Kirjoittaja Aihe: Yleinen raamatunlukuketju  (Luettu 19797 kertaa)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6456
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #75 : 03.02.22 - klo:14:14 »
Luin illalla Matteuksen evankeliumin 4. lukua missä Jeesus oli kiusauksissa erämaassa.
Se on jännä juttu, miten AJATTELU on tärkeä osa ihmisyyttä.
Sielunvihollinen syötti uudenlaisia ajatuksia Eevan aivoihin syntiinlankeemuksessa. Eeva jäi kuuntelemaan ja se vaikutti hänessä, sen että hän alkoi tekemään erilaisia johtopäätöksiä syistä ja seurauksista.

Jeesuksen kiusauksissa oli sama. Sielunvihollinen tarjos erilaisia tulkintoja Jumalan sanasta, sellaisia mitkä saivat uskomaan enemmän siihen, että ihminen voi tosta lonkalta vaan tehdä olosuhteita edullisemmaksi itselleen.

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #76 : 04.02.22 - klo:12:05 »
Niinpä! Kai huomasit kuitenkin, että Jeesusta vähän erilailla koeteltiin. Hän olisi saanut sen valitessaan, mutta silti kesti lankeamasta. Kannatta miettiä, kestäisinkö itse. Jeesus ei langennut kertaakaan uskomme mukaan, vaan täytti lain ja Jumalan tahdon eikä edes syntynyt synnissä.
 :-*

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6456
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #77 : 04.02.22 - klo:13:55 »
Niinpä! Kai huomasit kuitenkin, että Jeesusta vähän erilailla koeteltiin. Hän olisi saanut sen valitessaan, mutta silti kesti lankeamasta. Kannatta miettiä, kestäisinkö itse. Jeesus ei langennut kertaakaan uskomme mukaan, vaan täytti lain ja Jumalan tahdon eikä edes syntynyt synnissä.
 :-*

No me ollaan jo valmiiksi täynnä ajattelumalleja,mitkä tukevat Jumalan tahdon vastaisia valintoja. Siksipä niitä ei itsessä usein edes huomaa, koska olemme niin tottuneita niihin.

Yritin kerran demonstroida tätä kääntämällä Vuorisaarnan enemmän inhimillisen ajattelun mukaiseksi. ::)
http://puimatanner.net/index.php?topic=1279.msg54241#msg54241

Suurella yleisömenestyksellä. ;D

Pitäisi kai yrittää uudelleen, luulen, että saisin tuota paremmaksi....

Mutta ihan oikeesti. Itse tutkailen omaa elämääni ja Jumalan sanaa tältä kantilta.
Tuli mieleen se muistaakseni Jesajan jae, että Jumalan ajatukset ovat niin paljon meidän ajattelumme yläpuolella...
Pitää etsiä..

Jesaja 55:9   
Vaan niin paljon korkeampi kuin taivas on maata, ovat minun tieni korkeammat teidän teitänne ja minun ajatukseni teidän ajatuksianne.
« Viimeksi muokattu: 04.02.22 - klo:14:10 kirjoittanut sandia »

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #78 : 05.02.22 - klo:17:34 »
Matteus 24:22-24
FinnishPR(i) 22 Ja ellei niitä päiviä olisi lyhennetty, ei mikään liha pelastuisi; mutta valittujen tähden ne päivät lyhennetään. 23 Jos silloin joku sanoo teille: 'Katso, täällä on Kristus', tahi: 'Tuolla', niin älkää uskoko. 24 Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin.

Ne ahdistuksen päivät siis lyhennetään uskovien tähden, muuten ei kukaan kestäisi uskossa. Niin kauheita lopunpäiviä luvataan. Ne jotka ovat elossa maanpäällä siis joutuvat kärsimään yhdessä maailman kanssa niin kuin on ollut alusta  saakka kirouksen (syntiinlankeemuksen) jälkeen. Kaikki siis kärsivät täällä, mutta eivät yhtä paljon ja samalla lailla. Sen on nähnyt ja tulee näkemään ken elää. Toivo ja usko pistää kestämään vaikka mitä. Ne jotka eivät kestä kuolevat, mutta pelastuvat silti uskon kautta. Mitään muuta ei ole luvattu. (Minunkin on vaikea lukea ja kestää kärsimyksiä. Mieluummin suljen ne pois ajatuksista.)

Poissa pax

  • Viestejä: 1719
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #79 : 05.02.22 - klo:18:04 »
Luin juuri tuon Matteuksen luvun ja ihmettelen tuota että valittujen tähden… :-\

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6456
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #80 : 05.02.22 - klo:18:29 »
Matteus 24:22-24
FinnishPR(i) 22 Ja ellei niitä päiviä olisi lyhennetty, ei mikään liha pelastuisi; mutta valittujen tähden ne päivät lyhennetään. 23 Jos silloin joku sanoo teille: 'Katso, täällä on Kristus', tahi: 'Tuolla', niin älkää uskoko. 24 Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin.

Ne ahdistuksen päivät siis lyhennetään uskovien tähden, muuten ei kukaan kestäisi uskossa. Niin kauheita lopunpäiviä luvataan. Ne jotka ovat elossa maanpäällä siis joutuvat kärsimään yhdessä maailman kanssa niin kuin on ollut alusta  saakka kirouksen (syntiinlankeemuksen) jälkeen. Kaikki siis kärsivät täällä, mutta eivät yhtä paljon ja samalla lailla. Sen on nähnyt ja tulee näkemään ken elää. Toivo ja usko pistää kestämään vaikka mitä. Ne jotka eivät kestä kuolevat, mutta pelastuvat silti uskon kautta. Mitään muuta ei ole luvattu. (Minunkin on vaikea lukea ja kestää kärsimyksiä. Mieluummin suljen ne pois ajatuksista.)
Saatan kuulostaa pilkunviilaajalta, mutta olen ymmärtänyt kirouksen olevan syntiinlankeemuksen seuraus.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6456
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #81 : 07.02.22 - klo:14:17 »
Kuuntelin jonkin aikaa eilen RIn osavaltion nuorisovankilan pastoria, jota tunnen jonkin verran.
Hän sanoi painokkaasti että: ihminen elää jokaisesta sanasta, mikä Herran suusta lähtee.

Tuli vaan mieleen, kun on siinä kohdassa misssä Jeesus vastasi viholliselle Matteuksen evankeliumissa mitä luen.

Jokaisesta sanasta mikä Herran suusta lähtee.
Jotenkin rohkaisee jatkamaan Raamatun lukua kokonaisuutena, vaikkei kaikkea ymmärtäisi.

Toinen juttu, keitähän Jeesus tarkoittaa sanoessaan, että autaita ovat hiljaiset, sillä he saavat maan periä?
En ole oikein hahmottanut tuota.
Ainut mikä tulee mieleen on se että Hän sanoo itsestään että hän on nöyrä ja hiljainen sydämeltään.
Ja siksi hänen luonaan ihminen saa levon.
« Viimeksi muokattu: 07.02.22 - klo:14:25 kirjoittanut sandia »

Poissa pax

  • Viestejä: 1719
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #82 : 07.02.22 - klo:17:04 »
Hyviä ajatuksia sulla, ajattelen myös että hiljaisella tarkoitetaan nöyrää, Jumalaan luottavaa ihmistä.

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #83 : 08.02.22 - klo:13:30 »
 :) Niinpä!
Hän nöyryytti sinua ja antoi sinun nähdä nälkää. Hän antoi sinulle syötäväksi mannaa, jota et tuntenut eivätkä isäsikään tunteneet. Näin hän teki sinulle tiettäväksi, ettei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan hän elää jokaisesta sanasta, joka lähtee Herran suusta”
(5. Moos. 8:3).

Jeesuskin siis käytti viidettä Mooseksen kirjaa taistelussaan Paholaista vastaan. Hän kieltäytyi muuttamasta kiviä leiviksi toteamalla, ettei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka Jumalan suusta lähtee.  (Todella tunnettu Raamatun lause kaikille myös Suomessa.)   :-*

-------------------------------

Suomessa on myös sananlasku: "Puhuminen hopeaa ja vaikeneminen kultaa." Onko myös Raamatun Sananlaskuissa en nyt muista? Mielestäni Suomessa on menty tässä ihan väärään ja mykkäkouluun. (Minulla on sellainen hämäläinen, junttura aviomies, joka ei aina puhu, vaikka olisi asiaakin ja on päiviä, jolloin ei puhu yhtään sanaa, mihinkään suuntaan. Määrätyissä tilanteissa sellaisesta pidetään, mutta saadaan väärä, fiksu luulo. (Esim. lääkärit ja jotkut muut tilanteet, joissa toinen puoli haluaa puhua.)  Sellaista Raamattu ei mielestäni tarkoittane, eikä muutakaan luonteen ominaisuutta varsinaisesti.
Itse ajattelen tästä vaikeasti sanoitettavasta asiasta, että nöyrä tarkoittaa ihmistä, joka on Jumalan edessä nähnyt oman mitättömyytensä ja syntisyytensä ja hiljainen lähinnä sellaista, jossa hiljennytään Jumalan eteen rukouksessa tai kuulemaan/lukemaan Jumalan sanaa. Tyytyä Jumalan tahtoon olisi myös hiljaisuutta, kun lakkaa kapinoimasta. Muutakin varmaan löytää.
Varsinaiset ihmisteot eivät tietenkään siis ole muuta kuin "teeskentelyä".
Katson nämä siis myös Hengen Hedelmäksi.

Poissa NanoK

  • Viestejä: 318
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #84 : 13.02.22 - klo:19:10 »
Luin pitkästä aikaa sattuneesta syystä tänään psalmeja vanhan Raamatunkäännöksen mukaan, (1776) ja kiinnitin huomiota miten monesti Daavid kuvatessaan henkistä tuskaa, puhuu luista: "luuni ovat peljästyneet". (ps.6:3) "luuni ovat irti toisistaan" (ps.22:15) "äänekkäästä vaikerruksesta minun luuni tarttuvat minun nahkaani" (ps.102:6) En lukenut montaa psalmia, mutta niissäkin vähissä puhuttiin luista.

Luissahan ei yleensä ole kovin paljon tuntoa, enemmänkin jos jokin asia tuntuu joltain sisuksissa asti niin se on sydän. Tästä saa kuvan että tapahtuu jotain aivan perusteellista riutumista, en usko että Daavid olisi mitenkään "draamakuningatar" tässä. Ehkä kyseessä on myös ollut jotain senaikaista puhetapaa, kuka tietää. Niinkuin ihminen luhistuisi aivan kokonaan, perustuksiaan myöten, tai että jotain tapahtuu aivan syvimmällä ihmisen ytimessä.

"Jumalan sana on elävä ja väkevä. Se on terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka, se iskee syvään ja viiltää halki sielun ja hengen, nivelet ja luiden ytimet, se paljastaa sisimmät aikeemme ja ajatuksemme." (Hepr.4:12 -92 käännöksen mukaan)


Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #85 : 14.02.22 - klo:18:19 »
Tämäkin löytyy Raamatussa, joten antinomismi ja "löysäläisyyskin" on pahasta ja eksytystä!

14.2.2022

1. Joh. 2:18–3:10
18 Lapseni, viimeinen aika on käsillä. Te olette kuulleet, että on tulossa Antikristus, ja niin onkin nyt monia antikristuksia ilmaantunut. Tästä me tiedämme, että viimeinen aika on käsillä. 19 He ovat lähtöisin meidän joukostamme, mutta he eivät olleet meidän joukkoamme. Jos he olisivat kuuluneet meihin, he olisivat pysyneet keskuudessamme. Mutta täytyihän käydä ilmi, etteivät kaikki kuulu meihin. 20 Te taas olette Pyhältä saaneet Hengen voitelun, ja kaikilla teillä on tieto. 21 En minä kirjoitakaan teille sen vuoksi, ettette tuntisi totuutta, vaan siksi, että te tunnette sen ja tiedätte, ettei mikään valhe ole lähtöisin totuudesta. 22 Kuka sitten on valehtelija, ellei se, joka kieltää Jeesuksen olevan Kristus? Sellainen ihminen on antikristus, niin Isän kuin Pojan kieltäjä. 23 Joka kieltää Pojan, hänellä ei ole Isääkään, mutta joka tunnustaa Pojan, hänellä on myös Isä. 24 Pysyköön siis teissä se, minkä jo alussa olette kuulleet. Jos se, minkä olette kuulleet alusta asti, pysyy teissä, tekin pysytte Pojassa ja Isässä. 25 Ja tämän hän itse on meille luvannut: iankaikkisen elämän. 26 Tämän olen kirjoittanut teille niistä, jotka tahtovat johtaa teitä harhaan. 27 Teissä kyllä pysyy se voitelu, jonka olette Pyhältä saaneet, ettekä te tarvitse kenenkään opetusta. Hänen Henkensä opettaa teitä kaikessa ja on tosi, hänessä ei ole petosta. Niin kuin hän on teitä opettanut, niin pysykää hänessä. 28 Niin, lapseni, pysykää Kristuksessa, jotta hänen ilmestyessään voimme astua rohkeasti esiin emmekä joudu häveten väistymään hänen luotaan, kun hän saapuu. 29 Kun tiedätte, että hän on vanhurskas, te myös käsitätte, että jokainen, joka noudattaa vanhurskautta, on syntyisin Jumalasta. 3:1 Katsokaa, kuinka suurta rakkautta Isä on meille osoittanut: me olemme saaneet Jumalan lapsen nimen, ja hänen lapsiaan me myös olemme. Tästä syystä maailma ei meitä tunne, eihän se tunne häntäkään. 2 Rakkaat ystävät, jo nyt me olemme Jumalan lapsia, mutta vielä ei ole käynyt ilmi, mitä meistä tulee. Sen me tiedämme, että kun se käy ilmi, meistä tulee hänen kaltaisiaan, sillä me saamme nähdä hänet sellaisena kuin hän on. 3 Jokainen, joka näin panee toivonsa häneen, pitää itsensä puhtaana, niin kuin hän on puhdas ja pyhä. 4 Jokainen, joka tekee syntiä, syyllistyy laittomuuteen, sillä synti merkitsee Jumalan lain rikkomista. 5 Mutta te tiedätte, että Kristus, joka on synnitön, tuli ottamaan pois synnit. 6 Syntiä ei tee kukaan, joka hänessä pysyy. Ei kukaan, joka tekee syntiä, ole häntä nähnyt eikä tunne häntä. 7 Lapseni, älkää antako kenenkään johtaa itseänne harhaan. Joka tekee Jumalan tahdon, on vanhurskas, niin kuin Kristus on vanhurskas. 8 Joka tekee syntiä, on Paholaisesta, sillä Paholainen on tehnyt syntiä alusta asti. Juuri sitä varten Jumalan Poika tuli maailmaan, että hän tekisi tyhjäksi Paholaisen teot. 9 Yksikään Jumalasta syntynyt ei tee syntiä, sillä Jumalan siemen pysyy hänessä. Hän ei voi tehdä syntiä, koska on syntynyt Jumalasta. 10 Tästä käy ilmi, ketkä ovat Jumalan, ketkä Paholaisen lapsia: se, joka ei tee Jumalan tahtoa, ei ole Jumalasta, ei siis myöskään se, joka ei rakasta veljeään."

Poissa pax

  • Viestejä: 1719
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #86 : 14.02.22 - klo:20:23 »
Luin Luukkaan alusta ja tavattoman ihana ensimmäinen luku, Elisabetin, Marian ja Sakariaan kiitosvirret joissa he voimallisesti profetoivat Johanneksesta ja Jeesus Messiaasta, tulee aina niin hyvät fiilikset tätä lukiessa.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6456
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #87 : 17.02.22 - klo:14:12 »
Juu se kohta on puhutellut minuakin. Pyhän Hengen kosketus heissä ja mitä se sai aikaan.

Vuorisaarnaa vieläkin luen, olen ollut hieman huono Raamatun lukemisessa viime päivinä.
Mutta vuorisaarnassa minuun tekee vaikutuksen sen, minkälaisiin asioihin Jeesus keskittyy siinä: hyvin arkisiin tilanteisiin, missä me joko heijastamme Hänen sanansa vaikutusta tai yksinkertaisesti vain elämme oman syntisen mielen mukaan.
Jeesus ikäänkuin antaa suuntaviittaa meidän totutuista ajatuskuvioista terveemmälle linjalle.

Ja Hänellä on valta sanoa se koska puhuu meidän Luojanamme ja tuntee ihmisen täysin.


Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6456
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #88 : 22.02.22 - klo:14:16 »
Pitää ihan kohta lähteä töihin, mutta kerron nyt sittenkin mikä on ollut kielen päällä pari päivää.

Olin lukenut Matteuksen evankeliumia ajatuksen kanssa edellisenä päivänä, ja sitten yksi aamu heräsin jotenkin hirveän tietoisena omasta rikkinäisyydestäni, jotenkin näin sen syvyyden kun ajattelin elämäni vuosia ja tuli kova epäonnistumisen tunne päälle. Jotenkin ihmeessä putkahti tietoisuuteeni Raamatun kohta minkä olin edellisenä päivänä lukenut: "eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat." "En ole tullut kutsumaan vanhurskaita vaan syntisiä parannukseen".

Se kyllä loksahti niin kohdalleen ja rauhoituin ja ajatukset selvenivät täysin. :)

Poissa pax

  • Viestejä: 1719
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #89 : 22.02.22 - klo:16:32 »
Samoja ajatuksia on ollut, miten elämän olosuhteet lapsuudesta lähtien voivat rikkoa ihmistä ja voinko sanoa että olen niistä parantunut…vain sen voin sanoa että Herra on minun kanssani eikä hänessä minulta mitään puutu.
« Viimeksi muokattu: 22.02.22 - klo:16:50 kirjoittanut pax »