Kirjoittaja Aihe: Mistä vaikutuksesta on kyse? Pyhästä Hengestä, ihmisen omasta vai jostain muusta  (Luettu 66555 kertaa)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Eihän se minunkaan ahdistukseni kivalta tuntunut ja ajattelen, että Jumala salli sen, koska ilman sitä en olisi jatkanut hänen luokseen menemistä enkä olisi uudestisyntynyt.  Ei kaikki terveellinen tunnu hyvältä, mutta eihän se ole ainakaan minusta peloittavaa, kun tietää että Isä on aina hyvä ja rakastava.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Miksi ajattelisin että jollain ihmisellä on hyvä motiivit minua kohtaan jos hän on inhoittava minulle? Tukisiko Raamattu tuollaista ajattelua? Onko se mielestäsi arkihavaintojen mukaista?

Olen itse asiassa ollut lähinnä juuri sadistin kourissa. Olin 14 vuotta enkä löytänyt ulospääsyä ja se oli tuhota minut. Jumala minut siitäkin nosti ja sadismi loppui ja minä opin paremmin pitämään puoleni.
Jumala neuvoi minua siitä juuri itse asiassa Jeremian kirjan kautta. Ja myös Jesajan. Siellä kun on Jumalan sana että kuka minä olen JOKA PELKÄÄN IHMISTÄ jonka käy kuin ruohon.

Tajusin että ihmispelkoni ei ole viisasta ja että sitä itse asiassa käytetään minua vastaan. Olin siis helppo kohde.

Samoin Jumala neuvoi Jeremiaa ja sanoi että Hän tekee Jeremian otsan timan kovaksi ja ihmiset tulee taistelemaan häntä vastaan, mutta eivät voita koska Herra on hänen kanssaan. Minulle kävi samoin.

Poissa crystalvoice

  • Viestejä: 494
Miksi ajattelisin että jollain ihmisellä on hyvä motiivit minua kohtaan jos hän on inhoittava minulle? Tukisiko Raamattu tuollaista ajattelua? Onko se mielestäsi arkihavaintojen mukaista?



Mihin mahdolliseen viestiketjun kohtaan nämä kysymyksesi liittyvät?

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Miksi ajattelisin että jollain ihmisellä on hyvä motiivit minua kohtaan jos hän on inhoittava minulle? Tukisiko Raamattu tuollaista ajattelua? Onko se mielestäsi arkihavaintojen mukaista?



Mihin mahdolliseen viestiketjun kohtaan nämä kysymyksesi liittyvät?

Sori luin tämän kohdan väärin:

Lainaus
Jos kohdan Val. 3:1-33 muuttaisi kokonaan ihmisten välisiin suhteisiin, niin että kyseessä olisi vaikkapa kaksi ihmistä, joista toinen on toisen ihmisen aiheuttaman vaivaamisen alainen, niin ei voisi mielestäni olla ajattelematta, että ihminen, joka kohtelisi sillä tavalla toista ihmistä, on sadisti. Vaikuttaa siltä kuin luvun kirjoittaja olisi tietänyt tai aavistanut, että se seikka, että kidutuksen aikaansaaja ei ole ihminen, ei estä lukijaa saamasta Herrasta toisen tuskasta nauttijan vaikutelmaa, ja kirjoittaja olisi sen tähden loppuun lisännyt sanat: "Ei hän sydämensä halusta vaivaa eikä murehduta ihmislapsia." Toisen tuskasta nauttiva tai sadistinen ihminen nimenomaan "sydämensä" halusta vaivaa ihmistä.

Vastaan uudelleen.
Raamattu sanoo selvästi että ei Jumala kiusaa meitä. Ja jos luet Raamattua, voit todeta että hänen motiivinsa ovat aina totuus, hyvyys, armo. Pyhä Henki avaa meille Herran sydäntä ja opimme tuntemaan häntä ihan oman sielun tasolla.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Raamatussa on itse asiassa paljon valitusta siitä että Jumala ei ole ollut reilu, hän on pettänyt ihmisen luottamuksen, hän kiusaa ihmistä ja johtaa ihmisen tuhoon. Israelilaiset valittivat näin useasi, samoin Jeremia myös Jeremian kirjassa.
Se että ihmiset puhuvat siellä noin, ei tarkoita että heidän ajatukset ovat totuuksia Jumalasta.

Poissa crystalvoice

  • Viestejä: 494

Jos jossakin ihmiselämässä näkyy Jumalan tuomio niin ehkä paremminkin siinä, että ihmisellä menee tosi lujaa eikä Jumalasta ole tietoakaan omassa elämässään.Viittaan Room. 1. lukuun.

Psalmin 73 monet ajatukset ovat Vanhan testamentin puolelta selkeästi yhteneväisiä sen kanssa, mitä sanot lainaamassani tekstikohdassasi. Siitä Psalmista eivät saarikallet ja monet muut menestysteologit ole varmaankaan paljoa (ainakaan kristillisesti) opettaneet.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Joo minä olen tykännyt psalmista 73 lukioikäisestä asti.