Kirjoittaja Aihe: Erityisiä opetuksia Raamatusta  (Luettu 15217 kertaa)

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #255 : 30.10.21 - klo:11:13 »
Erityisesti luterilaiselle jo vauvana saadulle kastetulle:

"Minä olen sinut nimeltä kutsunut, sinä olet minun. Kun kuljet vesien halki, minä olen sinun kanssasi, kun virtojen poikki, eivät ne tempaa sinua mukaansa, kun astut tulen lävitse, sinä et pala eikä liekki sinua polta... koska olet arvokas minun silmissäni, koska olet kallis ja rakas. Jes. 43:1,2,4.

Uskovalle ei luvata helppoa elämää. Mutta hänelle luvataan, että kasteen luja liitto, joka on kerran solmittu, kestää ja on Jumalan puolelta aina voimassa. Ahdistusten vesissä, virtojen pyörteissä ja tulien hehkuissa siihen saa turvata ja muistaa: ottihan Jumala minut jo silloin omakseen! Saa sanoa niin kuin Luther omissa ahdistuksissaan: ”Olen kastettu, olen pelastuva.” Kaste julistaa Jumalan uskollisuutta. Hän pitää omalta puoleltaan ovea auki myös niille, jotka tästä armosta ovat vieraantuneet ja lähteneet omille teilleen. Lapsi saa palata ehdoitta takaisin. Risti ja kaste ovat avanneet paluutien. Jumala on molemmissa hyvän teon suorittaja, ihminen lahjan arvoton vastaanottaja. Tekijämme käsissä arvoton muuttuu arvokkaaksi, saa Luojansa katoamattoman leiman. – Kasteessa Jumalan lapseuden.

Teksti on Juha Vähäsarjan hartauskirjasta Joka päivä lapsen lailla.
© Juha Vähäsarja & Perussanoma Oy

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #256 : 30.10.21 - klo:12:17 »
Minun mielestäni tuo Jes 43:1,2,4 ei liity mitenkään lapsikasteeseen. Missä kohden Raamattua opetetaan sellaisesta asiasta kuin "kasteen luja liitto"?

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #257 : 30.10.21 - klo:16:08 »
 :) Tuota pitäisi kysyä Vähäsarjalta. En pulliaisena osaa vastata.
Luterilaisena Jumalan Sana on uskossa liittynyt Kasteeseen ja HPEen ja ovat siksi Pyhiä Toimituksia (Sakramentteja). Hyväksymme muunkin kuin lapsikasteen ja ei kannata väitellä. Ehtoollisen viettoa muualla en pysty hyväksymään. Ort. ja Kat. menettelee.
Emme lue kaikissa kohdissa Raamattua kirjaimen mukaan, vaan Raamattu selittää itse itseään. Osaamme Katekismuksen, joka on täysin oikea tiivistelmä uskostamme.
Kristikunnan eroavaisuudet ovat hankalia ja vaikeita, mutta ei ole syytä luopua tunnustuksestaan.
Ihminen tarvitsee jotain konkrettistakin vahvistuakseen uskossa. Hurmahenkisyys ei ole ollenkaan luterilaisten juttu (vaikka sitäkin esiintyy). Vaikea selittää erilailla ajatteleville ymmärrettävästi.
Minulle Kaste ja ehtoollinen on J.Kristuksen kohtaamista näkyvästi ja lisää uskoa, että varmasti olen saanut kaikki syntini anteeksi. Mielestäni se löytyy Raamatusta ajatuksena ja Sakramentit ovat Raamatun mukaan Jeesuksen itsensä asettamat meille seuraajilleen.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6422
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #258 : 30.10.21 - klo:17:23 »
Miksi et hyväksy muualla ehtoollista?

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #259 : 30.10.21 - klo:21:05 »
:) Tuota pitäisi kysyä Vähäsarjalta. En pulliaisena osaa vastata.
Voisitko sanoa Vähäsarjalle, ettei laita tänne kopioita teksteistään, jos hän ei sitten ole valmis keskustelemaan niistä.  ;)
Lainaus
Sakramentit ovat Raamatun mukaan Jeesuksen itsensä asettamat meille seuraajilleen.
Jaa... minusta vaikuttaa siltä, että ne ovat ev.lut kirkon asettamia.

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #260 : 30.10.21 - klo:22:24 »
 :) Olen vihdoin alkanut oppia, että nämä asiat eivät ole "pulliaisen" päänsärky. Lähetyshiippakunta ja muutkin luterilaiset osannevat vastata, mutta herättää pahaa verta, koska väkisinkin loukkaa.
Minusta on hassua, että jotkut eivät näe eroa. Voisivat lukea Katekismuksen avulla Raamatusta. Paljon on selitystä. Katsomme, että vapaasuuntaisten ehtoollinen on vain viiniä ja leipää ja niin kuin kenen tahansa ihmisen muistoksi.
Me saamme Jeesuksen Ruumiin ja Veren syntien anteeksiantamiseksi ja siksi muistoksi. Jeesus on itse läsnä ehtoollisessa, vaikka aineet eivät muutu, mutta ovat ruumis ja veri.

https://www.ristinsatama.fi/mika-on-ehtoollisen-merkitys#:~:text=Ehtoollisen%20asetussanat%20saavat%20aikaan%20sen%2C%20ett%C3%A4%20ehtoollisaterialla%20k%C3%A4ytett%C3%A4v%C3%A4,ruumis%20ja%20veri%20ovat%20l%C3%A4sn%C3%A4%20leiv%C3%A4ss%C3%A4%20ja%20viiniss%C3%A4.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6422
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #261 : 31.10.21 - klo:01:05 »
:) Olen vihdoin alkanut oppia, että nämä asiat eivät ole "pulliaisen" päänsärky. Lähetyshiippakunta ja muutkin luterilaiset osannevat vastata, mutta herättää pahaa verta, koska väkisinkin loukkaa.
Minusta on hassua, että jotkut eivät näe eroa. Voisivat lukea Katekismuksen avulla Raamatusta. Paljon on selitystä. Katsomme, että vapaasuuntaisten ehtoollinen on vain viiniä ja leipää ja niin kuin kenen tahansa ihmisen muistoksi.
Me saamme Jeesuksen Ruumiin ja Veren syntien anteeksiantamiseksi ja siksi muistoksi. Jeesus on itse läsnä ehtoollisessa, vaikka aineet eivät muutu, mutta ovat ruumis ja veri.

https://www.ristinsatama.fi/mika-on-ehtoollisen-merkitys#:~:text=Ehtoollisen%20asetussanat%20saavat%20aikaan%20sen%2C%20ett%C3%A4%20ehtoollisaterialla%20k%C3%A4ytett%C3%A4v%C3%A4,ruumis%20ja%20veri%20ovat%20l%C3%A4sn%C3%A4%20leiv%C3%A4ss%C3%A4%20ja%20viiniss%C3%A4.

Tarkoittaako tuo sita, etta ei-luterilaisten ehtoollinen on vain viinia ja leipaa eika eika "oikea ehtoollinen"?
Jos noin on, en hyvaksy tuollaista ajatusta ollenkaan.

Luterilaisten uskovien suhteellinen maara on lahes haviavan pieni suhteessa kaikkiin Jeesuksen omiin. Olisi tosi kummallista, jos vain taman ryhman ehtoollinen olisi se ainoa "oikea" ehtoolllinen.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2483
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #262 : 31.10.21 - klo:13:02 »
:) Tuota pitäisi kysyä Vähäsarjalta. En pulliaisena osaa vastata.
Luterilaisena Jumalan Sana on uskossa liittynyt Kasteeseen ja HPEen ja ovat siksi Pyhiä Toimituksia (Sakramentteja). Hyväksymme muunkin kuin lapsikasteen ja ei kannata väitellä. Ehtoollisen viettoa muualla en pysty hyväksymään. Ort. ja Kat. menettelee.
Emme lue kaikissa kohdissa Raamattua kirjaimen mukaan, vaan Raamattu selittää itse itseään. Osaamme Katekismuksen, joka on täysin oikea tiivistelmä uskostamme.
Kristikunnan eroavaisuudet ovat hankalia ja vaikeita, mutta ei ole syytä luopua tunnustuksestaan.
Ihminen tarvitsee jotain konkrettistakin vahvistuakseen uskossa. Hurmahenkisyys ei ole ollenkaan luterilaisten juttu (vaikka sitäkin esiintyy). Vaikea selittää erilailla ajatteleville ymmärrettävästi.
Minulle Kaste ja ehtoollinen on J.Kristuksen kohtaamista näkyvästi ja lisää uskoa, että varmasti olen saanut kaikki syntini anteeksi. Mielestäni se löytyy Raamatusta ajatuksena ja Sakramentit ovat Raamatun mukaan Jeesuksen itsensä asettamat meille seuraajilleen.
Hengellinen hurmahenkisyys tarkoittaa sitä, että on hurmioitunut omasta uskonollisuudestaan. 
Sinun hurmahenkisyytesi paljastuu, kun esität,
että vain katekismukseen pohjautuva luterilainen ehtoollisenvietto on oikeaa Jeesuksen kohtaamista.
Hurmahenkisen mielestä "vain Minä olen oikeassa ja muut väärässä".

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #263 : 31.10.21 - klo:14:47 »
"Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi!"

Turvallinen ja raamatullinen on, ei hurmahenkinen eikä minun keksimäni!  Haastatko jotakin vai ärsytänkö muuten vaan teikäläistä?

Tiedäthän itsekin, että lukemattomista erilaisista suunnista ja uskon kohteista vain yksi tai ei yhtään voi olla oikea. Jokainen löytäköön omalla vastuullaan sen oikeansa ja perustelkoon toisille tai olkoon perustelematta. En vaadi sinua uskomaan tavallani, mutta en myöskään usko sinun tavallasi näköjään. (Miehet ovat Suomessa melkein aina järkyttävän itsekeskeisiä ja omahyväisiä. Narsistejakin on kyllä 20 eikä 2 prosenttia.)  Sorry vaan!  En arvosta Lutherin vihaajia!

"Sellainen oppi sitä vastoin, jossa Pyhä Henki irrotetaan Jumalan sanasta, määritellään hurmahenkisyydeksi. ”Kaikki se, mitä ilman sanaa ja sakramentteja Henkenä ylistetään, on itse perkeleestä”, sanoo Luther kursailematta."

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #264 : 31.10.21 - klo:15:07 »
Jos pitää Lutheria erehtyväisenä ihmisenä, se ei ole hänen vihaamistaan.



Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6422
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #265 : 31.10.21 - klo:15:17 »
Eikä narsismia.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #266 : 31.10.21 - klo:15:21 »
"Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni".
Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee."

Vanhat kirkot ovat riistäneet seurakuntalaisilta vapaan oikeuden viettää ehtoollista.
Ehtoollisen viettämiseen ei tarvita pappia eikä kirkkoa.
Suuremman joukon kokoontuessa yhteen tarvitaan sopimus miten ehtoollisella toimitaan, että pysyy järjestys.

Rituaalit, tietyt tekstiilit, tietyt ihmiset tai tietty paikka ei pyhitä ehtoollista.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6422
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #268 : 31.10.21 - klo:15:55 »
Mua ei varmaan virallisesti hyväksyttäisi millekään ehtoolliselle. ???
En voi sanoa ymmärtäväni ehtoollista kovin syvällisesti.
Muuten kuin Jeesus asetti sen ja sanoi, että teemme sen hänen muistokseen. Siis sen muistoksi, että hän kuoli ja vuodatti verensä takiamme.

Letsa

  • Vieras
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #269 : 31.10.21 - klo:16:28 »
Sinne menen ehtoolliselle, jonne on pääsy. Ajattelen ehtoollisella ollessani Raamatun sanoja siihen liittyvänä, en kirkkojen oppeja. Se on minun ja Jeesuksen välinen, Hän määrittäköön, saanko tulla. Luin Natanaelin linkin. Jos mun pitäisi kaikilta osin allekirjoittaa aina sen yhteisön ehtoollisoppi, jossa olen, olisiko asiaa minnekään, vaikea sanoa yhtäkkiä.