Vieläkin minä iloitsen siitä,
että Letsa on tämän
Raamattupiiriaiheen
Roomalaiskirje 12
avannut.
Minä koen niin,
että Letsa on toiminut
Pyhän Hengen johdatauksessa.
Tämä Raamattupiiri keskustelu
on Jumalan tarhdosta täällä
ja on osoitus Jumalan Rakkaudesta
teitä kohtaan rakkaat ystävät.
Rakkauden lajeja on todellakin useita.
Ja rakkauslaulut ovat
kautta aikain olleet koskettavimmat.
Laulujen Laulu kertoo
Rakkaussuhteesta.
Ja siinä on myös
erittäin voimakas eroottinen lataus.
Kuinka kaunis olet,
kuinka suloinen,
sinä rakkaus, riemuinesi! -
Sinun vartesi on
kuin palmupuu,
ja sinun rintasi niinkuin rypäleet.
Minä ajattelin:
nousen palmupuuhun,
tartun sen oksiin;
olkoot silloin rintasi
niinkuin viinirypäleet
ja henkesi tuoksu
kuin omenain tuoksu.
Tämä rakkaus (eros) on tietenkin
sellaista,
jota ei jaeta kuin
yljän ja morsiamen välillä.
Ja kaikki tämäkin on
kuvaa tietenkin
Yljän ja Morsiamen välisestä Rakkaudesta.
Sitten on toinen rakkauden laji
joka kohdistuu ystävään (filos).
fileo = pitää jstk, olla mieltynyt
Tämä mieltymys ilmaistaan
esimerkiksi pyhällä suudelmalla.
Meillä suomessa miehet
eivä eivät näin tervehdi,
mutta esimerkiksi Paavali kehotti
niin tekemään perhepiirissä,
eli seurakuntaperheessä.
Kolmas rakkauden laji
on sitten kaiken huippu.
agape = (jumalallinen) rakkaus
Nyt rakkauden kohteena
ei ole enää vain puoliso,
niinkuin eroksessa,
eikä vain suku
niinkuin filoksessa
vaan koko maailma vihamiehiä myöten.
Raamattupiiriaiheessamme
on selvästi erotettu
koko maailmaa kohtaan
osoitettava agape-rakkaus
ja veljiä kohtaan osoitettava
filos-rakkaus.
Olkoon
rakkaus (agape)
vilpitön,
kammokaa pahaa,
riippukaa hyvässä kiinni.
Olkaa
veljellisessä rakkaudessa (filadelfia)
helläsydämiset toisianne kohtaan;
toinen toisenne kunnioittamisessa
kilpailkaa keskenänne.
Jakeessa 9
on sana
agape.
Jakeessa 10
on Johanneksen
tallentamasta Ilmestyskirjastakin
tuttu sana
filadelfia
Alkuosa filos olikin jo esillä.
Loppuosa tulee sanasta
adelfos = veli.
Siis vielä kerran lyhyesti.
Eros
kohdistuu vain puolisoon.
Filos kohdistuu
ystäviin.
Agape
kohdistuu koko maailmaan.
Ja kaikki nämä
rakkauden muodot
kuuluvat
Yljän ja Morsiamen välille.
PS
Me olemme siis itse kukin
tuossa laulujen laulussa
kuvattu palmupuu.
Siis puu Jumalan Sanassa
vertauskuva ihmisestä.
Myös kansakuntaa nimitetään puuksi.
Johannes Kastaja saarnasi
mielenmuutosta rajuin sanoin.
Jo on kirves pantu puun juurelle.
Ja moni tuli mielenmuutokseen.
Ja teki parannuksen.
Ja kysyi vielä Johannekselta,
että miten me elämme tästä eteenpäin.
Kääntymys oli kokonaisvaltainen.
Mutta osa ihmisistä ei kääntynyt.
Kasteen kyllä olisivat ottaneet.
Mutta sitten toisaalta
tuo viikunapuu kuvaa erityisesti
myös koko kansaa Israelia.
Israel ei kansakuntana kääntynyt.
Ja niin viikunapuu hakattiin irti
ja heitettiin tuleen.
Mutta nyt Viikunapuun ihme
on toteutunut.
Ja kuolleet luut lähestyvät toisiaan.
Yksittäisiä ihmisiä
samoinkuin myös ihmisjoukkoja
kuvataan myös esimerkiksi pilvinä.
Raamattu puhuu
todistajien pilvestä.
Ja näiden kanssa
Jeesus tulee taivaasta takaisin
maan päälle
- siis kirjaimellisesti kääntäen
kera pilvien -
ja perustaa Valtakuntansa.
Ihmistä kuvataan myös
ruo'oksi (kalamos),
jota Tuuli huojuttaa.
Pyhää Henkeä kuvataan
- vedeksi
- viiniksi
- öljyksi
- tuuleksi
jne.
Uskon, että Tuuli huojutti
minun ruokoani
(kalamos = ruoko, kynä),
kun kirjoitin tuon vertauksen,
jossa kuvasin
Raamattupiiriaiheemme
johdantojakeen sisältöä
ikäänkuin johdantona sille,
mitä tuossa luvussa
jatkossa seuraa.
Niin minä Jumalan armahtavan laupeuden kautta
kehoitan teitä, veljet,
antamaan ruumiinne
eläväksi, pyhäksi,
Jumalalle otolliseksi uhriksi;
tämä on teidän
järjellinen jumalanpalveluksenne.
Miten tämä on mahdollista.
Se on mahdollista siten,
että pidämme katseemme
kiinnitettynä Ristiin,
ja nostamme
Jeesuksen verellä puhdistetun
telttakankaamme siihen,
ja annamme Tuulen täyttää tuon purjeen.
Silloin purtemme voi kulkea
juuri sinne, minne sen pitääkin,
kunhan pidämme
purjeista ja peräsimestä huolta.
Jos yritämme edetä
airoja käyttäen johonkin,
niin joudumme koko ajan
katsomaan taaksepäin
mennyttä elämää,
ja itse asiassa veneemme
valuu juuri sinne,
minne virta vie.
Taiston selvityspyynnöstä johtuen
jouduin selvittämään
yhtä alkutekstin sanaa.
Minä en rakasta
teknistä tutkintaa.
Minä Rakastan Jeesusta,
Sanaa, joka tuli lihaksi,
Jeesusta,
joka puhaltaa meihin,
ja sanoo:
Ottakaa Pyhä Henki.
Ja kun se on tapahtunut,
me olemme syntyneet Hengestä.
Ja sen jälkeen
meillä on valtava etuoikeus
myös Vaeltaa Hengessä.
Antaa ruumiimme
eläväksi, pyhäksi,
Jumalalle otolliseksi uhriksi.
Se merkitsee sitä,
että me annamme
ruumiimme
eli telttakankaamme
purjeeksi,
jonka Tuuli saa
jatkuvasti täyttää.
Siis jos näin ei tapahdu koko ajan,
niin ei meidän purtemme pitkälle etene.
PPS
Kellekään ei liene epäselvää,
mitä pursi tai vene tai laiva
kuvaa Raamatussa.
Paavalikin puhuu laivasta
Roomalaiskirjeessä
juuri ennen kuin siirtyy
puhumaan
Raamattupiiriaiheestamme.
Ensin Paavali puhuu
aidosta öljypuusta,
joiden oksiksi me
metsäöljypuun oksat
olemme oksastetut.
Siis puu on tai oksa
kuvaa aina ihmistä.
Mutta sitten Paavalin opetus
Israelia koskien tulee huippuunsa,
ja Paavali käyttää
ilmaisua, joka liittyy laivaan
ja merenkulkuun:
Sillä minä en tahdo, veljet
- ettette olisi oman viisautenne varassa -
pitää teitä tietämättöminä
tästä salaisuudesta,
että Israelia on osaksi kohdannut paatumus
- hamaan siihen asti,
kunnes pakanain täysi luku on sisälle tullut
Tuo siis liittyy laivaan.
Ja kun me olemme sen täyttäneet,
niin silloin laiva lähtee.
Ja siksi meillä on kiire.
Paavali lopettaakin tuohon
opetuksensa Israelista,
ja antaa kehotuksen meille
täyttämään tuo laiva:
Niin minä Jumalan armahtavan laupeuden kautta
kehoitan teitä ...