen.

Kirjoitit, että Jeesuksella oli ongelmia fariseusten kanssa. Joo, melko isoja. Hehän lopulta käyttivät kirkollista valtaa ja syyttivät Jumalan pilkasta, mikä johti lopulta Jeesuksen kuolemantuomioon.

Eli kai pääsääntöisesti uskovan on hyvä kunnioittaa esivaltaa kuten mielestäni Jeesus ja Paavali opettavat. Mutta uskovan on hyvä olla pelkäämättä ketään, edes vallanpitäjiä tai ajatella, että he olisivat erehtymättömiä. Ja voi tulla tilanteita missä on pakko olla esivaltaa vastaan, vaikkapa jos esivalta kieltää Raamatun luvun tai julkisen keskustelun Raamatusta. Silloin on kai hyvä olla tottelematta. Seurauksista huolimatta.

Poissa Malakia

  • Viestejä: 313
Vs: Vallanpitäjät ja alhaiset, valtahierarkiat
« Vastaus #2 : 24.11.22 - klo:14:39 »
Itse pyrin noudattamaan lakeja, ja tietenkin rukoilen Suomen poliitikoille ja viranhaltijoille viisautta tehdä Suomen kannalta hyviä päätöksiä, ja säätää lakeja mitkä eivät ole Jumalan Sanan vastaisia.

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1165
Vs: Vallanpitäjät ja alhaiset, valtahierarkiat
« Vastaus #3 : 24.11.22 - klo:16:15 »
Siis tuota ei todennäköisesti voi soveltaa siten, että minäkin voin yrittää syöstä vallanpitäjät paikoiltaan.

Kyllä, minusta tuollainen toiminta ei kai yleensä ole suositeltavaa ainakaan oman tulkintani mukaan. Tulkaa toimeen kaikkien kanssa, jos mahdollista, kuten Paavali sanoi jossain. Enemmän pitäisi pyrkiä edustamaan hengellisiä periaatteita siinä asemassa missä on. Vaikeaa tosin voi olla jos joutuisi natsi-Saksaan, Neuvostoliittoon tai vastaavaan, mutta siinäkin ymmärtääkseni pitäisi luottaa Jumalaan ennen kaikkea.

Uskon että kullakin vallanpitäjällä on Jumalan asettama raja mitä hän ei voi ylittää. Eli loppu tulee sille vallanpitämiselle tavalla tai toisella Jumalan säätämänä aikana. Uskon, että tuo on yhä voimassa.

Vanhassa testamentissa Jumala puuttuu vallanpitäjien toimintaan hyvin suoraankin, muistan ainakin että nuoli osui johonkin kuninkaaseen taistelukentällä ja hän kuoli.

Jeesus opettaa, että uskovan ei ole hyvä yrittää taistella pahaa vastaan. Arvelen, että Jeesus tiesi että siitä ei tulisi hyvää jälkeä.

Se on hyvä pitää mielessä. Pitäisi keskittyä mieluummin hyvään ja "omaan tekemiseen". Toisaalta pitäisi paljastaa väärintekemiset ja pimeyden työt, jos niitä tulee vastaan.

Kirjoitit, että Jeesuksella oli ongelmia fariseusten kanssa. Joo, melko isoja. Hehän lopulta käyttivät kirkollista valtaa ja syyttivät Jumalan pilkasta, mikä johti lopulta Jeesuksen kuolemantuomioon.

Olen lukenut evankeliumit aika monta kertaa ja täytyy myöntää etten osaisi heti sanoa miten tuo nyt tarkalleen menikään, muisti ei ole kovin tarkka. Mutta joo, kyllä he yrittivät saada Jeesuksen hengiltä muistaakseni ihan tarkoituksella.

Ja voi tulla tilanteita missä on pakko olla esivaltaa vastaan, vaikkapa jos esivalta kieltää Raamatun luvun tai julkisen keskustelun Raamatusta. Silloin on kai hyvä olla tottelematta. Seurauksista huolimatta.

Päivi Räsänen jonkinlaisena kotimaisena esimerkkinä tästä, miten sitten asiaan muuten suhtautuukaan.

Tuli myös TV-dokumentissa mainittu Jeanne d’Arc mieleen tällaisena valtahierarkioiden kanssa olleena tapauksena, Wikipediasta: "Jeanne d’Arc on myös nimetty erityisesti kirkollisia auktoriteetteja vastustavien suojeluspyhimykseksi." Toisena esimerkkinä Lutherillahan oli erimielisyyksiä katolisen kirkon kanssa.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Vallanpitäjät ja alhaiset, valtahierarkiat
« Vastaus #4 : 24.11.22 - klo:16:36 »
Mikäli olen ymmärtänyt Jeesus pidätettiin Jumalan pilkasta. Mikä lienee melko ristiriitaista. Koskapa hän on Jumala.

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1165
Vs: Vallanpitäjät ja alhaiset, valtahierarkiat
« Vastaus #5 : 25.11.22 - klo:15:18 »
Kuuntelin metsässä kävellessäni Jukka Norvannon Raamattu-opetusta (Jeesuksen toiminta pienoiskoossa, Luuk:4:14-30 / Raamattu kannesta kanteen -sovellus) ja tuli mieleen se,  miten kansa ja uskonnolliset päättäjät suhtautuivat Jeesukseen.

Jossakin vaiheessa evankeliumia Jeesus ainakin oli suosittu (temppelissä keskustellessaan nuorempana), jonkin sanomisen yhteydessä häneen suhtauduttiin kansan puoleltakin murhanhimoisesti (kun ohitti sisäryhmän suhtautuessaan suopeasti ulkoryhmäläisiinkin tjsp.), mutta opetuslapset pitivät ja jotkin päättäjät sopivat erimielisyytensä, kun eivät yhdessä pitäneet Jeesuksesta. Eli aika ihmisiä jakavaa.

Lisäksi itse mietin että onko tässä jonkinlainen kaari (alussa pidettiin, lopussa ristiinnaulitessa ei?) tai onko muutosta havaittavissa ihmisten suhtautumisessa eri vaiheissa. Vai oliko niin että jotkut (kansan)ryhmät pitivät koko ajan, toiset eivät? Varmaankin vaikea heitellä mitään gallup-lukuja Jeesuksen kansansuosiosta kuitenkaan.

Tuli myös mieleen se, miten itse suhtautuu kritiikkiin tai eri tahoilta tulevaan palautteeseen. Kun Jeesus kritisoi eri tahoja. Joskus kritiikin ottaminen vastaan on toki vaikeaa (ego pistää hanttiin) ja vaatii ponnisteluja ja parannuksentekoa. Joskus koko prosessi varmaan voi mennä ihan pieleenkin ja vain loukkaantuu, sekin lienee inhimillistä. Ja ihmisten kritiikki voi olla perusteetontakin. Jumala on kuitenkin totuus, jolloin se on oikein.
« Viimeksi muokattu: 25.11.22 - klo:15:26 kirjoittanut Korpima »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Vallanpitäjät ja alhaiset, valtahierarkiat
« Vastaus #6 : 25.11.22 - klo:15:30 »
Niin Jeesus ilmaisi useamman kuin kerran, että hänen sanoistaan ei moni pidä. Syyksi hän ilmaisee sen että ne ovat totuus ihmisestä.

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1165
Vs: Vallanpitäjät ja alhaiset, valtahierarkiat
« Vastaus #7 : 25.11.22 - klo:16:08 »
Hyvin tiivistetty!

Mietityttää tosin hieman, onko itse tajunnut kaikkia tai edes osatotuuksia vielä ja mitä pitäisi tajuta paremmin. Raamattua voi lukea ja aina ei tajua asioita kovin syvällisesti tai osaa yhdistää omaan itseen. Mutta oppia ikä kaikki, toivottavasti.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Vallanpitäjät ja alhaiset, valtahierarkiat
« Vastaus #8 : 25.11.22 - klo:18:15 »
Juu en varmaan ole minäkään oppinut läheskään kaikkea ihmisyydestä saatikka kaikkea mitä Herra voisi minulle näyttää ja opettaa. Hänhän sanoi opetuslapsille että hänellä olisi paljon opetettava ja myös tuomittavaa heissä, mutta he eivät olisi kyenneet ottamaan sitä vastaan. Varmaan olemme siinä samassa jamassa.

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1165
Vs: Vallanpitäjät ja alhaiset, valtahierarkiat
« Vastaus #9 : 05.12.22 - klo:20:01 »
Olen nyt päässyt Luukkaan evankeliumissa kohtaan 14:7, jossa puhutaan siitä, ettei pidä ylentää itseään, pyrkiä parhaille paikoille tai palvella vain saman sosiaalisen arvon omaavia (ystäviä, perheenjäseniä jne.), vaan katsoa kurjiinkin ("köyhiä, rampoja ja sokeita").

Tulisi ymmärtääkseni siis katsoa tasapuolisesti kaikkiin ihmisiin statuksesta, rahatilanteesta tai muusta riippumatta, ei olla pyrkyri ja auttaa erityisesti huono-osaisia.

Onhan tässäkin paljon sisäistämistä luonnolliselle ihmiselle, joka katsoo helposti että hierarkiassa ylempänä oleva on arvokkain ja tärkein ja erityisesti sinne pitää pyrkiä ja heitä palvella. Taivaan valtakunnan arvojen soveltaminen arjessa ei tapahdu aina automaattisesti ainakaan omassa itsessä. Jeesuksen opetuksessa yhä 2000 vuoden jälkeen "vallankumouksellisia aineksia", hyvässä mielessä.

Vertaus rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta on myös samoilla linjoilla: raha tai asema ei takaa hyvää lopputulosta.

Tässä muuten tuntuu oppivan ihan eri tavalla asioita, kun kirjoittelee ja pohtii Raamatun sisältöä verrattuna pelkkään lukemiseen. Vaikka sisältö onkin lähinnä asioiden ilmaisemista hieman eri sanoin.
« Viimeksi muokattu: 05.12.22 - klo:20:36 kirjoittanut Korpima »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Vallanpitäjät ja alhaiset, valtahierarkiat
« Vastaus #10 : 06.12.22 - klo:00:44 »
Niin. Minäkin tykkään ilmaista itseäni kirjoittamalla, ja on kiva jos sitten jostain päin tulee jopa palautetta.

En osaa mitään tyhjentävää sanoa, mutta se tuskin on tarkoituskaan.
Luin tuosta linkistä viittaamasi Raamatun kohdan.
Jännä tavallaan, kun Jeesus katseli ihmisten käyttäytymistä häissä ja mainitsi siitä opetuslapsilleen.
Toisilla oli pyrkimys olla "parhailla paikoilla".

Tuon havainnon voi varmaan tehdä lähes missä ihmisten kokoontumisissa.

Toisaalta joskus olen miettinyt, että ihminen voi näytellä nöyrää tai sitten olla syrjässä vähän niinkuin protestina tai jotain. Ihminen on melko kiero.

Mutta ehkä pääkohta on tuo kun Jeesus sanoi: " joka korottaa itsensä, nöyryytetään, mutta se, joka itse nöyrtyy, korotetaan."

Eli vaikka ihminen yrittäisi laittaa itsensä millä strategialla tahansa toisten yläpuolelle, elämää kupsauttaa sellaisen ihmisen alas. ::)





Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Vallanpitäjät ja alhaiset, valtahierarkiat
« Vastaus #11 : 06.12.22 - klo:14:12 »
Henkilökohtaisesti tuo Jeesuksen toteamus, että joka itsensä ylentää, se alennetaan ja joka itsensä alentaa, se ylennetään tarkoittaa sitä, että on tilanne mikä hyvänsä, parasta on opetella hiljentymään, olemaan pitämättä itsestä kovaa melua, nöyrtyä Jumalan edessä ja tavallaan sitten pysyä Herran edessä ja hänen neuvossaan..

Jotain tollaista.

Luulen, että koin jotain tuollaista siunausta viime viikolla. Lähes ihmeellisiä positiivisia asioita ilmaantui tielleni töissä ja ne ilahdutti minua valtavasti ja vahvistivat minua. Pitää kertoa myöhemmin jos Herra suo..
Kirjoitin melko pitkän sepustuksen siitä, mutta totesin että se oli liian pitkä ja todella sepustus.
Ei sellaista kukaan viitsi lukea. ;D

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1165
Vs: Vallanpitäjät ja alhaiset, valtahierarkiat
« Vastaus #12 : 07.12.22 - klo:17:35 »
Toinen aikakirja 23:ssa kerrotaan pappi Jojadan kapinasta, joka on varmaankin poikkeuksen vahvistava sääntö kuuliaisuuteen ja alamaisuuteen. Huono kuningas tapettiin ja vaihdettiin parempaan.

Henkilökohtaisesti tuo Jeesuksen toteamus, että joka itsensä ylentää, se alennetaan ja joka itsensä alentaa, se ylennetään tarkoittaa sitä, että on tilanne mikä hyvänsä, parasta on opetella hiljentymään, olemaan pitämättä itsestä kovaa melua, nöyrtyä Jumalan edessä ja tavallaan sitten pysyä Herran edessä ja hänen neuvossaan..

Tämä kuulostaa hyvin järkevältä. Itselläni on hieman sitä ongelmaa että joko olen aika hiljainen enkä puhu mitään - tai sitten yritän olla liiankin "assertiivinen", mikä muodostuu jyräävyydeksi. Sellaisessa sopusoinnussa ja rauhallisessa asenteessa sekä rakentavassa viestinnässä voi olla tekemistä.

Kuuntelin myös tuota Timo Eskolan luentoa (noin 1:05) ja siinä tulee esille Jeesuksen esimerkki ristinteologiassa, häntä kiusattiin, pahoinpideltiin ym. ja hänellä oli silti nöyrä ja hyvä asenne. Keskivertoihmiselle (minä) tässä on tietenkin valtavasti sisäistämistä ja taistelua vanhaa luontoa vastaan, joka kärkkäästi vastaa loukkauksiin ja antaa samalla mitalla takaisin. Ja tietenkin joskus varmaan pitääkin sanoa jotakin, mutta milloin ja miten?
« Viimeksi muokattu: 07.12.22 - klo:18:14 kirjoittanut Korpima »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Vallanpitäjät ja alhaiset, valtahierarkiat
« Vastaus #13 : 08.12.22 - klo:14:11 »
Joo opettelua se on minullekin.

Tietyt tilanteet antavat oivan mahdollisuuden sen harjoitteluun, kun näkee että jos itsessään yrittää tehdä jotain, asiat menevät selvästi pahemmiksi hetkessä ja kaikkea käytetään minua vastaan. Silloin on hyvä opetella nöyrtymistä ja Herran odottamista.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Vallanpitäjät ja alhaiset, valtahierarkiat
« Vastaus #14 : 08.12.22 - klo:14:23 »
Jotenkin tuntui viime viikolla että minua nostettiin ja vahvistettiin töissä. Eli olin uskaltanut seistä paikallani raivostumatta mutta otin asian, siis työkaverin käyttäytymisen, virallisesti esille.  Työkaverilta on lähtenyt puhti pois minun vastaan hyökkäilyssä.

Puolisoni sanoi, että on ollut mielenkiintoista katsella kun pikkuhiljaa olet kesyttänyt työkaverisi.

Mutta siis viime viikolla oli kuin minua oltaisiin nostettu.
Yksi vanki antoi minulle kirjeen missä yksi vanki pyysi joitakin sanomisiaan anteeksi ja sanoi, että hän haluaa ottaa loppuohjelman vakavasti ja opetella olemaan satuttamatta toisia ihmisiä.
Varoitin pomolle yhdestä vangista, että pelkään että hän on kuin tikittävä aikapommi ja pelkään että jotain tapahtuu.

Pomo otti sen vakavasti, mutta sekin aika minkä sille päätimme antaa oli mielestäni liian pitkä, vajaa viikko ja päätin tavata kaveria seuraavana aamuna. Hän oli juuri sinä aamuna joutunut eristysselliin ja sitten pois meidän laitoksesta.
Meidän työpaikassa ei oikein ole väkivaltaisuuksia kuin ihan muutama vuodessa.

Eräs vanki kiitti minua että olin tullut sinne töihin ja toivotti minulle Jumalan siunausta.