Kirjoittaja Aihe: kovalevyn tyhjentäminen  (Luettu 2809 kertaa)

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
kovalevyn tyhjentäminen
« : 21.05.20 - klo:12:32 »
Olen heittämässä roskiin vanhahkoa Sony Vaio-läppäriä.
Sen näppäimistölle lorahti joskus 4 dl kuumaa kahvia.
Asianmukaisista kuivatustoimenpiteistäni huolimatta näppäimet vammautuivat,
ja muutamassa päivässä kuolivat.
Virtuaalinäppäimistö toimii, mutta sen käyttö on tuskallisen hidasta.
Nyt aion viedä turhaan tilaa viedän laitteen keräykseen.

Mutta kovalevyn tyhjennys on toivotonta.
Olen yrittänyt tehdä palautusmuistitikun, jonka kautta toimenpide tehdään.
7 tunnin tiedonsiirron jälkeen tuli ilmoitus, että USB-tikun tallennustila (32 GB) ei riitä, ja homma loppui siihen.
Minulla on paljon isompi ulkoinen kiintolevykin, mutta se ei toimi (joko koneessa oleva Windows 8 tai Sony Vaio itse eivät tunnista laitetta).

Onkohan koko kovalevy siis pakko varmuuskopioida,
vai voiko siitä valita vain osan, jotta esim. vain tärkeimmät henkilökohtaiset tiedot tallentuisivat tyhjennystoimenpidettä varten?



Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: kovalevyn tyhjentäminen
« Vastaus #1 : 21.05.20 - klo:17:09 »
Mun ei kuuluisi vastata tuohon mitään, koska en tiedä.
Itse en todellakaan säilytä mitään läppärissä. Käytän sitä vaan niinkuin prosessoimiseen. On mulla etusivulla joitakin juttuja mitä käytän töissä usein, mutta nekin on muualla eikä oo ongelma jos ne jostain syystä menetän.

Minullakin on läppäri mika pitäisi jotenkin eliminoida. Mutta siellä ei todellakaan taida olla mitään säilyttämisen arvoista.

Itselläni rupesi soimaan aloituksen luettuani Pink Floydin biisi missä koko pitkässä biisissä yhden kerran sanotaan yksi lause: one of these days I'm going to cut you into little pieces.

Itse kai tekisin ton läppärille.

Poissa lukija

  • Viestejä: 95
Vs: kovalevyn tyhjentäminen
« Vastaus #2 : 21.05.20 - klo:18:15 »
Ei koko kovalevyä tarvitse varmuuskopioida, jos ei halua koko kovalevyn tietoja säilyttää. Sieltä voi tarvittavat tiedostot tallentaa kovalevylle, cdlle, tikulle yms.


Sitten kannattaa pyyhkiä ja ylikirjoittaa kovalevy esim. tällä ohjelmalla joka tekee sen automaattisesti https://dban.org .

Jos kovalevyn tiedot vaan poistaa niin sen tiedot saa palautettua kyllä takaisin seuraava omistaja, jos tahtoo.




Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: kovalevyn tyhjentäminen
« Vastaus #3 : 21.05.20 - klo:19:34 »
Ei koko kovalevyä tarvitse varmuuskopioida, jos ei halua koko kovalevyn tietoja säilyttää. Sieltä voi tarvittavat tiedostot tallentaa kovalevylle, cdlle, tikulle yms.


Sitten kannattaa pyyhkiä ja ylikirjoittaa kovalevy esim. tällä ohjelmalla joka tekee sen automaattisesti https://dban.org .

Jos kovalevyn tiedot vaan poistaa niin sen tiedot saa palautettua kyllä takaisin seuraava omistaja, jos tahtoo.
Kiitos tiedosta, mutta
en saa näköjään enää ladattua tiedostoja tuohon roskiin menevään koneeseen.
Syynä on kai se, että poistin koneesta valtavasti ohjelmia ja tiedostoja
ja laitoin sen jälkeen Windowsin cipher-komentokehotteen, jonka pitäisi päällekirjoittaa poistettuja osia.
Se on nyt tikittänyt monta tuntia ja hiukan etenee.
Annan sen toimia aamuun asti.
Sitten vien koneen muiden tavaroiden joukossa keräyslavalle, joka onneksi ilmestyi eilen tuohon pihaan.
Laitan tuon dbanin muistiin vastaisuuden varalle.


Poissa lukija

  • Viestejä: 95
Vs: kovalevyn tyhjentäminen
« Vastaus #4 : 21.05.20 - klo:19:57 »
en tiennyt tuota cipheriä, ehkä se toimii kanssa ja tuota dbania ei tarvita.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: kovalevyn tyhjentäminen
« Vastaus #5 : 21.05.20 - klo:20:14 »
en tiennyt tuota cipheriä, ehkä se toimii kanssa ja tuota dbania ei tarvita.
Cipher-kehote ei poista tiedostoja, vaan vain päällekirjoittaa muulla tavalla poistettujen jättämiä aukkoja kovalevyllä, jotta tietoja ei voisi palauttaa.

Poistin aikaisemmin ohjelmia ja tiedostoja manuaalisesti ja
nyt käytän cipheriä jälkien siivoamiseen. 
Paljon jäi silti poistamatta, koska en tiennyt dbanista.

Ei haittaa, koska en ole tallentanut koneelle
mitään suuria salaisuuksia.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: kovalevyn tyhjentäminen
« Vastaus #6 : 16.09.20 - klo:19:15 »
Tein sen mitä suunnittelin ketjun alkuosassa. Minulla oli kaksi roskiin heitettävää läppäriä. Laitoin ne toisen alkuperäiseen laatikkoon, asetin pihalle ja ajoin niiden päällä F150llä.
Sitten roskiin. En säilyttänyt niissä mitään, joten en tarvii olla siitä huolissaan.

Poissa Alvari

  • Viestejä: 592
Vs: kovalevyn tyhjentäminen
« Vastaus #7 : 16.09.20 - klo:23:58 »
Minä oon hävitettävät kovalevyt ruuvannu auki, ottanu kiekot erilleen, naarmuttanut ne. Vielä kun täyteen reikiä poralla, ja hiillokseen vähäks aikaa, ni...

Poissa lukija

  • Viestejä: 95
Vs: kovalevyn tyhjentäminen
« Vastaus #8 : 17.09.20 - klo:00:40 »
kannattaisi varmaan ennemmin viedä vanhat koneet keräykseen, eikä roskiin, vai onko siellä mahdollista? toki ensin kannattaa irrottaa kovalevyt irti jos ei ole tuhonnut tietoja.

Poissa lukija

  • Viestejä: 95
Vs: kovalevyn tyhjentäminen
« Vastaus #9 : 05.05.21 - klo:17:27 »
Minun piti tyhjentää kovalevy, mutta dban ei toiminut. Sain tietää, että se alkaa olla jo liian vanha uudempiin kovalevyihin(SSD:lle ei kai ole ollut sovelias koskaan). Minulle neuvottiin tämmöistä Shredos -ohjelmaa https://github.com/PartialVolume/shredos.x86_64
Se toimi hyvin.