Kirjoittaja Aihe: Yleinen raamatunlukuketju  (Luettu 18517 kertaa)

Poissa pax

  • Viestejä: 1667
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #105 : 15.05.22 - klo:20:09 »
Wautsi, tulin kirjoittamaan Sakkeuksesta kuin Paxin viestin tuossa yllä  :D :D

Minua juuri kosketti Sakkeuksen kertomus myös!
Ja ajattelin, että pitäisi kirjoittaa siitä, mutta tein lähtöä tästä pois, mutta sitten päätin kuitenkin jakaa mitä oli sydämellä.

Minulle tuli mieleen tämä lause: jos haluat nähdä Jeesuksen, Hän löytää sinut ja kohtaa sinut. :)

Sanoit tosi hienosti tuon viimeisen lauseen!

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6332
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #106 : 26.05.22 - klo:14:23 »
Olen tavallaan juuttunut lukemaan Roomalaiskirjeen lukuja, kun se koko kirje puhuu niin paljon siitä mitä ihminen on ja missä menee Jumalan armon siinä kaikessa.

Nämä luvun 3 jakeet jotenkin juuttuivat minuun, kun pohdin työpaikan koukeroita.

Heidän kurkkunsa on avoin hauta,
heidän kielensä puhuu petollisesti,
huultensa takana heillä on kyykäärmeen myrkkyä,
14 heidän suunsa on täynnä katkeria kirouksia.
15 Nopein jaloin he rientävät vuodattamaan verta,
16 tuhoa ja kurjuutta he jättävät jälkeensä.



En ole ollut missään yhteisössä, missä on niin paljon toisista pahan puhumista kuin siellä.
Tiedän varmasti, mistä puhuvat kun minä en ole siellä. ;D

Mutta se on melko kauheeta ja kun sitten huomaa itsessään pahat ajatukset joitakin heistä kohtaan, niin pakko on todeta, että yllä oleva Raamatun teksti on hyvin sopiva kuvaus ihmisestä. Minulla eilen näppäimet varmaan savusivat, kun vihaisena kirjoitin viestin pomolle ja kerroin miten työkaveri manipuloi ympärilläni ja käyttäytyy asiattomasti.
Sitten luin sen ja tiedän mitä pomo olisi sanonut: oletko ottanut asian hänen kanssaan esille?

Eli en lähettänyt sitä, sen sijaan kirjoitin tälle työkaverille toiveen että hoidamme kommunikoinnin avoimemmin.

Hurja nähdä miten se toisista valittaminen leviää ja se voi jäädä kytemään ja tuottaa kaunaa.
Rukoilen että Herra auttaisi minua jättämään asian hänelle.

Poissa pax

  • Viestejä: 1667
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #107 : 26.05.22 - klo:19:19 »
Olen myös ollut roomalaiskirjeen kimpussa ja heräsi jossakin luvussa ajatuksia siitä miten hunajaista on kielelle puhua pahaa ja arvostella ihmisiä. Joillakin siihen vikoiluun on erityisarmoitus.
« Viimeksi muokattu: 26.05.22 - klo:19:46 kirjoittanut pax »

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6332
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #108 : 29.05.22 - klo:17:50 »
Eilen illalla mietin pitkään ja yritin jopa opetella ulkoa Roomalaiskirjeen 6 luvusta joitakin kohtia.
" Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman."

Se on ihmeellinen kohta ja sanoo jotain hyvin mahtavaa ja oleellista.
Ja kokemuksellisesti tiedän, että se on totta. Tuli hyvin elävästi mieleen ne ajat juuri kun olin tullut uskoon 16 vuotiaana.

Tuli mieleen, miten olin taas kerran kansantanhuharjoituksissa, mikä oli minulle silloin intohimo kun en vielä ollut uskossa.
Sain sosiaalista statusta, ystäviä, matkustin Ruotsiin asti, ja tykkäsin tanssimisesta.

Muistan sitten kun menin eka kerran uskoon tulon jälkeen tanhuharjoituksiin. Koin itseni ulkopuoliseksi, ja yritin olla mukana,  vaikka samalla oli voimakas tunne, että en kuulunut sinne.
Ei kestänyt kauan, kun ilmoitin, että jään pois niistä kuvioista.

Olin saanut niin paljon uutta elämääni, että se ei enää tuntunut oleelliselta.
Mitä olin saanut? Hengellisen elämän, elävän uskon.

Totean, että minulla on yhä sama ilo siitä, että tulin uskoon.
Se tuntuu uudelta ja ihmeelliseltä joka päivä.
« Viimeksi muokattu: 29.05.22 - klo:18:03 kirjoittanut sandia »

Poissa HelenaM

  • Viestejä: 643
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #109 : 29.05.22 - klo:19:44 »
Puhutteleva luku, siinä viitataan Jeesukseen. Tuosta luvusta tulee mieleen Filippiläiskirjeen 2. luku, jossa kehotetaan samanmielisyyteen kuin Jeesus. Erityistä Jesajan luvussa on tuo, että Herran äänen kuulemiseen voi oikeasti harjaantua. Ymmärtäisin, että "Jumalan väkevän käden alle nöyrtymisen" kautta ja jopa kärsimyksen kautta opitaan tarvittavia asioita, jotta voi oppia opetuslasten kieltä ja olla kuuliainen. Ja vahvistua Herrassa. Fil. 2 luvussa sanotaan, että Jeesuskin oppi sen kautta mitä kärsi, kuuliaisuuden. Paljon on opittavaa.

Jesaja 50

1 Näin sanoo Herra: Missä on teidän äitinne erokirja, jolla olisin lähettänyt hänet pois? Tai kuka on minun velkojani, jolle minä olisin teidät myynyt? Katso, pahojen tekojenne tähden te olette myydyt, teidän rikkomustenne tähden on äitinne lähetetty pois.
2 Miksi ei ollut ketään, kun minä tulin, miksi ei kukaan vastannut, kun minä huusin? Onko minun käteni liian lyhyt vapahtamaan, olenko minä voimaton auttamaan? Katso, nuhtelullani minä kuivaan meren, minä teen virrat erämaaksi, niin että niitten kalat mätänevät, kun ei ole vettä; ne kuolevat janoon.
3 Minä puetan taivaat mustiin ja panen murhepuvun niitten verhoksi.
4 Herra, Herra on minulle antanut opetuslasten kielen, niin että minä taidan sanalla virvoittaa väsynyttä; hän herättää aamu aamulta, herättää minun korvani kuulemaan opetuslasten tavalla.
5 Herra, Herra on avannut minun korvani; minä en ole niskoitellut, en vetäytynyt pois.
6 Selkäni minä annoin lyötäväksi, poskieni parran revittäväksi, en peittänyt kasvojani pilkalta ja syljeltä.
7 Herra, Herra auttaa minua; sentähden ei minuun pilkka koskenut, sentähden tein kasvoni koviksi kuin piikivi, sillä minä tiedän, etten häpeään joudu.
8 Lähellä on hän, joka minut vanhurskaaksi tuomitsee. Kuka voi minun kanssani riidellä? Astukaamme yhdessä esiin! Kuka on minun vastapuoleni? Tulkoon tänne lähelleni!
9 Katso, Herra, Herra auttaa minua; kuka minut syylliseksi tuomitsee? Katso, kaikki he hajoavat kuin vaate; koi heidät syö.
10 Kuka teistä pelkää Herraa ja kuulee hänen palvelijansa ääntä? Joka vaeltaa pimeydessä ja valoa vailla, se luottakoon Herran nimeen ja turvautukoon Jumalaansa.
11 Mutta katso, te kaikki, jotka palon sytytätte, te palavilla nuolilla varustetut, suistukaa oman tulenne liekkeihin, niihin palaviin nuoliin, jotka olette sytyttäneet. Minun kädestäni tämä teille tulee; vaivassa täytyy teidän asua.



Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6332
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #110 : 29.05.22 - klo:20:00 »
Haastavuudestaan huolimatta se on elävä yhteys Herraan.
« Viimeksi muokattu: 29.05.22 - klo:20:15 kirjoittanut sandia »

Poissa Malakia

  • Viestejä: 313
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #111 : 29.05.22 - klo:21:31 »


Totean, että minulla on yhä sama ilo siitä, että tulin uskoon.
Se tuntuu uudelta ja ihmeelliseltä joka päivä.



Hieno kuulla. Minun uskoni on kyllä paljon "vakavampaa", tai ehkä "tylsempää" sorttia.  :)

En ole mikään "ylistäjä", vaan sellainen perusluterilainen kivikasvo.
:)

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6332
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #112 : 29.05.22 - klo:22:05 »
Luterilainen minäkin. Siis en ole koskaan vaihtanut seurakuntajäsenyyttä.
Kansanlähetyksen piirissä oli hengellinen syntymäkotini.

Uskoon tulo oli minulle todella iso juttu. Minusta se ei voi olla pieni, kun koko maailmankuva ihmisellä muuttuu.
Se johtaa muutoksiin lähes kaikilla elämänalueilla. Tosin sellaisenaan se on elämän pituinen juttu eikä edes tule valmiiksi tässä ajassa. Tuohonhan HelenaM mielestäni kanssa viittasi.

En minäkään ole ylistäjä sinällään. Tosin 21 vuotiaana minulla oli vaihe,  missä Herra hyvin selvästi Raamatun kautta ja rukouksen kautta Pyhän Hengen johdossa kommunikoi minulle, että olen Hänen rakastamansa.
En ollut kokenut ihmisen rakkautta kovinkaan omassa elämässä ja olin siltä osin melko heikolla, hauras voisi sanoa. Herra teki minusta hieman lujempaa sorttia osoittamalla minulle sydämeni pohjaan asti, että ole rakastettu.

Sitä kautta opin spontaanisti ylistämään, ilotsemaan rukouksessa.
Jonkin aikaa luulin, että nyt uskonelämä on tästä eteenpäin luistaa kuin rasvattu. Se oli väärin arvioitu.
Kaikkea aikansa.
« Viimeksi muokattu: 29.05.22 - klo:23:45 kirjoittanut sandia »

Poissa HelenaM

  • Viestejä: 643
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #113 : 30.05.22 - klo:07:28 »
Uskoontulo on minustakin iso muutos, kun synnin orja pääsee vapauteen ja siirrytään pimeydestä valkeuteen, kuolemasta elämään. Varmuuden vuoksi: en viittaa uskovan synnittömyyteen.

Silti se on vasta alku ja lähtöpiste elämälle Jumalan yhteydessä. Ennen olimme "pimeys", Herran yhteydessä kuljetaan valkeudessa ja valkeuden lapsina. Jeesus on Tie, Hän on Totuus ja Elämä, kaikkea mitä elämään ja jumalisuuteen tarvitaan.

Tie Jumalan yhteydessä voi olla hyvinkin vaikea. Edellä viittasin Jeesuksen mielenlaatuun, johon filippiläiskirjeessä kehotetaan. Jeesus "tyhjensi itsensä, otti orjan muodon". Ja myöhemmin tulee tuo, että vaikka oli Poika, hän oppi siitä mitä kärsi, kuuliaisuuden. Olenkin mieltä, että tie voittoihin, muuttumiseen ja kasvuun ylipäätään, käy nöyrtymisen, alistumisen, tyhjentymisen kautta, tai millä nimellä sitä kutsutaankin. Jeesus itse kulki "nisunjyvän tien" ja tämä sama, siunattu tie on myös Herran seuraajille. Jeesus jätti esikuvan, että me noudattaisimme hänen jälkiään, näin Raamatussa.

Poissa HelenaM

  • Viestejä: 643
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #114 : 30.05.22 - klo:16:53 »
Tuo kuuliaisuus-kohta, johon viittasin, onkin heprealaiskirjeen 4. luvussa. Näistä olisi vaikka kuinka paljon asiaa.

7 Ja lihansa päivinä hän väkevällä huudolla ja kyynelillä uhrasi rukouksia ja anomuksia sille, joka voi hänet kuolemasta pelastaa; ja hänen rukouksensa kuultiin hänen jumalanpelkonsa tähden.
8 Ja niin hän, vaikka oli Poika, oppi siitä, mitä hän kärsi, kuuliaisuuden,
9 ja kun oli täydelliseksi tullut, tuli hän iankaikkisen autuuden aikaansaajaksi kaikille, jotka ovat hänelle kuuliaiset,

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6332
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #115 : 30.05.22 - klo:18:07 »
Juu tuo teema on ollut minullekin tärkeä jo pitkään.
Jumalan edessä nöyrtyminen ja siis alistuminen on itse asiassa ihmisen ainoa "järkevä" olotila.
Jeesus näytti siinä esimerkkiä.
Menestysteologia menee juuri tuossa kohdenpieleen. Se mainostaa sitä,että on olemassa tapa millä ihminen voi kontrolloida olosuhteita. Se on väärin. Ja se on valhe.

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #116 : 31.05.22 - klo:11:57 »
 :) peukutan!

Poissa pax

  • Viestejä: 1667
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #117 : 04.06.22 - klo:15:12 »
Olen pohtinut psalmia 91, mikä on sen todellinen sanoma. Kuitenkin elämme täällä maan päällä ja samojen lakien alaisina kuin ei-uskovat, meitä kohtaa hirveät koettelemukset ja onnettomuudet. Olemmeko jotenkin ymmärtäneet se eri tavalla mitä Jumala on sen tarkoittanut.

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #118 : 05.06.22 - klo:15:44 »
Olemme, jos luemme sen konkreettisesti nykyaikaa ja elämäämme koskevaksi lupaukseksi (siis minulle). Lohdutukseksi ja Jumalan kaikkivaltiuden uskomiseksi se on kuitenkin tarkoitettu ja koskee siis lähinnä Jeesusta lupauksineen ja varjeluksineen, vaikka kärsi. Siis Hänessä meitäkin koskee tuon psalmin lupaukset. Kuitenkin on huomioitava, että täällä ajassa eivät vielä konkreettisesti siis toteudu, mutta kerran kuitenkin ja uskossa jo nyt kävi miten kävi. Vaikea selittää, täytyy katsoa josko löytyisi hyvä selitys teologilta tähän ihanaan psalmiin 91. Jumalaan me siis Jeesuksen kautta saamme turvata ja turvaamme jne.

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #119 : 05.06.22 - klo:16:02 »