Puimatanner > Laki ja evankeliumi

Opetuslapsi, kristitty ja Jumalan lapsi…

(1/15) > >>

Paulus:
Tätäkin asiaa on varmaankin jossain sivuttu, mutta otan sen nyt uudestaan esille.

Antiokiassa alettiin opetuslapsia nimittämään kristityiksi (Ap. t. 11:26). Nyt esitän kysymyksen: Tarkoittavatko nuo käsitteet jokaisessa tapauksessa samaa asiaa? Itse olen sitä mieltä, että ei. Raamattua lukemalla, omaa kokemustani ajatellen ja ympärilleni katsomalla olen päätynyt käsitykseeni. Jos olen väärässä, niin suuri apu olisi, jos joku sen minulle osoittaisi.

Taisto:

--- Lainaus käyttäjältä: Paulus - 31.05.15 - klo:12:13 ---Tätäkin asiaa on varmaankin jossain sivuttu, mutta otan sen nyt uudestaan esille.

Antiokiassa alettiin opetuslapsia nimittämään kristityiksi (Ap. t. 11:26). Nyt esitän kysymyksen: Tarkoittavatko nuo käsitteet jokaisessa tapauksessa samaa asiaa? Itse olen sitä mieltä, että ei. Raamattua lukemalla, omaa kokemustani ajatellen ja ympärilleni katsomalla olen päätynyt käsitykseeni. Jos olen väärässä, niin suuri apu olisi, jos joku sen minulle osoittaisi.

--- Lainaus päättyy ---
Tarkoitatko, että opetuslapset eivät välttämättä ole kristittyjä?
Vai toisinpäin: että kristitty on laajempi käsite, ja kaikki kristityt eivät ole opetuslapsia?

Tästä aiheesta ei oikein saa kiinni, ennenkuin sovitaan, mitä nämä käsitteet tarkoittavat,
tai mitä itse kukin ymmärtä niiden tarkoittavan.

Paulus:

--- Lainaus käyttäjältä: Taisto - 31.05.15 - klo:19:04 ---
--- Lainaus käyttäjältä: Paulus - 31.05.15 - klo:12:13 ---Tätäkin asiaa on varmaankin jossain sivuttu, mutta otan sen nyt uudestaan esille.

Antiokiassa alettiin opetuslapsia nimittämään kristityiksi (Ap. t. 11:26). Nyt esitän kysymyksen: Tarkoittavatko nuo käsitteet jokaisessa tapauksessa samaa asiaa? Itse olen sitä mieltä, että ei. Raamattua lukemalla, omaa kokemustani ajatellen ja ympärilleni katsomalla olen päätynyt käsitykseeni. Jos olen väärässä, niin suuri apu olisi, jos joku sen minulle osoittaisi.

--- Lainaus päättyy ---
Tarkoitatko, että opetuslapset eivät välttämättä ole kristittyjä?
Vai toisinpäin: että kristitty on laajempi käsite, ja kaikki kristityt eivät ole opetuslapsia?

Tästä aiheesta ei oikein saa kiinni, ennenkuin sovitaan, mitä nämä käsitteet tarkoittavat,
tai mitä itse kukin ymmärtä niiden tarkoittavan.
--- Lainaus päättyy ---

Tämä on tärkeä huomio. Itse ymmärrän niin, että Jumalan lapsi on aina opetuslapsi ja kristitty, mutta ei toisinpäin. Kristittyinä pidetään kuitenkin varsin yleisesti sellaisia ihmisiä, jotka eivät ole Jumalan lapsia eivätkä edes opetuslapsia. Monet heistä kuuluvat ns. kristilliseen seurakuntaan.

Mielestäni Room. 8:9 sanoo erittäin merkittävän totuuden: "Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa." Suomi ja monet länsimaat ovat yleisessä kielenkäytössä kristittyjä maita, mutta ei kai kukaan kuvittele, että väki olisi kauttaaltaan Jumalan lapsia, eikä edes opetuslapsia. Opetuslapsissa on aina ollut muitakin kuin Jumalan lapsia. Sellainen oli mm. Juudas Iskariot. Johannes 6:60-71 avaa tätä kysymystä laajemmin.

Taisto:

--- Lainaus käyttäjältä: Paulus - 31.05.15 - klo:19:51 ---Kristittyinä pidetään kuitenkin varsin yleisesti sellaisia ihmisiä, jotka eivät ole Jumalan lapsia eivätkä edes opetuslapsia. Monet heistä kuuluvat ns. kristilliseen seurakuntaan.

--- Lainaus päättyy ---
Tuo on varmasti juuri noin: "kristitty" tai "kristillinen" voivat tarkoittaa melkein mitä tahansa.

Mikä itse koet olevasi tai haluat olla: kristitty, uskova, opetuslapsi, Jumalan lapsi, ... , jotakin muuta?
Vai tarvitseeko itseään edes mitenkään luokitella... antaa muiden hoitaa luokittelun, jos
haluavat, ja itse lähinnä pyrkiä elämään uskonsa mukaan.

Paulus:

--- Lainaus käyttäjältä: Taisto - 01.06.15 - klo:19:53 ---Mikä itse koet olevasi tai haluat olla: kristitty, uskova, opetuslapsi, Jumalan lapsi, ... , jotakin muuta?
Vai tarvitseeko itseään edes mitenkään luokitella... antaa muiden hoitaa luokittelun, jos
haluavat, ja itse lähinnä pyrkiä elämään uskonsa mukaan.
--- Lainaus päättyy ---

Itse ymmärrän Jumalan lapseksi vain sellaisen, joka on sitä sydämestään. Hän ei luota itseensä, vaan siihen, että 2000 v. sitten tapahtunut sovitus koskee myös häntä, koska hän on itsessään syntinen. Armo on hänen ainoa toivonsa pelastuksen perusteena. Itse luen itseni syntiseksi, joka pelastuu vain armosta.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta