Puimatanner > Laki ja evankeliumi

Vuorisaarna

(1/4) > >>

Natanael:
Tämän viikon Ristin Voitossa 13/2014 on Tuomas Havukaisen kirjoitus helluntailaisesta Vuorisaarnan tulkinnasta. Hän löytää sen tulkintaan kaksi pääuomaa: anabaptistista kirjaimellista linjaa seurailevan ja luterilaisen näkemyksen. Ensimmäisen, yleisemmän käsityksen mukaan Vuorisaarnan vaativan opetuksen seuraaminen on mahdollista Kristuksen ja Pyhän Hengen avulla: Jeesuksen veri antaa voiman kuuliaisuuteen (Tuominen), parannuksen tehneet voivat noudattaa Vuorisaarnaa, koska parannus muuttaa ihmisen suhteen Jumalaan ja lähimmäisiin (Kärkkäinen). Jälkimmäisen käsityksen mukaan ihminen ei syntisenä kykene täyttämään Jumalan lain vaatimuksia (Tage Sjöberg) ja Vuorisaarnan ideaali kuvaa Jumalan täydellisyyttä, jonka saavuttaminen on ihmiselle mahdotonta (Juhani Karvinen). Jeesuksen opetus nähdään uskon kautta vanhurskauttamisen valossa Jumalan lakina, joka osoittaa ihmisen kelvottomuuden ja armon tarpeen.

Mice:
Kumpaan foorumilaisten elämä ja vaellus osoittavat?

Ei puhuta nyt teoriassa, vaan käytännössä. Kummanko tulkinnan mukaan olet elänyt uskossa?

Natanael:
Artikkelin mukaan anabaptistisen kaltaisen linjan kannalla ovat Veli-Matti Kärkkäisen lisäksi mm. myös Jorma Saarinen, Einar Virjo ja Veikko Pekki. Tutkimuksessa on käytetty apuna ainakin vanhoja Ristin Voittoja ainakin alkaen vuodelta 1940.

Soltero:
Käsitän sillä tavalla, että uudestisyntynyt uskova voi noudattaa Kristuksessa
vuorisaarnaa.

Jumalan näkee uskovat vanhurskaina, Jeesuksen verihaavoissa täydellisiksi puhdistettuina.
Ilman lahjoitettua Kristus-vanhurskautta emme edes voisi lähestyä pyhää Jumalaa.

Vaikka emme esim. voi aina rakastaa vihamiehiämme niin kuin Jeesus kehottaa,
meillä uhrikuoleman kautta vanhurskautetuilla on kuitenkin Herran antama tieto siitä, mitä toisen rakastaminen on, ja Jeesuksen ristin juurella rukoillessamme, pyytäessämme ja saadessamme syntimme anteeksi pystymme armahtamaan meitä vastaan rikkoneitakin.

Kristuksen vanhurskaudessa olemme koko ajan täysin puhtaita, mutta tuossa vanhurskaudessa emme voi käytännössä olla koko aikaa, koska elämme liharuumiissa ja sielumme likastuu jatkuvasti.
Suhteemme Jumalaan on sellainen, että noudatamme vuorisaarnaa täydellisesti, mutta lihallinen tilamme on tosiasia, ja siksi synti kietoo meitä aina uudestaan esim. olemaan rakkaudettomia.

Vanhurskaus ei kuitenkaan ole jokin puhdas vaate, joka on välillä päällämme, mutta joka riisutaan heti, kun lankeamme.
Meillä on jatkuvasti vanhurskauden vaatteet, koska olemme Kristuksessa, ja Hänessä teemme hyviä tekoja.  Olemme Hänessä pelastettuja, emme omissa teoissamme.
Tämä on asia, jota ei voi järjellä käsittää eikä ihmislogiikalla selittää.

Natanael:
Aukeaman mittaisesta jutusta voisi poimia vielä seuraavat ajatukset: Vuorisaarna esittää vaatimuksia vain Jeesuksen opetuslapsille (Jorma Saarinen RV5-6/1997), helluntailiikkeen piirissä selvimmät näkemyserot koskevat kysymystä aseellisesta maanpuolustuksesta eli pitäisiko kristityn miehen käydä armeija olla valmis käyttämään väkivaltaa mahdollisessa sotatilanteessa kuten Eero J. Antturi esittää vai pitäisiko voimankäyttoa vaativia tilanteita välttää ja suorittaa joko aseeton varusmiespalvelus tai siviilipalvelus, jota esimerkiksi Vilho Savolainen puoltaa. (edellä siis keskustelua vuosikymmenten varrelta)

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta