Kirjoittaja Aihe: Erityisiä opetuksia Raamatusta  (Luettu 14370 kertaa)

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #285 : 16.11.21 - klo:13:38 »

Usko on sen todellisuutta, mitä toivotaan, sen näkemistä, mitä ei nähdä. Hepr. 11:1.

Hengellinen väsymys voi liittyä kysymykseen uskon kokemisesta. Meitä on saatettu ajaa sisään uskonnollisuuteen, jossa tunteminen ja kokeminen on uskon mitta. Nuori mies meni saarnamiehen luokse rukoiltavaksi, ja saarnaaja piti vuolaan rukouksen nuoren puolesta. Lopuksi saarnaaja kysyi: ”Miltä tuntui?” Kun tuntuu hyvältä, kaikki hyvin? Kun tuntuu huonolta tai ei tunnu miltään, jotain on vialla? Onko Jumalan armo riippuvainen siitä, miltä se meistä tuntuu? Olisimmeko ymmärtäneet jotakin väärin? Jos Jumala ei suostukaan tulemaan ja rysäyttämään kerralla uskonelämäämme kuntoon, vaikka rukoiltaisiin vilpittömästi polvet verillä, kuten kuuluisa Wittenbergin munkki aikanaan, niin onko kaikki silloin menetetty? Vai pitäisikö ripustautua Jumalan lupauksiin, eikä ihmisen kokemuksiin? Vaikka tähän: ”Jokainen, joka huutaa avukseen Herran nimeä, pelastuu” (Room. 10:13). Jeesusta avukseen huutava turvautuu lupausten Jumalaan, hän uskoo.

Teksti on Juha Vähäsarjan hartauskirjasta Joka päivä lapsen lailla

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #286 : 23.11.21 - klo:13:59 »
 :) Tärkeää sisäistää eikä koskaan unohtaa mistä olikaan kysymys kristillisessä uskossa.

Päivän sana 23.11.2021
Jumalan armosta kaikkien rikkomusten seuraukseksi tulikin vapauttava tuomio. Room. 5:16.

Olemme täysin riippuvaisia Jumalan armosta. Jumalan armo ei ole yleisarmollisuutta, kaiken sen siunaamista, mikä nyt sattuu miellyttämään. Jumalan armo kiinnittyy aina Jeesuksen ristiin. Armo maksoi Jumalan Pojan hengen, siksi se ei ole halpaa armoa eikä ihmisten ostettavissa. Kristillisessä kirkossa tarjotaan armoa, jonka edestä Jumalan Pojan veri vuosi. Niin paljon Jumala tätä syntistä maailmaa rakasti. Jumalan armo ei siten voi koskaan perustua ihmisen tekoihin, onnistumiseen kristittynä, persoonallisiin ominaisuuksiin tai muuhunkaan meissä olevaan. Armo on Jumalan sydämen asenne ihmistä kohtaan. Jumalan sydän on täynnä rakkautta ja anteeksiantoa siksi, että Jeesus otti itselleen meille kuuluneen tuomion, sovitti meidät Isän kanssa, vapautti tuomiosta.

Teksti on Juha Vähäsarjan hartauskirjasta Joka päivä lapsen lailla.
© Juha Vähäsarja & Perussanoma Oy

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #287 : 27.11.21 - klo:11:27 »
 :)  Ymmärtämiseksemme!
Matt. 5:14–19
Herra sanoi opetuslapsilleen: 14 "Te olette maailman valo. Ei kaupunki voi pysyä kätkössä, jos se on ylhäällä vuorella. 15 Eikä lamppua, kun se sytytetään, panna vakan alle, vaan lampunjalkaan. Siitä sen valo loistaa kaikille huoneessa oleville. 16 Näin loistakoon teidänkin valonne ihmisille, jotta he näkisivät teidän hyvät tekonne ja ylistäisivät Isäänne, joka on taivaissa. 17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. 18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. 19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.

27.11.2021
Luuk. 10:19–21
[Jeesus sanoi opetuslapsilleen:] 19 Niin, minä olen antanut teille vallan: te voitte polkea käärmeitä ja skorpioneja ja kaikkea vihollisen voimaa, eikä se vahingoita teitä. 20 Mutta älkää siitä iloitko, että henget teitä tottelevat. Iloitkaa siitä, että teidän nimenne on merkitty taivaan kirjaan." 21 Silloin Pyhä Henki täytti Jeesuksen riemulla, ja hän sanoi: "Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, siitä, että olet salannut tämän järkeviltä ja viisailta mutta olet ilmoittanut sen lapsenmielisille. Näin sinä, Isä, olet hyväksi nähnyt.

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #288 : 02.12.21 - klo:15:42 »
 :) 2.12.2021  Ymmärtäkää oikein!

Minun apuni on sinun muurinasi. Jes. 60:18.
Mies kuvasi, kuinka Jumala puuttui tuntuvalla tavalla tilanteeseen, joka olisi ollut vaarallinen. Apua ei edes ehditty pyytää, kun se jo annettiin. Lähinnä voitiin vain ihmetellä, mitä oikein tapahtui. Jumalan suojeluksen kokemuksessa ei sinänsä ole mitään outoa. Kuinka monesta vaarasta Herramme meitä jatkuvasti varjelee, niin ettemme sitä itse huomaa tai ymmärrä. Koska Jumala elää, hän voi joskus, silloin kun itse hyväksi näkee, puuttua elämämme kulkuun myös jollakin erikoisella ja helposti havaittavalla tavalla. Yleensä hän ei niin toimi, vaikka kristittyjen kertomuksista voisi toista päätellä. Mutta joskus kyllä. Meille ei suoda näitä näkyviä auttamiskokemuksia kovinkaan usein varmaan siksi, että ne tulkitaan niin helposti väärin. Evankeliumista eläminen muuttuisi nopeasti kertomuksiksi ihmeistä ja oudoista tapahtumista. Usko keskittyisi tähän elämään eikä tulevaan.

Teksti on Juha Vähäsarjan hartauskirjasta Joka päivä lapsen lailla.
© Juha Vähäsarja & Perussanoma Oy

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #289 : 03.12.21 - klo:11:26 »
 Andreas vei hänet Jeesuksen luo. Jeesus katsoi häneen. Joh. 1: 42.

Toisen ihmisen katse voi rohkaista ja lohduttaa, se voi antaa toivon ja välittää hyväksynnän. Toisen ihmisen katse voi myös lannistaa ja lyödä, alistaa ja kylmentää sielun. Välittää viestin: et kelpaa. On sanottu, että ihmisen syvä tarve on tulla nähdyksi ja arvostavalla tavalla huomioonotetuksi. Saatko sinä tulla nähdyksi, et vain havaituksi? Saatko osaksesi lohduttavan ja hyväksyvän katseen, kun tarvitset sitä? Tuletko kysymyksinesi kuulluksi? Mitä läheisempi toinenihminen on, sitä tärkeämpää on saada tulla aidosti kohdatuksi. Vaikeinta on hyväksyä tilanne, jossa tulemme nähdyksi ja kuulluksi tarkoituksella väärin. Se on kuitenkin monen ihmisen kokemus. Kun Jeesus katsoo ihmistä, on läsnä aseista riisuva, turvallinen rakkaus. Lempeän katseen edessä uskaltaa kohdata rikkinäisyytensä ja rohkaistuu luottamaan armoon.

Teksti on Juha Vähäsarjan hartauskirjasta Joka päivä lapsen lailla.
© Juha Vähäsarja & Perussanoma Oy
[/size]

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #290 : 08.12.21 - klo:11:43 »
Näin minäkin asian tänään koen ja uskon:
"Päivän Sana
08.12.21

Kansa nousee kansaa vastaan ja valtakunta valtakuntaa vastaan, ja joka puolella on nälänhätää ja maanjäristyksiä. Mutta kaikki tämä on vasta synnytystuskien alkua. Silloin teidät pannaan ahtaalle, monia teistä surmataan ja kaikki kansat vihaavat teitä minun nimeni tähden. Monet silloin luopuvat, he kavaltavat toisensa ja vihaavat toinen toistaan. Matt. 24:7–10.
Jeesuksen paluun merkit ovat jo näkyvissä. Sodan melskeitä ja erilaisia katastrofeja tapahtuu kiihtyvällä syklillä. Synnytystuskat ovat alkaneet. Jeesuksen kuvaukset ovat kuin uutisia tämän päivän lehdistä. Kristittyihin kohdistuva viha ja vaino vahvistuvat, ja monien rakkaus kylmenee. Daniel kuvaa tätä seulonnan ja rakkauden kylmenemisen aikaa ja kertoo, kuinka oikeista opettajistakin monet lankeavat, vainoavat ja antavat ilmi toisiaan (Dan. 11). Kun rakkauskylmenee ja kristillinen ihmiskäsitys murtuu, ei ihmisarvokaan säily eikä oikea, taivaaseen johtava usko. Kun evankeliumi on saarnattu kaikille kansoille, päättyy tämän maailman aika. Se, joka pysyy loppuun saakka Jumalan sanan seuraajana, varjeltuu varmasti kotiin. Hän ei lähde mukaan ”anomiaan”, Jumalan käskyjen tietoiseen rikkomiseen ja valheenseuraamiseen.

Teksti on Juha Vähäsarjan hartauskirjasta Joka päivä lapsen lailla."

Poissa ullamaija

  • Viestejä: 203
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #291 : 08.12.21 - klo:12:54 »
Stiina.Luin aamulla juuri saman tekstin Vähäsarjalta.Pidän hänen raittiista opetuksestaan.Raamattuopisto seisoo,Jumalan kiitos,sanan pohjalla.Rukoilkaamme ko.yhteisön ja työntekojöiden puolesta.

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #292 : 08.12.21 - klo:15:19 »
 :D Ilahduin! Kiitos kommentistasi!

(Toivottavasti olet saanut jo vähän helpotusta vaivaasi! Minä saan aina välillä helpotusta, mutta en parane ja välillä on sietämätöntä, mutta (apu)rukous syvenee silloin.)

Poissa ullamaija

  • Viestejä: 203
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #293 : 09.12.21 - klo:08:58 »
Rehellinen kun haluan olla,niin voin entistäkin huonommin.Jumalan käsiin jään retkottamaan.Tapahtukoon tahtonsa.Soitan kyllä tänään omahoitajalle ja pyydän vahvempaa lääkettä sydämen tykytyksiin.Lääkäri päättää,saanko sitä.

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #294 : 09.12.21 - klo:13:45 »
Otan osaa ja esirukoilen edelleen!
Silti annan neuvon, että pyydä rohkeasti seteli erikoislääkärille. Usein onnistuu ja jos Jumala suo, niin apu tulee kyllä.
(Itsellä on vararahasto vaikeita asioita, hammaslääkäriä ja silmälääkäriä varten, kun olen kokenut, että kun saa itse valita lääkärin, onnistumisen mahdollisuus moninkertaistuu. Kamalan kalliiksi saattaa tulla jne. mutta nyt voi labrakokeensa ottaa Puhti.fi puoleen hintaan. Minulle karvalakkipuoli = arvausasema on pettymys, mieheni on onnistunut paremmin, mutta kaihinsa leikkautti yksityisellä kalliisti, mutta hienosti. Kilppariasiani on toistaiseksi omassa varassani ja itse maksetuissa labraseurannoissa. Minullakin on tykytyksiä ja rytmihäiriöitä. Beetasalpaajat usein auttavat tai sitten ambulanssi. Yst. Stiina)

Poissa ullamaija

  • Viestejä: 203
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #295 : 09.12.21 - klo:19:14 »
Olen käynyt useammalla yks.lääkärillä.On leikattu vatsasta.Potilaana sisätauti osastolla,Suolistoni on lääkäreille mysteeri.Diaknoosi:hankala tapaus.Huonosti voiva suolisto poikii monia muita ongelmia alkaen masennuksesta ja erilaisista kivuista.Ruokavaliot on läpi käyty.Lääkkeillä sinnittelen.Kiitos esirukoilijalle!

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #296 : 10.12.21 - klo:13:29 »
 :( Onpa ikävää, jatketaan rukoilemista. Voisiko olla leikkauksesta ja särkylääkkeistä nuo kivut mielestäsi? Silti voisi kerran vuodessa tutkia kuitenkin verikokein. Kuvittelin, että sinulla olisi nivelreumakivut.  :'( , toivottavasti edes lepo helpottaa!

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #297 : 13.12.21 - klo:12:05 »
 :) Laitetaanpa nyt kunnon "pläjäys" Raamatusta Apogryfikirjoilla lisättynä ortodoksiseen tapaan. Tykkään lukea tuolta ort. sivuilta näitä hyödyllisinä.
"Päivittäinen, rukouksellinen Raamatun lukeminen on osa kristityn elämää. Tässä apuna on ensimmäisen kristillisen vuosituhannen aikana muotoutunut tapa määritellä vuoden jokaiselle päivälle omat tekstinsä jumalanpalveluksissa luettavaksi. Ne sopivat kuitenkin myös henkilökohtaisen rukouselämän tukirangaksi.

Pääsääntöisesti luettavat epistola- ja evankeliumitekstit määräytyvät pääsiäisen mukaan, ellei ole jokin erityinen juhla. Näin pääsiäisen kirkkaus valaisee läpi kirkkovuoden. Suuren paaston arkipäivinä lukukappaleina on ainoastaan Vanhan testamentin tekstejä. Päivittäiset lukukappaleet on helppo etsiä myös perinteisestä ortodoksisesta käsikalenterista."

13.12.2021

Sananl. 4:10–13, 20–27
10 Kuuntele, poikani, ota sanani varteen, niin elämäsi vuodet ovat monet. 11 Minä opetan sinulle viisauden polun, opastan sinut oikealle tielle. 12 Kun sitä kuljet, et kohtaa esteitä, ja vaikka juoksisit, et kompastu. 13 Tartu opetukseeni, älä hellitä, pidä kiinni siitä, se on elämäsi. 20 Kuuntele tarkkaan, poikani, mitä sinulle sanon, pidä korvasi auki! 21 Älä päästä mielestäsi minun sanojani, pidä ne visusti sydämessäsi, 22 sillä ne ovat löytäjälleen elämä, lääke koko hänen ruumiillensa. 23 Ennen muuta varjele sitä, mikä on sydämessäsi -- siellä on koko elämäsi lähde. 24 Älä päästä suuhusi petollisia puheita, pidä vilppi loitolla huuliltasi. 25 Katso suoraan ja pälyilemättä, suuntaa katseesi vakaasti eteenpäin. 26 Laske harkiten jalkasi polulle, niin olet varmalla pohjalla, missä ikinä kuljet. 27 Älä poikkea oikealle äläkä vasemmalle, pidä askeleesi kaukana pahasta.

Viis. 11:1–10, 21–26
1 Se ohjasi pyhää profeettaa ja auttoi näin kansaa menestymään toimissaan. Egyptiläiset kärsivät janoa, israelilaiset saivat vettä 2 He vaelsivat läpi asumattoman autiomaan, pystyttivät telttansa tiettömille seuduille. 3 He puolustautuivat vihollisia vastaan ja torjuivat vastustajiensa aikeet. 4 Kun he olivat janoissaan, he huusivat sinua ja saivat kovasta kalliosta vettä, kivipaadesta janoonsa lievityksen. 5 Sillä, millä heidän vihollisiaan rangaistiin, siunattiin heitä itseään, kun he olivat avun tarpeessa: 6 Ehtymättä virtaavan joen vedet saastuivat kuohuvasta verestä 7 rangaistukseksi siitä, että lapset oli käsketty tappaa, mutta omillesi sinä annoit odottamatta runsaasti vettä. 8 Jano, jota he saivat kärsiä, opetti heille, kuinka olit rangaissut vastustajiasi. 9 Kun omiasi koeteltiin ja kuritettiin − tosin lempeällä kädellä − he ymmärsivät, millaiseen piinaan sinun vihasi oli jumalattomat tuominnut. 10 Niin kuin isä, joka varoittaa ja nuhtelee, sinä panit omasi koetteelle, mutta niin kuin ankara kuningas sinä tutkit ja tuomitsit jumalattomat. 21 Suuri mahtisi on aina valmiina käyttöön − kenestä olisi vastustamaan käsivartesi voimaa? 22 Kuin hiukkanen vaakakupissa on koko maailma sinun edessäsi, kuin maahan pudonnut aamukasteen pisara. 23 Mutta sinä olet kaikille armollinen, koska kaikki on sinulle mahdollista, sinä suljet silmäsi ihmisten synneiltä, jotta he kääntyisivät, 24 sillä sinä rakastat kaikkea olevaa etkä inhoa mitään luomaasi − jos jotakin olisit vihannut, et olisi luonut sitä. 25 Jos et jotakin olisi halunnut, kuinka siitä olisi tullut mitään pysyvää? Jos et jotakin olisi kutsunut elämään, kuinka se olisi pysynyt hengissä? 26 Mutta sinä säilytät kaikki, koska kaikki kuuluu sinulle, sinä, Valtias, rakastat kaikkea elävää.

Sir. 14:1–2, 11–14, 15:1–3, 5–6
1 Onnellinen se, joka pitää suunsa kurissa eikä joudu murehtimaan syntiensä tähden. 2 Onnellinen se, jota ei hänen sisimpänsä soimaa ja joka ei luovu toivostaan. 11 Poikani, jos sinulla on varallisuutta, käytä sitä omaksi hyväksesi mutta anna Herralle uhrit, jotka kuuluu antaa. 12 Muista, että kuolema ei viivytä tuloaan eikä tuonelan säädöksestä kerrota sinulle. 13 Ennen kuin kuolet, tee ystävällesi hyvää, anna hänelle sen mukaan kuin voit. 14 Älä jätä päivän anteja käyttämättä äläkä kulje kohtaamasi onnen ohi. 15:1 Noin tekee se, joka pelkää Herraa joka noudattaa lakia, tavoittaa viisauden. 2 Äidin lailla se tulee häntä kohti, se ottaa hänet vastaan kuin nuori vaimo. 3 Se antaa hänelle syötäväksi ymmärryksen leipää, oivalluksen vettä hän saa juodakseen. 5 Se korottaa hänet kumppaneita korkeammalle ja kansankokouksessa avaa hänen suunsa. 6 Hän löytää elämäänsä ilon ja riemun ja saa viisauden lahjana pysyvän nimen ja maineen.

Pyhä neitsytmarttyyri Lucia (+ 304)
Matt. 10:16–22
Herra sanoi opetuslapsilleen: 16 "Minä lähetän teidät kuin lampaat susien keskelle. Olkaa siis viisaita kuin käärmeet ja viattomia kuin kyyhkyset. 17 "Pitäkää varanne, sillä ihmiset vievät teidät oikeuden eteen ja ruoskivat teitä synagogissaan. 18 Maaherrojen ja kuninkaidenkin eteen teitä tullaan viemään minun takiani, todistukseksi heille ja kansoille. 19 Mutta kun teidät luovutetaan viranomaisten käsiin, älkää olko huolissanne siitä, miten tai mitä puhuisitte, sillä teille annetaan tuona hetkenä sanat, jotka teidän tulee puhua. 20 Te ette puhu itse, teissä puhuu Isänne Henki. 21 "Veli antaa veljensä surmattavaksi, isä lapsensa, ja lapset nousevat vanhempiaan vastaan ja tuottavat heille kuoleman. 22 Kaikki tulevat vihaamaan teitä minun nimeni tähden, mutta se, joka kestää loppuun asti, pelastuu.

Ef. 6:10–17
10 Lopuksi: vahvistukaa Herrassa, ottakaa voimaksenne hänen väkevyytensä. 11 Pukekaa yllenne Jumalan taisteluvarustus, jotta voisitte pitää puolianne Paholaisen juonia vastaan. 12 Emmehän me taistele ihmisiä vastaan vaan henkivaltoja ja voimia vastaan, tämän pimeyden maailman hallitsijoita ja avaruuden pahoja henkiä vastaan. 13 Ottakaa siis yllenne Jumalan taisteluvarustus, niin että kykenette pahan päivän tullen tekemään vastarintaa ja selviytymään taistelusta pystyssä pysyen. 14 Seiskää lujina! Kiinnittäkää vyöksenne totuus, pukeutukaa vanhurskauden haarniskaan 15 ja sitokaa jalkineiksenne alttius julistaa rauhan evankeliumia. 16 Ottakaa kaikessa suojaksenne uskon kilpi, jolla voitte sammuttaa pahan palavat nuolet. 17 Ottakaa myös pelastuksen kypärä, ottakaa Hengen miekka, Jumalan sana.

2. Kor. 6:1–10
1 Jumalan työtovereina me vetoamme teihin: ottakaa Jumalan armo vastaan niin, ettei se jää turhaksi! 2 Hänhän sanoo: -- Oikealla hetkellä olen kuullut sinua, pelastuksen päivänä olen tuonut sinulle avun. Juuri nyt on oikea hetki, juuri nyt on pelastuksen päivä. 3 Me emme anna kenellekään missään asiassa loukkaantumisen aihetta, jotta palveluvirkaamme ei moitittaisi. 4 Kaikessa me osoitamme olevamme Jumalan palvelijoita. Me kestämme sitkeästi vaikeudet, vaivat ja ahdingot, 5 ruoskimiset, vankeudet, mellakat, raadannan, valvomisen ja paastoamisen. 6 Mielemme on puhdas, meillä on tietoa, kärsivällisyyttä ja ystävällisyyttä, meillä on Pyhä Henki, vilpitön rakkaus, 7 totuuden sana ja Jumalan voima. Aseinamme ovat vanhurskauden miekka ja kilpi. 8 Meitä kunnioitetaan ja halveksitaan, meitä panetellaan ja kiitellään. Meitä pidetään villitsijöinä, mutta me puhumme totta. 9 Meitä kohdellaan tuntemattomina, mutta me olemme liiankin tunnettuja. Olemme lähellä kuolemaa mutta silti elossa, pahoinpideltyjä mutta yhä hengissä, 10 murheellisia mutta aina iloisia. Olemme köyhiä, mutta teemme monia rikkaiksi meillä ei ole mitään, mutta omistamme kaiken.

Hepr. 8:7–13
7 Jos ensimmäinen liitto olisi ollut rikkumaton, ei sen sijalle olisi tarvittu toista. 8 Mutta nyt Jumala moittii kansaansa: -- Kuulkaa! Aika tulee, sanoo Herra, jolloin minä teen uuden liiton Israelin kansan ja Juudan kansan kanssa. 9 Se ei ole samanlainen liitto kuin se, jonka tein heidän isiensä kanssa silloin, kun tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. He eivät pysyneet minun liitossani, ja siksi en minäkään välittänyt heistä, sanoo Herra. 10 Tämän liiton minä teen Israelin kansan kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä, kirjoitan sen heidän sydämeensä. Minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani. 11 Silloin ei kukaan enää opeta toista, veli ei opeta veljeään sanoen: "Opi tuntemaan Herra." Silloin he kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut. 12 Minä annan anteeksi heidän rikkomuksensa enkä enää milloinkaan muista heidän syntejään. 13 Puhuessaan uudesta liitosta Jumala osoittaa, että ensimmäinen liitto on vanhentunut. Ja se, mikä on vanhentunut ja aikansa elänyt, häviää pian.

Pyhät marttyyrit Eustratios, Eugenios, Mardarios ja Orestes sekä pappismarttyyri Auksentios (+ 296)
Luuk. 21:12–19
[Jeesus sanoi:] 12 "Mutta jo ennen tätä teidän kimppuunne käydään ja teitä vainotaan. Teitä viedään tuomiolle synagogiin, teitä teljetään vankilaan, te joudutte kuninkaiden ja maaherrojen eteen minun nimeni tähden. 13 Näin te saatte tilaisuuden todistaa minusta. 14 Painakaa vain mieleenne, että teidän ei tule etukäteen miettiä, miten itseänne puolustatte. 15 Minä annan teille viisauden puhua niin, ettei yksikään vastustajanne kykene kiistämään eikä kumoamaan sanojanne. 16 "Jopa teidän vanhempanne, veljenne, sukulaisenne ja ystävänne luovuttavat teidät viranomaisille, ja muutamia teistä surmataan. 17 Kaikki vihaavat teitä minun nimeni tähden. 18 Mutta edes hiuskarva päästänne ei mene hukkaan. 19 Pysykää lujina, niin voitatte omaksenne elämän.

Pyhä neitsytmarttyyri Lucia (+ 304)
Matt. 15:21–28
Siihen aikaan 21 Jeesus meni Tyroksen ja Sidonin seudulle. 22 Siellä muuan kanaanilainen nainen, sen seudun asukas, tuli ja huusi: "Herra, Daavidin Poika, armahda minua! Paha henki vaivaa kauheasti tytärtäni." 23 Mutta hän ei vastannut naiselle mitään. Opetuslapset tulivat Jeesuksen luo ja pyysivät: "Tee hänelle jotakin. Hän kulkee perässämme ja huutaa." 24 Mutta Jeesus vastasi: "Ei minua ole lähetetty muita kuin Israelin kansan kadonneita lampaita varten." 25 Silti nainen tuli lähemmäs, heittäytyi maahan Jeesuksen eteen ja sanoi: "Herra, auta minua!" 26 Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Ei ole oikein ottaa lapsilta leipä ja heittää se koiranpenikoille." 27 "Ei olekaan, Herra", vastasi nainen, "mutta saavathan koiratkin syödä isäntänsä pöydältä putoilevia palasia." 28 Silloin Jeesus sanoi hänelle: "Suuri on sinun uskosi, nainen! Tapahtukoon niin kuin tahdot." Siitä hetkestä tytär oli terve.

13.12.2021
Mark. 8:11–21
[Siihen aikaan] 11 Fariseuksia tuli väittelemään Jeesuksen kanssa. He vaativat häneltä merkkiä taivaasta pannen näin hänet koetukselle. 12 Jeesus huokasi syvään ja sanoi: "Miksi tämä sukupolvi vaatii merkkiä? Totisesti: tälle sukupolvelle ei merkkiä anneta." 13 Ja hän jätti heidät, astui taas veneeseen ja lähti vastarannalle. 14 Opetuslapset olivat unohtaneet varata leipää mukaansa. Heillä oli veneessä yksi ainoa leipä. 15 Jeesus puhui heille vakavasti: "Olkaa varuillanne. Varokaa fariseusten ja Herodeksen hapatetta." 16 Mutta he vain puhelivat keskenään siitä, ettei heillä ollut leipää. 17 Jeesus huomasi sen ja sanoi: "Miksi te puhutte siitä, ettei teillä ole leipää? Ettekö vieläkään ymmärrä, ettekö käsitä? Onko teidän sydämenne paatunut? 18 Onhan teillä silmät, ettekö te näe? Onhan teillä korvat, ettekö kuule? Ja ettekö muista: 19 kun jaoin ne viisi leipää viidelletuhannelle ihmiselle, kuinka monta täyttä korillista te keräsitte palasia?" "Kaksitoista", he vastasivat. 20 "Entä kun jaoin ne seitsemän leipää neljälletuhannelle? Kuinka monta koria te silloin keräsitte täyteen palasia?" He vastasivat: "Seitsemän." 21 Jeesus sanoi heille: "Ettekö te vieläkään käsitä?"

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #298 : 13.12.21 - klo:12:09 »
 :D
Päivän Sana
13.12.21

Paavali, Jumalan tahdosta Kristuksen Jeesuksen apostoliksi kutsuttu, ja veli Sostenes tervehtivät Korintissa olevaa Jumalan seurakuntaa, Kristuksen Jeesuksen pyhittämiä, Jumalan kutsumia pyhiä sekä kaikkia, jotka eri seuduilla, missä asuvatkin, huutavat avukseen Herramme Jeesuksen Kristuksen nimeä samoin kuin me. 1. Kor. 1:1–2.
Uskova on se, joka huutaa Jeesusta avuksi. Kaiken pimeän ja pelottavan keskellä. Kaiken heikkoutemme ja mieltämme raskauttavan keskellä. Kaiken uskoamme heikentämään pyrkivän keskellä. Me vain huudamme avuksi Jeesuksen Kristuksen nimeä. Sillä hänen me olemme, eikä muilla ole meihin oikeutta. Jeesus osti meidät ristillä omakseen, ja hän antoi meille kristityn nimen jo kasteessamme. Me pidämme tästä uskossa kiinni, lapsen lailla, mutta sielunviholliselle se on pahin myrkky ja suurin kauhistus. Paholainen tahtoisi tehdä meistä syntisiä ilman toivoa, uskonnollisia ilman evankeliumia ja hurskaita ilman armoa, mutta se ei tahtoisi meidän luottavan syntisiä armahtavaan Vapahtajaan. Se tahtoisi peittää Vapahtajan haavoitetut kädet * ja armolliset sanat. Niistä me taas pidämme kiinni loppuun saakka.

Teksti on Juha Vähäsarjan hartauskirjasta Joka päivä lapsen lailla.
© Juha Vähäsarja & Perussanoma Oy


*lisään, että myös jalat

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #299 : 15.12.21 - klo:12:43 »
Tärkeää opetusta tässä:

Päivän Sana
15.12.21
Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme. Me saimme katsella hänen kirkkauttaan, kirkkautta, jonka Isä ainoalle Pojalle antaa. Hän oli täynnä armoa ja totuutta. Johannes todisti hänestä ja huusi: ”Hän on se, josta sanoin: Minun jälkeeni tuleva kulkee edelläni, sillä hän on ollut ennen minua.” Hänen täyteydestään me kaikki olemme saaneet, armoa armon lisäksi. Lain välitti Mooses, armon ja totuuden toi Jeesus Kristus. Joh. 1:14–17.
Evankeliumi ei ole sanoma sydämen muuttumisesta, vaikka sydän sanan voimasta ajan myötä muuttuukin. Evankeliumi ei ole sanoma jumalakokemuksesta, vaikka Jumalan valtakunta tuleekin eläväksi todellisuudeksi. Evankeliumi ei ole sanoma ihmisen tekemästä ratkaisusta, siitä, että ihminen on päättänyt hyväksyä Jumalan armon tarjouksen. Niitä kristittyjä, jotka ovat tehneet kymmeniä kertoja ratkaisun ja käyneet ”kuudesti kasteella”, on liian monta. Heiltä ei puutu vilpittömyyttä ja hengellistä yritystä, mutta heiltä puuttuu evankeliumin vapauttama usko. Eikä evankeliumi ole myöskään maailmanparantamissaarnaa tai utopistista toivetta ihmiskunnan kehittymisestä aikuisuuteen. Tämä kaikki on uskonnollisuutta, ei kristinuskoa. Evankeliumi on ilosanoma ihmiseksi tulleesta Jumalasta, joka sovitti meidän jokaisen synnit.     :-*

Teksti on Juha Vähäsarjan hartauskirjasta Joka päivä lapsen lailla.
© Juha Vähäsarja & Perussanoma Oy