Kirjoittaja Aihe: Huijausta!  (Luettu 37907 kertaa)

Poissa lukija

  • Viestejä: 95
Vs: Huijausta!
« Vastaus #120 : 19.02.21 - klo:21:26 »
Isälleni soitti "tietokoneen huoltaja" , puhui englantia, isäni antoi puhelimen minulle ja suljin kuultuani että on muka tietokoneen huollosta. Heti tuli perään soitto samasta numerosta ja kun ei vastattu niin pari soittoa toisesta numerosta. Kaikki Suomen numeroita. Varmaan olisi halunnut etäyhteyden koneeseen ja tyhjentää tilin.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Huijausta!
« Vastaus #121 : 20.02.21 - klo:10:53 »
Nykyisin tulee aika usein puheluita tuntemattomista numeroista. En niihin yleensä vastaa. Eilen vastasin yhteen. En tiedä, kuka siellä oli, mutta naishenkilö rupesi englanniksi puhumaan. En vastannut hänelle mitään, suljin vaan puhelimen.

Äsken tuli kaksi soittoa tuntemattomasta numerosta. Ensin tuli yksi soitto, jolloin suljin puhelimen, hetken päästä samasta numerosta tuli toinen soitto, enkä siihenkään vastannut. Joskus tekeydyn automaattiseksi puhelinvastaajaksi ja sanon: "Ole hyvä ja laita tekstiviesti".

Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Huijausta!
« Vastaus #122 : 01.03.21 - klo:17:54 »
Tänään tuli Elisan nimissä viesti, joka mielestäni on huijausta, koska siinä uhkaillaan. Onkohan tätä tullut muille?


Lähettäjä: Elisa <shanghaidrachen_info@t-online.de>
Aihe: Kiireellinen ilmoitus
Päivämäärä: 1. maaliskuuta 2021 klo 12.53.00 UTC+2
Vastaanottaja: "no-reply@elisa.fi" <no-reply@elisa.fi>
Vastaus: "no-reply@elisa.fi" <no-reply@elisa.fi>

 
 
Hyvä asiakas ,
 
Osana pyrkimyksiämme parantaa kokemustasi kuluttajapalveluissamme päivitämme Elisan palvelusopimusta ja Elisan tietosuojalausumaa. Haluamme käyttää tilaisuutta ilmoittaaksemme sinulle näistä päivityksistä turvallisuutesi vuoksi.
 
Jos et päivitä Elisa-tiliäsi 24 tunnin sisällä, tilisi deaktivoidaan ja poistetaan palvelimeltamme, etkä voi enää käyttää monia Elisan ominaisuuksia keskustelujen, yhteystietojen ja liitteiden parantamiseksi.
 
Käytä hetki päivittääksesi tilisi nopeamman, turvallisemman ja monipuolisemman Elisan käyttökokemuksen takaamiseksi. Voit välttää tilisi poistamisen käytöstä.
 
Päivitä tilisi: www.elisa.fi/login
 
Kiitos Elisan palveluiden käytöstä.

Elisa Järjestelmänvalvoja:
Elisa kunnioittaa yksityisyyttäsi. Jos haluat lisätietoja, lue tietosuojalauseke
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Huijausta!
« Vastaus #123 : 04.03.21 - klo:08:54 »
Huijaus lienee aika tuottoisaa. Tässä jälleen yksi sivusto, jossa on jälleen samoja elementtejä kuin alussakin. Paljon luvataan, kun "asiantuntijat" ovat asialla. "Suomalainen terveyssivusto":

Poistin liitteen, koska siitä ei enää avaudu "Suomalainen terveyssivusto."
« Viimeksi muokattu: 04.03.21 - klo:10:40 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Huijausta!
« Vastaus #124 : 13.03.21 - klo:17:02 »
Ihmeellinen tämä huijausten maailma. Ihan selvästi siinä liikkuu paljon rahaa, muuten se ei voi levittäytyä miltei mihin mediaan tahansa. Nyt osuin tämmöiselle sivustolle, jolla on selkeä yhteys aiempiin: https://new-fi.somasnellegelveins.com/#  >:(
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Huijausta!
« Vastaus #125 : 18.03.21 - klo:17:53 »
Tulin jostain syystä siihen tulokseen, että poistan tämän viestin, vaikka se täysin totta olikin. Otin siitä kuitenkin kopion itselleni.

Huomasin, että kyseessä on huijausyritys, joka on levinnyt laajalle. Mediassa siitä on jo paljon tietoa:
https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000007869545.html
« Viimeksi muokattu: 19.03.21 - klo:16:33 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Huijausta!
« Vastaus #126 : 12.04.21 - klo:09:47 »
Tulipa taas "houkuttava" viesti:

Terveisiä!

Pahoittelen päivittäisen toiminnan keskeyttämistä. Lähetin sinulle tämän viestin aiemmin, mutta en saanut sinulta vastausta, ja siksi lähetän sen uudelleen. Käytä vain hetki aikaa lukeaksesi sähköpostini, koska se vaatii kiireellistä huomiota ja voit hyötyä siitä,

Nimeni on Ozan Yusuf, olen lakimies, joka työskentelee perheen lainkäyttöalueella. Menetin asiakkaani ja hänen perheensä auto-onnettomuuden vuoksi. Hänellä on pankinsa kanssa summa ($13,880.000.00 USD), joka takavarikoidaan, koska , Hän oli urakoitsija täällä Turkissa ja toimittaa myös raskaita talo- ja tienrakennustarvikkeita. Haluan, että vasemmistorahasto vapautetaan sinun huoltoosi sukulaisina, ennen kuin täällä olevan rahayhtiön johtohenkilöt takavarikoivat tämän rahaston.

Syy, miksi otin sinuun yhteyttä tässä asiassa, johtuu siitä, että sinulla on sama sukunimi myöhäisen asiakkaani kanssa, koska hän on kotoisin maastasi, eikä hänen rahoitusasiakkaansa tilitiedostossa ole rekisteröityä nimeä perillisenä. Vastaa vain pikaisesti Annan sinulle kaikki tarvittavat ja lisätietoja ja selvityksiä tästä tapahtumasta ymmärryksesi ymmärtämiseksi paremmin, jos olet kiinnostunut.

Hyvää päivää, kun odotan nopeaa vastaustasi!

Kunnioittaen!

Barr. Ozan Yusuf Esq.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Huijausta!
« Vastaus #127 : 21.04.21 - klo:19:50 »
Tänään tuli huijausyritys jälleen Elisan nimissä. Jos en vastaa, minun sähköpostini lakkaa ilmeisesti toimimasta. No, katsotaan…   :o :o :o
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Huijausta!
« Vastaus #128 : 21.04.21 - klo:21:21 »
Tänään tuli toinen huijausyritys  :o
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Huijausta!
« Vastaus #129 : 31.05.21 - klo:09:28 »
Äsken kilahti sähköpostiin outo viesti muka OP:lta. Minä en ole OP:n asiakas eikä minulla ole muuta tekemistä ko. pankin kanssa kuin että olen auttanut paria OP:n asiakasta, jotka ovat maksuvaikeuksissa. Tuo summa näyttäisi viittaavan siihen suuntaan. Onkohan muilla tällaisesta kokemusta?  :-\ :-\ :-\
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Huijausta!
« Vastaus #130 : 10.06.21 - klo:17:18 »
Uusi huijausyritystä tunnistettu. Kun olin anopin luona, joku nuorehko kaveri ghetto murteellaan soitti, minä vastasin puhelimeen ja sieltä kuului, että hei isoäiti!
Kysyin että kuka oot ja vastaus oli että "vanhin".

Sanoin että ongelma on siinä, että en ole isoäiti. Puhelu loppui lyhyeen.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Huijausta!
« Vastaus #131 : 10.06.21 - klo:18:36 »
Taisin äsken tulla huijatuksi, mutta pääsin kuitenkin vähällä. Kävin nimittäin läheisessä kauppakeskuksessa hoitamassa pari pikku asiaa. Kun ajoin parkkipaikalle, niin nuorehko itämaisen näköinen nainen alkoi viittilöidä minulle ja tuli aivan auton viereen. Kun avasin auton ikkunan, niin hän työnsi eteeni paperin, jossa oli jotain sentapaista tekstiä, että kyse oli kuurojen ja vammaisten auttamisesta. Paperissa oli yksi nimi ja merkintä, että lahjoittaja oli antanut 30,- euroa. Laitoin nimen paperiin ja ojensin 2 euron kolikon.

Kun asiaa tarkemmin ajattelin, tulin siihen tulokseen, että kyse oli huijauksesta ja että nainen tekeytyi mykäksi. Oikeastaan se yksi lahjoitus kertoi siitä, että pikkukolikoilla ei rahaa kerry, vaan pitää olla vähintään seteleitä. Aika nerokas idea kuitenkin ja sillä voi päästä ihan hyvään päiväpalkkaankin, jos jaksaa olla ahkerana. Mutta eläkettä siitä ei kerry.

Taisin eilen olla huijausyrityksen kohteena samassa paikassa, mistä kerroin viime elokuussa.

Olin viemässä käytöstä poistettua vaatetavaraa UFF:in keräypisteeseen, kun viereen ajoi auto, jossa olisi iäkäs mieshenkilö. Hän puhui "hoono soome" ja kertoi olevansa italialainen. Kaivoi esiin pinon papereita, joissa oli ainakin hänen passinsa ja alkoi monisanaisesti esitellä asiaansa. Tuli jo aavistus, että kyseessä on jonkinlainen huijausyritys ja sanoin hänelle, että valitettavasti minulla on nyt hieman kiire, jolloin hän lähti paikalta. Minulla oli ihan oikeasti kiire erääseen liikkeeseen, joten en halunnut jatkaa joutavaa keskustelua. Hieman olen italiaakin opiskellut, joten jonkun sanan olisin hänenkin kielellään voinut sanoa.  ;)

Tuli vaan mieleen, että nuo suurten kauppaketjujen parkkipaikat ovat otollisia paikkoja huijareille, jotka tunnistavat mahdollisen huijattavan jo kauempaa.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Huijausta!
« Vastaus #132 : 06.09.21 - klo:19:58 »
Sain parina päivänä puhelun oudosta numerosta, enkä vastannut kumpaankaan, koska en yleensä vastaa tuntemattomiin numeroihin. Sitten tuli jatkoa sähköpostin muodossa. Laitan tähän mukaan kaksi kuvakaappausta, joista voi päätellä, että kyse on huijausyrityksestä, johon moni saattaa retkahtaa. Mielestäni kuvien tekstit viittaavat vahvasti huijaukseen. Välillä sinutellaan ja välillä teititellään. Jatkossa kysellään tunnuksia ja kysytään, että tarvitsetko apua. En painellut niitä valintanäppäimiä, eihän sitä tiedä, mihin johtavat.

Ihmetystä herättää myös se, etten ole Nordean asiakas, eikä minulla ole siellä tiliä. Joku aika sitten kävin kylläkin hoitamassa siellä toisen henkilön pankkiasian.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Huijausta!
« Vastaus #133 : 01.12.21 - klo:21:58 »
Jälleen viesti POP Pankin nimissä. Minulla ei ole mitään tekemistä ko. pankin kanssa. Tuntuu jotenkin huijausyritykseltä…  >:(

Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Huijausta!
« Vastaus #134 : 01.12.21 - klo:22:46 »
Jälleen viesti POP Pankin nimissä. Minulla ei ole mitään tekemistä ko. pankin kanssa. Tuntuu jotenkin huijausyritykseltä…  >:(
Täysin selvä huijausyritys, oli mikä pankki hyvänsä. Eivät pankit tuolla tavalla hoida asioita. Linkkiä ei todellakaan pidä klikata.