Kirjoittaja Aihe: Yleinen raamatunlukuketju  (Luettu 18457 kertaa)

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #45 : 24.11.21 - klo:12:57 »
Komppaan teitä. Hyvin kirjoitettua!  :)

-----------------

Kantapään kautta olen vähän oppinut, että ihmisiin ei tule eikä saisikaan luottaa. Ei itseensäkään täysin voi luottaa, mutta on pakko, muuten...
Ihmisellä on tarve saada luottaa myös ihmisiin kohtuullisesti, mutta tosiasia on, että toisiin voi luottaa enemmän kuin toisiin, jopa äitiinsä ja isäänsä. Synnin loppumattomana luonnonvarana se ei myöskään ole tasapuolista niin kuin Jumalan täydellinen Rakkaus.
Perimmältään sekin rakkaus, mitä olen Raamatusta ja kirjoista ja ystäviltä, koirilta, lapsiltani yms. saanut on Jumalalta tietenkin. Meitä kuljetetaan eri teitä, vaikka varsinainen Tie on yksi Jeesus Kristus ja hänen Rakkautensa meidän puolestamme. Sitäkään ei ymmärrä, miksi kaikki eivät usko, eivätkä tarvitse.
Kerron, että minun ihmispettymyksessäni, minultakin Evankeliumin äärellä annettiin ymmärtää, että jos nyt jätän pettymyksessäni Jumalan Rakkauden ja edelleen halajan vain ihmishyväksyntää ja -välittämistä, en ehkä enää saa palata. Ota siis Lahja vastaan tai jätä!
Syntinen minäni kyllä aika ajoin silti vielä kaipaa luottamista ihmisiin ja katkeruus menneistä pyrkii pinnalle jne. (Synnintunto?)
Luterilaisena kohtaan Jumalan Rakkauden Kasteessani ja HPE:ssä lähinnä. Naisena minulla on helposti myös tunteita, jotka auttavat uskoa. Jumala myös konkreettisesti auttaa, siunaa, koskettaa ja jopa verhotusti puhuu hlökohtaisesti, mutta niissä piilee myös eksytyksen vaara. Siksi oikea oppi on ehdottoman tärkeää, johon "Henkien erottamisen armolahja" voi perustua.
M.O.T. Ihmisiin ei voi luottaa koettelematta ja tarkistamatta tapauskohtaisesti. Sinisilmäinen ei saa olla eikä "tyhmä". Kokemus puhuu tässä!  ;D

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #46 : 24.11.21 - klo:14:41 »
Mikään ei ole muuttunut Vanhan testamentin ajoista!
Jeremia 9
vanha testamentti

1 (H8:23)Kunpa minun pääni olisi kaivo ja silmäni kyynelten lähde, niin itkisin päivät ja yöt rakkaan kansani kaatuneita!
2 (H9:1) -- Olisipa minulla majapaikka autiomaassa! Silloin voisin jättää kansani, lähteä pois ihmisten luota. Kaikki he ovat avionrikkojia, pettureita koko joukko.
3 (H9:2) -- Heidän kielensä on kuin jännitetty jousi, aina valmiina valheeseen, totuudesta he eivät piittaa. He kulkevat synnistä syntiin, minusta he eivät tahdo tietää, sanoo Herra.
4 (H9:3)Varokaa ystäviänne, älkää luottako veljiinnekään! Veli pettää veljeään viekkaasti, ystävä parjaa ystäväänsä takanapäin.
5 (H9:4)Kaikki pettävät toisiaan, kukaan ei puhu totta, heidän kielensä on tottunut valheeseen. Vääryyttä he tekevät, eivät kykene kääntymään.
6 (H9:5)Sortoa sorron jälkeen, petosta petoksen päälle! Minusta he eivät välitä, sanoo Herra.
7 (H9:6)Sen vuoksi Herra Sebaot sanoo näin: -- Minä sulatan heidät kuin metallin, minä tutkin heidät. Mitä muuta voisin heille tehdä?
8 (H9:7)Heidän kielensä on tappava nuoli, heidän suustaan lähtee petollisia sanoja. He toivottavat kyllä rauhaa toinen toiselleen -- mutta sisimmässään he punovat juonia.
9 (H9:8)Enkö minä rankaisisi tällaisista teoista, enkö kostaisi tällaiselle kansalle?
10 (H9:9) -- Minä itken ja valitan vuorten tähden, laulan valitusvirren aromaan takia. Siellä on laitumet poltettu, kukaan ei siellä liiku, ei kuulu enää karjan ääntä. Villieläimet ja taivaan linnutkin ovat paenneet pois.
11 (H9:10) -- Minä teen Jerusalemista rauniokasan, jossa sakaalit asustavat. Juudan kaupungit minä teen autiomaaksi, jossa yksikään ihminen ei enää asu, sanoo Herra.
12 (H9:11)Minkä vuoksi maa on hävitetty, miksi se on kuin palanut autiomaa, jossa kukaan ei kulje? Kuka on niin viisas, että tämän käsittäisi? Onko ketään, jolle Herra on sen ilmoittanut ja joka voisi sen selittää?
13 (H9:12)Herra itse vastaa: "Näin on tapahtunut, koska he hylkäsivät lain, jonka minä annoin heille. He eivät kuunnelleet minua eivätkä eläneet opetukseni mukaan.
14 (H9:13)Oman paatuneen sydämensä mukaan he elivät, kulkivat baalien perässä niin kuin olivat isiltään oppineet."
15 (H9:14)Sen tähden Herra Sebaot, Israelin Jumala, sanoo näin: "Minä syötän heille karvasta koiruohoa ja juotan heille myrkyllistä vettä.
16 (H9:15)Minä hajotan heidät kansojen sekaan, joita he eivät tunne ja joita heidän isänsäkään eivät tunteneet. Minä lähetän miekan heidän kimppuunsa ja teen lopun heistä kaikista."
17 (H9:16)Näin sanoo Herra Sebaot: "Ottakaa varteen, mitä minä olen puhunut! Lähettäkää sana itkijänaisille, kutsukaa heidät tänne. Hakekaa paikalle itkuvirsien taitajat!"
18 (H9:17)Tulkaa kiireesti ja laulakaa meistä valituslaulu, niin että silmämme vuotavat vettä ja kyyneleet valuvat pitkin poskia.
19 (H9:18)Valituksen ääni kuuluu Siionista: "Voi meitä onnettomia, meidät on tuhottu! Meidän täytyy jättää maa, kotimme ovat raunioina."
20 (H9:19)Kuulkaa, naiset, Herran sana, tarkatkaa, mitä hän puhuu! Opettakaa tyttärillenne itkuvirsi, valituslaulu toinen toisellenne:
21 (H9:20)"Kuolema on kiivennyt ikkunoistamme sisään ja astunut saleihimme. Se on temmannut lapset kaduilta, nuorukaiset toreilta."
22 (H9:21)Julista tämäkin Herran sana: -- Ruumiita makaa maassa kuin lantaa pelloilla, kuin lyhteitä leikkaajien jäljiltä. Niitä ei kukaan korjaa.
23 (H9:22)Näin sanoo Herra: -- Älköön viisas kerskuko viisaudellaan, älköön väkevä voimillaan, älköön rikas rikkaudellaan.
24 (H9:23)Joka haluaa kerskua, kerskukoon sillä, että tuntee minut ja tietää, mitä minä tahdon. Sillä minä olen Herra, minun tekoni maan päällä ovat uskollisuuden, oikeuden ja vanhurskauden tekoja. Niitä minä tahdon myös teiltä, sanoo Herra.
25 (H9:24)"Aika tulee", sanoo Herra, "jolloin minä rankaisen kaikkia, joiden esinahka on ympärileikattu:
26 (H9:25)Egyptiä, Juudaa, Edomia, ammonilaisia ja Moabia sekä kaikkia autiomaassa asuvia, jotka ovat leikanneet hiuksensa ohimoilta. Sydämeltään nämä kansat ovat ympärileikkaamattomia, niin kuin myös koko Israel, ja siksi minä rankaisen kaikkia niitä."
[/i]

Letsa

  • Vieras
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #47 : 25.11.21 - klo:09:40 »


Ja: olenko itse sellainen, että minuun voi luottaa??
Niinpä, olenko niin epäluuloinen, että muut oudoksuen kaikkoavat hiljalleen, kuka minnekin kiireilleen...No se olisikin jo sairaalloista tuollainen epäluuloisuus. Yleensä ottaen ollaan luottavaisia, on oma turvallinen kotipesä ja ystävyyssuhteita. Tämä siis yleensä, näin oletan. Pahoinvointia on myös paljon, eikä sitä varmaan tarvitse kaukaa hakea kenenkään, ehkä. Olen sitä mieltä, että ihmisten kesken on olemassa paljonkin rakkautta, perheissä, ystävyyssuhteissa, seurakunnissa. Kaiken rakkaudettomuuden keskellä.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #48 : 25.11.21 - klo:12:37 »


Ja: olenko itse sellainen, että minuun voi luottaa??
Niinpä, olenko niin epäluuloinen, että muut oudoksuen kaikkoavat hiljalleen, kuka minnekin kiireilleen...No se olisikin jo sairaalloista tuollainen epäluuloisuus. Yleensä ottaen ollaan luottavaisia, on oma turvallinen kotipesä ja ystävyyssuhteita. Tämä siis yleensä, näin oletan. Pahoinvointia on myös paljon, eikä sitä varmaan tarvitse kaukaa hakea kenenkään, ehkä. Olen sitä mieltä, että ihmisten kesken on olemassa paljonkin rakkautta, perheissä, ystävyyssuhteissa, seurakunnissa. Kaiken rakkaudettomuuden keskellä.
En varsinaisesti epäile itseäni.  :D
Mutta mietin näitä asioita eri näkökulmista, "kompostin tonkiminen" eli asioiden kohtaaminen suoraan kasvotusten lienee hyvä asia, sikäli kun siihen pystyy.

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #49 : 25.11.21 - klo:13:59 »
 :) Niinpä! Kristityn kuuluu kaikessa kuitenkin tavoitella rakkautta, mutta pettymyksiä tulee ja väärinkin saa syyt niskoilleen, koska täällä ei ole täydellistä ja kaikkein vähiten juuri rakkaudessa, joka ei Hengen hedälmänäkään ihmisessä ole ikinä täydellinen, koska synti hallitsee, vaikka ei saisi, niin kauan kuin olemme tässä ruumiissa.

se Room. 7. ...oin olen turmeltunut ihminen, synnin orjaksi myyty. 15 En edes ymmärrä, mitä teen: en tee sitä, mitä tahdon, vaan sitä, mitä vihaan. 16Ja jos kerran teen sitä, mitä en tahdo, silloin myönnän, että laki on hyvä. 17Niinpä en enää teekään itse sitä, mitä teen, vaan sen tekee minussa asuva synti. 18 Tiedänhän, ettei minussa, nimittäin minun turmeltuneessa luonnossani, ole mitään hyvää. Tahtoisin kyllä tehdä oikein, mutta en pysty siihen. 19En tee sitä hyvää, mitä tahdon, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo. 20Mutta jos teen sitä, mitä en tahdo, en tee sitä enää itse, vaan sen tekee minussa asuva synti.

Poissa ullamaija

  • Viestejä: 203
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #50 : 25.11.21 - klo:14:38 »
Kyllä itseensä pettymistä on terveellistä "harjoitella".Ei yllätä niin rajusti,kun taas kerran huomaa,että eipä valmista tule.Minun on vaikeaa luottaa ihmisiin.Monet läheiset ovat varmasti paljon luotettavampia kuin itse olen.Elämää on elettevä mitä erilaisempien rajoitteiden kanssa.Ja luotettava Jumalan loppumattomaan uskollisuutteen.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #51 : 25.11.21 - klo:15:18 »

Mutta ihmisiin en luota.
Tuo onkin paljon sanottu. Kun mietin asiaa, niin on todellakin paljon ihmisiä, joihin en aivan täysin voi luottaa. (Ja joitakin tai ehkä monia, joihin en juuri yhtään voi luottaa). Mutta olisiko niin, että keneenkään en voi luottaa? Tätä pitää miettiä. Kuinka paljon on kyse siitä, että omien negatiivisten kokemusteni vuoksi en luota joihinkin, vai olenko itse yksinkertaisesti liian yliherkkä? Ja millainen pitäisi olla sen johon voi täysin luottaa?

Ja: olenko itse sellainen, että minuun voi luottaa??

Hyvä pointti. Ja hyvä kun nappasit tuon lauseeni. Moni ihminen, joka on ilmeisen katkeroitunut ja vihainen, sanoo että ei keneenkään voi luottaa ja oikeuttaa sillä oman negatiivisen olotilansa. Sitä en tarkoittanut. Ajattelen, että tuossa ihminen oikeuttaa oman negatiivisen, tuomitsevan, itsesääliä sisältävän ajattelumaailman

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #52 : 25.11.21 - klo:15:34 »
Silti, kun sanoin, "ihmisiin en luota", tarkoitin juuri sitä.
Ja todella, itseeni voin luottaa juuri yhtä paljon.

Ullamaija löysi Raamatusta jakeen mikä viittasi siihen, että ystäväänkään ei kannata luottaa.

Ajattelen, että on hölmöä olla 100% luottavainen ketään kohtaan. Jos niin tekee, tavallaan kieltää Raamatun totuuden ihmisen syntisyydestä sen sijaan, että hyväksyisi sen itsen ja muiden kohdalla.

Ja tietty jos joku pitää itseään 100% luotettavana, toisia epäluotettavina niin se tietty on aika itsekäs ja Raamatun vastainen ajattelu.

On kuitenkin sanottava, että mm. mieheeni luotan melko paljon, ehkä enemmän kuin keneenään muuhun. Se on kai hyvä.
Tulee mieleen Paavalin sanat jossain kirjeessään: "hänen koetellun mielensä tiedätte". En muista missä tuo on.
Joskus ihminen on joutunut kovaan koulun Herran edessä ja oppinut aika annoksen armollisuutta ja rehellisyyttä itseäänkin kohtaan, ja se on jättänyt jälkensä.

Ei sekään takaa 100%luotettavuutta, mutta lisää todennäköisyyttä melko paljon.

Traumaterapiamuodossa mihin olen koulutettu opetetaan, että luottaminen ei ole ikäänkuin mustavalkoinen käsite. Tää lähtee siitä, että traumatisoitu ihminen tuppaa tulkitsemaan monen asian täysin epäluotettavava, siis varsinkin juuri traumaan liittyvien asioiden suhteen ja se VOI yleistyä kaikkeen.

On eri elämän alueita minkä suhteen eri ihmiset ovat eri tavalla luotettavia. Eli voi luottaa johonkin siinä, että palauttaa aina lainaamansa tavarat, pitää luottamuksellisen asian omana tietonaan, tulee ajoissa kotiin, maksaa meidän laskut ajallaan.  Eli vaikka johonkin ihmiseen ei voi luottaa 100%, se ei  tarkoita että joissain asioissa tämä on luotettava.

En luota mm. siihen, että mieheni siivoaa omat sotkunsa. ::)
« Viimeksi muokattu: 25.11.21 - klo:15:52 kirjoittanut sandia »

Letsa

  • Vieras
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #53 : 25.11.21 - klo:15:54 »


Ja: olenko itse sellainen, että minuun voi luottaa??
Niinpä, olenko niin epäluuloinen, että muut oudoksuen kaikkoavat hiljalleen, kuka minnekin kiireilleen...No se olisikin jo sairaalloista tuollainen epäluuloisuus. Yleensä ottaen ollaan luottavaisia, on oma turvallinen kotipesä ja ystävyyssuhteita. Tämä siis yleensä, näin oletan. Pahoinvointia on myös paljon, eikä sitä varmaan tarvitse kaukaa hakea kenenkään, ehkä. Olen sitä mieltä, että ihmisten kesken on olemassa paljonkin rakkautta, perheissä, ystävyyssuhteissa, seurakunnissa. Kaiken rakkaudettomuuden keskellä.
En varsinaisesti epäile itseäni.  :D
Mutta mietin näitä asioita eri näkökulmista, "kompostin tonkiminen" eli asioiden kohtaaminen suoraan kasvotusten lienee hyvä asia, sikäli kun siihen pystyy.
:D Hyvä. Totuudessa pitää tietysti pysyä aina ja jatkuvasti ja olla rehellinen itselleenkin. Uskovilla se ei onneksi jää pelkästään siihen negatiiviseen totuuteen. Yritin vähän tuoda esille toistakin puolta.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #54 : 25.11.21 - klo:16:06 »
Tämä Jeesuksen vertaus meidän "armollisuudesta" on hyvin osuva.
Taivasten valtakunta on kuin kuningas, joka vaati palvelijoiltaan tilitykset. 24 Kun hän alkoi tarkastaa niitä, hänen eteensä tuotiin palvelija, joka oli hänelle velkaa kymmenentuhatta talenttia*. 25 Miehellä ei ollut, millä maksaa, ja niin kuningas määräsi, että hänet, hänen vaimonsa ja lapsensa ja koko hänen omaisuutensa oli myytävä ja velka maksettava. 26 Silloin palvelija heittäytyi maahan hänen eteensä ja pyysi: 'Ole kärsivällinen! Minä maksan sinulle kyllä kaiken.' 27 Kuninkaan tuli sääli palvelijaansa, ja hän päästi miehen menemään ja antoi velan anteeksi.

28 "Mutta kun palvelija meni ulos, hän tapasi toisen palvelijan, joka oli hänelle velkaa sata denaaria*. Hän kävi mieheen käsiksi, kuristi häntä kurkusta ja sanoi: 'Maksa, mitä olet velkaa!' 29 Mies heittäytyi maahan ja pyysi: 'Ole kärsivällinen! Kyllä minä maksan sinulle.' 30 Mutta toinen ei suostunut siihen. Hän meni ja toimitti työtoverinsa vankilaan, kunnes tämä maksaisi velkansa.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #55 : 02.12.21 - klo:13:58 »
"Yleinen raamatunlukuketju" sallineen kirjoittaa Raamatun luvusta yleisesti.
Näin päivinä ja viikkoina olen keskittynyt aamuisin ja iltaisin psalmien ja sananlaskujen lukemiseen.
Olen saanut sieltä ikäänkuin resursseja päivittäiseen työstä selviämiseen vankilassa.

Sananlaskuissa minua on rohkaissut ajatus, että Herra näkee ihmisen rehellisyyden ja kierouden, ja kun turvaan Jumalaan, minun ei tarvitse pelätä ihmisiä.
Psalmeissa nousee ensimmäiseksi ajatus, että Herra auttaa JOKA PÄIVÄ, kun pyydän apua.
Nillä olen mennyt.

Poissa ullamaija

  • Viestejä: 203
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #56 : 02.12.21 - klo:14:21 »
Luen myös Sananlaskuja.Mikä valtava viisaus sieltä löytyykään.Vaikka mistäpä muualtakaan?

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #57 : 03.12.21 - klo:14:20 »
Kiva kuulla. :) Olen jatkuvasti yllättynyt siitä mitä Sananlaskuista löydän.
Se todella oikaisee omia ajatuksia. Todella helpoittavaa tämänhetkisessä tilanteessani.
Kerron paremmalla ajalla enemmän, vaikka tosin joudun tekemään töitä viikonlopun yli. Toinen viikonloppuvuoro ns. maximun security vankilassa. Viisautta ja Herran apua tarviin!!

Letsa

  • Vieras
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #58 : 03.12.21 - klo:17:47 »
Psalmista 67
19 (68:20) Ylistetty olkoon Herra päivästä päivään. Meitä kantaa Jumala, meidän apumme. (sela)
20 (68:21) Jumala on meille pelastuksen Jumala. Herra, Herra pelastaa kuolemasta.

Paljon merkitsevä kohta, paljon olen tuon kautta saanut vahvistusta ja rohkaisua.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #59 : 05.12.21 - klo:12:33 »
Meitä kantaa Jumala, meidän apumme.  :)

Luin SNL 14:15
Tyhmä uskoo kaiken minkä kuulee.

Jae 21: Syntiä tekee, joka lähimmäistään halveksii.