Kirjoittaja Aihe: Merkittävintä hengellisessä elämässäsi?  (Luettu 8500 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6787
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Merkittävintä hengellisessä elämässäsi?
« : 27.06.14 - klo:14:30 »
En tiedä, voimmeko avautua näin julkisesti, mutta jos se on mahdollista, niin avaan keskustelun siitä, mikä on ollut meille itsekullekin merkittävin hengellinen tapahtuma sitten uskoontulon. Mietin, kirjoitanko "kokemus", mutta päädyin käyttämään sanaa "tapahtuma". Siis millä tapahtumalla on ollut ratkaiseva vaikutus koko hengellisyyteesi ja kristinuskon ymmärtämiseesi?
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Merkittävintä hengellisessä elämässäsi?
« Vastaus #1 : 27.06.14 - klo:15:11 »
Itselleni merkittävin tapahtuma oli se prosessi mikä alkoi täydellisestä romahtamisesta. Olin elänyt uskossa missä vertailin itseäni toisiin ja mikä keskittyi liikaa ihmiseen. Opetus oli paljolti sellaista, missä kerrottiin ihmisen kasvamisesta ja ihmeistä joita tulisimme tekemään. Itsessäni en nähnyt sellaista muutosta ja aloin kokemaan voimakasta riittämättömyyttä ja huonoutta.

Lopulta se johti romahtamiseen. En enää jaksanut sellaista. Makasin lattialla, huusin ja raivosin Jumalalle. Todellisuudessa purin pahaa oloani, minkä olin kauan pitänyt piilossa, koska eihän sellainen katkeruus uskovalle sovi. Olin pettynyt uskoon, itseeni ja Jumalaan. Olin myös pettynyt muihin uskoviin ja tuon romahduksen jälkeen aika moni uskova katosikin ympäriltäni.

Muutama uskova kuitenkin jäi ympärilleni. He jaksoivat kuunnella tilitystäni, mutta eivät alkaneetkaan puhumaan minusta, vaan armosta mikä meille syntisille on tarjolla Jeesuksessa Kristuksessa. Oikeastaan yksi ihminen jaksoi koko sen kaaoksen keskellä olla tukenani. Hän ei opastanut minua kasvamaan, vaan käänsi katsettani Ristiinnaulittuun. Hän tiesi sen, että en minä pysty itse, mutta Jeesus pystyy. Hän antoi minun olla mitä olin ja silti tarjosi armoa Jeesuksessa.

Sen prosessin kautta armosta ja Jeesuksen ristintyöstä alkoi pikku hiljaa tulla koko uskon ja elämäni kallein aarre. Olin Jumalan armosta saanut alkaa vähän ymmärtämään armosta. Kyse olikin siitä, mitä Jeesus on, ei siitä mitä minä en ole.
Jumalan rakkaus meitä syntisiä kohtaan alkoi saamaan sydämessäni todellista merkitystä. Ne eivät olleet enää pelkkiä sanoja, vaan eläviä ja merkityksellisiä asioita.

Aloin myös kuuntelemaan opettajia, jotka keskittyivät nimenomaan Kristukseen ja hänen armoonsa. Sain oppia ymmärtämään lain ja evankeliumin eroja ja tehtäviä. Aloin käsittämään, että kaikki asiat uskossa osoittavat Golgatalle. Mikään lahja, asia ja sanoma uskossa ei kierrä Golgatan tapahtumia, vaan ne kirkastavat sitä. Kaikki menee Kristuksen kautta ja hänen kirkastamiseksi. Ihmiskeskeisestä suorituksesta alkoikin muodostumaan kristuskeskeinen elämä kaikkine vivahteineen. Prosessi jatkuu.

Ihmisroska

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6787
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Merkittävintä hengellisessä elämässäsi?
« Vastaus #2 : 27.06.14 - klo:19:29 »
Minulla tulee mieleen useitakin tapahtumia, joilla on ollut suuri merkitys hengelliselle elämälleni. Ehkä merkittävin oli oikeastaan tapahtumaketju, joka opetti minulle sen, että olen pilalla. Ja ellen pelastu armosta, en pelastu ollenkaan. Tämä asia on ykkönen hengellisessä elämässäni ja siksi haluan, että hengellisen julistuksen on oltava aina armon sanomaa, muu ei ole evankeliumia.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6787
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Merkittävintä hengellisessä elämässäsi?
« Vastaus #3 : 06.09.14 - klo:20:35 »
ellen pelastu armosta, en pelastu ollenkaan. Tämä asia on ykkönen hengellisessä elämässäni ja siksi haluan, että hengellisen julistuksen on oltava aina armon sanomaa, muu ei ole evankeliumia.

Olen miettinyt tätä kristinuskon ydintä, Jumalan armoa Kristuksessa. Ja että tämä sanoma voidaan omistaa henkilökohtaisesti uskossa. Kun tämä saa tapahtua ensi kerran, niin ihmisestä tulee silloin Jumalan lapsi. Mutta ei asia jää siihen, jokainen hetki sen jälkeen on tätä samaa henkilökohtaista armon omistamista omalle kohdalle. Sitä sanotaan uskon vaellukseksi. Jumala hoitaa loput itse kunkin kohdalla.

Mikäli Jumalan armo ei ole uskon ykkösasia, silloin ollaan ajauduttu uskonnollisuuteen, jonka kuvitellaan olevan kristinuskoa.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Merkittävintä hengellisessä elämässäsi?
« Vastaus #4 : 06.09.14 - klo:23:11 »
Kerron oman kokemukseni.

Toistakymmentä vuotta halusin elää uskonelämääni "tosissaan".
Sana näytti mitä Jumala halusi uskovalta / ihmiseltä. Kävin sitä kaikella tarmolla toteuttamaan.
Tein parannusta lukemattomista asioista, mutta en saanut rauhaa. Täytin ehtoja, kävin uskovien kasteella ja muita uskollisuuden osoituksia.
Vaan eipä auttanut. Tulin vain kiivaammaksi ja kireämmäksi uskon elämässäni.
Kärsin ristiriidasta. Halusin täyttää Jumalan asettamaa mittaa, silti näin itsessäni rakkaudettomutta ja syntiä.

Rukoilin epätoivoissani Jumalalta liha sydäntä, jonka hän oli luvannut antaa kivisydämen tilalle, vaan enpä saavuttanut tuota uskollisuutta joka olisi tuonut hyväksynnän.
Rima nousi koko ajan ollen saavuttamattomissa, sillä Herralle kelpaa vain täydellinen.
Ahdistus vain kasvoi kasvamistaan. Lopulta se oli niin rajua, että tunsin kuin helvetin lieskat sisälläni ja tuskat rinnassani.
Rukoilin tuskassani, ja kuulin Pyhän Hengen vastuksen sisimmissäni "Tätä uskovaisuutesi ansaitsee, Helvetin tulen".

Silloin ymmärsin, etten voi saavuttaa omin voimin Jumalan hyväksyntää, vaan se saavutetaan ainoastaan Kristuksen täytetyn työn kauttta.
Hän oli se uskollinen lain täyttäjä, joka teki sen puolestani mihin itse en koskaan kykenisi.
Silloin Armo maistui, sain rauhan sisälleni.

Kasvu Jumalan Armon ymmmärtämisestä on jatkunut. Tiedän, ettei minussa itsessäni ei asu mitään hyvää. Olen jumalaton syntinen ihminen, mutta Jeesuksessa Kristuksessa pyhä ja vanhurskas.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6787
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Merkittävintä hengellisessä elämässäsi?
« Vastaus #5 : 06.09.14 - klo:23:24 »
Evankeliumi on äärettömän yksinkertainen, mutta monelle täysin käsittämätön. Mielestäni jokaisen on kohdattava jossain vaiheessa oma pilallemenemisensä ennenkuin kaikki oma uskonnollisuus menettää merkityksensä.
« Viimeksi muokattu: 06.09.14 - klo:23:25 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa pax

  • Viestejä: 1718
Vs: Merkittävintä hengellisessä elämässäsi?
« Vastaus #6 : 08.09.14 - klo:21:42 »
Tärkeintä on olla syyttömäksi julistettu Jumalan edessä, mikä muu elämässä vetäisi sille vertoja. Olla armahdettu täysin ei vain osittain.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6787
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Merkittävintä hengellisessä elämässäsi?
« Vastaus #7 : 08.09.14 - klo:22:10 »
Tärkeintä on olla syyttömäksi julistettu Jumalan edessä, mikä muu elämässä vetäisi sille vertoja. Olla armahdettu täysin ei vain osittain.

Ei siis mitään tiliväli-juttuja. Ei pitkiä eikä lyhyitä, vaan armahdettuna olemista joka ainoa hetki!
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Merkittävintä hengellisessä elämässäsi?
« Vastaus #8 : 09.09.14 - klo:10:42 »
Oltuani ainakin jo neljännesvuosisadan
uskossa Herraan Jeesukseen, kastettu Häneen
ja Hänestä monille monesti ja monella tapaa todistanut
minussa alkoi herätä kaipaus.
Halusin löytää armollisen Jumalan.

Sitten kerran istuin vaimoni kanssa kaukana kotoa
eräässä kirkossa ensimmäistä kertaa.
Kanttori veti luterilaisen rauhallista rukousiltaa.
Tuli hetken hiljaisuus. Kanttori kun ei oikein tiennyt, mitä seuraavaksi.
Silloin yksi ihan riviseurakuntalainen yleisön joukosta astuu eteen
ja sanoo saaneensa Jumalalta ilmoituksen jo kotona:
"Täällä on joku, jonka Jumalakuva on ihan vääränlainen".
Naisen pitkä puhe osuu maaliinsa, minun sieluuni.
Tuhannen ihmisen joukosta hän vieläpä kiinnittää katseensa juuri minuun.
Hän puhuu muun muassa siitä, kuinka jo lapsuudessa
minun mieleeni on maalattu aivan vääränlainen Jumalakuva.

Vielä esirukouspalvelussa kirkkoherra toistaa minulle
erään "armollisen kohdan" saarnastaan,
vaikka pyysin esirukousta ihan muissa asioissa.
Tuona iltana tai yönä, vuosia ... vuosikymmeniä sitten,
minä löysin armollisen Jumalan.
Mutta sitä ennen olin ollut uskossa jo piiiiitkäään.

Olen monesti hiukan hämmentyneenä katsellut,
kuinka pahasti armo tuntuu olevan kadoksissa sielläkin,
missä sen ainakin opillisesti pitäisi olla kohdallaan.
Oma lukunsa ovat täysin armottomat harhaopit.
Mutta minä tunnen ...
tai paremminkin olen tuntenut esimerkiksi helluntailaisia,
jotka ovat vaeltaneet Herran yhteydessä vuosikymmeniä,
ja kuitenkin olleet viime metreille saakka jotenkin epävarmoja siitä,
pääsevätkö he taivaaseen vai joutuvatko kadotukseen.
Siis tosi uskovia. Pyhällä Hengellä täytettyjä.
Voimallisesti Herran palveluksessa olleita.
Mutta armo on vaan ollut jotenkin hukassa.
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa pax

  • Viestejä: 1718
Vs: Merkittävintä hengellisessä elämässäsi?
« Vastaus #9 : 09.09.14 - klo:13:51 »
Vaikuttava kertomus Jumalan huolenpidosta ja hyvyydestä uskovaa kohtaan.

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Merkittävintä hengellisessä elämässäsi?
« Vastaus #10 : 09.09.14 - klo:21:35 »
Kiitos kokemuksestasi Kalamos.

Tänä päivänä on valtavasti uskovia, joilla on Armo totaalisen hukassa.
Jotkut juoksevat minua pakoon, kun minulla on väärä oppi. Eihän se voi olla niin, että Jumala olisi valmistanut kaiken pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa lahjana
vastaan otettavaksi. He ovat aivan järkyttyneitä.
Uskoon tultaessa saa synnit anteeksi, mutta sitten.... on lähdettävä ristiltä eteenpäin uskollisuuden tekoja tekemään, ja ansaitsemaan.
 
Elämän vanhurskaus on ansaittava mikäli meinaa taivaasen päästä, ei siihen mikään usko Kristukseen riitä.
Vai riiittääkö ?

Jumalalla on iso työ saada meissä ylpeissä omavoimaisissa ihmisissä aikaan ymmärrys Hänen täytetystä työstä, joka kestää perille saakka.
Hienoa Kalamos, että HÄN sai sen tehdä sinussa.

Poissa pax

  • Viestejä: 1718
Vs: Merkittävintä hengellisessä elämässäsi?
« Vastaus #11 : 09.09.14 - klo:22:28 »
Taidamme täällä pohjanperukoilla olla jäyhä kansa jonka on pitänyt pärjätä omillaan, työtä on tehty ja raskaat ovat kansan vaiheet olleet. Täydellinen heittäytyminen Kristuksen armoon on ollut vaikeaa.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6787
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Merkittävintä hengellisessä elämässäsi?
« Vastaus #12 : 09.09.14 - klo:22:37 »
Taidamme täällä pohjanperukoilla olla jäyhä kansa jonka on pitänyt pärjätä omillaan, työtä on tehty ja raskaat ovat kansan vaiheet olleet. Täydellinen heittäytyminen Kristuksen armoon on ollut vaikeaa.

Eikä ainoastaan vaikeaa, vaan täysin mahdotonta ellei Jumala tee ihmettä. Ja kun se ihme tapahtuu, niin yleensä siinä sattuu.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa pax

  • Viestejä: 1718
Vs: Merkittävintä hengellisessä elämässäsi?
« Vastaus #13 : 16.09.14 - klo:10:54 »
Uskova ei tahdo tehdä syntiä kun on saanut niin  suuren armon Jeesuksessa Jumalalta. Mielestäni jokapäiväiseen elämään kuuluu ns kilvoittelu tietoisesti. Ei ihminen tajua koko syntisyyttään ollenkaan eikä Jumalan armoa. Mutta meillä on kirjoitettuna Jumalan  sana joka meitä auttaa ja opettaa kuten  myös Herran Henki.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6787
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Merkittävintä hengellisessä elämässäsi?
« Vastaus #14 : 24.02.15 - klo:13:04 »
Kun on niin vähän uusia kirjoituksia, niin on tyytyminen näihin vanhoihin. Tässäkin ketjussa on ravintoa pitkäksi aikaa.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell